کد خبر 1059564
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
حضور پرشور بسیجیان در عملیات ضدعفونی خوزستان

زور نگرانی از ابتلا به کرونا به زور معرفت، تعهد و روحیه انقلابی‌گری بچه‌های بسیجی نچربید. بسیاری از دانشجویان بسیجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ماندند و مشغول خدمت ‌شدند.

به گزارش مشرق، رییس سازمان بسیج مستضعفان می‌گوید که دو میلیون بسیجی این روزها در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند؛ اما اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که تعداد افرادی که این روزها بسیجی وار مشغول مبارزه با این ویروس هستند، بسیار بیشتر است. افرادی که شاید حتی سالی یک‌بار هم به پایگاه‌های بسیج محله‌شان سر نمی‌زدند حالا هر شب در کنار همشهریان دیگرشان مشغول ضدعفونی ‌کردن محله‌ها هستند. گزارش زیر روایت یک شب از عملیات ضدعفونی ‌کردن معابر و خیابان‌های منطقه 21 در غرب تهران است.

بیشتر بخوانید:

حضور 600 هزار بسیجی در مبارزه بر علیه کرونا

کرونا که وارد ایران شد و پایش به تهران رسید، دانشگاه‌ها و مدارس اولین مراکزی بودند که تعطیل ‌شدند. نگرانی از ابتلا به کرونا  باعث شد بسیاری از دانش‌آموزان در خانه‌های خود بمانند و بسیاری از دانشجویان هم همان روزهای اول  بار و بندیل‌شان را جمع کنند و به شهرشان برگردند تا  آب‌ها از آسیاب این ویروس بیفتد؛ اما زور نگرانی از ابتلا به کرونا به زور معرفت، تعهد و روحیه انقلابی‌گری بچه‌های بسیجی نچربید. بسیاری از دانشجویان بسیجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ماندند و مشغول خدمت ‌شدند.

خدمتی بی‌مزد به هموطنان‌شان که تا امروز روایت‌های بسیاری از دلاوری‌های آنها شنیده و خوانده‌اید. حالا بسیاری از اتفاقات سال‌های جنگ، برای ما جنگ‌ندیده‌ها یکی‌یکی تکرار می‌شود. فداکاری و ایثار بسیجیانی که تا امروز فقط برایمان با تصاویر، فیلم‌های به‌جامانده و کتاب‌ها و خاطرات شفاهی معنا پیدا می‌کرد، جلوی چشم‌مان مجسم شده است؛ اما این کمک ‌کردن‌ها فقط به دانشجویان پیراپزشکی ختم نشد. از همان ابتدا بچه‌های بسیجی هم وارد عمل ‌شدند.  دانش‌آموزان و دانشجویان از همان روزهای اول با پیش‌بینی افزایش تعداد مبتلایان در تهران و جو روانی سنگینی که به وجود آمده بود، بسیج ‌شدند تا آتش به اختیار بارهای بر زمین مانده را بردارند.

ضدعفونی‌کردن خیابان

ساعت نزدیک به 10 شب است و یکی‌یکی سر و کله بچه‌های بسیجی در پایگاه مقاومت محله تهرانسر پیدا می‌شود. از نوجوان 15ساله تا مردان میانسال و ‌طلبه و سپاهی همه دور هم جمع شده بودند. یکی از مسوولان پایگاه بچه‌ها را به خط کرد و به همه آنها ماسک و دستکش داد. به آنها تاکید می‌کرد که تحت هیچ شرایطی ماسک‌های خود را از صورت‌شان برندارند.  یکی از بچه‌ها مسوول تانکر حاوی مواد ضدعفونی‌کننده بود. بچه‌ها که به خط ‌شدند، بعد از ‌گرفتن ماسک‌هایشان به سمت تانکر مستقر در حیاط پایگاه رفتند که تا سطل‌ها و گلاب‌پاش‌های خود را از موادضدعفونی‌کننده پر کنند. نکته جالب در بین این جمعیت دیده ‌شدن مردم عادی میان آنها بود. همه این بچه‌ها بسیجی نبودند و شاید در طول سال هم یک‌بار سری به پایگاه بسیج محله‌شان نزنند اما این شب‌ها برای حفظ سلامت خود و سایر همشهریان‌شان به اینجا آمده بودند.

 تیم‌بندی گروه‌ها

 مسوولان پایگاه چند دقیقه‌ای کنار هم جمع ‌شدند و در حالی که نقشه‌های منطقه 21 شهر را بررسی می‌کردند راجع به تقسیم‌بندی محدوده‌ها با سرتیم‌ها صحبت می‌کردند. پس از  اینکه مشخص شد هر تیم باید در محدوده از منطقه شروع به فعالیت کند، گروه‌ها به خط ‌شدند و آنها که قرار بود از مسیرهای دورتری کار خود را آغاز کنند، با خودرو به راه افتادند. همراه با هر یک از تیم‌ها یک وانت‌بار رفته بود که تانکری از محلول ضدعفونی‌کننده را به همراه داشت. هرکدام از بچه‌ها که موادضدعفونی‌کننده تمام می‌کردند سریعا کوله‌پشتی آنها را شارژ می‌کردند.

هدف برای همه روشن بود. تمرکز بسیجیان روی نقاطی بود که بیشترین محل تجمع ویروس کرونا به شمار می‌آمد؛ از صندلی‌ها و وسایل ورزشی در پارک‌ها گرفته تا ایستگاه‌های اتوبوس،  پمپ‌بنزین‌ها، دستگاه‌های خودپرداز و نیمکت و فروشگاه‌های بزرگ، همه را با دقت ضدعفونی می‌کردند. درِ منازل و بعضا دستگیره خودروهایی که کنار خیابان پارک شده بودند هم ضدعفونی می‌شدند. با وجود اینکه غلظت زیاد مواد ضدعفونی‌کننده بوی تندی را ایجاد کرده بود اما هیچ‌کدام از آن‌ها از آن شکایت نمی‌کردند و به کار ادامه می‌دادند.

چیزی به صبح باقی نمانده است و عملیات پنج‌ساعته گروه‌های بسیجی رو به اتمام است؛ به امید اینکه فردا شهروندان کمتر قربانی این ویروس منحوس شوند. این روایت کوتاه فقط از یک شب در یک محله در گوشه تهران بود و تا حالا نزدیک به دو ماه است که بسیجیان جهادی، از پایگاه‌های مختلف در گوشه‌گوشه این شهر مشغول ضدعفونی ‌کردن خیابان‌ها هستند؛ اما کمک‌ها فقط به ضدعفونی‌کردن معابر عمومی ختم نمی‌شود. دختران و زنان نیز روزهاست که مشغول تولید ماسکهای خانگی هستند تا عرضه را با تقاضای مردم متناسب کنند.

دو میلیون بسیجی در خط مقدم‌اند

 در روزهای گذشته سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی، رییس سازمان بسیج مستضعفان گفت: امروز بیش از دو میلیون بسیجی در راستای مبارزه با ویروس کرونا فعالیت می‌کنند. بیش از ۸۰۰ هزار نفر بسیجی سازماندهی‌ شده و در کنار بهورزان و کادر درمانی وزارت بهداشت و درمان و مراکز بهداشت و درمان در شهرستان‌ها قرار ‌گرفته‌اند. سلیمانی از تفاهمنامه‌ای بین بسیج و وزارت بهداشت خبر داد و گفت: «تفاهمنامه‌ای بین سازمان بسیج و وزارت بهداشت و درمان امضا شد و بر اساس این تفاهمنامه، طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا تهیه و در سراسر کشور بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و سپاه‌های استانی هماهنگی‌هایی انجام شد.» وی افزود: «در وزارت بهداشت و درمان این طرح  با ۸۰۰ هزار بسیجی سازمان‌دهی شده و ۶۰۰ هزار نفر در قالب ۵۳۲۰۰ گروه تاکنون به‌کارگیری ‌شده‌اند. این‌ها البته گروه‌هایی است که کار غربالگری را انجام می‌دهند و سایر گروه‌ها که گروه‌های ضدعفونی‌کننده محیط و اماکن هستند، درواقع حدود ۴۰ هزار گروه هستند و مجموعاً ۴۰۰ هزار نفر بسیجی را شامل می‌شوند.»

سلیمانی گفت: «گروه‌هایی که در مبادی ورودی و خروجی شهرها استقرار پیدا ‌کردند، در کنار سایر دستگاه‌ها ایجاد فاصله اجتماعی را مدیریت می‌کنند و گروه‌هایی که کار تولید ماسک، مواد ضدعفونی و لباس مخصوص کادرهای درمانی را انجام می‌دهند ۳۸۰۰ گروه جهادی را شامل می‌شوند. در مجموع بیش از دو میلیون نفر بسیجی در مقابله با کرونا به‌صورت مستقیم در حال حاضر در سطح کشور خدمت می‌کنند.»
بنا بر آنچه اعلام شده است، گروه‌های جهادی و بخش خصوصی گروه‌های مردمی روزانه بیش از سه  میلیون ماسک تهیه و تولید می‌کنند؛ حتی ماسک‌های ان-95 که تحت نظارت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان در اختیار بیمارستان قرار می‌گیرد. بدیهی است این ظرفیت‌های مردمی هستند که می‌توانند در این روزها هر کشوری را به‌راحتی بر مشکلات چیره کنند و ما خوشبختانه ظرفیت‌های بسیار فراوانی در این زمینه داریم.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • US ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    26 8
    پس واسه همینه که آمار تلفات توی ایران از همه جا بالاتره. توی ساندیساشون شیشه ریختن توهم زدند و ویروس را با سرباز مهاجم اشتباهی گرفتند!
    • ایراندخت IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      0 0
      تو حرف نزنی میگن گنگی خودت عرضه نداری به دیگران پیش میزنی
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    28 1
    نحوه پوشش شما از فعالیت نیروهای بسیج و طلاب ، خود ضد تبلیغ است. متاسفانه اصلا بلد نیستید!
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    2 10
    پماد سوختگی لازم نداری
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    6 20
    خدا قوت ،دستتون بی بلا،شرمنده که تو خونه نشسته وکار مثبتی ازم بر نمیاد به غیر از دعا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس