کد خبر 1064403
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
حج خانه خدا کعبه

سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت زمان اعزام نخستین کاروان حج تمتع ۹۹ را اعلام کرد و گفت: تاکنون ۷۲ درصد از ظرفیت‌ کاروان‌های حج تمتع سال جاری تکمیل شده است.

به گزارش مشرق،  اکبر رضایی درباره حج تمتع 99 اظهار کرد: در شرایط کنونی و با توجه به پدید آمدن بحران ویروس کرونا در کشورهای مختلف دنیا و حساسیت‌های موجود، ما نیز پیرو تاکیدات رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به معیارهای دقیق علمی و با رعایت شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی و پروتکل‌های تدوین شده آن، برنامه‌ریزی‌ها را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه بیش از 72 درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع 99 تکمیل شده است، گفت: به طور قطع در صورت عادی شدن شرایط، نخستین کاروان زائران حج تمتع 99، ششم تیر ماه امسال برای انجام مناسک حج راهی سرزمین وحی خواهند شد که ابتدا در مدینه منوره اسکان می‌یابند؛ زمان بازگشت نخستین کاروان نیز 15 مرداد ماه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

جزییات تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج تمتع ۹۹

سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت با بیان اینکه نام‌نویسی از متقاضیان حج تمتع 99 طبق اطلاعیه‌های اخیر سازمان  ادامه دارد، گفت: نام‌نویسی از اولویتهای دارای قبوض ودیعه‌گذاری تا پایان خرداد ماه سال 86 در حال انجام است و همه متقاضیان باید برای ثبت‌نام در یکی از کاروان‌های دارای ظرفیت خالی به سامانه https://reserve.haj.ir مراجعه و نسبت به نام‌نویسی اقدام کنند.

به گفته رضایی، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و سهمیه اختصاصی به کشورمان امسال 87 هزار و 550 زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع به عربستان اعزام خواهند شد که نسبت به سال گذشته افزایش دارد؛ این تعداد افراد اعزامی در قالب زائران، کادر پزشکی، خدمات، نیروهای ستادی و اجرایی، امور کنسولی، حمل و نقل و غیره است.

سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت با بیان اینکه حدود نیمی از کاروان‌ها مدینه قبل و نیمی مدینه بعد خواهند بود، تصریح کرد: مدت زمان حضور زائران در مدینه منوره 5 شب و 6 روز است.

رضایی درباره معاینات پزشکی و تایید استطاعت جسمی برای اعزام اظهار کرد: یکی از شرایط وجوب حج استطاعت جسمی است بنابراین معاینات پزشکی امسال مانند سال‌های گذشته با دقت انجام می‌گیرد؛ با توجه به شرایط موجود به جهت شیوع بیماری کرونا، این معاینات در نیمه اول اردیبهشت با در نظر گرفتن مسائل بهداشتی و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت توسط کادر پزشکی به انجام خواهد رسید.

وی درباره موضوع آموزش زائران کشورمان نیز اظهار کرد:  براساس هماهنگی به عمل آمده با حوزه فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری مقرر شد که آموزش‌ها به دو شیوه غیرحضوری و حضوری انجام پذیرد؛ پس از انجام معاینات پزشکی، فرآیند آموزش غیرحضوری آغاز و بعد از آن هم آموزش حضوری در صورت مهیا شدن شرایط، صورت می‌گیرد.

رضایی همچنین درباره احتمال تعطیلی حج تمتع امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا گفت: در این صورت، اولویت اعزام سال آینده با زائرانی خواهد بود که وضعیت ثبت‌نام فعلی خود را حفظ کرده باشند که در این صورت در بخش هزینه‌های ارزی نیز هیچگونه افزایش قیمتی شامل آنان نخواهد شد.
 
سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت با ابراز امیدواری از اینکه شیوع بیماری کرونا کاهش یابد و حج تمتع انجام پذیرد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اعزام و استقرار زائران در سرزمین وحی انجام گرفته و افراد از 19 ایستگاه پروازی در سراسر کشور توسط ناوگان هوایی کشورمان به عربستان سفر می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های سازمان حج و زیارت بر پایه حفظ سلامت، عزت، کرامت و امنیت حجاج است، گفت: با توجه به شرایط موجود و پیش‌بینی‌های لازم برای همه موارد وضعیت و حالت‌های مختلف حج امسال برنامه‌ریزیهای لازم به انجام رسیده و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    3 0
    گفت: سی سال بود تا مرا آرزوی حج بود و از وصله دوزی، سیصد و پنجاه درهم جمع کردم. امسال قصد حج کردم تا بروم. روزی سرپوشیده ای که در خانه است حامله بود از همسایه بوی طعامی می‌آمد. مرا گفت: برو و پاره ای بیار از آن طعام. من رفتم. به در خانه همسایه آن حال خبر دادم. همسایه گریست و گفت: بدانکه سه شبانه روز بود که اطفال من هیچ نخورده بودند. امروز خری مرده دیدم. باررا از وی جدا کردم و طعام ساختم، بر شما حلال نباشد. چون این بشنیدم آتش در جان من افتاد. آن سیصد و پنجاه درهم برداشتم و بدو دادم. گفتم: نفقه ی اطفال کن که حج ما این است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس