کد خبر 1059956
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
محمد نهاوندیان

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: در بنگاه های دسته اول،۵۰ درصد و در دسته دوم ۷۰ درصد این تسهیلات باید به دستمزد کارگران اختصاص یابد. شرط این تسهیلات این است که باید به کارگران داده شود.

به گزارش مشرق، طی هفته های گذشته بود که حسن روحانی ، رئیس جمهور به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات، صرفاً به بنگاهها و کسب و کارهایی اختصاص یابد که اطمینان حاصل شده باشد کارگران خود را از ابتدای اجرای برنامه‌های کنترلی مقابله با کرونا اخراج نکرده اند و پس از دریافت تسهیلات نیز اقدام به اخراج کارگران خود نخواهند کرد. معاون رئیس جمهور روز گذشته به جزئیات پرداخت تسهیلات پرداخت.

همچنین در چند روز گذشته رئیس جمهور کشورمان پرداخت بیمه بیکاری به بیکار شدگان کرونا را اقدامی برای التیام مشکلات کارگران خواند و  گفت:  75 هزار میلیارد تومان تسهیلات را با نرخ ترجیحی 12درصد در اختیار بنگاه های خدماتی و تولیدی قرار می‌دهیم و زمان بازپرداخت آن 2 سال هست. لذا نرخ این تسهیلات 12درصد و مجموع رقمی که مدنظر قرار دادیم  75هزار میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید:

اطمینانی که جهانگیری به طبقات ضعیف جامعه داد

بی اطلاعی دو دستگاه از سامانه ثبت نام تسهیلات

جزئیات پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها

رئیس جمهور با اشاره به استفاده از صندوق بیمه بیکاری گفت:  علاوه بر این اقدامی که انجام دادیم، مواردی هم لازم است که از صندوق بیمه بیکاری استفاده کنیم، مواردی بوده و ممکن است مواردی هم پیش رو داشته باشیم، برای این کار هم رقمی حدود 5هزار میلیارد تومان مدنظر قرار دادیم برای اینکه این صندوق بتواند بیمه بیکاری را برای 3 ماهی که پیش رو داریم. البته امیدواریم در ماه فروردین و اردیبهشت از این مسائل عبور کنیم و شرایط عادی شود .

* پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها به ازای هر کارگر 12 یا 16 میلیون تومان

روز گذشته  محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هئیت دولت با اشاره به شرایط بنگاه ها برای دریافت تسهیلات، اظهار داشت: تصمیم گرفته شد ملاک کارگر باشد. شرط استفاده از تسهیلات برای بنگاه‌ها این است که کارگر خود را بیکار نکنند لذا به تعداد و تناسب کارگری که در لیست بیمه 3 ماه آخر یعنی بهمن و اسفند در بنگاه‌هایی که با الزام دولت تعطیل شدند معادل 16 میلیون تومان پرداخت می شود. در بنگاه های دسته دوم که به سبب آثار طبیعی و رعایت شرایط بهداشتی بازار را از دست دادند به ازای هر کارگر 12میلیون تومان دریافت می کنند.

وی به جزئیات هزینه کرد این تسهیلات پرداخت و گفت: در بنگاه های دسته اول، 50 درصد و در دسته دوم 70 درصد این تسهیلات باید به دستمزد کارگران اختصاص یابد. شرط این تسهیلات این است که باید به کارگران داده شود.

نهاوندیان ادامه داد: همچنین 50 درصد تسهیلات باقیمانده در دسته اول و 30 درصد تسهیلات باقی مانده در دسته دوم برای هزینه ثابت و عملیاتی بنگاه اختصاص می‌یابد. مانند اجاره آب، برق و هزینه های جانبی یا مواد اولیه تولید شده و یا فروش نرفته است.

وی تاکید کرد: ملاک حفظ اشتغال است و در کنار آن مصالحه بنگاه داری دیده شده است مثلاً اگر در دسته اول بنگاهی 10 کارگر دارد 160 میلیون تومان برای این سه ماه دریافت می کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد خاتمی DE ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    2 0
    وقتی میخوای ندی چرا لقمه را میچرخانی. وام ۱۲ میلیون را بریز بحساب همه هرکی یارانه داره قسط جمع کن اگر هم بازنشسته از حقوقش به بنگاه های اقتصادی هم یسال آب برق گاز رایگان .حق بیمه را ببخش. ۷۰ هزار بدی معلوم نیست کی گرفته غیر از نر چشمی ها بعدشم کلی روی قیمت ها ببری دزدی که شاخ نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس