کد خبر 10587
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۳

رييس اداره سلامت روان وزارت بهداشت از کاهش آمار خودکشي در کشور خبر داد و گفت: طرح جامع کشوري پيشگيري از خودکشي تدوين شده و اکنون در دو دانشگاه علوم پزشکي کشور در مرحله اجراي آزمايشي است.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، احمد حاجبي کاهش آمار خودکشي را دستاورد مهمي عنوان کرد و گفت: حتي يک دهم کاهش اين آمار مستلزم فعاليت‌هاي زيادي است. با اقدامات و مداخلات انجام شده در کشور آمار خودکشي در ايران از 1/6 در صدهزار حدود پنج سال گذشته به 6/5 در صد هزار کنوني کاهش يافته است. آمار کنوني کشور در مقايسه با ساير کشورهاي جهان و منطقه آمار مطلوبي است و حتي در مقايسه با اغلب کشورهاي دنيا به ويژه کشورهاي شمال اروپا پايين‌تر است.
وي از تدوين طرح جامع کشوري پيشگيري از خودکشي و اجراي آزمايشي آن در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي همدان و ايران (در شهرهاي ساوجبلاغ و نهاوند) خبر داد و گفت: اين طرح تحت عنوان طرح جامع اجرا مي‌شود که بخشي از آن مربوط به روابط بين سازماني است که در مرحله بعدي طرح اجرا مي‌شود. در مجموع قسمتي از طرح که به وزارت بهداشت مربوط است در حال اجراي آزمايشي است.
به گفته وي، اين طرح حدود هفت ماه است که به اجراي آزمايشي گذاشته شده و اميدواريم تا سال آينده نتايج آناليز آن مشخص شود تا پس از برطرف کردن نقايص آن به تدريج به سطح کشور گسترش يابد. نتايج آناليز اين طرح ميزان تاثير مداخلات انجام شده را در کاهش آمار خودکشي در کشور مشخص خواهد کرد.
رييس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، اقدام به خودکشي را اغلب در جوانان کشور عنوان کرد و ادامه داد: همچنين معمولا اقدام به خودکشي در زنان کشور بيشتر از مردان است.
وي با ابراز تاسف از آن که خودکشي در کشور هنوز به عنوان نوعي «ننگ» مطرح است، تاکيد کرد: طي برنامه جامعه پيشگيري از خودکشي سعي مي‌شود سطح آگاهي و دانش مردم ارتقا يابد تا با خودکشي به عنوان يک مشکل بهداشتي برخورد کنند و استيگما (ننگ) آن کاهش يابد. اگر روزي در بحث انگ‌زدايي از خودکشي موفق شويم، آمارهاي اين بحث به واقعيت نزديک‌تر خواهد شد؛ چرا که بسياري از خانواده‌ها هنگام مراجعه به اورژانس‌ها از گفتن اين که فرد مورد نظر خودکشي کرده امتناع مي‌کنند و اين امر آمارها را خيلي سخت به واقعيت نزديک مي‌کند. همچنين وقتي فرد به دليل خودکشي فوت مي‌کند خانواده‌ها تلاش مي‌کنند که علت آن را پنهان کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس