کد خبر 1060440
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
بازنده جنگ نفتی، ریاض است یا مسکو؟

روند تحولات در جنگ اخیر نفتی میان ریاض و مسکو نشان می‌دهد که عربستان در چالش جدی سیاسی و اقتصادی فرو افتاده است.

به گزارش مشرق، جنگ نفتی اخیر در بازارهای جهانی نفت که در پی اختلاف نظر مسکو و ریاض در مورد میزان تولید این کالای استراتژیک شعله ور شد و زبانه کشید، بازارهای نفتی را در میانه بحران شیوع «کرونا» با شوک کاهش قیمت بی سابقه‌ای مواجه کرد که زنگ خطر را برای کشورهای تولیدکننده نفت به صدا درآورد.

بیشتر بخوانید:


جنگ نفتی عربستان و روسیه که در ماه مارس آغاز شد و اکنون امیدواری‌ ها به پایان آن در آینده نزدیک پس از نشست اوپک پلاس دست یافتنی تر مبدل شده به رغم به دنبال داشتن هزینه‌هایی برای طرفین جنگ و تولیدکنندگان جهانی نفت، برای عربستان چالش مهمی را پدید آورد که دو عرصه سیاسی و اقتصادی این کشور را متاثر کرد.
بررسی واقعیت‌ها نشان می‌دهد که ریاض در پی این جنگ هزینه‌های زیر را متحمل شده است:

- مقصر شناخته شدن ریاض از سوی کشورهای تولیدکننده نفت: از یک سو کشورهای تولیدکننده نفت که عمدتا با درآمدهای حاصل از این کالای استراتژیک هزینه‌های خود را تامین می‌کنند و از سوی دیگر آمریکا به عنوان تولیدکننده نفت شیل که سرمایه گذاری زیادی در این زمینه کرده و در سال‌های اخیر از طریق تحریم برخی از کشورهای تولیدکننده نفت توانسته جای آنها رل در بازار نفت بگیرد،
سیاست‌های عربستان در میانه رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا را گامی در جهت تشدید وخامت اوضاع مالی خود می‌بینند. البته تحولات اخیر برای آمریکا به معنای معطل ماندن صنعت نفت شیل این کشور است که سرمایه گذاری‌های زیادی را در خود بلعیده تا بتواند ضمن رفع وابستگی آمریکا به نفت خاورمیانه، این کشور را وارد جمع کشورهای صادرکننده نفت کند.

- تار شدن آینده روابط آمریکا و عربستان: گمانه زنی‌ها در مورد تلاش عمدی عربستان برای وخامت اوضاع با هدف نابودی صنعت نفت شیل آمریکا، زمزمه‌ای است که از هر طرف به گوش می‌رسد.
عربستان که در پی سیاست‌های اخیر واشنگتن در قبال ریاض از آمریکا ناامید و سرخورده شده و انگیزه‌های قابل توجهی برای تلافی دارد، در مظان این اتهام قرار کرفته که در تلاش است صنعت شیل آمریکا را تخریب و منهدم کند. ادامه جنگ نفتی با توجه به تاثیرات آن بر صنعت نفت شیل آمریکا به تیره شدن بیشتر آینده روابط دو کشور منجر خواهد شد.

- کاهش بهای اوراق قرضه آرامکو: پذیره نویسی سهام شرکت نفت «آرامکو» که پس از بارها تاخیر در نهایت سال گذشته آغاز شد، از همان ابتدا نتوانسته بود درآمد پیش بینی شده به منظور تامین هزینه‌های چشم انداز ۲۰۳۰ «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی را برآورده کند.
سهام آرامکو در پی جنگ نفتی روسیه و عربستان شاهد کاهش ارزش مجدد خود بوده است. ارزش سهام این شرکت به پایین‌ترین میزان خود رسید.

- ضرر ناشی از تحمیل تعرفه بر نفت عربستان و روسیه توسط آمریکا: هشدار «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در مورد احتمال تحمیل تعرفه بر نفت عربستان و روسیه در صورت تداوم جنگ نفتی میان دو کشور و بررسی بازارهای نفتی مسکو و ریاض نشان می‌دهد که طرف متضرر عربستان است.

- از دست رفتن خریداران خرد نفت برای عربستان: گزارش‌ها از ورود خریداران خرد نفت به مسکو و اقبال آن‌ها از شرکت «گاز پروم»، روسیه حکایت دارد.

- به خطر افتادن کمک های نظامی آمریکا به عربستان: تاکید ترامپ بر محافظت از صنعت نفت آمریکا سبب شد تا وی از تجدیدنظر در مورد کمک‌های نظامی واشنگتن به ریاض در صورت اصرار عربستان بر ادامه جنگ نفتی خبر بدهد. این امر بیانگر رو به وخامت رفتن روابط عربستان و آمریکا و تعمیق شکاف میان آن‌ها است.

- ضرر ده شدن تولید نفت در عربستان: در حالی که شرکت‌های نفتی روسیه با قیمت نفت بشکه‌ای ۳۰ دلار نیز سوددهی دارند، این بها برای شرکت‌های عربستانی ضرر محض است.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    2 25
    از اونجا كه مشرق تحليل ميذاره نخونده جوابش عربستانه اما اوني كه ما ميبينيم اينه كه سردار پوتينتون زنگ زده به محمد بن سلمانتون گفته دادا كوتاه بيا ما هم دو ميليون بشكه در روز كم مي كنيم
  • علی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    3 18
    بازنده اصلی ایرانه عزیزم ایران
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    0 0
    دوران نفت و گاز تموم شده. یه زمانی ۱۴۰ دلار بود الان ۲۰ دلار. اونس طلا اون موقع ۲۰۰ دلار بود الان ۱۶۰۰ دلار.
  • سلام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    0 0
    پوتین زنگ زد به عربستان و گفت غلط کردم و دیگه شکر اضافی نمی خورم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس