کد خبر 106335
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶

او دوازده بار تا شهادت رفت و با تنی که ستاره باران زخم ها بود بار ها از جبهه بازگشت و دیگر بار عاشقانه تر و شورانگیز تر ، جان مجروح خویش را به صحنه کشاند. او پیش از خویش پایش را به بهشت فرستاده بود.

به گزارش مشرق ، برادر احمد سوداگر از همان ابتدا در جنگ، کار اطلاعاتی را انتخاب کرد تا اینکه در سال 1359 در منطقه کرخه زخمی و قسمتی از پای چپ وی قطع گردید. بعد از دوران نقاهت در عملیات فتح‌المبین حضور یافت و به عنوان مسئول اطلاعات لشکر قدس مشغول به خدمت گردید.

او در ادامه عملیات‌های پیروزمند بیت‌المقدس و رمضان نقش مؤثری در مأموریت‌های تیپ 7 ولیعصر (عج) داشت تا اینکه به مسئولیت اطلاعات قرارگاه لشکری قدس منصوب گردید. در سال 1362 دوره فرماندهی و ستاد را در ارتش طی نمود. هوش و ذکاوت برجسته و قدرت تحلیل فوق‌العاده و منطقی او نسبت به مسائل نظامی باعث گردید به معاونت اطلاعات قرارگاه کربلا منصوب گرددو در عملیات ظفرمند والفجر 8 مسئولیت خطیر اطلاعات این عملیات را در منطقه خرمشهر بعهده داشت.

رشادت‌های بی‌نظیر وی در عملیات فتح فاو سبب گردید تا در ابتدای سال 1365 در تشکیل قرارگاه عملیاتی قدس مشارکت داشته و مسئول اطلاعات این قرارگاه شد. حضور سردار سوداگر در جبهه‌ها همراه با پدر و برادرانش بود تا در عملیات کربلای 5 یکی از برادرانش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

مرحوم احمد سوداگر تا پایان دوران دفاع مقدس در این مسئولیت خطیر و حساس در جبهه‌ها فعال بود و تا یک سال بعد از جنگ نیز برای تثبیت موقعیت پدافندی جبهه‌ها و دفاع در مقابل تجاوزات احتمالی دشمن در مسئولیت جانشین فرماندهی قرارگاه عملیاتی قدس در جبهه حضور داشت.

بعد از دوران دفاع مقدس این دلاور خطه‌های نبرد در مسئولیت‌های جانشینی فرماندهی لشکر 7 ولیعصر (عج) و نیز فرماندهی لشکرهای 8 نجف اشرف، 25 کربلا و 27 محمد رسول‌الله (ص) و معاونت اطلاعات نیروی زمینی سپاه اشتغال داشت.

وی برای آشنایی نسل‌های جدید و آینده با علوم و معارف دفاع مقدس در سال 1385 اقدام به تأسیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس نمود و با پیگیری‌های مجدانه خود موفق شد علاوه بر نهادینه کردن مسائل دفاع مقدس به عنوان یک مبحث علمی و پژوهشی در دانشگاه‌های کشور، دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس را برای دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی را به تصویب برساند که طی 3 سال اخیر بیش از 200 هزار نفر از دانشجویان این دروس را گذرانده‌اند.

وی به گواهی فرماندهان و همرزمانش نابغه اطلاعاتی و نظامی دفاع مقدس و کشور بود. بسیار در آرزوی شهادت به سر می‌برد تا اینکه پس از سال‌ها مجاهدت بر اثر تألمات ناشی از جراحات متعدد در دفاع مقدس با 55 درصد جانبازی در 21 بهمن 1390 و در آستانه بیست و ششمین سالگرد عملیات والفجر 8 دار فانی را وداع گفت و به خیل یاران شهیدش در ملکوت اعلی پیوست

در اربعین پرواز این بزرگمرد عرصه دفاع مقدس دیدگاه های یاران و همرزمانش را مرو ر می کنیم تا بهتر او را بشناسیم .


او از ذخایر جنگ تحمیلی بود
سردار احمد سوداگر از ذخایر شایسته و ممتاز و از جانبازان سرافراز هشت سال جنگ تحمیلی بودند که در طول سال‌های پس از نبرد نیز به عنوان رئیس پژوهشگاه دفاع مقدس تلاش و مجاهدت وافری برای حفظ، ماندگاری و نشر حماسه‌ها و ازش‌های سال‌های دفاع مقدس داشتند.

دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

او منشا آثار و خدمات شایسته‌ای بود‌.
نام سوداگر در اذهان فرماندهان دفاع مقدس‌، همواره با سخت کوشی، صداقت، اخلاص و فداکاری توام بوده و جای جای جبهه‌های جنوب و غرب کشور ایثار و پایمردی این سردار بزرگ و جانباز افتخار آفرین را شاهد بوده است‌.

او در طول دوران سخت دفاع مقدس و پس از آن تا به امروز، در همه مسئولیت‌هایی که به عهده گرفت، منشا آثار و خدمات شایسته‌ای بود‌.

دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام


جسم احمد از روحش خسته شده بود
حاج احمد جوانی17 ساله بودکه به نهضت امام (ره) پیوست و در همان سالها تفنگ به دست گرفت و با منافقین و اشرار مقابله می کرد وچون شیری با بعثی ها می جنگید.
این بزرگوار همان اول جنگ پای خود را از دست داد و از روز اول جنگ تا پایان یک روز از جنگ را هم از دست نداد. تن حاج احمد سوداگر بارها و بارها مجروح شد و این جسم از روح احمد خسته شده بود.

حاج احمد سوداگر همواره آماده رفتن بود و در هر صحنه خطرناکی که مرگ و شهادت بود ، حاضر می شد و حضور پیدا می کرد و از طرفی هم طوری برنامه ریزی می کرد که گویی می خواهد صدسال دیگر زندگی کند .

سردار حاج احمد سوداگر در دفاع مقدس کار حسینی و پس از جنگ کاری زینبی کرد.ما همه شهادت می دهیم که احمد سوداگر همیشه مدافع انقلاب بود.
سردار سرلشکر غلامعلی رشید – جانشین ستاد کل نیروهای مسلح

او مظهر تیزهوشی و اخلاص بود
سردار سوداگر بار سنگین مسئولیت های خطیر را یکی پس از دیگری بر دوش کشید و در کنار شهیدان عالی مقام جبهه های جنگ و فرماندهان بزرگ دفاع مقدس با صبوری و تحرک و اخلاص و تیزهوشی فوق العاده تمام سالهای دفاع مقدس را در میان خاکریزهای خودی و دشمن به گردآوری و تحلیل اطلاعات از دشمن و ارائه ایده در حوزه اطلاعات نظامی صحنه نبرد پرداخت.

او یادآور شهیدان باقری ، نیاکی، همت، اقارب پرست، باکری،کاظمی، صیاد و صدها فرمانده شجاع و رزمنده و جانباز با نام وگمنام است که مخلصانه و مدبرانه و عاشقانه ندای اسلام و قرآن و ولایت را از انفاس قدسی خمینی بزرگوار و خامنه ای عزیز با جان و دل شنید و پرچم مقدس و پر صلابت نهضت علوی (ع) و حسین (ع) را تا سپردن به اصحاب آن حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) به دوش کشید.

سردار سوداگر با وارد کردن مسأله دفاع مقدس در نظام آموزش عالی کشور ، میدان دیگری از خدمت به نظام و دفاع مقدس و فرهنگ و تفکر بسیجی ، به روی علاقه مندان به تداوم و ارتقای آرمان های انقلاب و دفاع مقدس گشود .

سرلشکر دکتر فیروزآبادی – رییس ستاد کل نیروهای مسلح


او از زمره مجاهدان گمنام بود
بی شک برادر عزیزمان، سردار سرتیپ پاسدار حاج احمد سوداگر از زمره مجاهدان گمنامی بود که سالهای جوانی خویش را به مجاهدت خالصانه در کربلاهای 8 سال دفاع مقدس و صحنه های پرخطر پاسداری و دفاع از انقلاب اسلامی ایران سپری نمود.
آری آن سردار سرافراز بعد از دفاع مقدس نیز در عرصه های علمی و دفاعی کشور حضوری فعال و مستمر داشت و همواره در پی ترویج علوم و معارف دفاع مقدس بود که برای دوستان انقلاب امید آفرین و تبرای دشمنان بیم و و حشت را بهمراه داشت و مصداق بارز "ترهبون به عدوالله وعدوکم " بود.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری - فرمانده کل سپاه

او می گفت : هیچگاه در جبهه از مرگ ترسیده ام

او دوازده بار تا شهادت رفت و با تنی که ستاره باران زخم ها بود بار ها از جبهه بازگشت و دیگر بار عاشقانه تر و شورانگیز تر ، جان مجروح خویش را به صحنه کشاند.او پیش از خویش پایش را به بهشت فرستاده بود.او خاکریزهای جنوب و کوهساران غرب بوسه بر قدم های نستوه و بشکوهش زده بودند.او با خدا سوداکرده و دیرگاهی بود ضربان قلبش را با آهنگ ملکوت هماهنگ ساخته بود.

او می گفت به یاد ندارم یکبار در جبهه از مرگ ترسیده باشم.

پژوهشگاه دفاع مقدس گوشه ای از اهتمام او بود و کاروان های زیارتی جبهه ها یکی از طرح های خلاقانه و ارزشمندش .
حاج احمد را لشکر ولیعصر ( عج ) می شناخت . لشکر 25 کربلا که مدتها هدایت و فرماندهی اش را به عهده داشت درک کرده بود و لشگر محمد رسول الله(ص) سجایا و سیرت وسلوک عارفانه و مجدانه اش را چشیده بود.
حاج احمد از شهیدانی است که اندک اندک شهید شد و به دوستان شهید و آسمانی اش پیوست .

محمد رضا سنگری


لازم به ذکر است که خاطرات سردار سوداگر از هشت سال دفاع مقدس در کتابی با عنوان جاده های سربی منتشر شده است . او در این اثر ارزشمند و کم نظیر ضمن روایت خاطرات خود ، اتفاقات و موقعیتهای خاص جنگ تحمیلی را نیز تحلیل کرده است که برای علاقمندان به تاریخ جنگ تحمیلی قابل توجه می باشد .

بمناسبت فرارسیدن چهلمین روز در گذشت سردار سرافراز دکتر احمد سوداگر جمعه 26 اسفند ساعت 8 شب مراسم یادبودی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین صدیقی امام جمعه موقت تهران در آستانه متبرکه سبزقبابرگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ahamid ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
    0 0
    به عنوان یه دزفولی افتخار می کنم که همچنین بزرگانی در شهرمان وجود داشته اند. روحش شاد و راهش پر رهرو باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس