کد خبر 1060521
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
مشاجره تلفنی 13 سناتور آمریکا با سفیر سعودی در خصوص نفت

سیزده سناتور آمریکایی طی یک تماس تلفنی منازعه‌آمیز با سفیر عربستان سعودی در واشنگتن هشدار دادند که در صورتی که ریاض جنگ بر سر قیمت نفت را کنار نگذارد در روابط با این کشور تجدیدنظر خواهند کرد.

به گزارش مشرق، یک گروه ۱۳ نفری از سناتورهای ایالات تولیدکننده نفت آمریکا در یک تماس تلفنی منازعه‌آمیز با سفیر عربستان در واشنگتن از جنگ بر سر قیمت نفت ریاض که به تولیدکنندگان نفت آمریکا لطمه زده ابراز خشم و نارضایتی کردند و تهدید کردند که در روابط واشنگتن-ریاض تجدیدنظر کنند.

سناتور «دن سالیوان» از آلاسکا در گفت‌وگو با «سی ان ان» در توضیح پیام سناتورهای آمریکایی به «ریما بنت بندر آل سعود» سفیر عربستان در واشنگتن که اواخر ماه گذشته میلادی (مارس) طی یک تماس تلفنی ابلاغ شد، گفت: «ما قصد داریم که اساساً نه تنها در روابط طولانی‌مدت (با سعودی‌ها) که بسیاری از ما حامی آن بوده‌ایم، تجدیدنظرکنیم بلکه اقداماتی را در پیش بگیریم که این روابط را تضعیف خواهد کرد».

بیشتر بخوانید:

سناتورهای آمریکایی از پایین آمدن قیمت‌ نفت در نتیجه جنگ میان روسیه و عربستان سعودی بر سر قیمت نفت در برهه زمانی فعلی که شیوع کرونا همچنان در حال ضربه زدن به ایالات متحده آمریکا است، بسیار به خشم آمده‌اند.

سناتورهای آمریکایی نگران‌ هستند که ادامه روند کاهش قیمت نفت در نهایت در این برهه زمانی خاص، بیش از پیش به اقتصاد آمریکا لطمه وارد کند. بیش از ۱۶ میلیون آمریکایی در سه هفته گذشته، خواستار دریافت مزایای بیکاری شده‌اند.

طبق این گزارش، همین گروه ۱۳ نفری از سناتورهای آمریکایی قصد دارند امروز (شنبه) با «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان گفت‌وگو کنند و سالیوان در این خصوص گفت: «باید ببینیم او چه می‌گوید اما در این نقطه از زمان، عمل مهم‌تر از حرف‌هایی است که زده می‌شود».

به گفته یکی از منابعی که از این تماس تلفنی تلفنی اطلاع داشته است، گفت: «سناتور تد کروز به صراحت گفت که تگزاس دیوانه شده است. تابحال اینچنین خشمی را از این گروه مشاهده نکرده بودم».

طبق این گزارش، شمار زیادی از کارگران که بسیاری از آنها از ایالات جمهوری‌خواه همچون تگزاس به حساب می‌آیند احتمالاً در صورت ادامه روند سقوط قیمت نفت، کار خود را از دست خواهند د اد و سناتورهای آمریکایی عربستان سعودی را مقصر این تبعات می‌دانند زیرا از نظر آنها، ریاض همپیمان راهبردی آمریکا محسوب می‌شود.

کروز در تاریخ ۳۰ مارس (۱۱ فروردین ماه) در گفت‌وگو با شبکه «سی ان بی سی» گفت: «قرار است که پادشاهی عربستان دوست ما باشد. ما همپیمان نظامی هستیم. ما همپیمان دیپلماتیک هستیم. رفتارهای شما وقتی تلاش می‌کنید که هزاران و هزاران تجارت خرد در سراسر تگزاس و این کشور را تخریب کنید، شبیه به رفتار یک دوست نیست».

۱۳ سناتور مذکور تصریح کردند که آمادگی دارند اقداماتی را در این راستا برای تجدیدنظر در روابط با عربستان صورت دهند و سالیوان در این خصوص گفت: «ما بلوف نمی‌زنیم».

در همین راستا، طرحی برای خروج نظامیان آمریکایی از عربستان سعودی ارائه شده است و بحث‌هایی درباره تحریم‌ ریاض در صورت عدم کمک این کشور برای یافتن راه‌حلی در خصوص مسئله نفت در کنگره آمریکا صورت گرفته است.

روز گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه «بیل کسیدی» سناتور جمهوری خواه حاضر در مجلس سنای آمریکا طرحی را برای اعمال فشار به سران عربستان سعودی ارائه کرده است.

کسیدی در این طرح پیشنهادی تأکید کرد که آمریکا باید نیروهای خود را ۳۰ روز پس از تصویب این قانون، از عربستان سعودی خارج کند. پیش از وی، نیز دو عضو جمهوری خواه دیگر هم شبیه این قانون را ارائه کرده بودند.

طبق این گزارش، سناتورهای آمریکایی به سفیر عربستان هشدار دادند در صورتیکه ریاض در خصوص مسئله نفت اقداماتی را انجام ندهد، حمایت نمایندگان کنگره را از دست خواهد داد.

بر اساس این گزارش، سفارت عربستان به درخواست سی ان ان برای واکنش به این خبر پاسخ نداده است.

شیوع ویروس کرونا باعث شده که تقاضا در بازار نفت به شدت کاهش یابد. سعودی و روسیه نیز در تلاش هستند که با افزایش تولید، بازار را از آنِ خود کنند و همین مسئله باعث شده که قیمت نفت به کمترین میزان خود در ۱۸ سال گذشته برسد.

در پی جنجال‌ها در خصوص یافتن راهی برای تنظیم بازار نفت، روز پنجشنبه هفته گذشته، روسیه و دیگر متحدان نفتی این کشور که به گروه اوپک پلاس مشهور شده‌اند، تصمیم گرفتند که عرضه نفت به بازار جهانی را بیش از ۲۰ درصد کاهش دهند که در نهایت اعلام کردند که نهایی شدن این تصمیم به این بستگی دارد که مکزیک هم به طرح پایین آوردن عرضه بپیوندد. این در حالی است که مکزیک از پایین آوردن عرضه نفت به بازار جهانی به میزانی که از این کشور خواسته شده بود عقب نشینی کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    0 0
    احتمالا هر ۱۳ نماینده از سهامداران بزرگ شرکتهای نفتی شیل آمریکا هستند و نگران برباد رفتن سرمایه هاشون.
  • هژیر IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 0
    سعودی ها به زودی با پول و دلارهای باد آورده نفتی دهان این سناتورهای آمریکایی رو هم مانند طرامپ می‌بندن ! آل سعود عربستان گاو شیرده طرامپ و آمریکایی هاست ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس