کد خبر 1065083
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
دیوید هرست | با توقف درآمد نفتی، چه بر سر دولت سعودی خواهد آمد؟

یک نویسنده انگلیسی با بررسی سیاست‌های منطقه‌ای و اقتصادی ولی‌عهد سعودی و تحولات اخیر، نوشت که عربستان سعودی از سال 2022 مجبور به استقراض خواهد شد.

به گزارش مشرق، «دیوید هرست» نویسنده انگلیسی در یادداشتی با مدنظر قرار دادن رخدادها و تحولات اخیر نوشت که آن‌چه در رابطه با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی باید گفت این است که وی بیش از پیش دچار سوءمدیریت و اشتباهات فاحش شده و بی دلیل خود را در «جنگ‌های احمقانه» درگیر کرده است.

او در وبسایت میدل ایست آی نوشت که دیگر نمی‌توان بهانه آورد و گفت که ولی‌عهد سعودی هنوز جوان و خام است؛ دیگر زمان از دست رفته و او خود را در ورطه‌های خطرناکی انداخته است.

بیشتر بخوانید:

 «دیوید هرست» در تشریح عقیده خود، به رخدادهای اخیر از جمله گفت‌وگوی تلفنی تند و مشاجره‌آمیز بن سلمان با «ولادیمیر پوتین» در ماه گذشته اشاره کرد که منجر به سقوط فاجعه‌بار قیمت نفت و جنگ نفتی میان ریاض و مسکو شد.

او در این باره سؤال کرد که اشتباه ولی‌عهد کم تجربه در این مکالمه تلفنی چه بود؟ سپس اینگونه پاسخ داد که هر فردی پوتین را بشناسد بخوبی می‌داند که می‌توان با وی در هر موضوعی که باشد چانه‌زنی کرد، حتی اگر در جبهه مقابل وی در سوریه یا لیبی باشی و او می‌تواند علی رغم اختلافات، ارتباط کاری را حفظ کند، همانند رابطه او با اردوغان؛ اما بن سلمان بدترین روش را در پیش گرفت و در این گفت‌وگوی تلفنی سعی کرد به پوتین هشدار داده و او را در تنگنا قرار دهد اما این مورد در رابطه با او کارایی ندارد چرا که روسیه در موقعیت برتری نسبت به عربستان سعودی قرار دارد.

این نویسنده انگلیسی در ادامه نوشت: «اگر بخواهیم در خصوص بن سلمان منصف باشیم،  او پیش از مکالمه تلفنی با پوتین با "جرد کوشنر" داماد و مشاور ترامپ مشورت کرده بود و این موضوع نشان می‌دهد که چرا ترامپ در روزهای ابتدایی از کاهش قیمت نفت استقبال کرد، بدون اینکه بداند کاهش قیمت منجر به سقوط صنعت نفت آمریکا می‌شود».

بنابراین با سقوط هر بشکه نفت خام برنت به کمتر از ۲۰ دلار، بن سلمان بتدریج متوجه می‌شود که اگر جهان نیازی به نفت او نداشته باشد، چه خواهد شد و اینکه عربستان سعودی به یک کشور بدهکار تبدیل می‌شود.

در ادامه این یادداشت آمده است که نقطه شروع عقب‌گرد مالی عربستان زمانی بود که سلمان در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ به پادشاهی رسید. در عرض چهار سال ذخیره ارزی این کشور در کشورهای خارجی از ۷۲۳ میلیارد دلار به ۴۹۹ میلیارد دلار کاهش یافت، یعنی ۲۳۳ میلیارد دلار کاهش و سهم هر فرد از تولید داخلی عربستان از ۲۵۲۴۳ دلار به ۲۳۳۳۸ دلار در سال ۲۰۱۸ رسید.

نویسنده عقیده دارد که دولت سعودی در سال ۲۰۲۲ به علت شیوع کرونا و بحران نفت و سلسله سیاست‌های اشتباه از جمله جنگ یمن و دخالت در امور دیگر کشورهای عربی و همچنین خرید وسیع سلاح از آمریکا و پروژه‌های خیال‌انگیر از جمله «نئوم» مجبور خواهد شد از کشورهای دیگر وام بگیرد.

تعطیلی عمره که سالانه ۱۰ میلیون حاجی و هشت میلیارد دلار سرمایه برای عربستان جذب می‌کرد نیز فشار دیگری بر اقتصاد دولت ریاض محسوب می‌شود.

 «دیوید هرست» در پایان نوشت که مشکل بن سلمان فقط هزینه‌های گسترده نیست، بلکه او پول‌هایش را در جای اشتباهی هزینه می‌کند و از نشانه‌های سرمایه‌گذاری‌های اشتباه وی این است که ارزش دارایی‌های صندوق ثروت ملی عربستان در مقایسه با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کاهش یافته است.

صندوق بین‌المللی پول اخیرا گزارش کرده است که برنامه‌های دولت سعودی برای افزایش میزان دارایی صندوق سرمایه‌گذاری سعودی به یک تریلیون دلار برای درآمد زایی در دوره پس از نفت کافی نیست.

روز سه‌شنبه و ساعاتی بعد از آنکه قیمت نفت خام آمریکا به زیر صفر سقوط کرد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت قطع واردات نفت از عربستان سعودی به منظور محافظت‌ از صنعت نفت آمریکا را بررسی می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • mojtaba SE ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    6 4
    arabestan koloni amrika ast,va kave shirde ke TRAMP goft,alanan,,chon amrika rahat polesh ro bolok mikone,,,,,pas na salman ,na mohamad ben salman,ya har kasi biyad,farghi nadare,,va arabestan ta be malakh hkori dobare nayoftan rahy digar nadarad,,,
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    24 2
    مملکتی که جز منابع طبیعی مثل نفت نه تولید داره نه هیچ منبع درآمد دیگه ای و فقط بفکر بخور وبخوابه نهایتا باید به گدایی بیفته
    • کامران IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      2 0
      ...بعد مملکتی که همه ی منابع رو داره،تولید داخلی هم داره اما نه از این منابع درست استفاده می‌کنه و نه از تولید داخلش حمایت میکنه،در عوض از بین بردن منابع و حامی قاچاق کالای خارجی و واردات بی رویه ی آن هست،به گدایی نمی افته؟فرقی نمی کنه بزرگوار،چه مثل آل سعود چه مثل لیبرال وطنی،هردو مملکت رو گدایی میکشونن...
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    37 5
    این گاو دیگه شیر نمیده باید سرش برید
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    19 5
    قوچ آل سقوط داره درمیاد ولی زورمیزنه به روی خودش نیاره!
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      6 3
      16:35 لطفأ بگو زیاد زور نزنه یوقت......!!!
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      0 0
      آل سقوط ازشدت زور زدن زیادی ترکیده وحسابی قوچش دراومده ! 5ساله توجنگ بایمن داره زورمیزنه ولی هیچ موفقیتی عایدش نشده و حیثیت نداشته اش ترکیده وپاره پاره ترازقبل شده ،فمیدی مزدور!
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    16 2
    سر جاناتان به زودی بریده میشه
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    11 2
    قربونت برم خدا، قادر مطلق، قاسم الجبار،
  • مهرناز IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    11 3
    نشستن بر تخت پادشاهی وگذاشتن تاج پادشاهی " چنان بن سلمان را در رویای خود سرگیجه داد " که متوجه نشد ترامپ وداماد نامرد تر از ترامپ کرشنر چه جانورانی هستند " چگونه از او استفاده کردند " وچگونه زیر پایش پوست هندوانه انداختند" تا در نهایت با نارضایتی شاهزادگان ومردم " نایف را جای او قراردهند.
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      1 0
      ترامپ داره انتقام انتخابات 2016 رو از جاناتان میگیره
  • هژیر IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    10 0
    صدام حسین هم یک آدم معمولی بود همین کشورهای غربی و شرقی ٱن زمان شوروی سابق و... هندوانه زیر بغلش گذاشتند بادش کردند تا نهایتا" صدام دچار توهم قدرت شد تاریخ مصرفش پایان گرفت، استارت زدن حکومت حزب بعث اسقاط و صدام رو از سوراخ و حفره داخل زمین بیرون کشیدن و ... دقیقا" همین پرده و سناریو رو با این جوان عرب قبیله آل سعود عربستان در حال اجرا دارند ... دشمنان ایران و ایرانی چقدر پست و فرومایه هستند باید شاکر پروردگار بزرگ بود ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس