کد خبر 1061110
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۵
حس بویایی

نایب رییس انجمن راینولوژی ایران گفت: با توجه به بررسی‌هایمان اختلال بویایی می‌تواند به شیوع کرونا ویروس جدید مرتبط باشد.

به گزارش مشرق، ابراهیم رزم‌پا نایب رییس انجمن راینولوژی ایران، درباره وضعیت بویایی و چشایی افراد مبتلا به کرونا اظهار کرد: طی یک ماه اخیر شیوع اختلال بویایی و چشایی به صورت غیرمنتظره‌ای افزایش یافته است.

نایب رییس انجمن راینولوژی ایران افزود: در حال حاضر دو فرضیه برای این مورد، مطرح است که البته این موضوع را در گروه‌های علمی مورد بحث و بررسی قرار دادیم و همکاران‌مان دارند تجارب‌شان را مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

از دست دادن حس چشایی و بویایی از علائم ابتلا به کرونا است؟

شیوع اختلال بویایی با کرونا مرتبط است؟

رزم پا بیان کرد: فرضیه اول این است که این اختلال می‌تواند به ویروس کرونای جدید مرتبط باشد؛ یعنی خود ویروس کرونا که تهاجم عصبی هم دارد، می‌تواند منجر به این اتفاق شود.

او گفت: ویروس کرونا همان ویروس سرماخوردگی بوده که جهش‌یافته است و به همین دلیل بیشترین اثرات تخریبی آن در سیستم تنفسی، قلب و کلیه است که البته هنوز مطالعات مربوط به آن کامل نشده و می‌تواند بر روی اعصاب هم موثر باشد؛ بنابراین کرونا ویروس جدید می‌تواند عامل شیوع نابویایی باشد که این فرضیه را بیشتر محتمل می‌دانیم.

رزم‌پا افزود: دومین فرضیه ما این است که این اختلال می‌تواند ناشی از اثرات مخرب شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده که طی این مدت استفاده می‌شود، باشد. در عین حال به نظر ما و با توجه به بررسی‌هایمان اختلال بویایی می‌تواند به شیوع کرونا ویروس جدید مرتبط باشد.

بیشتر بخوانید:

ماجرای از دست رفتن حس بویایی با شیوع کرونا

او تاکید کرد: نکته مهم این است که افراد زیادی هستند که ویروس کرونا در بدن‌شان وجود دارد و برای خودشان هم مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما ناقل بیماری کووید-۱۹ هستند. حال ممکن است خودش دچار مشکل نشود، اما بیماری را به فرد دیگری منتقل کند که آن فرد با توجه به بیماری زمینه‌ای و مشکلاتی که دارد، دچار نوع کشنده کرونا شود. 

نایب رییس انجمن راینولوژی ایران گفت: افراد حتما بینی خود را روزی ۲ الی ۳ بار با سرم شستشو بدهند و از داروهای آنتی بیوتیکی و ضد کرونایی دوری کرده و ویتامین و مکمل را به صورت بی رویه استفاده نکنند. از داروهایی مانند ضد احتقان مثل قطره، اسپری بینی فنیل افرین یا نفازولین و شربت پسودوافدرین پرهیز کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس