کد خبر 1061295
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کرونا| اعلام «وضعیت فاجعه» در همه ایالت‌های آمریکا

تازه‌ترین داده‌ها که توسط دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا جمع‌آوری‌شده نشان می‌دهد که بیش از ۲۰‌هزار نفر در آمریکا جان خود را ازدست‌داده‌اند.

به گزارش مشرق، هنوز زمان زیادی از روزی که ترامپ شیوع کرونا در کشورش را دست کم گرفت، نگذشته است. او تصور نمی‌کرد تنها در مدت چند روز، آمریکا به رتبه نخست شمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در جهان تبدیل شود. بحران ویروس کرونا در آمریکا، دونالد ترامپ را بر سر دوراهی دشواری قرار داده است؛ گشایش فعالیت‌های اقتصادی یا نجات جان انسان‌ها؛ تصمیمی که او را دست به دامن «خدا» کرد. آمریکا اصلاً وضعیت خوبی ندارد. همین دیروز ترامپ اعلام کرد که فاجعه بزرگی در راه است. رفتارها و تصمیمات عجیب و غیرمعقول رییس‌جمهوری آمریکا، تناقض‌ها و تردیدهای کارگروه اقدام ملّی کابینه ترامپ در مبارزه با شیوع کرونا نفرت و خشم آمریکایی‌ها از او را افزایش داده است. منتقدان می‌گویند استراتژی دولت آمریکا در برابر شیوع کرونا، گیج، کند، ضعیف و مغشوش است.

بیشتر بخوانید:

تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۵۲۰‌هزار نفر از جمعیت آمریکا به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند. این کشور اکنون با پیشی گرفتن از ایتالیا از نظر آمار مرگ در اثر ابتلا به بیماری کووید19 در صدر کشورهای جهان قرارگرفته است. تازه‌ترین داده‌ها که توسط دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا جمع‌آوری‌شده نشان می‌دهد که بیش از ۲۰‌هزار نفر در آمریکا جان خود را ازدست‌داده‌اند. این آمار پس از آن اعلام می‌شود که آمریکا اولین کشوری شد که در آن روزانه بیش از دو هزار بیمار مبتلابه کووید۱۹ جان خود را از دست می‌دهند.

فاجعه بزرگ آمریکا در 50  ‌ایالت

ترامپ این روزها مستأصل‌تر از همیشه هست، کشور هرروز با بحران‌های جدیدی مواجه است و آمار مرگ‌ومیر همچنان رو به افزایش است. دونالد ترامپ برای نخستین‌بار در تاریخ ایالات‌متحده اعتراف کرد که فاجعه بزرگی در همه ۵۰‌ایالت این کشور به‌وجود آمده است. وی شب گذشته از وضع فاجعه‌بار وایومینگ، ایالتی در مناطق کوهستانی غرب آمریکا پرده برداشت. ترامپ اوضاع کشورش را بی‌سابقه و نگران‌کننده خواند و گفت که اقتصاد آمریکا تعطیل‌شده است. این اتفاق برای اولین‌بار در تاریخ آمریکا رخ‌داده است. در حال حاضر ۱۰‌هزار نفر طی ۵‌روز اخیر در کشور آمریکا فوت کرده‌اند.

 بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی،  بزرگترین تصمیم ترامپ

ترامپ هر روز مجبور است تصمیم‌های جدید بگیرد تا هم انتخابات ریاست جمهوری‌2020 را حفظ کند و هم اینکه مردم آمریکا بیش از این از او متنفر نشوند. او چند روز پیش در نشست خبری کاخ سفید گفت: «تصمیمی برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا گرفته است؛ تصمیمی که یکی از بزرگترین و دشوارترین تصمیم‌ها در طول عمرش بوده و فقط به خدا امید بسته که کاری درست باشد.» رییس‌جمهوری آمریکا در این نشست خبری افزود: «ماندن در خانه هم به مرگ منجر می‌شود که برای این کشور بسیار ناراحت‌کننده است. اگر به آمارها نگاه کنید می‌بینید که مرگ‌های مختلفی براثر خانه ماندن رخ‌داده است؛ بنابراین این‌ یک تصمیم بزرگی است. همانطور که گفتم، این بزرگترین تصمیمی است که می‌خواهم بگیرم.» این 

در حالی است که دکتر «آلبرت فائوچی» مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، در نشست خبری کاخ سفید، با هشدار نسبت به هرگونه بازگشایی کشور، گفته بود که بازگشتن به حالت عادی در آمریکا باید تدریجی و زمانی انجام شود که بتوان همه افراد را در برابر این ویروس محافظت کرد.

بیکاری بی‌سابقه در آمریکا

ترامپ که تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا، قدرت اقتصادی این کشور را برگ برنده خود می‌دانست، اکنون با افزایش بی‌سابقه بیکاری با بیش از ۱۶‌میلیون نفر و درخواست ۶‌میلیون و ۶‌هزار کمک بیکاری مواجه است؛ این موضوع همچنین بر انتخاب دوباره او در صورت برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری‌۲۰۲۰ در زمان مقرر، تأثیر گذاشته است. ضرر اقتصادی ناشی از تعطیلی واحدهای اقتصادی کوچک و بزرگ در آمریکا هر ساعت هزینه گزافی برای دولت فدرال و اقتصاد آمریکا به همراه دارد.

صف‌های طولانی در فروشگاه‌های سلاح در آمریکا

 همزمان با دست‌وپنجه نرم کردن ایالات‌متحده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، شهروندان از سر ترس و وحشت در سراسر کشور به خرید لوازم و محصولات مختلف هجوم برده‌اند. اما علاوه بر مایع شست‌وشوی دست و دستمال توالت، بسیاری از آمریکاییان به این فکر افتاده‌اند که از آنجاکه هیچ‌وقت نمی‌شود به‌اندازه کافی محتاط بود، وقت آن رسیده که تفنگی خریداری کنند. از ایالات کالیفرنیا و آلاباما گرفته تا ایالت نیویورک، صف‌های طویل در برابر اسلحه فروشی‌ها تشکیل‌شده، و فقط علاقه‌مندان اسلحه که پیش ‌از این هم تا دندان به سلاح مجهز بودند نیستند که به این فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند. یکی از فروشندگان اسلحه در شهر مسا در ایالت آریزونا، به شبکه تلویزیون محلی گفت که شاهد افزایش شدید خریداران بار اولی است.

این مورد توسط مدیر فروشگاه دیگری در شهر والیو در ایالت کالیفرنیا هم تأییدشده است. پتی‌پن، از شبکه‌۵ فاکس، در محوطه بیرونی فروشگاه اسلحه‌ای در شهرستان کاب ایالت جورجیا گزارش کرد که صاحب آن مغازه که «همه‌چیز، از ایبولا تا آنفلوانزآی پرندگان» را در طول زندگی خود شاهد بوده است، «هیچ‌وقت چنین هجومی را به چشم ندیده است» وصف‌هایی به درازای ۱۲‌نفر تا پیشخوان مغازه، اکنون «هفته‌هاست که بی‌وقفه ادامه دارد.»

بخشی از افزایش شدید آمار فروش، می‌تواند به احساس عمومی ترس و بدبینی در این دوران مرتبط باشد. کما اینکه یکی از فروشندگان می‌گوید: «هر وقت مردم شرایطی بد و ناراحتی داشته باشند، فروش بالا می‌رود و همواره همان اقلام همیشگی است:« تفنگ و مهمات.» ولی برخی از آمریکاییان خود را به دلایل خاص دیگری مجهز می‌کنند.

فروشگاه‌ها خالی‌شده‌اند

«یک فروشگاه در نیوجرسی ساعت 8‌صبح باز شد و 5‌دقیقه بعد تمام بطری‌های شیر و آب‌معدنی آن به فروش رفت. در تگزاس، برخی پمپ‌بنزین‌ها خالی از سوخت شده‌اند. حتی یک بطری سفیدکننده هم در فروشگاه دوم دیپات ویرجینیا دیده نمی‌شود. هزاران نفر از مردم در سراسر آمریکا ساعت‌ها در مقابل بانک‌های غذای اضطراری (مراکز خیریه که غذای رایگان توزیع می‌کنند) صف‌کشیده‌اند. با طلوع آفتاب در سراسر آمریکا، هزاران نفر در خارج از سوپرمارکت‌ها و خواروبارفروشی‌ها قبل از باز شدن آن‌ها به‌دنبال فرصتی برای خرید ملزومات‌شان بودند.»

این تصویری از کشور آمریکا بعد از مواجهه با ویروس کرونا است کشوری که خود را قدرت اول دنیا می‌داند. به نقل از نشریه آمریکایی، الکسیس کاپل، یکی از شهروندان واشنگتن که در حال خرید از فروشگاه کاستکو بود گفت: «احمقانه است. مردم دیوانه شده‌اند. من زیاد نگران نیستم ولی اگر قرنطینه شویم می‌خواهم مطمئن شوم که غذای کافی داریم». آمریکایی‌ها روزهاست در حال ذخیره کالا هستند. ولی بسیاری از آن‌ها زمانی متوجه شدت گسترش این ویروس و مرگبار بودن آن شدند که دونالد ترامپ در روز دوشنبه شرایط اضطراری ملی اعلام کرد و 50‌میلیارد دلار کمک برای مقابله با این ویروس در نظر گرفت. مدیرعامل شرکت یورو پسفیک کپیتال گفت: «شیوع کرونا آغاز بزرگترین بحران مالی در آمریکاست. بحران مالی آمریکا در ۲۰۰۸ در برابر شدت این رکود بسیار ناچیز بود. ما با رکودی بسیار بزرگتر ازآنچه در ۲۰۰۸ داشتیم مواجه خواهیم شد.»

خدمات پزشکی در آمریکا برای همه مردم نیست

کشوری که دم از حقوق برابر می‌زند حالا برای درمان بیمارانش تبعیض قائل شده است و پولدارها زودتر درمان می‌شوند. یکی دیگر از نقاط آسیب‌پذیر سیستم درمانی در ایالات‌متحده که دائماً بحث‌های سیاسی را نیز به‌وجود می‌آورد، سیستم بیمه است. در شرایطی که برای بسیاری از کشورها، دسترسی به دارو یک مشکل است و بیماری‌های همه‌گیر در مرحله نخست اهمیت قرار می‌گیرند. آمریکایی‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: دسته نخست شهروندان ثروتمندی هستند که صرفاً بیمه می‌خرند. دسته دوم فقیران آمریکایی هستند. افرادی که زیرخط فقر زندگی می‌کنند و حق بیمه پزشکی «Medicaid» دارند. این برنامه معیارهای خاص خود را دارد: درآمد، اندازه خانواده و محل زندگی. برخی ایالت‌ها در پی همه‌گیری ویروس کرونا اعلام کرده‌اند که بیمه پزشکی به‌طور عادی کار خود را ادامه خواهد داد. آسیب‌پذیرترین وضعیت مربوط به بیش از 27.5میلیون آمریکایی است که اصلاً بیمه ندارند. به‌عبارت‌دیگر، 8.5‌درصد از مردم اصلاً شانس استفاده از خدمات پزشکی را ندارند. البته آن‌ها می‌توانند به اورژانس بروند و در صف قرار گیرند، ولی این هم تضمین‌کننده چیزی نخواهد بود.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید SE ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    33 2
    چوب خدا صدا ندارد/ اما بزند دوا ندارد!!!!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    14 3
    به زودی در کالیفرنیا: بوی گل سوسن و یاسمن آید :))))))))
    • قریشی IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      8 4
      آی گل گفتی . پرچمدار استقلال کالیفرنیا هم یک سرمایه دار ایرانیه .
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      1 5
      پرچمدار تراکتورشم حتمأ تبریزیه! خخخخ
  • DE ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    12 1
    20000 تا قربانی با این بی نظمی و بی عدالتی بتدریج میره بشه 200000 تا!
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    15 1
    آقا عجیبه ازین گرین کارت + ماله به دستا خبری نیست؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس