کد خبر 1064382
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
نخستین واکسن غیرفعال جهان برای مهارکرونا وارد فاز انسانی شد

واکسن به عنوان معلم برای سیستم ایمنی بدن عمل میکند و راه مبارزه با عفونت را به آن یاد میدهد. واکسن به دستگاه ایمنی بدن یاد می‌دهد که یک مشخصه خاص را هدف بگیرد و با آن مقابله کند

به گزارش مشرق،  بارها از متولیان بهداشتی در نقاط مختلف جهان شنیده ایم که تا زمان تولید واکسن،شرایط شیوع و مرگ و میر ناشی از کرونا در مسیری فزاینده قرار خواهد داشت.

توصیه به رعایت سخت گیرانه امور بهداشتی و تاکید بر غیر قابل اجتناب بودن "زندگی با کرونا" علاوه برایجاد حساسیتهای فردی و اجتماعی که در جای خود مفید است نوعی هراس و اضطراب مستمر را نیز به جامعه منتقل می کند.

به همین دلیل سوال اساسی مردم در سراسر جهان این است که چقدر تا تولید واکسن فاصله داریم و شرایط کنونی تا کجا ادامه خواهد داشت؟

بیشتر بخوانید:

۶ قرارداد در حوزه واکسن کرونا منعقد شد

واکسن به عنوان معلم برای سیستم ایمنی بدن عمل میکند و راه مبارزه با عفونت را به آن یاد میدهد. واکسن به دستگاه ایمنی بدن یاد می‌دهد که یک مشخصه خاص را هدف بگیرد و با آن مقابله کند. اماسرعت جهش در ویروس‌ کرونا و در نتیجه تغییر در مشخصات ، تلاش کشورها برای تولید واکسن را تاکنون ناکام گذاشته است .

با اینکه در ابتدا تصور میشد ایجاد جهش اساسی در کرونا چند سال طول بکشد و فرصت کافی در اختیار دانشمندان برای تولید واکسن وجود داشته باشد به تازگی محققان از شناسایی اولین جهش عمده در ویروس کرونا خبر داده اند و نگران هستند که این امر تولید واکسن برای مقابله با بیماری مذکور را تا حدی کند نماید.

سایر مولفه ها نیز چون اثر گذاری گرمای هوا بر قدرت شیوع و کشندگی ویروس نیز که در ابتدا به صورت جدی مطرح می شد تبدیل به گزینه هایی با احتمال بسیار پایین شده است.

طی چند دهه گذشته عمده ترین روش تولید واکسن استفاده از ویروس اصلی بوده است. خصوصیات ویروس کرونا و جهش مداوم آن ، پیدا کرون ویروس اصلی را تا حد زیادی دست نیافتنی کرده است.

این روش و استفاده از ویروس ضعیف شده در ساخت واکسن های سرخک، اوریون و سرخجه و همچنین آنفولانزای فصلی به کار گرفته شد و اثرات قابل توجهی نیز بدنبال داشت لیکن توسل به این روش متداول تاکنون در مورد تولید واکسن کرونا به دلایلی که ذکر آن رفت میسر نبوده است.

اما علی رغم محدودیتهای موجود دانشمندان از ادامه فعالیت برای تولید واکست کرونا نا امید نشده اند و روش نوین و نسبتا ناآزموده ای به نام "اتصال و اجرا" را برای طی این مسیر مورد استفاده قرار داده انددر این روش متخصصان ساخت واکسن بخش‌های کوچکی از کد ژنتیکی ویروس کرونا را جداسازی نموده و در ویروس‌های کاملا بی‌آزار دیگری قرار می دهند. به صورت تئوری این ویروس جدید که بی آزار اما آلوده است میتواند تا حدودی افراد را در برابر کرونا مقاوم کند.

برخی از متخصصین نیز بخشهایی از کد ژنتیکی ویروس را مستقیما به بدن تزریق می‌کنند تا ورود آن منجر به ساخت پروتئین‌های ویروسی در افراد شده و دستگاه ایمنی بدن بتواند مبارزه با آن‌ها را یاد بگیرد.

روش دیگری که به صورت همزمان در حال بررسی است ، بکارگیری سلول فرد بهبود یافته از بیماری است که تحت عنوان پلاسما درمانی در حال انجام بوده و در کشور ما نیز از آن استفاده می شود. دانشمندان امیدوارند که با پیدا کردن پادتن در سلول های این افراد و بازتولید نقاط مشابه این پادتن‌ها واکسنی فعال و موثر تولید کنند. 

مجموعه شواهد موجود تاکنون نشان می دهد که دقیقا نمی توان برای دستیابی به واکسن کرونا زمان مشخصی را تعریف کرد. گمانه ها از زمانی بین هجده تا بیست و چهار ماه سخن میگویند. همچنین پس از تولید واکسن، مرحله ساخت عمده و ورود به بازار نیز باید در نظر گرفته شود.

در مرحله نخست پس از تولید نیز بر اساس پروتکلهای رایج احتمالا این واکسن به مقدار محدود و با اولویت کادر درمانی کشور ها در اختیار قرار خواهد گرفت.

باید بدانیم، تغییر عادات بهداشت فردی در شرایط کنونی زندگی که ممکن است به انقلاب بهداشتی در جهان منجر شود ، میتواند مهمترین قدم در کنترل اپیدمی کرونا حتی پس از تولید واکسن باشد. بدلیل فقدان وجود براورد دقیق از زمان دستیابی به واکسن و همچنین پایین بودن احتمال موفقیت واکسن در سالمندان ویا افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند، همچنان رعایت توصیه های بهداشتی اصلی ترین روش مقابله با کرونا محسوب می شود.

منبع: نورنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    0 0
    یا فارس الحجاز یا ابا صالح ادرکنا افلا تعیننا حتّی نعلم انّ لنا اماما یرانا و یغیثنا (آیا به فریاد ما نمی رسی، تا بدانیم امامی داریم که ما را همیشه مدّنظر دارد و به فریاد ما می رسد؟)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس