کد خبر 1062454
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
پرچم نمایه آمریکا

یک مجله آلمانی تصریح کرد: سیاست‌های ناکام دونالد ترامپ، آمریکا را به ورطه فروپاشی می‌کشاند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

اشپیگل با طرح سوالی در همین زمینه، به بی‌تدبیری‌های مدیریتی و اقتصادی دولت آمریکا در بحران کرونا پرداخت و نوشت: سوالی که در اینجا مطرح است آن است که «آیا جهان قرار است شاهد انفجار درونی یک ابرقدرت باشد؟»

گرِگ تِرنر، یک میانسال ۵۵ ساله ساکن شهر «آلامِدا»‌ی ایالت «کالیفرنیا» که همانند شهروندان آمریکایی با حضور به موقع خود، به خیل دریافت‌کنندگان توزیع غذا (ی رایگان) این شهر پیوسته است. ترنر در پاسخ به این سؤال که آیا او شغلش را از دست داده، گفت: سه هفته پیش، درجا بعد از ۱۵ سال که به عنوان یک اپراتور در یک شرکت بسیار بزرگ تحویل دهنده مواد شیمیایی «داو دوپون» (بزرگ‌ترین تولیدکننده آمریکایی مواد شیمیایی جهان) کار می‌کردم، اخراج شدم. سیندی هاتس ۶۳ ساله نیز که مسئول توزیع غذاست گفت: توزیع امروز ما به ده برابر روزهای معمول خود رسیده است و اتفاقا روز به روز هم بیشتر می‌شود. صف دریافت‌کنندگان غذای رایگان، تا نبش دو خیابان بعدی هم رسیده است.

بیشتر بخوانید:

ترامپ خواسته نامش روی چک‌های اهدایی بابت کرونا درج شود

هیچ جا بحران کرونا در آمریکا ملموس‌تر از این برنامه توزیع غذای رایگان در این کشور نیست. این صحنه‌ها چنان سیاه و سفید است که به سختی می‌توان آن‌ها را از سال‌های دهه سی میلادی قرن گذشته تمیز داد. زمانی که دونالد ترامپ، سه سال پیش به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کرد، وعده حفظ کرامت و منزلت ملی و توانمندی‌های جدید را برای آمریکا مطرح کرد.

اما حالا ویروس کرونا، آمریکا را در بزرگ‌ترین بحران از زمان «رکود بزرگ» (یک دهه پیش از آغاز جنگ جهانی دوم که از سال ۱۹۲۹ شروع و در اواخر دهه ۱۹۳۰ در آمریکا و سایر کشورهای جهان به وقوع پیوست و می‌توان آن را عمیق‌ترین، طولانی‌ترین و گسترده‌ترین بحران اقتصادی سده بیستم دانست) سرنگون کرده است.

 متفاوت از بحران‌های جهانی دیگر، آمریکا به‌عنوان قدرت پیشرو و رهبری‌کننده جهان حذف شده است. آمریکای امروز، درگیر خودش شده است.

اکنون آمریکا در حکم «چراغ عقب» و «کودک مسئله‌دار» مبارزه با این ویروس است. در حالی که چین و کره جنوبی، جزو نخستین کشورهایی هستند که توانستند شیوع بیماری را متوقف کنند و در حالی که بخش‌هایی از اروپا در تلاش برای بازگشت تدریجی و آهسته به شرایط عادی هستند، آمریکا رکورد منفی می‌زند.

 به باور کاخ سفید، در هیچ کشور کره زمین، شمار مبتلایان و قربانیان  به اندازه آمریکا نخواهد بود. کاخ سفید تا پاییز امسال تا ۲۴۰ هزار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا را محتمل می‌داند. بر اساس مطالعه «بانک فدرال رزرو سنت لوئیس» آمریکا در ژوئن امسال، ۴۷ میلیون آمریکایی، شغل خود را از دست می‌دهند.

البته این عالم‌گیری کرونایی ضعف‌هایی را آشکار کرد که پیش از ترامپ وجود داشت. منظور نظام سلامتی است که عدالت در آن لحظه‌ای که به فوری‌ترین و ضروری‌ترین شکل به وجودش نیاز است، شکست می‌خورد؛ نظام سرمایه‌داری که فقط به فکر رشد و بالارفتن است و برای سقوط‌های ناگهانی، هیچ توقفی را نمی‌شناسد. به‌راستی آیا جهان، فروپاشی یک ابرقدرت را تجربه می‌کند؟ اینکه قدرتمندان پکن به آمریکا همانند یک کشور در حال توسعه کمک می‌کنند، نماد جابه‌جایی روابط جهانی قدرت را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    37 0
    اونو که شک نکن. ما می دونیم، شمام می دونین. منتهی نمی دونم زیباکلام و شاگرادش!! فکرشو بکن شاگرد :)))))) اینا رو نمی دونیم چیکارشون کنیم. دیگه اگه بیدار نشن مصداق اون آیه ی قرآن می شن، کور و کر و لال و...
  • GB ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    5 16
    خخخخ بنظرم کیهان، مشرق و اشپیگل میتونن دوست های خوبی باشند. چون یک درد مشترک دارند ظاهرا!!!
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      11 0
      بی بی سی عزیزم، بی بی سی. اینجا ما کسی رو اُسکُل نمی کنیم، اُسکُل هم قبول نمی کنیم، اشتباه اومدی. به سلامت
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      2 0
      08:18 داداش قبله آمالتون هم بدجوری با این کرونا دستش رو شد هم اینکه افتاده تو سر پایینی راست بسمت زباله دان تاریخ، دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره. بهتره از همین الان برین اقلا برای حفظ ظاهر هم که شده دنبال یه سرور دیگه بگردین تا دیر نشده! خخخخ
    • تنبل IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      0 0
      حالا مونده بقیه اش عمو (انگل لیس)
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    8 0
    امریکا و غرب استعمار گر فرو خواهد ریخت و غرب زدگان دست به دامان آن ها را یتیم وآواره خواهد کرد به خود اییم و برای اینده ای که انتظار منجی عدالت پرور را دارد بطور دقیق برنامه ریزی کنیم گوچه چشم از طرف کدخدا باز گیریم و به داخل نگاه کنیم الیس صبح بفریب
  • حسين DE ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    5 0
    به <> كلام پيشنهاد ميكنم بعد از خواندن اين گزارش يك مطلبى در مورد اخلاق در آمريكا بنويسيد.
  • DE ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    13 0
    درد مشترک نیست بیان یک واقعیت هستش که ترامپ اینهمه هارت و پورت میکرد ولی نمیتونه بحران کرونا رو مدیریت کنه.
    • تنبل IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      1 0
      واسه اینه که تمام انرژی و هوش و حواس اش را گذاشته روی حمله نظامی به ایران .
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      1 0
      بله . ترامپ به اندازه لازم بی شعور و الکلی هست که بتونه مرتکب چنین اشتباه فاجعه باری بشه .
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    3 0
    ببر کاغذی زیر نم نم بارونه ، مرگ آمریکا نزدیکه
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    2 0
    ازکوز ه همان طراوت که در اوست علی ع فرماید قومی که رهبری آن بدست کلاغ افتد اوقوم خودرا به لاشه ی سگ رهنمون گردد. ترامپ با آن حماقت ویلاهتی که دارد نه تنها آمریکا آفت اضمحلال تمدن و حیات و اخلاق کل بشریت است خلایق هرچه لایق ، محصول دمکراسی و آزادی غربی را بنگر. قابل توجه غررگرایان دلداده ی وطنی!!!
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    2 0
    (زمانی که دونالد ترامپ، سه سال پیش به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کرد، وعده حفظ کرامت و منزلت ملی و توانمندی‌های جدید را برای آمریکا مطرح کرد) مثل رییس جمهور ما سخن گفته.
  • محمد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    0 3
    در حال فروپاشی است که کل کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای ثروتمند و پیشرفته مثل ژاپن کره جنوبی هند و بقیه از ترس تحریم و جریمه آمریکا جرأت ندارن حتی یک دلار با ایران تبادل مالی و تجاری داشته باشن و تمام شرکت های خارجی با آنکه در ایران سرمایه گذاری کرده بودن سریعاً ایران را ترک کردن در حال فروپاشی است که روسیه ابرقدرت چند بار از ترامپ برای گفتگو و حل مشکلات درخواست کرده و به قول ترامپ یک هواپیمای بزرگ از وسائل و لوازم بهداشتی و پزشکی و برای خوش خدمتی به آمریکا فرستاد در صورتی که بسیاری از کشورهای همسایه خودش بیشتر به این لوازم احتیاج داشتن پوتین به صراحت اعلام کرد تحریم های آمریکا بر علیه شرکت های روسی بخاطر ماجرای اوکراین باعث ۵۰ میلیارد دلار ضرر شده
    • CA ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      0 0
      ایران در حال تجارت هست چون FATF رو رد کرد برای همین نمیتونند ایران رو ردیابی و تحریم واقعی کنند منتهی چون این اصلاح طلب نوکر ارباب سرکار هست برای همین آن کشورهای ضد آمریکا آن همکاری واقعی را با این دولت نمی‌کنند ولی اگر یک دولت مردمی ولایی باشد مطمئن باشید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    0 0
    خدایا میشه با چشمان فروپاشی قدرت آمریکا را ببینیم
  • DE ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    1 0
    به‌راستی آیا جهان، فروپاشی یک ابرقدرت را تجربه می‌کند؟ اینکه قدرتمندان پکن به آمریکا همانند یک کشور در حال توسعه کمک می‌کنند، نماد جابه‌جایی روابط جهانی قدرت را نشان می‌دهد.// فروپاشی امریکاه دیرو زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد زیرا اگر ابر قُدقددی جاویدان بود که الان همه دنیا به زبان فرعونیان صحبت میکردند و فرعون اکنون در ستاره زهل هم اهرام ساخته بود.یا خود ایران فقط پایتختش اندازه اروپا شده بود. نسل ما شاهد فروپاشی امریکاه خواهند بود زیرا بی حدو اندازه غارت و کشت و کشتار و خونریزی کردند
  • ع د IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    0 0
    ما به هیچ عنوان حاضر نیستیم به هیچ انسانی در روی کره زمین آسیبی برسد ،حتی آمریکائی ها ولی خدا لعنت کند زیاده خواهان وانسان های با افکار امپریالیستی و صهیونیستی و وهابی که امیدواریم هر چه زودتر از روی کره زمین معدوم گردند. انشالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس