کد خبر 1061598
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
عباس حاجي نجاري

همکاری نیروهای مسلح با وزارت بهداشت در مقابله با این ویروس، علاوه بر اینکه مدل موفقی را به تصویر کشید، سبب الگو گیری سایر کشورها شد.

به گزارش مشرق، «عباس حاجی نجاری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

روزهای آغازین اسفند ۱۳۹۸ درشرایطی که مردم ایران دوران سخت مبارزه با ویروس کرونا را پشت سر می‌گذاشتند، در کنار مصائب و آلام کرونا که در زمان آماده شدن ظرفیت‌های ملی برای مقابله با آن روند نگران کننده‌ای داشت، رسانه‌های بیگانه با محوریت غرب شیفتگان و دشمنان ملت ایران، ترور روانی مردم را از طریق شبکه‌های رسانه‌ای وفضای مجازی با شدت دنبال می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

جنگ روانی در چله کرونا کمانه کرد

این رسانه‌ها در قالب «تروریسم رسانه‌ای» مسئله کرونا در ایران را موضوعی بحرانی و غیرقابل‌کنترل قلمداد کرده و با سانسور اقدامات مثبت کادر درمانی و نهادهای حاکمیتی و نهادهای مردمی، امید مردم را نشانه گرفته و به یأس آفرینی و بحران نمایی مشغول بودند. البته برخی رسانه‌ها و فعالان داخلی نیز هم‌صدا با رسانه‌های دشمن، اقدامات مثبت را سانسور کرده و بر روند نا امید سازی رسانه‌های بیگانه وضد انقلاب می‌افزودند.

یک بررسی آماری درباره میزان تبلیغاتی که دو شبکه امریکایی صدای امریکا و دویچه وله آلمان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، در ماه اسفند به زبان فارسی و در چارچوب یک جنگ روانی منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد مجموع مطالب این دو شبکه از مطالبی که به ۱۵ زبان مختلف جهان منتشر کرده‌اند، بیشتر است. شبکه امریکایی VOA درحالی‌که به زبان‌های انگلیسی، اردو، دری، چینی، پشتو، کردی، خِمِری، پرتغالی و اندونزیایی جمعاً ۱۶۷۷ پست گذاشته بود، به زبان فارسی به تنهایی ۱۸۱۲ پست اختصاص داده بود. در همین مدت، شبکه آلمانی DW (دویچه وله) نیز درحالی‌که برای زبان‌های عربی، اسپانیایی، سواحلی، پرتغالی، انگلیسی و برزیلی و زبان‌های دیگر ۲۴۰۵ پست اختصاص داده، پست‌های زبان فارسی‌اش به تنهایی ۲۴۴۰ پست بود.

این آمار که البته در سال‌های اخیر به دلیل جنگ روانی گسترده و تحریم فلج‌کننده اقتصادی علیه ایران مسبوق به سابقه است، به‌روشنی نشان می‌دهد ایران تنها کشوری در جهان است که باید هم با ویروس کرونا بجنگد و هم با ویروس‌های رسانه‌ای. در این میان اگر آمارهای رسانه‌های رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب و بی‌بی‌سی و شبکه‌های ضدانقلاب و... هم به این آمار اضافه شود مشخص خواهد شد که چه جنگ رسانه‌ای بی‌سابقه و بی‌رحمانه‌ای علیه ملت ایران در جریان است.

محورهای مهم این جنگ رسانه‌ای پیرامون ویروس کرونا عبارت‌اند از:

-القای پنهان‌کاری ایران در اطلاع‌رسانی نسبت به این بیماری وعدم اطلاع‌رسانی نسبت به پیامدهای آن


-القای برخورد سیاسی نظام با موضوع ویروس کرونا و انجام مخفی‌کاری وبی صداقتی با مردم، برای حفظ مشارکت مردم در انتخابات


-القای ناتوانی نظام در مهار کرونا


-معرفی ایران به‌عنوان عامل شیوع این بیماری در منطقه


-تلاش برای ایجاد رعب و وحشت و سوق دادن کشور به سمت هرج‌ومرج


-معرفی مذهب تشیع و اعتقادات پیروان آن به‌عنوان عامل گسترش این بیماری


-تبدیل بیماری کرونا به بستری برای محاصره اقتصادی ایران


-تخریب چهره ایران در جهان و زمینه‌سازی برای افزایش فشار به ایران


-القای بی‌اعتمادی مردم به‌نظام وعدم همراهی آن‌ها با تدابیر مسئولان کشور


-القای اجبار تلاشگران پزشکی به خدمت به بیماران

محورهای فوق و ده‌ها گزاره دیگر بیانگر آن است که ایران برخلاف اغلب کشورها - در کنار جنگ با کرونا با یک «جنگ روانی» تمام‌عیار هم‌دست و پنجه نرم می‌کند که این خود همراه‌سازی مردم با دستورالعمل‌ها و توصیه‌های کارشناسی را به‌شدت دشوار می‌ساخت. درواقع، کارگزاران این جنگ روانی در تلاش بودند که با تزریق اخبار و اطلاعات جعلی، ترسیم یک فضای غیرواقعی، ایجاد توقعات ناسازگار با نظر کارشناسان و تشدید بی‌اعتمادی میان ملت و ارگان‌های ذی‌ربط دولتی، عملاً کارآمدی مقامات مسئول در مدیریت بحران را به حداقل برسانند.

این روند اگر چه کماکان ادامه داشته و از میان کشورهایی که با بحران کرونا درگیر هستند، ایران تنها کشوری است که افکار عمومی آن به‌صورت ۲۴ ساعته از طریق بیش از ۲۰۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان وهزاران شبکه و سایت در فضای مجازی با اخبار مجعول، ویدئوهای دروغین از مشاهدات پرستاران و کادرهای پزشکی، تحلیل‌های بی‌اساس، انتقادات مغرضانه از کیفیت عملکرد دولت، شایعات پی‌درپی در مورد استعفای مقامات، آمارهای کذب و فضاسازی‌های ده‌ها رسانه خارج نشین لاینقطع بمباران می‌شود! اما این روند در هفته‌های اخیر از یک سو به دلیل رشد فزاینده گسترش ویروس در کشورهای اروپایی به ویژه امریکا، انگلستان، ایتالیا و پیشی گرفتن آمار بیماران ودر گذشتگان آن‌ها از ایران و ناتوانی کشورهای مدعی غربی در مهار آن و از سوی دیگر اقدامات ایران درمهار ومقابله بااین ویروس ... کند شده و عملاً خلع سلاح رسانه‌های دشمن را در پی داشته است مؤلفه‌های مهم در کارآمدی و مدیریت این بیماری درایران که به ناکامی دشمن در ادامه جنگ روانی انجامیده است را در چند محور می‌توان مورد توجه قرار داد.

-آشکار شدن ظرفیت و توان بهداشتی و درمانی کشور و اثبات توانمندی‌های ایران در مقابله و مهار ویروس و مدیریت آثار آن

- مدیریت هوشمندانه سطح مواجهه با این بیماری، مقام معظم رهبری سطح مقابله و مدیریت ویروس را از دولت به سطح نظام ارتقا دادند و همین امر سبب همراهی مردم و پای‌کار آمدن همه ظرفیت‌های نظام، به‌ویژه نیروهای مسلح در مقابله با آن شد وعملاً این حوزه مانند حوزه‌های دیگر درگیر رقابت‌های سیاسی نشد. به گونه‌ای که همکاری رسانه‌های منتقد دولت در حمایت از تلاش‌های مجموعه‌های دست اندرکار مقابله با این بیماری، بسیار بیشتر از رسانه‌ها وحتی برخی مسئولین دولتی است که با مواضع بعضاً نابه‌جای خود برای رسانه‌های معاند خوراک تبلیغاتی فراهم می‌کنند.

-همکاری نیروهای مسلح با وزارت بهداشت در مقابله با این ویروس، علاوه بر اینکه مدل موفقی را به تصویر کشید، سبب الگو گیری سایر کشورها شد و یک آرامش روانی نیز برای جامعه به ارمغان آورد و سرمایه اجتماعی نیروهای مسلح را افزایش داد.

-در جریان مقابله با این ویروس، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت و منحصربه‌فرد کشور ما یعنی توان بسیج عمومی و ملی که یادآور ارزش‌های ناب دوران دفاع مقدس بود، احیا شد. پای کار آمدن تمامی ظرفیت بسیج، روحانیت معظم، حوزه‌های علمیه، نهادهای مردمی، برای همراهی بهتر با مقابله با این ویروس و... عملاً صحنه مواجهه با آن را متفاوت کرد. محصول این پدیده علاوه بر خنثی‌سازی جنگ روانی گسترده دشمنان، کارآمدی نظام را نیز ارتقا داد.

-همراهی اکثریت مردم واجرای تدابیر ستاد مقابله با کرونا، عملاً بستر ومیدان عمل جنگ روانی را از رسانه‌های دشمن گرفت.

- ارتقای توان کشور در تولید تجهیزات و امکانات موردنیاز برای پیشگیری و درمان، عملاً یکی از مهم‌ترین حلقه‌های وابستگی کشور را گسست. ترامپ در اوج جنگ روانی خود علیه مردم ایران وبا هدف شکست اراده مقاومت مردم ایران مدعی شده بود که کافی است مسئولان ایران برای درخواست کمک یک زنگ به من بزنند. این در حالی است کاخ سفید خود در مواجهه با روند گسترش این ویروس در امریکا درمانده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان زنده و تلویزیونی خود خطاب به ملت شریف ایران در روز میلاد حضرت مهدی (عج)، با اشاره به خدمات کادر بهداشتی ودرمانی و همکاری نیروهای مسلح در مواجهه با این ویروس و حضور داوطلبانه طلاب و دانشجویان جهادی و هزاران بسیجی پر تلاش و آحاد مردم در میدان ارائه خدمات به کادر درمانی و بیماران و حتی نیازمندان، کارنامه ملت ایران را دراین میدان درخشان دانسته و عامل اصلی شکست جنگ روانی دشمن وخلع سلاح ابزارهای رسانه آن‌ها را فرهنگ اسلامی- ایرانی قلمداد ویادآور شدند: همه این حرکت‌های ارزشمند نشان‌دهنده عمق و رسوخ فرهنگ اسلامی در مردم است و برخلاف خواسته برخی که در یکی دو دهه اخیر تلاش کردند فرهنگ اسلامی- ایرانی را تحقیر و مردم را متوجه سبک زندگی غربی کنند، این حرکت‌ها نشان داد خوشبختانه احساس تفکر و فرهنگ اسلامی و زنجیره ارزش‌های اسلامی در مردم ایران قوی و راسخ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس