واعظ آشتیانی

قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی گفت: اگر برای استقلال و پرسپولیس نیروی کارآمد انتخاب می‌شد و این 2 باشگاه قربانی باندبازی و قبیله‌گری نمی‌شدند، مشکلاتشان به سمت حل شدن می‌رفت.

به گزارش مشرق، امیررضا واعظ آشتیانی در خصوص جلسه هیأت واگذاری شرکت‌های دولتی که خروجی آن واگذاری استقلال و پرسپولیس در نیمه اول امسال خواهد بود، صحبت‌های زیر را انجام داد.

*چرا خصوصی سازی 2 باشگاه به سال آخر دولت کشید؟

وی در خصوص این تصمیم اظهار داشت: این اتفاق مصداق بارز خمر رنگرزی است. جالب است که در خبری که روز گذشته منتشر شده، تمامی وزرا از یکدیگر تقدیر و تشکر کرده‌اند، آن هم در حالی که چنین تصمیمی قطعاً دولت آینده را وارد چالش بزرگی خواهد کرد. سؤال این است که چرا داستان خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس به سال آخر دولت کشیده و در سالهای گذشته انجام نشده است. 

*واگذاری استقلال و پرسپولیس شعار سیاسی است

آشتیانی افزود: همیشه گفته‌ام واگذاری این 2 باشگاه یک شعار سیاسی بوده و این اتفاق هیچ وقت واقع‌گرایانه نخواهد بود. کسانی که در قالب تیم اقتصادی و واگذاری دو باشگاه چنین تصمیمی گرفته‌اند، پاسخ بدهند که کدام بسته حمایتی تعریف‌شده را برای این دو باشگاه درنظر گرفته‌اند که یک سرمایه‌گذار علاقمند شود یکی از این دو باشگاه را خریداری کند. آیا ما تعریفی از اقتصاد ورزش داریم یا خیر؟ آیا هزینه کردن دولت اسمش اقتصاد ورزشی است؟ 

*معلوم است وزرای این دولت باید از هم تشکر کنند

قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی تصریح کرد: این هیأتی که تصمیم واگذاری دو باشگاه گرفته اول تکلیف را مشخص کند که نحوه واگذاری چگونه است و ساز و کارش چیست؟ آیا قرار است این دو باشگاه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار شوند یا اینکه قرار است دراختیار افراد حقوقی شبه‌دولتی قرار بگیرند؟ اگر قرار است از طریق فرابورس این دو باشگاه را واگذار کنند، که بحث سوددهی سه ساله مطرح می‌شود و آیا این دو باشگاه سوددهی دارند؟ وزارت ورزشی که حتی 2 خط در مورد مجامع این دو باشگاه به صورت شفاف روی خروجی سایت خود قرار نمی‌دهد، چگونه می‌خواهد این دو باشگاه را واگذار کند؟ معلوم است که وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، وزیر اقتصاد و ورزش و دارایی از یکدیگر تشکر می‌کنند و به قولی خودشان از یکدیگر قدردانی می‌کنند. 

*چرا مجلس تفحص از 2 باشگاه را مسکوت نگه داشت؟

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: واگذاری استقلال و پرسپولیس در شرایط فعلی دردی را دوا نمی‌کند و اتفاقاً باور من این است که برای فرار از پاسخگویی و سوءمدیریت، وزارت ورزش هرازگاهی به دنبال این بحث می‌رود که دو باشگاه را واگذار کند. اتفاقاً معتقد هستم وزیر فعلی و گذشته بابت انتخابات نامناسب مدیران دو باشگاه باید به مجلس پاسخگو باشند و برای مجلس نیز متأسف هستم که تفحص دو باشگاه را آغاز کرد، ولی مسئله مسکوت باقی ماند. 

بیشتر بخوانید:

واگذاری استقلال و پرسپولیس تصویب شد

* بدهی های استقلال و پرسپولیس باید شفاف اعلام شود

وی تأکید کرد: وزیر فعلی ورزش و جوانان در سه یا چهار مرحله اعلام کرد این دو باشگاه بدهی‌هایشان را پرداخت کرده‌اند، اما سؤال این است اگر این اتفاق رخ داده، چرا این دو باشگاه این همه بدهی دارند؟ چرا مسئله بدهی‌های استقلال و پرسپولیس به صورت کامل روشن نمی‌شود؟ می‌تواند با انتشار ریز بدهی‌های دو باشگاه در سایت وزارت ورزش، همه چیز را شفاف اعلام کنند.

آشتیانی ادامه داد: قطعاً کسی که به دنبال سرمایه‌گذاری می‌رود، دنبال این است که توجیه اقتصادی داشته باشد. دولتی که خودش حمایت ویژه برای جذب اسپانسر این دو باشگاه را دارد، نمی‌تواند آنها را به سوددهی برساند. حال اگر این دو باشگاه واگذار شوند، چه تضمینی وجود دارد که این حمایت‌ها ادامه داشته باشد. در ورزش بسته حمایتی باید طوری تعریف شود که سرمایه‌گذار علاقمند به حضور در ورزش را داشته باشد. 

*سهام باشگاه های بزرگ دنیا با شیوع کرونا سقوط کرده است

آشتیانی خاطرنشان کرد: عده‌ای به دنبال اجرای اصل 44 قانون اساسی برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند. چطور وزارت ورزش دو سال پیش اعلام کرد این دو باشگاه زیرشاخه‌های فرهنگی دارند که نمی‌شود آنها را واگذار کرد، اما حالا تصمیم گرفته‌اند دو باشگاه را واگذار کنند؟ تأکید می‌کنم، چرا در همان ابتدای دولت یازدهم واگذاری دو باشگاه جدی نشد، اما در سال آخر این دولت چنین تصمیمی گرفته‌اند؟ از نظر من این یک بازی سیاسی است و باور من بر این است که کار خیرخواهانه‌ای در این قضیه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: امروز کل دنیا درگیر ویروسی به نام کرونا شده و با این فضای روانی در کشور، چگونه بحث واگذاری این دو باشگاه جدی شده است؟ در این فضا که سرمایه‌گذاران بزرگ در دنیا ابراز نگرانی می‌کنند، چگونه وزارت ورزش به این جمع‌بندی رسیده که استقلال و پرسپولیس در نیمه اول سال 99 واگذار شوند؟ اگر دقت کنید سهام باشگاه‌های بزرگ دنیا در این روزها سقوط کرده، اما ما در اینجا به دنبال واگذاری دو باشگاه هستیم. 

*اگر مدیران لایق انتخاب می کردند شرایط اینگونه نمی شد

قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی در خصوص بدهی‌های کلان دو باشگاه به مربیان و بازیکنان سابق که این روزها هم استقلال و هم پرسپولیس را دچار دردسر کرده است، گفت: اینها نیازمند مستندسازی است و نمی‌توان ساده روی آنها اظهارنظر کرد. چقدر خوب است که شفاف در خصوص این بدهی‌ها صحبت شود و اگر این ارقام اشتباه است، وزارت با انتشار دقیق رقم بدهی دو باشگاه به شائبه‌ها پایان بدهد.

واعظ آشتیانی خاطر نشان کرد: این بهترین راه است، اما باز هم تأکید می‌کنم خصوصی کردن دو باشگاه نتیجه‌ای ندارد. متأسفانه بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را آنقدر بزرگ جلوه داده‌اند که حتی مردم کوچه و بازار باورشان شده با خصوصی کردن این دو باشگاه مشکل‌شان حل می‌شود، اما واقعیت این است که اگر وزارت ورزش، مدیران لایقی را برای این دو باشگاه انتخاب می‌کرد، امروز آنها دچار چنین چالش‌هایی نمی‌شدند. 

*2 باشگاه قربانی باندبازی و قبیله گری شدند

وی تأکید کرد: چطور در برخی از شرکت‌های دولتی سوددهی‌های خوبی صورت می‌گیرد؟ قبول دارم که حمایت‌هایی از آنها صورت گرفته، ولی قطعاً مدیران کارآمدی بالای سر آن شرکت‌ها هستند. استقلال و پرسپولیس هم همین شرایط را دارند و اگر نیروی کارآمد در مدیریت آنها انتخاب می‌شد و این دو باشگاه قربانی باندبازی و قبیله‌گری نمی‌شد، از مدتها قبل مشکلات رفته‌رفته به سمت حل شدن می‌رفت. اگر این واگذاری صورت بگیرد، معضل اجتماعی بزرگی برای دولت آینده خواهد بود. 

*آیا اصل 44 می گوید دو باشگاه را به ذلالت بکشید  واگذار کنید؟

واعظ آشتیانی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی گفت: فرض کنیم این دو باشگاه مشمول اصل 44 قانون اساسی شوند. اما آیا این اصل به کارگزاران گفته که این دو باشگاه را به ذلالت بکشید تا آنها را بفروشید؟ اصل 44 می‌گوید سرمایه‌گذار باید در اوج کارآمدی، یک شرکت را دراختیار و تحویل بگیرد. این اصل می‌گوید بیت‌المال باید ارزش افزوده ایجاد کند و بعد به افراد خصوصی واگذار شود. اما متأسفانه در اینجا با انتخابات ناکارآمد، صورت مسئله حل شده است. 

*سعادتمند با آگاهی مدیرعامل استقلال شده و باید پاسخگوی عملکردش باشد

آشتیانی در خصوص انتخاب احمد سعادتمند به عنوان مدیرعامل جدید استقلال گفت: من در مصاحبه های قبلی خطاب به سعادتمند پیشنهاد کرده‌ام که عقبه مدیریتی‌اش را با ورود به استقلال تحت‌تأثیر قرار ندهد، ولی حالا می‌بینم او با آگاهی این مسئولیت را قبول کرده، پس در مقابل این پذیرش باید پاسخگوی عملکردش باشد. امیدوارم سعادتمند با عملکرد خوب در آینده بتواند از خودش دفاع کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس