به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ، محمدحسن نكوييمهر كه روز يكشنبه جهت پاسخگويي تلفني به سؤالات مردم در روزنامه ایران حضور يافته بود در پاسخ به سؤال يك شهروند دليجاني كه سؤال كرد چرا اين سازمان با تخلفات شركتهاي دولتي برخورد نميكند، اظهار داشت: سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان و ديگر دستگاههاي نظارتي در برخورد با متخلفان، تمايزي بين دولتي بودن و خصوصي بودن ارائهدهنده كالا و خدمات قائل نيستند و بخشي از گزارشهاي تخلف كه جهت صدور حكم به سازمان تعزيرات حكومتي ارجاع ميشود، مربوط به شركتهاي بزرگ دولتي ارائهدهنده كالا و خدمات اعم از تلفن، گاز، برق و آب است.
گزارش تخلفات خودروسازان در تعزيرات
موضوع بيشتر تماسهاي مردم با رئيس سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان به گراني خودرو و تخلف خودروسازان اختصاص داشت.
نكوييمهر در پاسخ به سؤال يكي از شهروندان كرجي در مورد گرانفروشي خودروسازان گفت: كميته خودرو چند روز قبل با هدف جلوگيري از زيان خودروسازان (با توجه به نوسانات نرخ ارز) موافقت كرد قيمت انواع خودرو بطور متوسط 6 درصد افزايش يابد اما پيش از اين مصوبه گزارشهاي متعددي از تخلفات خودروسازان و نمايندگيها توسط مردم به تلفن 124 اعلام شده بود كه گزارش اين تخلفات جهت صدور رأي به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال شده است.
وي توضيح داد: گرانفروشي، تأخير در تحويل، عدم پايبندي به مفاد قرارداد فروش و تحويل خودروي معيوب از جمله تخلفاتي است كه در شكايات مردم به آنها اشاره شده است.در ادامه گزيدهاي از تماسهاي شما خوانندگان گرامي و پاسخهاي محمدحسن نكوييمهر، رئيس سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان و همچنين سيدجواد تقوي، معاون بازرسي و نظارت سازمان از نظر گراميتان ميگذرد.
بيگزاده-تهران: آبان ماه يك دستگاه ال90 پيشخريد كردم الان ميگويند بايد يك ميليون و 600 هزار تومان بيشتر از مبلغ قرارداد به حساب شركت واريز كنم تا خودرو را تحويل بدهند كه جمعاً 16 ميليون و830 هزار تومان ميشود. مگر بعضي مسئولان نگفته بودند قيمت خودرو بالا نميرود؟
نكوييمهر: كميته خودرو چند روز قبل براي جلوگيري از زيان خودروسازان (با توجه به نوسان نرخ ارز) مجوز داد قيمت انواع خودرو به طور متوسط 6 درصد افزايش يابد، اما خودرويي مثل ال 90 كه وابستگي بيشتري به واردات دارد، با قيمت قبلي تقريباً با زيان توليد ميشد به همين دليل مجوز داده شد كه حدود 10 درصد قيمت آن را افزايش دهند.
به هر حال مسئولان بايد شرايط هر دو طرف را لحاظ كنند. بايد وضعيت توليد را هم مدنظر قرار داد و بهگونهاي تصميمگيري كرد كه توليد بتواند به حياتش ادامه دهد.
كلاني-زنجان: متأسفانه بعضي نمايندگيهاي رسمي خودروسازان خودشان دلالي ميكنند ضمن اينكه بابت كارت طلايي و گارانتي هزينه جداگانهاي ميگيرند. لطفاً برخورد كنيد.
نكوييمهر: واسطهگري و دلالي توسط نمايندگيهاي رسمي تخلف است و با آن برخورد ميشود. مورد را اعلام كنيد يا به تلفن 124 گزارش دهيد تا بازرسان ما پيگيري كنند.در مورد كارت طلايي و گارانتي هم چنانچه برخلاف مفاد قرارداد فروش باشد، تخلف محسوب ميشود.
الماسي قانع-همدان: اواخر سال 88 براي خريد يك دستگاه V2-206 ثبتنام كردم سال 89 مابقي وجه را واريز كردم اما گفتند اين مدل ديگر توليد نميشود بنابراين مجبورمان كردند 420 هزار تومان اضافه پرداخت كنيم تا V8-206 بگيريم. سال 89 خودرو را تحويل گرفتيم و منتظر بوديم سود دوران مشاركت بگيريم. اعلام كردند چون شما V2 نخواستيد و V8 تحويل گرفتيد، سود دوران مشاركت به شما تعلق نميگيرد.
شكايت كردم، گفتند 844 هزار تومان سود شما ميشود اما به همان دليل امكان پرداخت وجود ندارد. روي شكايت مجدداً پيرو زدم اما هنوز نتيجه نگرفتهام.
نكوييمهر: شماره تماس و كد رهگيري شكايتتان را اعلام كنيد، پيگيري كرده و نتيجه را به شما اعلام ميكنيم.
حدادي- قزوين: آبان ماه خانهام را فروختم و يك دستگاه كورينوس- رنو پيشخريد كردم. 2 ماهه بايد تحويل ميدادند الان 4 ماه گذشته اما از خودرو خبري نيست.
نكويي مهر: مورد را به تلفن 124 گزارش دهيد تا پيگيري شده و احقاق حق صورت بگيرد. خودروساز موظف است زيان شما را جبران كند.
تيزرو- تهران: ما تعدادي راننده هستيم كه ابتداي سال 90 هر كدام يك دستگاه ولوو FH پيشخريد كرديم. موعد تحويل گفتند به افزايش قيمت خوردهايم و مجبورمان كردند 15 درصد بيشتر پرداخت كنيم. به 124 شكايت كرديم رأي دادند 7 درصد بايد به ما عودت داده شود. آيا اين مقدار اضافه پولي كه از ما گرفتند منصفانه است؟
نكويي مهر: الان قيمت اين خودرو در بازار چقدر است؟
تيزرو: حدود 195 ميليون
نكويي مهر: وقتي قيمت كارخانه پائينتر از نرخ منطقي باشد، در بازار حاشيه قيمتي بهوجود ميآيد و ميبينيد كه قيمت كارخانه با قيمت بازار چقدر تفاوت دارد. اينكه كميته خودرو اجازه داد قيمتها كمتر از 10 درصد افزايش يابد كمك ميكند تا قيمتهاي حاشيهاي در بازار از بين برود و قيمت كارخانه با قيمت بازار يكي شود.
تيزرو: قراردادهاي فروش هم يكطرفه است و منافع خريدار در آن لحاظ نميشود.
نكويي مهر: در حوزه خدمات پساز فروش اقدامات خوبي در حال انجام است كه از جمله آن، اصلاح قراردادهاي فروش است. انشاءالله بتوانيم با كمك خودروسازان اين قراردادها را از حالت يكسويه خارج كنيم.
قرباني- بازرس اصناف: قرار بود بازرسهاي اصناف از حالت شركتي به قراردادي تغيير وضعيت داده شوند. چرا اقدام نشد؟ تكليف معوقهها نيز مشخص نشده است.
نكويي مهر: در حال پيگيري موضوع هستيم. خوشبختانه تأمين اعتبار صورت گرفته و معوقات در حال پرداخت است، اميدواريم پرداخت تمام معوقات و حقوق اسفند تا پايان اين ماه انجام شود. براي سال 91 نيز در بودجه كل كشور، رديف اعتبار جداگانهاي جهت اين كار پيشبيني شده كه اميدواريم با تصويب نهايي آن، سال آينده پرداختهايمان منظم صورت بگيرد.
گزارش تخلفات خودروسازان در تعزيرات
موضوع بيشتر تماسهاي مردم با رئيس سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان به گراني خودرو و تخلف خودروسازان اختصاص داشت.
نكوييمهر در پاسخ به سؤال يكي از شهروندان كرجي در مورد گرانفروشي خودروسازان گفت: كميته خودرو چند روز قبل با هدف جلوگيري از زيان خودروسازان (با توجه به نوسانات نرخ ارز) موافقت كرد قيمت انواع خودرو بطور متوسط 6 درصد افزايش يابد اما پيش از اين مصوبه گزارشهاي متعددي از تخلفات خودروسازان و نمايندگيها توسط مردم به تلفن 124 اعلام شده بود كه گزارش اين تخلفات جهت صدور رأي به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال شده است.
وي توضيح داد: گرانفروشي، تأخير در تحويل، عدم پايبندي به مفاد قرارداد فروش و تحويل خودروي معيوب از جمله تخلفاتي است كه در شكايات مردم به آنها اشاره شده است.در ادامه گزيدهاي از تماسهاي شما خوانندگان گرامي و پاسخهاي محمدحسن نكوييمهر، رئيس سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان و همچنين سيدجواد تقوي، معاون بازرسي و نظارت سازمان از نظر گراميتان ميگذرد.
بيگزاده-تهران: آبان ماه يك دستگاه ال90 پيشخريد كردم الان ميگويند بايد يك ميليون و 600 هزار تومان بيشتر از مبلغ قرارداد به حساب شركت واريز كنم تا خودرو را تحويل بدهند كه جمعاً 16 ميليون و830 هزار تومان ميشود. مگر بعضي مسئولان نگفته بودند قيمت خودرو بالا نميرود؟
نكوييمهر: كميته خودرو چند روز قبل براي جلوگيري از زيان خودروسازان (با توجه به نوسان نرخ ارز) مجوز داد قيمت انواع خودرو به طور متوسط 6 درصد افزايش يابد، اما خودرويي مثل ال 90 كه وابستگي بيشتري به واردات دارد، با قيمت قبلي تقريباً با زيان توليد ميشد به همين دليل مجوز داده شد كه حدود 10 درصد قيمت آن را افزايش دهند.
به هر حال مسئولان بايد شرايط هر دو طرف را لحاظ كنند. بايد وضعيت توليد را هم مدنظر قرار داد و بهگونهاي تصميمگيري كرد كه توليد بتواند به حياتش ادامه دهد.
كلاني-زنجان: متأسفانه بعضي نمايندگيهاي رسمي خودروسازان خودشان دلالي ميكنند ضمن اينكه بابت كارت طلايي و گارانتي هزينه جداگانهاي ميگيرند. لطفاً برخورد كنيد.
نكوييمهر: واسطهگري و دلالي توسط نمايندگيهاي رسمي تخلف است و با آن برخورد ميشود. مورد را اعلام كنيد يا به تلفن 124 گزارش دهيد تا بازرسان ما پيگيري كنند.در مورد كارت طلايي و گارانتي هم چنانچه برخلاف مفاد قرارداد فروش باشد، تخلف محسوب ميشود.
الماسي قانع-همدان: اواخر سال 88 براي خريد يك دستگاه V2-206 ثبتنام كردم سال 89 مابقي وجه را واريز كردم اما گفتند اين مدل ديگر توليد نميشود بنابراين مجبورمان كردند 420 هزار تومان اضافه پرداخت كنيم تا V8-206 بگيريم. سال 89 خودرو را تحويل گرفتيم و منتظر بوديم سود دوران مشاركت بگيريم. اعلام كردند چون شما V2 نخواستيد و V8 تحويل گرفتيد، سود دوران مشاركت به شما تعلق نميگيرد.
شكايت كردم، گفتند 844 هزار تومان سود شما ميشود اما به همان دليل امكان پرداخت وجود ندارد. روي شكايت مجدداً پيرو زدم اما هنوز نتيجه نگرفتهام.
نكوييمهر: شماره تماس و كد رهگيري شكايتتان را اعلام كنيد، پيگيري كرده و نتيجه را به شما اعلام ميكنيم.
حدادي- قزوين: آبان ماه خانهام را فروختم و يك دستگاه كورينوس- رنو پيشخريد كردم. 2 ماهه بايد تحويل ميدادند الان 4 ماه گذشته اما از خودرو خبري نيست.
نكويي مهر: مورد را به تلفن 124 گزارش دهيد تا پيگيري شده و احقاق حق صورت بگيرد. خودروساز موظف است زيان شما را جبران كند.
تيزرو- تهران: ما تعدادي راننده هستيم كه ابتداي سال 90 هر كدام يك دستگاه ولوو FH پيشخريد كرديم. موعد تحويل گفتند به افزايش قيمت خوردهايم و مجبورمان كردند 15 درصد بيشتر پرداخت كنيم. به 124 شكايت كرديم رأي دادند 7 درصد بايد به ما عودت داده شود. آيا اين مقدار اضافه پولي كه از ما گرفتند منصفانه است؟
نكويي مهر: الان قيمت اين خودرو در بازار چقدر است؟
تيزرو: حدود 195 ميليون
نكويي مهر: وقتي قيمت كارخانه پائينتر از نرخ منطقي باشد، در بازار حاشيه قيمتي بهوجود ميآيد و ميبينيد كه قيمت كارخانه با قيمت بازار چقدر تفاوت دارد. اينكه كميته خودرو اجازه داد قيمتها كمتر از 10 درصد افزايش يابد كمك ميكند تا قيمتهاي حاشيهاي در بازار از بين برود و قيمت كارخانه با قيمت بازار يكي شود.
تيزرو: قراردادهاي فروش هم يكطرفه است و منافع خريدار در آن لحاظ نميشود.
نكويي مهر: در حوزه خدمات پساز فروش اقدامات خوبي در حال انجام است كه از جمله آن، اصلاح قراردادهاي فروش است. انشاءالله بتوانيم با كمك خودروسازان اين قراردادها را از حالت يكسويه خارج كنيم.
قرباني- بازرس اصناف: قرار بود بازرسهاي اصناف از حالت شركتي به قراردادي تغيير وضعيت داده شوند. چرا اقدام نشد؟ تكليف معوقهها نيز مشخص نشده است.
نكويي مهر: در حال پيگيري موضوع هستيم. خوشبختانه تأمين اعتبار صورت گرفته و معوقات در حال پرداخت است، اميدواريم پرداخت تمام معوقات و حقوق اسفند تا پايان اين ماه انجام شود. براي سال 91 نيز در بودجه كل كشور، رديف اعتبار جداگانهاي جهت اين كار پيشبيني شده كه اميدواريم با تصويب نهايي آن، سال آينده پرداختهايمان منظم صورت بگيرد.