عکس/ مراسم روز عفاف و حجاب در حافظیه

مشکل کجاست که دویست‌ و پنجاه و اندی دکان عرفان‌بازی، مشتاقان ساده‌دل عرفان را به خود می‌کشند، اما دستگاه فکری انقلاب اسلامی نمی تواند؟ آیا واقعا نمی‌تواند؟ 

به گزارش مشرق،‌ مهدی متولیان،‌ فعال فرهنگی در یادداشتی تلگرامی نوشت:

شاید مهم‌ترین درسی که استاد شهید سیدمرتضی آوینی به ما داد، از جایی شروع شد که در ضمن جمله‌ای گفت: «عرفان را که حقیقت دین است...»

با تصوری که تا آن زمان از عرفان داشتم، به نظرم حرف شاذی بود اما از طرف دیگر وقتی کتاب "گنجینه‌ی آسمانی"اش را زیر و رو می‌کردم تا جملات نغزش را برای تراکت‌های پایگاه بسیجمان جدا کنم، به این نتیجه رسیدم که این یک رساله‌ی عرفانی است.

یک دیوان حافظ است که به جای شعر منظوم کلاسیک، نثر کلاسیک دارد. باور کنید گاهی به آن تفأل هم زده‌ام!...

هیچ اثری بهتر از این مکتوب عرفانی نمی‌توانست رزمندگان انقلاب اسلامی را توصیف و معرفی کند. از جمله آن‌جا که نوشته بود: «آن‌چه را که عرفای دلسوخته حتی بر سر دار نیافتند، ما در شب‌های عملیات آزمودیم.» اما در نهایت دوهزاری‌ام وقتی افتاد که مقاله‌ی "کدام عرفان؟" را خواندم. مقاله‌ای که با تلخی تمام به عرفان‌بازی شبه روشنفکرها می‌تاخت و صریح می‌گفت عرفان حقیقی در جبهه و بین رزمندگان و شهدا تجربه شده. البته واقعاً عجیب بود – هنوز هم هست – که پزیشن عارف بودن را اغلب همین روشنفکرجماعت، با همه‌ی روحیه‌ی غرب‌زدگیشان به خود می‌گیرند و حتی چه‌بسیار موقعیت‌ها که با افاضات مثلاً عرفانی، معتقدات مذهبی‌ها و انقلابی‌ها را تخطئه می‌کنند؛ که مثلاً این‌ها اهل زهد و ظاهرند و ما عارف و باطن‌نگریم!

اما واقعیت فراتر از این شامورتی‌بازی‌ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین پایانه‌ی عرفانی تاریخ، عاشورا است. همان که در تمام قرون گذشته با معتقدات شیعیان عجین بوده و مهم‌ترین منبع الهام انقلاب اسلامی و وقایع در دل آن بوده است.

انقلاب اسلامی رسماً با هم‌دستی حافظ لسان‌الغیب، سعدی شیرین‌سخن، بایزید بسطامی و ابوسعید ابالخیر و رفقا شکل گرفت. آن‌ها یک شب در سال ۱۳۴۲ شمسی، دور هم جمع شدند و یک‌باره تصمیم گرفتند به‌روز شوند و با مقتضیات زمان پیش بروند. لذا محض فنای فی الله، "مبارزه با ظلم و استکبار" را هم به پکیج عقایدشان اضافه کردند و شد آن‌چه شد. لذا است که استاد شهید یادمان داد که مهم‌ترین معارض و مانع مدرنیسم غربی، عرفان اصیل اسلامی است. 

اما پس چه‌طور اصلی‌ترین پرچم‌داران مدرنیسم شهبانویی در این کشور، توانسته‌اند عَلَم عرفان را هم بلند کنند و حتی تا آن‌جا موفق شده‌اند که بار معنایی کلمه‌ی عرفان را به نفع ادا و اطوار خود مصادره کنند؟!... شاید به همین دلیل بوده باشد که روشنفکران، بوقچی‌های خوبی هستند، اما عُرفای حقیقی اهل کتمان و سکوتند. وگرنه تاریخ این انقلاب و شخصیت‌هایش که پُر است از انواع حالات و تجربه‌های عرفان عملی؛ از جمله پدیده‌ی آشنا و پرتکرار "شهادت" که نمونه‌ی متأخرش همین حاج‌قاسم سلیمانی بود؛ به احوالاتش نگاه کنید. کرامات عرفانی اگر برای مدعیان روشن‌کفری افسانه باشد، برای فرزندان انقلاب اسلامی خاطره است... بله؛ تیتر مهم‌ترین درس استاد شهیدمان این بود: "راه عرفان حقیقی، راه سیدالشهدا(ع) است" 

به هر روی دیگر برای من یقینی است که تفکر انقلاب اسلامی، همان تفکر عرفان اسلامی است و فطرت انسان که طالب عرفان است، با تفکر انقلاب ما اقناع و اشباع می‌شود.
تا این‌جای مطلب، بیان درس استاد بود. اما بعداً پاشِش‌های فکری خودم در این موضوع را در پُستی دیگر طرح خواهم کرد برای پاسخ به این سؤال: مشکل کجاست که علی‌رغم این حقیقت، افکار عمومی، محافل روشنفکری، علمی و پژوهشی، به تفکر انقلاب اسلامی، ظن عرفانی ندارند؟ مشکل کجاست که دویست‌ و پنجاه و اندی دکان عرفان‌بازی، مشتاقان ساده‌دل عرفان را به خود می‌کشند، اما دستگاه فکری انقلاب اسلامی نمی تواند؟ آیا واقعا نمی‌تواند؟ 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    12 6
    یعنی شما واقعا عرفان رو هم که ریشه در فرهنگ ناب ایرانی داره میخواید برادرید برای خودتون؟ عرفان رو برای خودمون بذارید این که قیمه نذری نیست
    • AE ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      3 1
      کل حافظ از قرآن میگه بعد شما میگید فرهنگ ناب ایرانی. حافظ اگه حافظ شد بواسطه فرهنگ غنی اسلام بود نه زرتشت و ادیان قبل از اسلام. شما اگه خیلی ایران و ایرانی رو دوست دارید ی نمونش اینه که کالای ایرانی مصرف کنید یا اینکه صف بکشید برید ترکیه و ... خیلیم کلاس بذارید. فقط تو حرف ایرانی نباشید. جالبه همه اونایی که تو خارج نشستن و خودشون رو ایرانی ناب میدونن از اربابشون میخوان ایرانیان رو تحریم کنن.
    • حجت IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      5 0
      استاد بزرگوار، حافظ رو به این دلیل "حافظ" می خوانند که حافظ قرآن بود و عرفانش دینی و الهی نه این شامورتی بازیای شما. دادا، ماستارو قاطی قیمه های نذری نکن، نمی شه خوردش
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      3 0
      خود حافظ میگه حافظ اگر قدم زنی در ره خاندان به صدق بدرقه رهت شود همت شحنه نجف شما دیگه چی میگی
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 11
    روایت سینما و تلویزیون ما از دفاع مقدس نمیگم کمه، افتضاحه.. بابا این همه مستند داریم ما، هنوز آدمای زمان جنگ هستن، هزاران فیلم خوش ساخت سینمایی و تلویزیونی می شه ازش در آورد، کو؟ نه اینکه تا حالا نبوده، اما کمه.. این همه هزینه می شه برای فیلمای بی سر و تهی که نه داستان داره، نه مفهوم داره، نه بازی خوب، نه گفتگوهای قوی، فیلمنامه ی مزخرف، خدا وکیل یکی بگه... شما ببین می گن ستاره های سینمای ما، گلزار و شریفی نیا و بختیاری و قریشی نمی دونم چی و کی و یه نفر بگه از این همه فیلمایی که که اینا بازی کردن( من حقیقتش دیگه نمی بینم برا همین اسم این بازیگرا رو گفتم چون فیلمی حضور دهن ندارم) یه نفر بگه چی از اینا و یا فیلماشون یاد گرفته، چه حرفی جز لودگی برای ما تا حالا داشتن؟ چی بهمون یاد داده؟ جز اتلاف وقت چیز دیگه ای هم بوده.. بابا یکم محتوا وارد کارتون کنین.. بدبختی اینه میلیاردی هم پول می دین به اینا ، هیچ بازدهی هم ندارن برای جامعه، جز به انحراف کشیدنش.. درده این.. تازه رئیس جمهور هم برامون تعیین می کنن. جدیدا هم مسائل کلان مملکتی رو براش خط مشی مشخص می کنن!! :))))))))) فقر مطلق فرهنگی
  • علی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 0
    باید از عرفان شیعی درست دفاع کرد این نکته که آقای متولیان نوشته اند "انقلاب اسلامی رسماً با هم‌دستی حافظ لسان‌الغیب، سعدی شیرین‌سخن، بایزید بسطامی و ابوسعید ابالخیر و رفقا شکل گرفت." بسیار حرف غیر دقیقی است هم مویدات تاریخی ندارد هم از باب معرفتا با عدم مرز بندی با متصوفه راه را برای نقدهای تند و تیز تر به عرفان شیعی باز می کند
  • احمدرضا IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 1
    عجب مغالطه ی جالبی!
  • احمدرضا IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 1
    عرفان وانقلاب نه تنها منافاتی باهم ندارندبلکه مکمل هستند وریشه انقلاب درعرفان است، اگرکتاب عرفان امین که نگاه عمیق وکارشناسانه امام خامنه ای به عرفان هست روبخونید بهترمتوجه این مسئله خواهیدشد. ومن الله توفیق
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 1
    میشه خفه شید
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    خفه شدم از این همه بلاهت و بیسوادی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس