مخالفت نمایندگان دولت با افزایش بیش از 21 درصد حداقل مزد کارگران

عضو شورای عالی کار گفت: نمایندگان دولت در شورای عالی کار به خاطر اثر بر تورم انتظاری، مخالف افزایش بیش از ۲۱ درصدی حداقل مزد بودند، گرچه اکنون مجموع درآمد کارگران ۳۷ درصد رشد کرده است.

به گزارش مشرق، حمید رضا سیفی ، در پاسخ به این پرسش که آیا این مطلب به نقل از شما صحت دارد که وزیر اقتصاد در جلسات شورای عالی کار مخالف افزایش بیش از ۲۱ درصدی حداقل مزد بوده است، گفت: بله، صحت دارد و نمایندگان دولت و در راس آن وزیر اقتصاد اعتقاد دارند، به خاطر جلوگیری از تشکیل انتظارات تورمی، حداقل مزد کارگران، باید حداکثر ۲۱ درصد رشد کند و به جای آن برای حمایت از کارگران، سایر موارد مانند پایه سنوات، بن کارگری و حق مسکن اضافه شود.

بیشتر بخوانید:

جزئیات حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹

وی گفت: در حال حاضر گرچه حداقل مزد کارگران ۲۱ درصد رشد داشته، اما مجموع دریافتی کارگران ۳۷ درصد رشد کرده است؛ یعنی در همان حد تورم سه ماه منتهی به اسفند ماه سال گذشته است.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: جامعه حساسیت زیادی به حداقل دستمزد کارگران دارد، همان گونه که هنگام اعلام فهرست بها در پروژه‌های عمرانی این مسأله ملاک تصمیم گیری در مورد افزایش نرخ خدمات و کالاها در جامعه می‌شود، اعلام حداقل مزد کارگران هم ملاک افزایش قیمت همه کالاها و خدمات می‌شود.

وی گفت: بنابراین استدلال نمایندگان دولت این بود که اگر ما حداقل مزد کارگران را بیش از ۲۱ درصد اضافه کنیم، بلافاصله بخش اصناف و بازار قیمت همه کالاها و خدمات را بالا می‌برند و در واقع دستمزد اضافه شده کارگران بی ارزش می‌شود و به جای اولش برمی‌گردد، اما تصمیم گرفتیم، حداقل مزد ۲۱ درصد اضافه شود و به جای آن موارد جانبی مانند پایه سنوات، بن، حق مسکن و سایر موارد اضافه شود.

به گفته سیفی تیم دولت در شورای عالی کار شامل وزیر کار، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت و رئیس سازمان استاندارد است که آنها تأکید داشتند، به خاطر جلوگیری از تشکیل انتظارات تورمی، حداقل حقوق کارگران ۲۱ درصد رشد کند، اما پایه سنوات کارگران از رقم ۷۰ هزار تومان با رشد ۱۵۰ درصدی به ۱۷۵ هزار تومان برسد. بن کارگری با رشد ۱۱۰ درصدی از ۱۹۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان برسد، البته حق اولاد مانند حقوق پایه همان ۲۱ درصد اضافه می‌شود. هم چنین بن مسکن که باید در هیأت دولت تصویب شود، قرار است از رقم ۱۰۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان برسد که این هم ۵۰ درصد رشد می‌کند و در مجموع دریافتی کارگر نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد رشد می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان کارگران می‌گویند؛ نرخ تورم زمستان ۹۸ حدود ۳۳ درصد و تورم انتظاری ۱۸ درصد بوده، چگونه شما می‌گویید افزایش دستمزد در تورم انتظاری اثر می‌گذارد، گفت: وقتی دستمزد تعیین می‌شود، یا باید نسبت به تورم سه ماهه آخر سال ۹۸ باشد که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم ۳۴ درصد بود یا نسبت به تورم انتظاری در سال ۹۹ باشد که گفته‌اند تورم انتظاری امسال بین ۱۶ تا ۱۸ درصد خواهد بود که البته این رقم پیش بینی و رقم انتظاری است و حالت واقع بینانه این است که حداقل مزد نسبت به تورم زمستان سال قبل تعیین شود، چون اقتصاد ما یک ساختار محکمی ندارد که پیش بینی‌ها به درستی انجام شود.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار این را هم گفت: تورم ایجاد شده در مورد مزد کارگر به گونه‌ای است که اگر حداقل دستمزد هر چقدر اضافه شود، به همان میزان قیمت همه کالاها و خدمات بالا می‌رود و استدلال نمایندگان دولت هم این بود که اگر پایه حقوق کارگر بیش از اندازه اضافه شود، با کاهش ارزش پول، ارزش دستمزد واقعی از دست می‌رود.

وی در مورد این که آیا صحت دارد نمایندگان کارگری پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی حداقل مزد داده‌اند، افزود: این مسأله صحت ندارد. کارگران روی این تأکید داشتند که حداقل حقوق روی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد و انتظار داشتند درصد حداقل حقوق به گونه‌ای باشد که این رقم تأمین شود، اما اگر الان حداقل مزد کارگر ۲۱ درصد رشد کرده، اما به جای آن موارد جانبی یک مورد ۱۵۰ درصد، یک مورد صد درصد اضافه شده است و مجموع دریافتی کارگر حدود ۳۷ درصد رشد کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • کارگر IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    18 0
    فقط مشکل کارگرا هستن بقیه تورم انتظاری بوجود نمیارن کم سر مردم شیره بمالید
  • نادربیننده IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    13 0
    من کارگر با ۲۵ سال سابقه ۱۵۰۰ پایه باید باش کدام خدا کفت آیا انصاف در بندرامام
  • محمود IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    7 0
    حقوق شما چقدر است گوشت کیلو چقدر است ولی بنده وخوانواده گارگر کم کم اسم گوشت را فرا موش کرن عزیز شما به فکر کارگر نیستید حقوق کارگر همش خرج پنج وروزه قربان ممنون از شما
  • سالار IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    8 0
    سلام حقوق کارگر فقط تورم ایجاد میکند بنزین سه برابر میشه طورم نداره بابا بیخیال اینقدر مردم رو گاگول حساب نکنید اگه کسی هستید از بالاسر این مردمه همین کارها رو کردید گند کشور رو گرفته گرسنگی وبدبختی یک دفعه شما هم بگوید هرکه راضی نیست از این مملکت بره
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    7 1
    حقوق کارگر = حقوق کارمند
  • هادی IE ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 0
    همه این آقایون خودشون با رانت و باند صاحب کارخونه یا بنگاه های هستن.این افزایش حقوق تنها جبران کننده گرانی و جهش قیمت مهرماه ۹۸ هست.اونم بابت گرانی بنزین.ای کاش این این ذلت را میپذرفتیم و در نوجوانی به رشته علوم انسانی می‌رفتیم تا بشیم کارمند و تنها ۸ ساعت کار کنیم و تعطیلاتم تعطیل باشیم.حالا با تخصص برق و مکانیک باید در کارخانجات بدبختانه زندگی کنیم...
  • کارگر IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 6
    عیب نداره قانع هستیم.حداقل میدونیم حلاله.
    • سعید IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      5 0
      تو یا کارفرما هستی یا اصلا تا حالا تو عمرت کار نکردی و محتاج نیستی
  • سعید IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    3 0
    چرا دولت حرف حساب سرش نمیشه آخه مگه اینها آدم نیستند مگر اینها ایرانی نیستند مگر مسلمون نیستند مگر خرج ندارند مگر تولید کشور تو دستان اینها نیست مگر کارمند که زمستان زیر بخاری و تو گرما زیر کولر پشت میز نشسته چی کم دارند اگر این کارگران اعتصاب کنند یا اعتراض قهری کنند آیا بازهم حق دارید بگید اراذل و اوباش هستند آخه چرا دولت اوضاع نابسامان کارگران را درک نمیکنه این کارفرمایان که مخالف هستند مگر اجناس خود را گران نکردن شما قیمت های سال قبل و قبل تر را باالان مقایسه کنید چقدر گران شده بخداوندی خدا کسانی که مخالف هستند انسانیت ندارند
  • مازیار IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    7 0
    با عرض سلام واحترام با توجه به ترکیب شورای عالی کار که به نظر میرسد ماهیتی به جز ضد کارگر بودن ندارد وحضور نماینده کارگران عملا با این ترکیب چیزی جز برای خالی نبودن عریضه میباشد نشان از بی اهمیت بودن این قشر عظیم از جامعه برای به اصطلاح دولتمردان میباشد کما اینکه تصمیم گیری در مورد زندگی ومعیشت کارگران خیلی راحت بدون لحاظ کردن خواسته های نمایندگانشان توسط خود دولت انجام میشود
  • فرهاد رضائیان IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    2 0
    با سلام . بنده بازنشسته تامین اجتماعی با حداقل حقوق ( 1/623/000) تومان ماهیانه و مستاجر و متاهل و یک فرزند تحت تکفل میباشم . در حقوق ما آیتمی بعنوان بن خواربار 109 هزار تومانی که میگویند میخواهد بشو 400 هزار تومان وجود نداشته و بجای آن کمک معیشتی با رقم 48 هزار تومان است . ماهیانه 22 هزار تومان کمک هزینه مسکن و 12/153 تومان کمک هزینه اولاد 59/275 تومان کمک هزینه عائله مندی.تمام اینها با پایه حقوق میشود آن رقم دریافتی داخل پرانتز بالا. بنابر این تمام اینکه میگویند حق فلان و فلان هم افزایش مییابد و میرسد به مثلا 35 درصد اگر اتفاق بیفتد فقط برای شاغلین است نه بازنشسته ها . برای امثال بنده آنچه که مهم است نرخ پایه حقوق است که میتواند یاورمان باشد . متاسفانه اکثریت بازنشستگان کشور مربوط به تامین اجتماعی و تاسف بارتر باز هم اکثریت مانند من حداقل بگیر هستند و هیچ پناهگاهی ندارند .سوال من اینست آقایانی که با الفاظ و با اعدادبازی میکنند و وضع بد اقتصادی حاکم را مثال میزنند و در پرداخت ناتوان جلوه میدهند و افزایش بیشتر را منجر به بیکاری و اخراجهای بیشتر در آینده تهدید میکنند بفرمایند در تمامی این سالهایی که اوضاع بر وفق مرادشان بوده سهم کارگر بدبخت از آنهمه سودهای بدست آمده مگر چیزی جز یک حقوق بخور و نمیر بوده و همیشه فشار تورم و گرانی بر سر ما قشر فقیر بوده و تا زنده ایم هم بر ماست . شما کجای زندگیتان از نداری نزد خانواده صورتتان را با سیلی سرخ کردید؟ از دولت میپرسم مگر همین چند وقت پیش نگفتید که هیچ بازنشسته ای در 99 کمتر از 2/800 نخواهد گرفت . چرا نگفتید که منظورتان فقط بازنشستگان دولتی خودتان است که تعدادشان خیلی کمتر از بازنشستگان تامین اجتماعیست . شما از روزی که بقدرت رسیدید با وعده و وعید در تمام موارد با مردم برخورد کردید و فقط یکسری از شما و دولتتان بهره بسیار خوبی بردند ولی قشر محروم جز یکسری وعده دهان پرکن و توخالی چه چیزی از دولتتان دیده اند . شما میخواهید تورم را مهار کنید بسم الله ولی چرا قانون افزایش دستمزد بر اساس نرخ تورم و سبد معیشتی را زیر پا میگذارید و همه تصمیماتتان یکجانبه بسود مرفهین است ؟ چرا صدای ناله و فریاد شکستن استخوان کارگران زیر بار تورم سنگین که اکثریت فقرای جامعه بلطف تدابیر شما و وزرای کار و اقنصادتان هستند ذره ای وجدان شما را بدرد نمیآورد؟
  • کامران IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    0 1
    پس حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با این اوصاف دریافتیشان کمتر از ۲۸۰۰ نیست دیگه کاری ب افزایش بن و حق مسکن و اینا نداریم جناب وزیر اقتصاد دریافتی ی بازنشسته تامین استباهی از ۱۵۰۰ با این تورم شده حداقل ۲۸۰۰ ایا ؟؟؟؟
  • محمد IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    6 0
    آقایان دولتی حقوق بگیر یک میلیاردی خودت حاضری با این حقوق زندگی کنی
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    4 0
    خدا ازتون نگذره
  • فردین IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    4 0
    اقایان دولتی مگه اجناس گرون نشده که ادعا میکنید در صوردتی که دستمزد کارگر بیشتر شود اجناس گران میشود? هنوز فروردین تمام نشده همه اجناس و تولیدات قیمت هارو زیاد کردن چقدر بهانه های مضحک میتراشید تا با پنبه سر کارگر رو ببرید به ولله که تقاص این بی رحمی هاتون رو خواهید داد. خجالت برای شما هم هست کمی بکشید بد نیست.
  • رحیمی IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    2 1
    با سلام آقایان‌ترا‌بخدا‌عادلانه‌رفتار کنید هرچه حقوق کارمندان را افزایش میدهید حقوق کارگران راهم افزایش دهید ما هم بااین تورم ودر این کشور زندگی میکنیم هرچند دوبرابر کارمندان زحمت می کشیم با این حال لا اقل مثل کارمندان حقوق مارا افزایش دهید چرا یه کارگران که می رسید میگویید اثر تورمی دارد
  • علی IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    2 0
    خدایا ما کارگرا را بکش که چندر غاز حقوقمون که تا 5 برجم نمیره و همیشه شرمنده بچه هامونیم باعث تورم تو این مملکت میشه.ما کارگرا اگر حقمون را بدن اونوقت داماد وزیر.دختر وزیر.خوده وزیر و... از کجا بیارن بخورن بخدا مراعات این عزیزان دزد را بکنین. میدونم داخل سایت نمیذارین ولی یکنفرم ببینه کافیه
  • IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    1 0
    خدا لعنت کنه باعث بانی این حقوق نجومی رو
  • ک IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    1 0
    من از شما میخوام فقط یک روز خودتونو جای این کارگرا بذارین تو رو خدا یکم بیشتر هوای اینا رو داشته باشین فقط به فکر خودتون بباشید لطفا
  • میثم IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    1 0
    چرا میخواهید حق اولاد تا دو فرزند بدید اونی که چند قلو داره تکلیفش چی میشه
  • امیری IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    1 0
    آقا منی که سه قلو دارم چرا باید دوتا حق اولاد بگیرم مگه من تو این کشور زندگی نمیکنم مگه بچه های من ایرانی نیستن
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    3 0
    ثابت شد حضور نماینده کارگران کلا نمایشی و فرمالیته است اصلا نباشن تو جلسه سنگین ترن!
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    4 0
    سلام. چجوری ست که حقوق کارمندان دولت اضافه شود ارزش پول پایین نمی آید، حالا که به کارگران رسید ارزش پول میاد پایین وکالا ها گرون میشه. تا کی ظلم،
  • یک کارگر IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    2 0
    نظام برده داری از این بدتر نمیشود دولت از سرمایدار حمایت میکند تا کارگر کمتر از برده باشد
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    1 0
    دولت محترم غلط کرده که گفته حقوق کارگر نباید بیشتر بشه
  • فرشید IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    1 0
    چرا حقوق کارمندان دولت 50 درصد افزایش داشته رو تورم تاثیر ندارد. پایه حقوق کارگر برای اینده و بازنشستگی انها تاثیر دارد. چون به سود دولت و شرکت دارها نیست هر سال با درصد کمی بالا میرود
  • رضا IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    1 0
    با عرض سلام وخسته نباشین. لطفا یک نفر به اصلاع همون اقای وزیر که نگران تورم هستن برساند که در کشور ما بیش از 50درصد کارگران به دلیل اشتغال در کارگاههاوبنگاههای کوچک وغیر سازمان دهی شده حتی از داشتن قرارداد کاری نیز محروم هستند چه برسد به بیمه واضافه کار وثنوات وتمامی مزایایی که باید طبق قانون به یک کارگر تعلق پیدا کند.اگر کار نکند چطور زندگی خود را بگذراند والان هم که به اجبار به خاطر دریافت کمترین دستمزد که همان پایه کمترین حقوق یک کارگر هست بدون مزایا کار میکنند چطور باید زندگی خود را بگذرانند.متاسفانه مردم ضعیف باید تاوان بی کفایتی نالایقی مسولان دولتی را در کنترل تورم باید پس دهند.کسی نیست به فکر ما بد بخت بیچارها باشه؟!
  • GB ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 0
    افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه هر ۳ ماه یکبار رضا شیوا رئیس شورای رقابت، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می‌توانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند. شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه‌ای بود می‌توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروساز‌ها مایل بودند، می‌توانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند. رئیس شورای رقابت تشریح کرد: در آن زمان آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خرداد ماه بود و اکنون خودروسازان می‌توانند برای ۳ ماه آینده تورم بخشی را بگیرند. این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهاده‌های تولید افزایش پیدا می‌کنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا می‌کند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس