کد خبر 1061707
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
امیر جهانشاهی

معاون هماهنگ‌کننده نزاجا با بیان اینکه ویروس کرونا تأثیری بر توان رزم این نیرو نگذاشته است، گفت: پس از ابلاغ از سلسله‌مراتب فرماندهی، ۱۹ قرارگاه و ۱۰۰ پایگاه نظامی وارد عرصه مقابله با شیوع کرونا شد.

به گزارش مشرق، امیر «علی جهانشاهی» معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقدامات این نیرو در مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: همزمان با مطرح شدن ورود این ویروس منحوس به کشور، بلافاصله نیروی زمینی تمهیدات بهداشتی را جهت ضدعفونی کردن پادگان‌ها و پایش سلامت نیروها به کار گرفت و متعاقب آن دستورالعمل‌هایی را در این رابطه به تمامی یگان‌های تابعه صادر کرد.

بیشتر بخوانید:

اختصاص بخشی از حقوق فرماندهان سپاه به آسیب دیدگان کرونا

وی با تأکید بر اینکه نیروی نظامی برای اجرای مأموریت‌های محوله باید در وهله نخست از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشد، افزود: ما زمانی می‌توانیم برای مردم کشورمان مفید و مؤثر باشیم که خود از سلامت فردی لازم برخوردار باشیم، از این‌رو نیروی زمینی نیز همزمان با سایر نیروهای مسلح کشور، به پایش سلامت نیروی انسانی خود پرداخته و مطابق با پروتکل‌های لحاظ شده، تمامی پایگاه‌ها را به‌طور مستمر ضدعفونی کرده و سلامت کارکنان را فوراً مورد ارزیابی قرار دادیم.

از تغییر روند آموزشی تا لغو مراسم صبحگاهی در مواجهه با ویروس کرونا
معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران از اوایل اسفند سال گذشته دستورالعمل‌های پیشگیری را در سطح نیروهای و یگان‌های تابعه صادر کرده بود، تصریح کرد: همچنین تمهیدات لازم در این رابطه نیز اندیشیده شده بود. در این زمینه پایش سلامت کارکنان پایور و وظیفه، ضدعفونی داخل پادگان‌ها و مراکز آموزشی، ممانعت از تجمعات غیرضروری، تغییر روند آموزش نیروها، لغو برنامه‌های صبحگاهی، همایش‌ها و جلسات و همچنین اجرای طرح فاصله‌گذاری افراد در سطح تمامی پایگاه‌ها صورت گرفت.

تشکیل ۱۹ قرارگاه عملیاتی و ۱۰۰ پایگاه نظامی در سطح نزاجا جهت مقابله با کرونا
وی با اشاره به ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر ضرورت حضور نیروهای مسلح در عرصه مقابله با ویروس کرونا گفت: به محض ابلاغ از سوی سلسله‌مراتب فرماندهی، قرارگاه پدافند زیستی در سطح نیروهای چهارگانه ارتش تشکیل شد، که سهم نیروی زمینی تشکیل ۱۹ قرارگاه عملیاتی در سطح کل کشور بود که این ۱۹ قرارگاه با همکاری دیگر نهادها ازجمله ستاد ملی مبارزه با کرونا، ۱۰۰ پایگاه عملیاتی نیروی زمینی را در سراسر کشور مدیریت و هدایت می‌کرد تا وظایف محوله به نحو احسن انجام گیرد.

ضدعفونی کردن یک میلیون متر مکعب از معابر شهری و روستایی
امیر جهانشاهی در ادامه به بخشی از فعالیت‌های این ۱۹ قرارگاه در سراسر کشور اشاره و بیان کرد: این قرارگاه به همراه ۱۰۰ پایگاه عملیاتی تحت اشراف خود تاکنون بیش از یک میلیون متر مکعب از اراضی و معابر شهری و روستایی را ضدعفونی کرده‌اند و این کار به‌طور مستمر ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در کشور بسیاری از کارگاه‌های خیاطی نزاجا را در سراسر کشور به تولید ماسک روی آورده و تاکنون میلیون‌ها ماسک تولید کرده‌ایم. همچنین در حوزه مواد ضدعفونی‌کننده نیز کارگاه‌هایی تشکیل داده و در این زمینه نیز تولیدات خوبی داشتیم.

اجرای رزمایش‌ مقابله با تهدیدات بیولوژیکی در ۲۴ استان
معاون هماهنگ‌کننده نزاجا افزود: بعد از اینکه فرمانده معظم کل قوا بر ادامه خدمت‌رسانی تأکید کردند، با تدبیر فرمانده کل ارتش و رهنمودهای امیر «حیدری» فرمانده نزاجا سلسله رزمایش‌های مقابله با تهدیدات بیولوژیکی در سراسر نیرو پیش بینی و از ۲۵ اسفند سال گذشته این رزمایش‌ها در ۲۴ استان با رمز «یا علی بن ابیطالب» آغاز شد.

ایجاد ۱۰۴ نقاهتگاه با بیش از ۱۰ هزار تخت در سراسر کشور
وی گفت: در این رزمایش ما در ورودی و خروجی ۲۶۲ شهر ایستگاه‌های کنترل و پایش سلامت ایجاد کردیم و به غربالگری افراد پرداختیم، در این بین افرادی را که دارای علائم مشکوک بودند با آمبولانس به مراکز درمانی انتقال دادیم تا روند تکمیلی پایش سلامت را انجام دهند. همچنین حدود ۷۸۵ مرکز درمانی سیار را جهت تشخیص سلامت افراد و حدود ۱۰۴ نقاهتگاه در سطح کشور با تعداد بیش از ۱۰ هزار تخت ایجاد کردیم که یک نمونه آن در نمایشگاه بین‌المللی تهران با ۲ هزار تخت آمادگی پذیرش بیماران را دارد. در کنار مراکز نقاهتگاهی بیمارستان‌های سیار را با امکانات مناسب درمانی مستقر کردیم تا در صورت نیازِ بیماران از آن استفاده شود. همچنین کادر درمانی و خدماتی برای این مراکز نقاهتگاهی در نظر گرفته شده است.

استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات جنگ نوین نزاجا در مقابله با کرونا
امیر جهانشاهی خاطرنشان کرد: در جریان این رزمایش، پک‌های بهداشتی حاوی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده دست و سطوح به شهروندان ارائه شد؛ معابر بیش از ۵۰۰ شهر و روستا را نیز با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات جنگ نوین نزاجا و تغییر کاربری که روی آن صورت داده بودیم، گندزدایی و ضدعفونی کردیم. همچنین در جریان این رزمایش در شهر قم بیمارستان سیار ۲۰۰ تختخوابی و نقاهتگاه با ظرفیت ۵۰۰ تختخواب ایجاد کردیم که همچنان در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند.

وی افزود: جهت ارتقای روحیه بیماران در نقاهتگاه‌های فعال، مشاورانی و روانشناسانی را قرار دادیم تا به بیماران روحیه دهند و آنان را در روند درمانی کمک کنند.

بهره‌گیری از خودروهای تاکتیکی ارس، کیان و طوفان در گندزدایی معابر
معاون هماهنگ‌کننده نزاجا اظهار داشت: در حوزه ساخت و بهینه‌سازی تجهیزات، بیش از ۵۰۰ خودرو را که پیش از این در واحد جنگ‌های نوین ایفای نقش می‌کردند با تغییر کاربری به خودروهای ضدعفونی‌کننده تبدیل و همچنین تعداد ۱۰۰ خودروی جدید را برای ضدعفونی کردن سطوح و معابر شهر آماده کردیم که در این بین خودروهای ارس، کیان و طوفان نیز دیده می‌شوند؛ همچنین سامانه‌های مه‌پاش انفرادی نیز ساخته شده و در اختیار یگان‌ها قرار گرفته است.

وی در خصوص اقدامات تحقیقاتی واحدهای پزشکی ارتش گفت: دانشگاه علوم پزشکی آجا از روزهای نخستین در راستای شناخت راه‌های درمان این ویروس کار تحقیقاتی خود را آغاز کرده است تا روند درمانی بیماران را با موفقیت بیشتری انجام دهد.

تعویق زمان سربازگیری به مدت یک ماه و نیم
امیر جهانشاهی با بیان اینکه تاکنون تلفاتی در میان نیروهای سرباز و پایور نداشته‌ایم، افزود: با هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح و دستگاه‌های مربوطه در زمان سربازگیری تقریبا یک ماه و نیم فاصله افتاد تا سلامت عزیزان به خطر نیفتد و البته اکنون ظرفیت‌های لازم بهداشتی در حوزه پذیرش سربازان در پادگان‌ها تمهید شده است.

وی همچنین یادآور شد: امروز در سطح یگان‌ها محل‌هایی جهت قرنطینه افراد مشکوک به کرونا ایجاد شده است، که به محض شناسایی افراد، به قرنطینه می‌روند و حتی اگر فردی علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا داشته باشد، جداسازی خواهد شد و پس از طی سیر درمانی به یگان بازمی‌گردد.

تاکنون گزارشی از ابتلای کارکنان در پایگاه‌های مرزی مخابره نشده است
معاون هماهنگ‌کننده نزاجا در پاسخ به سوال در خصوص تأثیر کرونا بر توان رزمی نزاجا، گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه، الحمدلله این ویروس تأثیری بر توان رزمی یگان‌های ما نگذاشته است و نیروهای ما ضمن انجام امور پدافند زیستی و مقابله با ویروس کرونا در سراسر کشور، امروز مأموریت ذاتی خود را که حراست از حدود و ثغور جمهوری اسلامی است با تمام توان و در کنار نیروی هوایی، نیروی دریایی و نیروی پدافند هوایی با اقتدار انجام می‌دهند.

وی افزود: امروز یگان‌های ما همزمان در مرزهای غربی و شرقی کشور حضور دارند؛ حتی پایگاه‌ها و پاسگاه‌های مرزی ما عاری از این ویروس هستند و تا به امروز گزارشی از ابتلای نیروها در خطوط مرزی نداشته‌ایم.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی خدایی US ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    0 0
    خدا قوت به ارتش و سپاه و بسیج خدا کمک کند همیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس