فواد ایزدی

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: ماجرای کرونا برای ما یک درس بود تا واقعیت غرب را آنگونه که هست ببینیم.

به گزارش مشرق، فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در نشستی مجازی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز برگزار شد، درباره مواجهه دولت‌های غربی به خصوص آمریکا و نظام سرمایه داری با ماجرای کرونا گفت: در تفکر لیبرال دموکراسی یک تفکر به اسم تفکر « داروینیسم» وجود دارد که می گوید آن موجودی که توانمندی بیشتری دارد، زنده می ماند و ضعیف ترها از بین می روند و زمانی که این تفکر در سطح جامعه پیاده می شود داستان داروینیسم اجتماعی بوجود می آید  که بحثش این است که اقشار ضعیف جامعه و برای دولت دغدغه اصلی نیستند برای همین خیلی به این افراد رسیدگی نمی شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: شرایطی که امروز ما در آمریکا می‌بینیم به این دلیل نیست که آمریکا کشور فقیری است، برای این است چون تفکر « داروینیسم» که در آمریکا حاکم است باعث می‌شود به سمت فعالیت‌هایی بروند که نفع عموم مردم در آن نیست.

بیشتر بخوانید:

آمریکا دیگر برند نیست/ ایران باید از فرصت افول آمریکا برای حضور و نفوذ خود استفاده کند

وی تصریح کرد: در ماجرای کرونا وضعیت آمریکا از نظر کشته و مبتلایان به این ویروس خیلی بدتر از ایران است و ما می‌بینیم که یک ایالت ۱۸ میلیونی در آمریکا علیرغم آمارهایی که در آمریکا داده می‌شود خیلی معتبر هم نیست، وضعیت بدتری از ایران دارند.

ایزدی خاطرنشان کرد: این که می‌بینیم در آمریکا میلیون‌ها نفر علیرغم ثروتی که این کشور دارد بی خانمان هستند، بیمه ندارند و با مشکلات اقتصادی مواجه هستند برمی گردد به این تفکری که در آمریکا وجود دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا یادآور شد: الان شعار «آمریکا اول» که ترامپ در انتخابات می داد، درباره کرونا محقق شده است و امروز می بینیم که آمریکا از نظر کشته و مبتلا به ویروس کرونا رتبه اول را دارد، البته تعداد انسان هایی در آمریکا کشته شوند با همه خصومت‌هایی که این کشور علیه مردم و کشور ما داشته برای ما خوشایند نیست به خصوص اینکه آنها کسانی هستند که از اقشار ضعیف در آمریکا هستند.

ایزدی در ادامه گفت: الان در اروپا و برخی کشورهای غربی ساعت ۸ -۹ صبح کالاهای فروشگاه ها تمام می شود و مردم این کشورها هرچه در فروشگاهها وجود دارد را می برند، در صورتی که ما این موضوع را در ایران نداریم، اینجاست که فرهنگ کشورها خودش را نشان می‌دهد.

وی درباره سوالی پیرامون افول آمریکا خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا، کشورهای غربی، فرهنگ غرب و.... رو به افول هستند، وقتی دولتی در غرب ماسک را از کشور و دولت دیگری می‌دزدد، با این بهانه که زور بیشتری دارد، این افول را نشان می دهد، این تفکر داروینیسم اجتماعی است که می گوید هر که زور بیشتری دارد هرکاری می خواهد می کند، مانند قانون جنگل.

ایزدی اضافه کرد: ماجرای کرونا برای ما یک درس بود تا واقعیت غرب را آنگونه که هست ببینیم، آنها شعار حقوق بشر، احترام متقابل، دموکراسی و... می‌دهند  ولی الان مشخص شد چقدر این شعارها واقعیت دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان‌کرد: ندانم کاری دولت ترامپ، عدم کارآمدی و مشکلات ساختاری که در آمریکا وجود دارد باعث شده 50 ایالت آمریکا به علاوه دولت فدرال با هم برای خرید ماسک و تجهیزات پزشکی رقابت می کنند.

وی افزود: یک مجموعه متفکرتر در غرب سال‌هاست متوجه شدند سیستم لیبرال دموکراسی و سرمایه داری جواب نمی‌دهد و دنبال یک سیستم جایگزین هستند. ما هم که می‌خواهیم یک راه سومی را ارائه دهیم و حرفهای خوبی هم برای گفتن داریم با موانعی روبرو هستیم و نتوانستم راه سوم را برای آنها مشخص کنیم و این وظیفه جوانان ما در گام دوم انقلاب است که این کار را انجام دهند و برای همین نیاز است فعالیت های بین المللی و تولید محتوا را بیشتر کنند و کاری کنند که کشورهای دیگر هم بتوانند از این راه سومی که انقلاب اسلامی دارد؛ استفاده کند.

وی در خاتمه درباره سوال دیگری اظهار داشت: علی‌رغم این که هر کسی در آمریکا رئیس جمهور شود فرقی برای ما نمی کند ولی مقاومتی که ایران و عراق داشتند برای آنها این ذهنیت را ایجاد کرده که سیاست‌های گروه‌های تندروتر در آمریکا جواب نمی دهد و باید فکر دیگری کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    7 1
    هنوزم بعضیا نمی خوان این واقعیت ها رو ببینن، حقیقتا تقصیری هم ندارن، منم اگه صب تا شب بی بی سی و سعودی و منوتو و همین سلبریتیای خودمون رو دنبال می کردم. اونقد ذهنم نسبت به ایران سیاه شده بود که... حالا مهم نیست باید حرف تکراری بزنم. اما من نگران مخاطبان این شبکه ها هستم، اینا به سمت یه افسردگی وحشتناک پیش می رن. اقا فعالیت رسانه ایمون رو باید بسیار بیشتر از این چیزی که هست بکنیم، ما ضعف داریم تو رسانه. مطالعه مون خیلی باید بره بالا، من نمی گم برید مسائل سیاسی و نظامی و اینا رو تحلیل کنین نه. باید شعر بخونیم، داستان بخونیم، برنامه کودک ببینیم، فیلم ببینیم. همه جوره خودمون رو اماده کنیم بعد وارد فضا ( مشخصا فضای مجازی) بشیم. شکست خوردیم تا الان، بجنبیم، یه یا علی بگید و شک نکنین ما دست بالاتر رو داریم. باید بتونیم همه قشری رو جذب کنیم. و بسیار بسیار مراقب جریان اصلاحات باشین ( حالا نه همشون بالاخره اونام آدمای خوب و اهل کاری دارن و فکر هم نکنین که ما اصول گراییم نه) یعنی من گاهی می مونم، می گم خدایا این مسئول کشور ماست داره حقوق می گیره از این نظام. این چه حرفی بود زد، یا فلان تصمیم برای چی گرفته شد. یعنی هر چی به ذهنم فشار میارم می بینم یه ایرانی نمی تونه این کار رو بکنه.. مطالعه رو ببریم بالا و فضای مجازی رو قرق کنیم :))))))
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    4 0
    زیباکلام کجایی؟
    • DE ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      2 0
      رفته دوش بگيره
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      4 0
      دوش تو سرش بخوره. آبروی غرب داره می ره، بگو زود بیاد یه توئیت بزنه
  • حسين DE ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    4 0
    اپيدمى ويروس كرونا و جولان آن در سراسر دنيا صرف نظر از اينكه تلفات و هزينه هاى بسيار سنگينى براى كشورهاى دنيا ايجاد كرد براى ميلياردها انسان چهره پليد و كثيف و هيولائى غرب و در رأس آن آمريكا را شناساند وجهانيان در هنگامه مبارزه با ويروس كرونا با چهره واقعى و <> غربى ها آشنا شدند،مطمئن هستم بعد از بر طرف شدن اين مشكل نو ع نگرش به غرب بويژه آمريكا در ذهنيت ملتها در سراسر دنيا تغير خواهد كرد. (البته به استثاى اصلاح طلبان وليبرالهاى داخلى)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس