گروه بی حد قطعه باهارا

اهالی این بازار سنتی شیفته تماشای این دختر چادری هستند گویی چادر بازاری برای اغوای مردان و ابزا برای ترویج تبرج است و ساحت دختر چادری هیچ تفاوتی با یک فاحشه ندارد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - یکی از ویژگی‌های خاص دو دوره متوالی برنامه عصر جدید توجه به موسیقی سنتی و ردیف دستگاهی است و این برنامه به استعدادهای موسیقی سنتی توجه خاصی دارد و این نقطه قوت با آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز و حمیدرضا ترکاشوند شکل می‌گیرد. ترکاشوند به عنوان خواننده‌ای تلویزیونی شناخته می‌شود که موسیقی تیتراژ برنامه ساعت بیست و پنج و سریال «پایتخت۵»، زندگی از نو و چند سریال تلویزیونی دیگر را در کارنامه‌اش ثبت کرده است.

اما چهره حمیدرضا ترکاشوند در فصل نخست عصر جدید وبه عنوان مربی موسیقی استعدادهای نوظهور شناخته شد و در فصل دوم این برنامه به عنوان مربی استعدادها حضور  بیشتری در این برنامه داشت.   ترکاشوند حتی با خواندن تیتراژ سریال پایتخت و قطعات موسیقیایی که در چند سال اخیر منتشر کرد، چهره شناخته شده‌ای در عرصه موسیقی نبود اما عصر جدید زمینه‌ای برای بیشتر شناخته شدن این خواننده در مقام مربی را فراهم آورد.

گروه تازه تشکیل شده «بی‌حد»   که خوانندگی قطعات این گروه را ترکاشوند با عنوان هنری ترکاش، بر عهده دارد، «باهارا»   را به عنوان نخستین قطعه رسمی این گروه منتشر کرد. قطعه‌ای که موزیک ویدئوی آن با اندکی تاخیر در فضای مجازی منتشر شد. سپهر وکیلی تدوینگر فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» کارگردانی آنرا بر عهده دارد. وکیلی ورکشاپی به صورت مستمر در مجتمع فنی تهران تحت عنوان کارگاه آموزشی موزیک ویدئو  تدریس می‌کند و برای خوانندگان متعددی موزیک ویدئو ساخته است.

بیشتر بخوانید:

خواننده‌ای که «پاره‌سنگ» به سوی ارزش‌ها پرتاب کرد، روی صحنه‌ رفت!

صفحه اینستاگرام حمید وکیلی کارگردان موزیک ویدئوی باهارا

در ساختار موسیقیایی فعلی حجم عظیمی از  موسیقی‌های تولید شده در شرایط کنونی با ساخت موزیک ویدئو توزیع و شناخته می‌شوند، اما موزیک ویدئوی «بی‌حد» تفاوت بسیار عمده‌ای با بسیاری از موزیک ویدئوهایی دارد که این‌روزها در فضای مجازی منتشر می‌شود.  

در اغلب عاشقانه خوانی‌های مرسوم حضور یک کاراکتر زن در پیشبرد  روایت موزیک ویدئوهای کنونی نقش اساسی را ایفا می‌کند. این حضور تاثیر پذیرفته از ساختاری است که شبکه MTV در دهه هشتاد میلادی بنا گذاشت و مرزهای موسیقایی را تا  ابتذالی محتوایی و ساختاری پیش برد. موزیک ویدئوی «باهارا» از  شاخصه حضور محوری کاراکتر زن بهره می‌برد، اما نحوه استفاده از موقعیت پرسوناژی در روایت موزیک ویدئوی باهارا کمی متفاوت و ساختار شکن است.

در نماهای آغازین «باهارا»،   زنی در صحنه حاضر می‌شود که کفش‌هایی به تن کرده که به لحاظ سبک و عرف پذیرفته‌شده، با پوشش چادرش کاملا مغایر  است. ضمن اینکه فضای یک بازار سنتی در چهارچوب قطعه تصویری باهارا تبدیل به یک شخصیت می‌شود و محتوای اصلی موزیک ویدئو درباره عبور یک زن چادری از میان یک بازار سنتی است.   زن  چادر بر سر دارد و در نقطه‌ای ایستاده، موسیقی آغاز می‌شود و باد شدیدی وزیدن می‌گیرد. تصویر بعدی چترهای فراوانی را نشان می‌دهد که روی سقف یک بازار وجود دارد. گروه «بی‌حد»   درون یک خودرو قدیمی نشسته‌اند  و خواننده از آن خارج می‌شود و دختر جوان چادری در بازار شروع به حرکت می‌کند.

خواننده با دیده شدن نخستین تصویر از صورت زن این عبارات را می‌خواند : عزیزا، دلبرا جانا، نگارا، و ... این تلقی شکل می‌گیرد که دختر محجبه‌ای  محبوبه مرد اصلی قصه این موزیک ویدئو است.

دختر چادری وارد بازار می‌شود و در متن موزیک ویدئو  ما با توجه بی‌شمار صاحبان مشاغل مختلف و بازاریان نسبت به این دختر چادری مواجه می‌شویم. نخستین کسی که برای تماشای دختر چادری از مغازه‌اش خارج می‌شود مردی مسن با مویی سپید است.

پیر و جوان، خرد و کلان محو تماشای دختری با پوشش سنتی ایرانی هستند. همه اهالی این بازار سنتی شیفته تماشای این دختر چادری هستند و این ساختار ناخواسته فیلم «مالنا» جوزپه تورناتوره را در ذهن متبادر می کند. گویی چادر، ابزاری برای اغوای مردان و دستاویزی برای  تبرج است و ساحت دختر چادری هیچ تفاوتی با یک فاحشه ندارد. دختر اغواگری که تمامی اهالی بازار به او توجه می‌کنند می‌توانست یک دختر چادری نباشد و با حجاب عرفی مرسوم در بازار ظاهر شود. داشتن حجاب سنتی و عبور از بازار سنتی، به برداشت و تعابیر گوناگون دیگری دامن می‌زند.

البته از از ساختار فعلی دفتر موسیقی و وزارت فرهنگ و ارشاد فعلی انتظاری بیش از این نمی‌شود داشت. اما خواننده‌ای که با برنامه تلویزیونی عصر جدید به مردم معرفی شد  تا پیش از این معرفی در برنامه مذکور پرسوناژ هنری شناخته شده‌ای نبود و در حتی قبل از برنامه عصر جدید طی چند سال فعالیت، عمدتا در سازمان صدا و سیما، هیچ فعالیت موسیقایی خارج از ساختار صدا و سیما نداشت و با اعتباری  که در برنامه عصر جدید بدست می‌آورد، فعالیت خود را در خارج از سازمان آغاز می‌کند و چنین موزیک ویدئوی ساختار شکنی را همراه با گروه «بی‌حد» ارائه می‌دهد.

سوال اصلی اینجاست که آیا قرار است که کسب اعتبار از مدیوم تلویزیون، زمینه ای برای شناخته شدن و ساختار شکنی خازج از محیط سازمان صدا و سیما به یک رویه برای بازیگران و هنرمندان تبدیل شود؟ آیا قرار است همه بازیگران و چهره هایی که به اعتبار تلویزیون چهره شده‌اند، در جلوی دوربین رسانه ملی به یک شکل باشند و چون به خلوت می‌روند... ۱۸۰ درجه در  تضاد با ارزش‌های ملی و دینی کشور قدم بردارند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    33 20
    با تلویزیون خودشون رو به مردم می شناسونن بعد شروع می کنن به حمله کردن به فرهنگ ایرانی ــ اسلامی نه حالا این مورد خاص، کلا و بعد از اون هم آروغ های روشنفکریشون شروع می شه!! به چادر ندیده بودیم اینجوری حمله کنن که اینم رسمیت پیدا کرد :/
    • جوجه تیغی بدنساز NL ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      6 27
      دختر دانشجوهایِ قرررتی، چادرو خراب کردن. با کیف قرمز و لاک بنفش و رژ صورتی چادر سر میکنن. میخوام صد سال سیاه سر نکنید قرتیای زشت کچل. چادرشونم فقط به خاطر کچلیشونه.
  • NL ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    38 15
    وزارت ارشاد غیر اسلامی! برازنده چنین وزارتیه که داره فرهنگمون رو نابود میکنه.تبلیغ چشم چرانی و هرزگی هم حتما اسمش بالا بردن مقام زن و حق زنه البته برای دل غرب و صهیونیسم!
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    9 29
    ذهنتو پاک کن مشرق
  • US ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    20 16
    من فقط تو این موندم این یارو چه استعدادی داره اونوقت؟!! چجوری می خواد استعداد بقیه رو کشف کنه؟ لطفی داشته باشی حسین علیزاده داشته باشی خلج داشته باشی بعد اینا بشن موسیقی دان و خواننده و بهمان. ای تف به این روزگار نامرد
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    13 36
    مشرق خره خفه شو
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      23 3
      با ادب باش تا بزرگ شوی
  • آنتی اصلاح طلب IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    25 21
    وقتی تو سریال های خانگی!! مقام مادر رو زیر سوال می برن و شما رسانه ها هم براشون تبلیغ می کنین! چه انتظاری میشه داشت. رسما خانواده و فرهنگ رو نشانه رفتن. حدود 10 ساله پدر اقتصاد رو در آوردین، شرایط ازدواج رو سخت کردین ( کاملا آگاهانه) حالا شروع کردین به هنجار شکنی. آقای روحانی شما رئیس اجرایی کشور هستین. شما مگه ایرانی نیستی؟ دارین چه غلطی می کنین به اسم روشنفکری؟ خود دشمن هم اینجوری حمله نمی کنه. آدم شاخ در میاره. و این یه حقیقت تلخه که صدا و سیما ، مجلس و دولت پر شده از نفوذیها.. به امید ایرانی آباد و مستقل.
  • دختر امروزی IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    30 14
    چادر حرمت داره. ارایش نداشتن و پوشش موقر و درست گرفتن آن از ملزومات حفظ حرمت چادره. الکی که نمیشه همین جوری سر کرد! دستت هم پُر باشه با دندونات باید حفظش کنی....
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    27 24
    بی خیال، هیچ اشغالی به جادر نمی چسبد. همانطور که فاحشه هایی مثل پری بلنده و ... نتوانسند چادر را آلوده کنند. حجاب برتر، برتر خواهد ماند. همانطور که سلبرتی ها، اصلاح طلبان، ازدواج سفیدی ها، لیبرالها از قبیل رضا قلدر، فرح دیبا، فرخروپارسا، ابتکار، حقیقت جو، که همه ضد حجاب برترند، هم نتوانستند غلطی بکنند.
  • محسن چتری IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    17 12
    با سلام و تشکر از روشنگری و گزارش دقیق و جامع شما خدا به شما خیر بدهد و منافقین لیبرال از بانیان و متولیان و مجریان و مبلغان را به شر دنیا و آخرت گرفتار کند که با مقدسات و آبروی ایران و انقلاب اسلامی بازی می کنند.
  • NL ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    17 21
    تو بیماری وگرنه اینقدر اروتیک دیده نمیشه
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    10 7
    این جماعت فاسد کرونا هم اینها رو آدم نکرد.
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    10 12
    خدا شفاشون بده . سری بعد لابد یه طلبه خوانندگی دلبرانه میکنه
  • IT ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    23 22
    دختران از بهر عفت میکنند چادر به سر نامه را میدهند از زیر چادر دست پسر
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      7 17
      اون ات بوده، همه که مثل تو نیستن!
  • ARMAN NL ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    6 8
    ثانیه های آخر این موزیک ویدیو هم یک آقایی با ریش و کلاهی شبیه یهودی ها سرش را به نشانه تایید یا رضایت بالا و پایین میکرد خیلی تیپش تابلو بود
  • US ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    3 16
    من تو کف اون آقاهه هستم که پالتو کرم پوشیده بود و هی کله و دستهاشو با چشم بسته تکون میداد
  • US ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    7 5
    این ویدیو انقدر ضعیف بود که مطمینا ۱۰۰ نفرم تو کل کشور نمیدیدش!!! ولی شماها با این تجزیه و تحلیل و آسمون ریسمان بافی یه کاری کردید من برم ببینم!!!!
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    23 8
    این بیشتر داره بوالهوسی مردان رو نشون میده... پیر و جوان که براشون فرقی نداره که طرفشون محجبه س یا نه
  • رضا IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    17 5
    بگيريد گوش شو بپيچونيد و پدرشو دربياريد تا خيال نكنه ملكت بى صاحابه ! والله بخدا !
  • CH ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    10 16
    هدف این حضرات شکستن سدی به نام چادر است. می خواهند وانمود کنند که چادر دیگر تاثیری ندارد. حال آنکه دروغ می گویند. چادر بزرگترین پیام به هر بیننده است که این زن عفیف است.
  • IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    7 14
    یکی به نعل زدن و یکی به میخ حکایت سیستم مدیریتی ماست بنظر من متولی امور فرهنگی باید مردم باشند نه حکومت - فیلمی در زمان شاه ساخته شد که در آن داش محل با رقاص کابارت بعد از توبه او در حرم شاه عبدالعظیم ازدواج کرد مردم محل درب خانه او جمع شدند و آشوب کردند که او مفسده است و باید از محله ما برود اما امروزه خانم دکتر و استاد دانشگاه چادری باشد کمتر مورد احترام مردم قرار می گیرد چادر را مردم نشانه کوته فکری می دانند تا یک دستفروش بی حجاب - دوستی دیروز سگی داشت فردی در هنگام عبور از پیاده راه از او فاصله گرفت با خشم گفت که هر چه چهره ها کریه تر باشد ادعای دین داری بیشتر دارند امروز در دوره میکاپ زندگی میکنیم
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      2 16
      ریشه همه مشکلات این بود که درب مساجد را به بهانه معتادها بستند آخوندها برای رکعت های نماز راننده و حق الزحمه طلب کردند و مردم سرشون رفت توی گوشی و آنجا کاردشیان ها شدند امام جماعت کرد در حج دانشجویی پشت سر مسئول کاروان که استاد دانشگاهمان بود نماز خواندم بین نماز ها به همکار خودش گفت که خوشبحال شما که اهل تهران هستید مردم مشهد ندیدبدید هستند و چشم ندارند ما سوار ماشین خوب شویم نماز عصر را دیگر به امامت ایشان صلاح ندیدم بخوانم در تمام مدت حج ما را می پیجاند می گفت سعودی ها برای سرش جایزه گذاشتند تا در فرودگاه به خاطر حجم زیاد بار یک ساعت الاف ایشان شدیم و فهمیدیم چه خبر بود
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    6 5
    سلام ممنون از اطلاع رسانی های خوبتون.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    6 15
    ممنونم بابت حساسیت مشرق و همینطور روشنگری های مشرق خدا خیرتون بده
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    2 5
    اسم گروه که بی حد باشه معلومه چه کارهایی که نمی کنند!!! کاور آهنگ رو ببینید معلومه چه تناسبی با موزیک ویدوئو داره!
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    4 1
    اهل تبرج وفحشا و تابعین فرهنگ غربی برای حمله به اهل عفاف وحیا چنین خزعبلات ویاوه ها احمقانه را نشخوار میکنندتمام اعضای بدن خود را در معرض دید اجانب قرار میدهند واونوقت برا اینکه به کثافت کاریهای خودجلوه عام و همگانی دهند به بانوان نجیب وعفیف گیرمیدهند.این کار شبانه روز آنهاست که بی حیا و پروا شبانه روز درجلا وخفا انجام میدهند.
  • زهرا IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 1
    واقعا از جماعت به اصطلاح هنرمند (خواننده موزیسین وبازی)انتظار رعایت موازین شرعی رو دارید؟تلویزیون باید هوشیار باشد
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 2
    جلو اینم بگیرین همه تورچیه نیگا کنن خاک بر سر ندید بدیدون
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
    0 1
    لعنت خدا بر شیاطین جن و انس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس