لیبی (4).jpg

نیروهای دولت وفاق ملی در جریان عملیات در شمال غرب استان «الزاویه» و شمال شرق استان «الزواره» موفق شدند جاده ساحلی «طرابلس - تونس» را به کنترل دربیاورند و یک پیروزی سرنوشت ساز را به دست بیاورند.

به گزارش مشرق، از شمال غرب استان سرت (مناطق هم مرز با استان مصراته) خبر می رسد، نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر (دولت طُبرق مستقر در شرق لیبی و موسوم به ارتش ملی) عملیاتی را علیه نیروهای دولت وفاق ملی (دولت مستقر در غرب لیبی و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) ترتیب دادند.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای ژنرال حفتر در گام نخست حملات را از مناطق «الوشکه و بویره الحسن» با هدف تصرف شهر «ابوقرین» علیه نیروهای دولت وفاق ملی در شمال غرب استان سرت انجام دادند.

نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در جریان درگیری ها در این محور توانستند در مناطق «وادی زمزم و القداحیه» پیشروی کنند و خود را به ورودی شرقی شهر «ابوقرین» برسانند که نیروهای دولت وفاق ملی به سرعت وارد عمل شدند.

نیروهای دولت وفاق ملی مستقر در منطقه با پشتیبانی نیروی هوایی با نیروهای حفتر درگیر شدند و پس از چند ساعت درگیری سنگین موفق شدند حملات را به طور کامل دفع کنند و از نفوذ آنان به شهر «ابوقرین» جلوگیری کردند.

به گزارش مشرق، شماری از نیروهای طرفین در جریان درگیری ها در این حومه شرقی شهر «ابوقرین» کشته و زخمی شدند؛ نیروهای دولت وفاق ملی تعدادی از خودرهای نظامی نیروهای ژنرال خلیفه حفتر را هم در این منطقه منهدم کردند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای دولت وفاق ملی مقادیری قابل توجهی از تجهیزات نظامی را در این محور به غنیمت گرفتند؛ این تجهیزات از سوی رژیم امارات به نیروهای ژنرال حفتر هدیه داده شده بود.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در حال حاضر درگیری ها میان نیروهای دولت وفاق ملی و ژنرال حفتر در حدفاصل محور «وشکه - ابوقرین» ادامه دارد و مناطق میان طرفین دست به دست می شود و برخی نقاط نیز به دلیل از دو طرف خالی شده است.

نیروهای ژنرال خلیفه حفتر تلاش می کنند شهر ابوقرین (دروازه ورود به استان مصراته از محور شمال شرق) را به اشغال دربیاورند تا ارتباط نیروهای دولت وفاق ملی را از شهر «مصراته» با مناطق مرکزی و شمال غربی استان سرت از جمله فرودگاه «الجفره» قطع کنند و همچنین خود را به ۱۰۲ کیلومتری شهر مصراته (مرکز استان مصراته) برسانند.

شهر «مصراته» پس از شهر طرابلس (پایتخت) مهم ترین پایگاه دولت وفاق ملی در شمال غرب لیبی به شمار می آید؛ اگر نیروهای ژنرال حفتر موفق شوند شهر مصراته را به کنترل دربیاورند، ارتباط نیروهای دولت وفاق ملی در پایتخت با مناطق شرقی قطع می شود.

به گزارش مشرق، نیروهای دولت وفاق ملی پس از دفع حملات در شمال غرب استان سرت و برای کاهش فشار ها بر شهر «ابوقرین»، عملیاتی را با پشتیبانی نیروهای ارتش ترکیه و گروهک های تروریستی اعزامی از خاک سوریه علیه نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در شمال غرب استان «الزاویه» و شمال شرق استان «الزواره» در شمال غرب لیبی ترتیب دادند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای دولت وفاق ملی در محور نخست حملاتی را از مناطق «الحرشه و الصابریه» در شمال غرب استان «الزاویه» علیه مواضع نیروهای ژنرال حفتر در شهر «صرمان» انجام دادند.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای دولت وفاق پس از چند ساعت درگیری سنگین در این محور، شهر «صرمان» را از تصرف نیروهای ژنرال حفتر خارج کردند و خود را از محور شرقی به ورودی شهر «صبراته» رساندند.

شهر مهم و راهبردی «صرمان» از محور شرقی حدود ۵۵ کیلومتر با شهر طرابلس (پایتخت لیبی) فاصله دارد و همچنین دروازه شرقی شهر «صبراته» به شمار می آید و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

به گزارش مشرق، نیروهای دولت وفاق ملی در محور دوم نیز حملاتی را از منطقه «تلیل» در شمال شرق استان «الزواره» عملیاتی را با هدف به کنترل درآوردن شهرهای «صبراته و العجیلات» آغاز کردند.

به گفته منابع میدانی، پس از درگیری های سنگین، نیروهای دولت وفاق ملی موفق شدند در محور شرقی و غربی پیشروی کنند و با عقب راندن نیروهای ژنرال خلیفه حفتر توانستند شهر «صبراته» را پاکسازی و به کنترل دربیاورند.

نیروهای دولت وفاق ملی در جریان درگیری ها در این محور مقادیری تجهیزات نظامی سبک و سنگین از جمله ۸ تانک را به غنمیت گرفتند؛ شماری از نیروهای ژنرال حفتر در این محور کشته و زخمی شدند.

براساس آخرین اخبار به دست آمده، در ادامه نیز درگیری ها میان طرفین به محورهای جنوب و جنوب غرب شهر «صبراته» کشیده شد و نیروهای دولت وفاق ملی در نهایت موفق شدند شهر «العجیلات» را به کنترل درآورند.

با سیطره نیروهای دولت وفاق بر شهر «العجیلات»، امنیت شهر «صبراته» از محور جنوبی به طور کامل تامین شد؛ شهر راهبردی «صبراته» از محور شرقی به شهر «طرابلس» و از محور غربی به گذرگاه مرزی راس الجدیر (کشور تونس) متصل می شود و تنها پالایشگاه تحت کنترل دولت وفاق ملی در شمال غرب لیبی در این شهر واقع شده و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

از جنوب شهر «زواره» و غرب منطقه «تلیل» در شمال استان «الزواره» خبر می رسد، نیروهای دولت وفاق ملی حملاتی را علیه نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر انجام دادند و توانستند شهرهای «الجمیل، رقدالین و زلطن» را به تسلط خود دربیاورند.

در صورتی که نیروهای دولت وفاق ملی بتوانند مواضع را در مناطق تازه پاکسازی شده از جمله های شهرهای «صرمان و صبراته» تثبیت کنند، محاصره همرزمان خود را در شمال و شمال غرب استان زواره (مناطق ابوکماش، زواره، رقدالین، الجمیل و...) خواهند شکست و ارتباط از پایتخت با مرزهای مشترک تونس دوباره برقرار می شود.

نیروهای دولت وفاق ملی با پاکسازی مناطق در شمال غرب استان «الزاویه» و شمال شرق استان «الزواره» موفق شدند جاده ساحلی را در امتداد استان های «مصراته - مرغاب - طرابلس - الزاویه - الزواره» به طول ۴۸۰ کیلومتر بازگشایی کنند و یک پیروزی راهبردی را به ثبت برسانند.

به گزارش مشرق، دولت وفاق ملی از سوی دولت های ترکیه، قطر و ایتالیا حمایت و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق از سوی دولت فرانسه، روسیه و رژیم های آمریکا، سعودی، امارات و مصر پشتیبانی می شود و هر کدام از طرفین مدعی حاکمیت در لیبی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 10
  • محمد IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    17 4
    خوبه کمی تعادل برقرار بشه.
    • ارش IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      27 13
      بله چون الان 90 درصد خاک لیبی و تمام میادین نفت لیبی دست خلیفه حفتر است ، به ترکیه چیزی نمی ماسه
    • محمد IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      16 33
      اخرین امار سازمان ملل از جمعیت ترکیه در سال 2012 : کردها 23 میلیون (سی درصد) اخرین تخمین جمعیت کردها: سال 2017 امار جمعیت کردها 26 میلیون تخمین زده شد (سی و دو درصد) نرخ رشد در مناطق کردنشین 2 درصد و در مناطق ترک نشین 1 درصد ضمنا بین 3 تا 6 میلیون کردتبار در شهرهای ازمیر و انکارا و استانبول زندگی می کنند و استانبول بزرگترین شهر کورد نشین دنیاست ، ترکیه خطر تجزیه و شورش رو حس کرده
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      13 21
      اینجا به نفع ماست که ترکیه و نیرو هاش شکست بخورن چون در اون صورت دولت دست نشانده ترکیه تو لیبی قرار داد بسته که گاز لیبی به ترکیه برسه و در اون صورت ما بازار صادرات گازمون به ترکیه رو ازدست میدیم و یه اهرم استراتژیک از دست میره
    • رامین IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      28 12
      به ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ما هم تو خونمون گربه داریم حرف میزنه... دیروز مریخ نورد برنامه خود را شروع کرد.... اقتصاد جهانی 2020 خیلی خوب میشه.... کولبر هم قاچاقچی حساب نمیشه.... من موندم هرکجا نام ترکیه سوریه ایران و.... میاد چنتا پژاکی میان میگن کامنت میذارن کردها رفتن مریخ کردها شاتل هوا کردن .... اینجا چه ربطی داشت اومدی نوشتی چند درصدد مردم ترکیه....
    • عبدالله IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      22 12
      ۱۴:۱۳ نه خیر به نفع ما نیست که ترکیه و وفاق ملی شکست بخورن ! چون با اومدن حفتر اسراییل و آل سعود بر لیبی مسلط می شن و منابع گازی مدیترانه به چنگ صهیونیست ها خواهد افتاد و این یعنی تقویت رژیم صهیونیستی و مطمئنن امریکا هم ترکیه رو مجبور به قطع واردات گاز از ایران و واردات گاز از اسراییل می کند ! و با صادرات گاز مدیرترانه از طریق یونان به اروپا نفوذ صهیونیست ها بر اروپا زیادتر خواهد شد . بهترین گزینه برای ایران شکست هر دوی این ها و گزینه سوم هست هست و بدترین پیروزی حفتر و بد پیروزی وفاق هست .
    • عبدالله IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      13 13
      ۱۴:۱۳ نه خیر به نفع ما نیست که ترکیه و وفاق ملی شکست بخورن ! چون با اومدن حفتر اسراییل و آل سعود بر لیبی مسلط می شن و منابع گازی مدیترانه به چنگ صهیونیست ها خواهد افتاد و این یعنی تقویت رژیم صهیونیستی و مطمئنن امریکا هم ترکیه رو مجبور به قطع واردات گاز از ایران و واردات گاز از اسراییل می کند ! و با صادرات گاز مدیرترانه از طریق یونان به اروپا نفوذ صهیونیست ها بر اروپا زیادتر خواهد شد . بهترین گزینه برای ایران شکست هر دوی این ها و گزینه سوم هست هست و بدترین پیروزی حفتر و بد پیروزی وفاق هست .
    • عبدالله IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      12 0
      ۱۴:۱۳ نه خیر به نفع ما نیست که ترکیه و وفاق ملی شکست بخورن ! چون با اومدن حفتر اسراییل و آل سعود بر لیبی مسلط می شن و منابع گازی مدیترانه به چنگ صهیونیست ها خواهد افتاد و این یعنی تقویت رژیم صهیونیستی و مطمئنن امریکا هم ترکیه رو مجبور به قطع واردات گاز از ایران و واردات گاز از اسراییل می کند ! و با صادرات گاز مدیرترانه از طریق یونان به اروپا نفوذ صهیونیست ها بر اروپا زیادتر خواهد شد . بهترین گزینه برای ایران شکست هر دوی این ها و گزینه سوم هست و بدترین پیروزی حفتر و بد پیروزی وفاق هست .
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      7 0
      آفرین
  • محمد عظیمی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    6 30
    لطف کن از این آفریقایی های عقب افتاده خبر نگذار .به ایران خودمون برس.
    • حسن IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      15 2
      خوب مسلمونها افتادن به جون هم
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      6 10
      لیبی بدردنخورترین مملکت در جهان است
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      11 1
      ۱۵:۵۳ لیبی یک زمانی بهترین کشور شمال افریقا بود قبل این ویرانی خدماتی که لیبی به مردمش میداد خیلی فراوان بود یک مثالش دادن خونه رایگان به تمام زوج های جوان بود . و اگه بدردبخور نبود اینقدر سرش جنگ و دعوا نبود .
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      15 0
      یه زمانی یه تیکه از خاک و مردمانمان بودند! پس خاموش باش؛اصلا بطور کلی هر توهین و تحقیر شایسته نیست!
  • امیر IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    31 67
    یاشاسین تورکیه
    • ایران IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      38 48
      زنده باد کوردستان
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      60 14
      لعنت بر جدایی طلب های ترک وکرد تف به ذات کثیفتون.
    • ناشناس GB ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      52 50
      مرگ بر آریایی های تروریست
    • ایران IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      27 33
      بهتره دهنت ببندی چون اریایی ها دو میلیارد نفر در دنیا جمعیت دارند از هند بگیر تا ایران و آلمان ، تاجیکستان و فنلاند ، میدونی نماد کشور فنلاند اریایی و اون ها به اریایی بودن خودشون می‌بالن تا حالا به هند رفتی سوار تاکسی بشی بگی ایرانیم تا چقدر از اریایی برات صحبت کنند ، شما ترکا 300 میلیون هستید که در مقابل 2 میلیارد نفر اریایی هیچی نیستید ، پس حواستونو جمع کنید
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      17 3
      خیلی دوست دارم ساتراپ ترکیه فعال تر بشه، چون یه سری انگلیسی فقط مزخرف تولید میکنن تا تفرقه بندازن.
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      0 0
      14:16اتفاقا فنلاند به همراه مجارستان التصاقی زبان هستند که ربطی به زبان اریاییها نداره ترکها هم همبستگی قومی و نژادی با چین و ژاپن و کره و سایر کشورهای زرد پوست دارند که قریب به 3 میلیارد نفر میشه
    • پاپک آذری iran IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      13 16
      بنده با افتخار یک ایرانی از خطه آذربایجان هستم ، عثمانی ها، ترکیه امروزی قاتلین اجداد ما در آذربایجان ایران عزیز بودند، اگر اندکی تاریخ مطالعه کنید و اگر اندکی شرافت ایرانی داشته باشید خواهید گفت زنده باد ایران یاشاسین گوزل ایرانیمیز .. هر بژی ایران،، شرم و ننگ بر تروریست های تجزیه طلب پژاک و یا تروریست های کومله همچنین شرم و ننگ بر تروریست های پانترک گرگ های مغولی چنگیز خان وحشی .. کاسه لیسان ترکیه و اردوغان متوهم ...
    • nima IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      8 1
      کاربر 14:16 فنلاندی ها اورالی هستن آریایی نیستن
  • على FI ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    30 3
    هر دو گروه مزدور امريكا واسرائيل هستند
    • عبدالله IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      23 2
      ایران باید از قبایل لیبی که مستقل هستن حمایت کند ! این قبایل در جنبش عمر مختار ضد استعمار جنگیدن و در زمان خلافت فاطمی هم جزو سپاه فاطمیون بودن با این سابقه این ها می توانند نیروی سوی به نفع ایران و جبهه مقاومت باشند !
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    12 5
    بالاخره تکلیف ما رو روشن کنید ترکیه: عربستان--------- ترکیه خوب ترکیه:سوریه -------------ترکیه بد
    • هیوا NL ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      1 13
      شما اگر توجه کنید این سایت و سایت های مشابه به دست عوامل سمپات ترکیه اداره میشود که بنا به دلایلی برای عضویت در اینگونه گروهها باید اولا شیعه دواتیشه باشی دوما دشمنی خونی با ناسیونالیسم ایرانی داشته باشی حالا این ویژگی کدام قوم است بگذریم اینها خیلی وقت هست از همین راه نفوذ زیادی به دست اوردن بگذریم این باند زمانی که از بالا چشم غره ای بشود یا ترکیه گندکاری ای بکند ترکیه کی کمی میشود اخ در غیر این صورت ترکیه خوب و به
    • US ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      0 0
      هیوا جون سر کل کلت با ترکا ایران رو درگیر دعوا نکن پانکرد درس نخونده!
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    25 4
    بنظر ميرسه نبرد در ليبي جنگ باطل با باطل باشه.از يك طرف تركيه و آمريكا طرفدار دولت وفاق هستند و از طرف ديگه عربستان و امارات و روسيه طرفدار نيروهاي حفتر.خروجي پيروزي هيچ كدام به نفع جبهه مقاومت نيست.
    • احمد IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      9 38
      جوری میگی که باطل با باطل انگار در دنیا غیر شما حقی نیست عجب تفکرات فاشیستی دارید شما و این تفکر همیشه شما را در بنبست فکری و عقیدتی قرار میده
    • DE ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      20 0
      هدف دقیقا ایجاد جنگهای داخلی برای همیشه است! چنتا علت هم وجود داره : 1-دیگه در کشور هدف (در اینجا لیبی) یک حکومت مرکزی قوی شکل نمیگیره و اون کشور برای دیگران دیگه شاخ نمیشه (لیبی در دهه 80 میلادی برای غرب به یک خطر بالقوه تبدیل شده بود ) 2- حکومت های محلی ضعیف برای در قدرت ماندن همواره وابسته خواهند بود 3-در چنین شرایطی منافع قدرتهای استعماری به راحتی تامین میشه و منابع کشور هدف (در اینجا نفت) به تاراج برده میشه!
    • عبدالله IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      19 3
      ایران باید از قبایل لیبی که مستقل هستن حمایت کند ! این قبایل در جنبش عمر مختار ضد استعمار جنگیدن و در زمان خلافت فاطمی هم جزو سپاه فاطمیون بودن با این سابقه این ها می توانند نیروی سوی به نفع ایران و جبهه مقاومت باشند !
    • عبدالله IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      12 2
      ایران باید از قبایل لیبی که مستقل هستن حمایت کند ! این قبایل در جنبش عمر مختار ضد استعمار جنگیدن و در زمان خلافت فاطمی هم جزو سپاه فاطمیون بودن با این سابقه این ها می توانند نیروی سوی به نفع ایران و جبهه مقاومت باشند !
    • سروش IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      12 1
      جناب احمد 12:14 وقتی دوتا گرگ درنده سر یه گوسفند با هم دعوا میکنند حق با کدوم طرفه نظام جمهوری در اسلامی در ایران این طور تعریف شده که طرف مظلوم رو بگیره!!! آیا ترکیه و روسیه. ... مظلوم هستند یا عربستان و آمریکا و ... تکیلیف اینه که از مظلوم حمایت بشه در مورد دوستی که گفته بود ترکیه خوبه یا بده بایددید آیا از جنایتکار داره حمایت میکنه یا نه!! ترکیه داره از النصره حمایت میکنه که در سوریه جنایتها کردند و عربستان و امارات و آمریکا از داعش که در سوریه جنایتها کردند هر دو از جنایتکاران حمایت کردند پس جنایتکاران زیر پرچم جنایتکارانی بزرگتر جمع شدن پرچمهای سرخ و سفید و سیاه و مظلوم ملت در حال دریده شدن لیبی است. لیبی حزب الله نیاز دارد و باید شاخه های مقاومتاز سنی و شیعه در لیبی تشکیل شود. که این را سردار قاآنی تشخیص خواهند داد.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    15 9
    چه عجب مشرق چنین تیتری زده چون بقدری از ترکیه متنفره که راضی میشه طرف اسرائیل و امارات و امریکا وایسه تا اون
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    17 17
    یکی ترمز این ترکیه رو بکشه مشرق داره سکته میکنه
  • ایران IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    18 16
    برای پان ترک ها فقط در مورد ترکیه انسانیت اهمیت پیدا میکنه ، اما اینها فکر میکنند نفرت پراکنی هاشون زد ملت های دیگر از جمله خود ملت ایران ، یا کورد ها ، یا یونان و ..... از یاد ما میره ، نه دیگر حنای شما رنگی ندارد
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      23 14
      برو عامو یونان گسترده ترین روابط با اسرائیل رو داره و همین چند هفته قبل قایق پناهنده های سوری رو به رگبار بست و غرق میکرد شماها عغده قومیتی با ترکیه دارین چون نزاشته کردستان سوریه و عراق و ترکیه جدا و مستقل بشه و حیاط دومی برای اسرائیل باشه
    • ایران IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      15 10
      جمهوری آذربایجان=پایگاه اسرائیل ، ترکیه =بیشترین روابط اقتصادی در منطقه با اسرائیل، ما از یونان غربی انتظار نداریم اما اینا که دم از مسلمانی میزنند....... و ریاکاری اینها دیگر رنگی ندارد
    • ناشناس GB ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      4 32
      شما بیشتر از اسراییل مسلمانان را قتل عام کردید
    • علی IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      13 15
      واقعا درسته ،شما پانترک ها بیشتر از اسراییل مسلمانان را قتل عام کردید
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      25 9
      بیشترین گروههای تروریستی دنیا مال پانکردیسم هست پژاک پ ک ک کومله پ ی د دموکرات خبات سازمان منحله ازادی کردستان و....
    • بهروز IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      5 9
      هیچکدام از این گروهک های تروریستی قابل دفاع نیستند چه تروریست های پزاک و کومله باشند چه تروریست های پانترک گرگ های خاکستری توله چنگیز ... همه این گروه های تروریستی متصل به رژیم اسرائیل هستند و در جهت منافع یهود جهانی گام بر می‌دارند .. مثل این هست بخواهی بین گرگ وحشی و درنده و کفتار درنده خوی یکی رو انتخاب کنی و جایزه صلح نوبل بهش اهدا کنی !!!
    • ناشناس RO ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      13 19
      گرگ های خاکستری سلاح ندارند که جز گروه های تروریستی باشند اما تروریست های آریایی زن و بچه ها رو قتل عام می کنند
  • حسن IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 16
    اخرین امار سازمان ملل از جمعیت ترکیه در سال 2012 : کردها 23 میلیون (سی درصد) اخرین تخمین جمعیت کردها: سال 2017 امار جمعیت کردها 26 میلیون تخمین زده شد (سی و دو درصد) نرخ رشد در مناطق کردنشین 2 درصد و در مناطق ترک نشین 1 درصد ضمنا بین 3 تا 6 میلیون کردتبار در شهرهای ازمیر و انکارا و استانبول زندگی می کنند ترکیه خطر تجزیه و شورش رو حس کرده
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      19 2
      همون قدر که برای اونا خطر دارد برای ایران هم خطر دارد .
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      24 11
      تمام کورد های استانبول همشون تورکی صحبت میکنن. حتی 90 درصد مردم دیاربکر تورکی حرف میزنن. فقط تو 3 استان حکاری و شرناق و ماردین هنوز زبان کوردی تکلم میشه وگرنه تو شهرهایی مثل باتمان و وان و همین دیاربکر زبان اکثریت تورکیه
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      0 0
      زبان رسمیه ترکیه ترکیه پس اکثرا ترکی صحبت میکنن مثل ایران که ترک ولر و کرد فارسی صحبت میکنن البته همه نه
  • محمد IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 17
    اخرین امار سازمان ملل از جمعیت ترکیه در سال 2012 : کردها 23 میلیون (سی درصد) اخرین تخمین جمعیت کردها: سال 2017 امار جمعیت کردها 26 میلیون تخمین زده شد (سی و دو درصد) نرخ رشد در مناطق کردنشین 2 درصد و در مناطق ترک نشین 1 درصد ضمنا بین 3 تا 6 میلیون کردتبار در شهرهای ازمیر و انکارا و استانبول زندگی می کنند و استانبول بزرگترین شهر کورد نشین دنیاست ، ترکیه خطر تجزیه و شورش رو حس کرده
  • ایران IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 27
    این تررکیه زیاد رو اعصاب مصر راه بره، یکدفعه دیدی مصر دوناو هواپیمابر خودشو بفرسته برای نابودی زیر ساخت های تررکیه ،
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      26 9
      خخخخ این از توهمات پژاکیهاست وگرنه مصر همواره مواجب گذار و بخشی کوچک از امپراطوری عثمانی بوده
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      35 1
      تو همه ی پست ها هی میای این کامنت مضخرفت رو تکرار میکنی. مصر ناو هواپیمابر نداره فقط یه ناو میسترال داره اونم بالگرد بره!
    • ایرانی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      8 15
      حححح ، مصر وارث بزرگترین و قدیمی ترین امپراطوری تاریخه ، فراعنه و اهرام مصر که یادتون هست. و در معاصر هم جمال عبدالناصر رهبر تمام اعراب بود ، مصر کشور بزرگی که اگه اراده کنه تنها کشوری که میتونه اعراب را متحد کند ، جهت اطلاع همسر عبدالناصر ایرانی بود و حسنین هیکل بهترین دوست و تئوریسین ناصر هم شیعه بود ، و هنوزم مردم مصر به ناصر عشق می ورزند و حتی میپرستن
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      16 4
      13:37 ارمنستان هم تاریخی قدیمی داره چون قدیمیه ابرقدرته؟
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      5 2
      مصر خطرناک خخخخخخخخخخخ
  • فرستاده IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    19 15
    راه و روشی که ترکها در مقابل ملل همسایه پیش گرفتن تنها اون ملتها رو منتظر یک فرصت میکنه که در بهترین زمان بهشون ضربه بزنن. روسیه حتی با وجود دوشیدن ترکیه با فروش سلاح، ضربه محکمی بهشون زد که البته زمینه ش رو خود ترکها با حضور اشغالگرانه در سوریه فراهم کردن. در مورد خاک، پول و حتی فرهنگ کشورهای همسایه ترکیه به یک روش کفتارگونه دست زده ترکیه. در مورد کشور ما با تبلیغ اراجیفی مثل گرگزادگی و تصاویر غیرواقعی از کشورشون و حمله به تاریخ کشور ما در فیلمهای مزخرفی که میسازن و ایرانیها رو تحقیر میکنن این روش رو پیش میبرن تا جایی که شبکه های خارجی مزدور اینها باید برای فارسی زبانها حتی صفویه و ایرانی رو ترجمه نکنن! این راه رو در مقابل ما پیش گرفتن چون به لحاظ نظامی کاری نمیتونن بکنن ولی اصل قضیه همون عثمانی گری و نفرت پراکنی هست
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    20 3
    قذافی کجایی
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    13 1
    والا انگار اگه قذافی سرنگون نمیشد، حال و روز مردمش بهتر بود و کشورشون بازیچه دست کشورهای خارجی نمیشد.
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    6 9
    امریکا از دولت وفاق حمایت میکنه مشرق. از حفتر حمایت نمیکنه
    • ناشناس GB ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      11 1
      آمریکا هرگز علیه منافع اسرائیل عمل نمیکنه وقتی که اسراییل از حفتر حمایت می کنه یعنی آمریکا هم با حفتر است آمریکا در ظاهر وفاق ملی رو به رسمیت میشناسه اما در پشت به حفتر سلاح می‌فرسته آمریکا منتظر است ببینه کدام طرف قدرتمند تر است از اون حمایت کنه
  • آذربایجانی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    20 1
    کشور بزرگ و ثروتمند لیبی که در نقطه مهمی از دنیا واقع شده ببین شده بازیچه و محل زورازمایی کشورهای دیگه
  • متوهم در 4 بعد IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 11
    حالا نوبت ژنرال حفتر پلنگ است که با یک حمله برق آسا به دولت وفاق ملی ضربه بزند. لیبی به هیچ عنوان نباید روی آرامش ببیند چرا که نفت و سایر منابع انرژی از اوجب واجبات است، جنگ لیبی برنده ایی ندارد چه بسا همه چی در پشت پرده قدرت‌ها با هم توافقاتی دارند تا هر که از این سفره (لیبی) سهمی داشته باشد.
    • ناشناس GB ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      17 4
      ژنرال کفتار پشت سر هم داره شکست میخوره شما پژاکی ها هم فقط لب و دهن هستید
    • متوهم در 4 بعد IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      6 3
      خیر من پژاکی نیستم، من یک متوهم در 4 بعد هستم که می‌گوید ایران باید در لیبی دخالت کند و یک گروه سومی را به وجود بیاورد، پیروزی حفتر و پیروزی وفاق( طرفدار ترکیه) هیچکدام بر نفع ایران نیست. شاید هم ایران منتظر تحلیل منابع و نیرو دو طرف است که بخواهد وارد شود و مردم مظلوم و مسلمان لیبی را نجات دهد.
  • رضا IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    17 1
    در یک کلمه مشرق جان استکبار جهانی اعم از غربی و شرقی مسلمانان را خوب در گیر جنگهای مختلف کرده تا همیشه در ضعف و زبونی باقی بمانند و خود بتوانند منابع را غارت کنند
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      9 3
      مشکل از مسلمان نماهای منافق و خائنی مثل آل سعود و ین سلمان و بن زاید و سیسی و حفتر و اردوغان و... هست که راه رو برای استعمار هموار می کنن .
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    30 0
    اگر ایران، مصر، ترکیه، پاکستان چهار کشور مسلمان بتوانند مشکلات خود را حل کنند و متحد بشوند هیچ کشوری حتی آمریکا نمی تواند حریف بشود. صهیونیستها خودشان گورشان را گم میکنند و کشورهای مسلمان نفس راحت میکشند. اما حیف که تا کنون این اتفاق نیافتاده. هزاران حیف
  • ناشناس GB ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    23 3
    بعضی ها فکر می کنند مصر خیلی قدرتمند تر از ترکیه است چند ساعت پیش پهپاد های ترکیه به پایگاه سرباز های مصر در لیبی حمله کردن و تعداد زیادی از سربازان مصری کشته شدن کشورهای مثل مصر و عربستان نوکر های اسراییل هستند این. ها بدون حمایت اسرائیل و آمریکا هیچی نیستند حتی قدرت دفاع از خودشان را ندارند
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    12 0
    کجائی عمر مختار؟ - تو که به این نسلها راه آزادگی را آموخته بودی - افسوس لیبی را امثال قذافی و عقاید خرافی اموی ویرانه کرد - خدایا بداد مسلمان برس - حکام بی خرد بی دین و دین داران بی بصیرت را از سرزمینهای اینها دور فرما آمین یا رب العالمین
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    6 0
    موافقم
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    11 0
    همچین تیتر زدی گفتم ترکیه ،عربستان زده کلی ذوق کردم الکی.
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    8 8
    بزارید پان مغولان در لیبی غرق بشن این جنگ در لیبی پایانی نخواهد داشت چهل میلیارد خرج جنگ سوریه کردن در لیبی هم میلیاردی خرج کنن
  • مجید US ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    11 26
    فارس واریای یعنی فاشیست وتفرقه انداز که لجنی بیش نیستن .یاشاسین تورک فارس وفارسها باید کلا از سطح دنیا پاک شوند تا ملتها ارامش به خود ببینن
    • GB ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      6 5
      زیاد زوزه نکش فقط میترکی خخخخخخ
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    9 8
    با افتخار ترکم ...اما پان ترکی وپان فارسی وپان اریایی ..یک تفکر نژادپرستی فاشیستی هست .پایه واساس این تفکر ..جهالت ونادانی وتعصب جاهلانه هست ..ایران کثیرالمه هست ترک وفارس کرد ولر وبلوچ وترکمن وعرب زیر پرچم این کشور زندگی می کنند ..مطالبات زبانی وفرهنگی اقوام حق هست جز حقوق اولیه هرانسانی هست ..دوقوم ترک وکرد مطالباتی دارند به حق هست ..لر زبان نیست گویش هست ..خیلی هم قابل احترام هستند مردمانی خوبی هستند
    • بابک IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      5 26
      بنده هم با افتخار ایرانی آذری هستم از خطه آذربایجان هستم ، یک سوال از شما دارم که دم از زبان مادری می‌زنید ؟ چرا همین ترکیه قبله پانترکیست ها اجازه نمیده اکراد به زبان مادری درس بخوانند یا کمترین حقوق دیگر اقوام مختلف ترکیه در این کشور نادیده گرفته شده که هیچ جرم تلقی می‌شود؟ !!! زبان مادری در ایران هیچ محدودیتی ندارد زبان پارسی زبان ملی میهنی و زبان تاریخی و هویتی ما زبان پارسی، زبان ی است که در طول تاریخ پیوند دهنده ایرانیان از گوشه و کنار این خاک بوده و خواهد بود .. بخاطر همین از سوی دشمنان ایران هدف قرار گرفته ! یاشاسین گوزل ایرانیمیز ..
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 0
    نبای داسرائیل در لیبی پیروز شود
  • محمد US ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    6 6
    الله اگبر به امید پیروزی اسلام گرایان اخوانی با حمایت عثمانی (اسلام پیروز شد)
  • بهمن IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    5 4
    سلام دوستان.چرامتوجه نیستیدکه کسانی میان کامنت میزان باپرچم کشورهای دیگرشروع به توهین میکنندوشماراغیرتی کرده وچیزهای مینویسیدکه نبایدبنوبسید.یکی باپرچم ترکیه به کردهاتوهین میکنه کردبه ترکیه توهین میکنه.یکی میگه فارس وآریایی فاشیستن وبایدنابودبشن.یکی باپرچم ایران میادبه ترک توهین میکنه.عزیزان من هیچ دقت ماآدمهادرکنارهمدیگر کردوترکوفارس وامریکایی واسرائیلی واروپائی بی دردسرداریم زندگی میکنیم وهیچ بعث نژادی نیست وهیچ نژادی بردیگری برتری نداره جزباعلم وادب.همه ماخداداریم وهرکس دینی داره که احترام میزاریم به دین وعقیده اش پس گول این وآن یاتفرقه افکنان نخوریم.یاحق
  • اکبر IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    2 11
    واقعا خسته نشدید.گور بابای ترکیه یمن لیبی فلسطین و...ما که خسته شدیم تلویزیون روشن میکنیم یمن لیبی فلسطین و...روزنامه میخریم همینطور .سرخط گوگل فارسی همینطور.رجب طیب اردوغان ایران آدم کرد شهردارش کرد بعد کمکش کرد رئیس جمهور شد واسه اسرائیل وعربستان دم تکون میده .تاکی ایران حمایت کنه اونا خیانت .همین عراق تادیروز ناموسشونو داعش میبرد ایرانیها نجاتش دادن الان واسه تشکیل دولت رفتن سمت آمریکا ومتحدان /خاورمیانه ایش پشت کردن ب ایران .پس گور باباشون
  • مهدی ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    4 13
    اینجا ترکیه فقط یه بازیچه ست ترکیه قدرت نظامی و اقتصادیه این همچین کارو نداره ترکیه داره در راستای سیاستهای امریکا و کشورای غربی حرکت می کنه نگاه کنید هیچ کشور غربی مستقیما تو جنگا دخالت نمی کنن ولی هی دو تا طرف جنگو می ندازن به جون هم جنگایی که برای منافع اقتصادی انجام می شه غافل از اینکه جنگ چیزی جز بد بختی نداره و فقط کشورهای بد بختی مثل عربستان و ترکیه رو وادار به خرید سلاحهای اروپایی می کنه
    • ناشناس RO ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      17 7
      وقتی که از هیچی خبر نداری نظر نده آمریکا قصد داره سوریه عراق ترکیه تجزیه کنه و کشور کردستان رو تشکیل بده اما ترکیه جهل سال است داره با تروریست های پ ک ک می جنگه‌اما سیاست های ایران به نفع آمریکا ست جنگ ایران و آمریکا جنگ زرگری است
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      3 5
      ۱۱:۲۶ - فارسی بلد بودن به معنای ایرانی بودن نیست ! شما غلام ترکیه بهتره بدونی که اگه ایران مخالفت نمی کرد و مرزهاش رو نمی بست الان کردستان عراق تجزیه شده بود ! درضمن این میت ترکیه نبود که از داعش حمایت می کرد و نفت براش قاچاق می کرد آیا خود هیلاری نگفت داعش رو ما ساختیم !؟ هدف داعش جز تجزیه عراق و سوریه بود ! داعش رو کی از بین برد جز ایران و سوریه و حزب الله و حشدالشعبی به فرماندهی سردار سلیمانی ! درضمن ایران بود که پهپاد و پایگاه امریکا رو زدن نابود کرد ! جنگ زرگری دعوای اردوغان و نتانیاهو هست .
  • حاج سید اقا میرزا بزرگ قنبری نوخندان IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    7 0
    یه جوری کامنت میذارین و جواب همدیگه رو میدین و ایده و تئوری میدین وجدانا مخ ادم سوت میکشه همتون مرد سیاستین وجدا . ظریف حتما بیاد کامنتا رو بخونه جواب خیلی ابهاماش برطرف میشه
    • بهزاد AM ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      2 1
      چشم نداری قدرت پردازش مغز ما رو ببینی؟
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    17 13
    به امید نابودی سعودی وترکیه
  • محمد IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    17 0
    پیروزی حفتر و به حکومت رسیدن اون در لیبی یعنی بزرگترین پیروزی و موفقیت برای اسرائیل و شاهد و گواه اون گفتگوهای آشکار و پنهان مقامات اسرائیلی با فرستادگان ژنرال حفتر در کشورهای مصر یونان و خود لیلی است اتفاقاً لیبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی منطقه بسیار حساس و مهم است بخصوص برای اسرائیل و تسلط بر لیبی و حکومت اون برای اسرائیل یک رویا است که اگر محقق بشه اونوقت اسرائیل راه صد ساله را یک شبه طی کرده با یک تحقیق ساده خواهید فهمید تسلط بر کشور و حکومت لیبی چه امتیاز درجه یک و جهانی برای اسرائیل در همه زمینه ها خواهد بود و خیالش از خیلی جهات آسوده میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس