کد خبر 1058683
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵
کرونا نمایه

مواجهه فاجعه‌بار با کرونا در آمریکا و جوامع غربی که شنیع‌ترین کارها در آن عرفی و حتی قانونی شده است و مخالفت با آنها، محکومیت را در پی دارد، چندان تعجبی نداشت.

به گزارش مشرق، «محمدحسین حمزه» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:


رویدادهای معطوف به همه‌گیری کرونا در ایران و غرب، نشانه‌هایی عینی برای ادراک کلی وضعیت تمدنی در دو سوی جغرافیای عالم است. یک طرف، تمدّن مادی غربی، که به اعتراف متفکرین اروپایی و آمریکایی رو به فرسودگی است و سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران که خط کلی و هدف نهایی آن، بنای تمدن نوین اسلامی است.


در گذشته، همزمان با قرون وسطی در غرب که اروپایی‌ها آن را دوران جهالت و سیاهی می‌نامند، مسلمانان مشعل علم و کشورداری را در تمدن اسلامی در دست گرفته‌ بودند و سرزمین‌های اسلامی دارای کتابخانه‌ها، بیمارستان‌های عظیم و نهضت علمی بود. دورانی که مقارن بود با تاریکی مطلق علمی در اروپا و شرایطی که با رواج افکار متحجر، خرافی و عقب‌مانده، مسبب یک پیشرفت علمی را به جرم جادوگری آتش می‌زدند. تمدن اسلامی در قرن‌های چهارم و پنجم هجری در نقطه اوج قرار داشت و غرب پیشرفت امروز خود را مرهون این تمدن است.


غرب امروز درگیر بحرانِ در حال افزایش اخلاقی و معنوی است و ارزش‌های اخلاقی در آن به انحطاط رفته است. خشونت، خودپرستی، خودکشی و احساس پوچی و ناامنی در آنجا رواج دارد. تمدن غرب که بنا به اعتراف مورخان و اندیشمندان غربی، با استفاده از ترقی و دانش مسلمین بنا شده است و از تمدن اسلامی تغذیه کرده است، علیرغم ظاهر پر زرق و برق و جلوه‌های فناوری و ابرازهای سرعت و سهولت، به این دلیل که خالی از معنویت بود، کشورها را استعمار و ملت‌ها را اسیر، تحقیر و فقیر کرد. این تمدن از همین رو، با وجود دانش پیشرفته، نتوانسته موجب آرامش و نجات بشر شود. برخی اندیشمندان اساسا روی پیشرفت تک بعدی غرب در بُعد سخت‌افزار و تهی شدن از معنویت و اخلاق، نام توسعه نمی‌گذارند.


در این سو، ایران اسلامی با تاریخ و تمدنی سرشار از افتخارات علمی است که با حرکت نجات بخش انقلاب اسلامی به سمت یک تمدن نو مبتنی بر فرهنگ و اندیشه اسلامی و هدیه آن به بشریت پیش می‌رود. تمدّنی که در آن مادیت و پیشرفت در زندگی مادی، در دل معنویت، خداخواهی و تعالی اخلاقی قرار دارد. ایران اسلامی به برکت انقلاب، به کانونی قوی برای تحقق آرمان بزرگ تمدن اسلامی تبدیل شده و از بدو انقلاب تاکنون ایران و سرزمین‌های اسلامی در آسیا و آفریقا، میدان این نبرد تمدنی است.


مواجهه ایران - غرب و آمریکا با کرونا را از دریچه این سابقه تاریخی و تمدنی می‌توان مورد ارزیابی قرار داد. رفتار جوامع غربی و آمریکایی در قبال کرونا،‌نمایی تازه از سقوط اخلاق، فرهنگ و هیمنه تمدن غرب را برابر دیدگان جهانیان گذاشت.‌نمایی که آن را با تأسف در قالب هجوم به فروشگاه‌ها و خالی شدن قفسه‌ها، قاپیدن کالاها از یکدیگر، کتک‌کاری بر سر برداشتن اقلام مورد نیاز و تقلای خرید اسلحه برای محافظت از خود و کالاهای بهداشتی و بی‌مهری مردم به پرستاران و پزشکان نظاره کردیم. در تمدنی که اساس آن مادی‌گری و خودخواهی است، انسان‌ها باید از هم در هراس باشند.


همزمان در ایران نهضت مردمی مبارزه با کرونا پا گرفت و جلوه‌های زیبا و مثال‌زدنی از هم‌افزایی، مشارکت، همکاری و انسجام اجتماعی خلق شد. کشورهای اروپایی و آمریکایی محموله‌های پزشکی را از یکدیگر سرقت می‌کنند، در غرب و آمریکا فروشگاه‌ها غارت و قفسه‌ها خالی شد، برخی فروشگاه‌های بزرگ از ‌ترس آشوب با زره پوش محافظت می‌شوند! اما در ایران برخی مردم همین کالاها را نذر کردند و در مساجد کارگاه‌های تولید ماسک راه ‌انداختند.


در آمریکا و غرب بر سر اقلام بهداشتی کتک‌کاری شد اما در ایران بسیجی‌ها با راه‌اندازی پیک موتوری رایگان، اقلام مورد نیاز مردم را تهیه و به درب منازل آنها می‌برند.


برخی پرستاران در کشور برای خدمت به بیماران، جشن عروسی خود را به تعویق انداختند. یک پرستار نذر می‌کند که بخشی از هزینه‌های عروسی خود را برای خرید ماسک صرف کند.


هزاران اکیپ از سوی روحانیان، بسیجیان، هیئت‌های مذهبی، گروه‌های جهادی، امدادی، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی ‌و اقشار مختلف مردم برای پاکسازی خیابان‌ها و کوچه‌ها تشکیل شد. طلاب و روحانیان طرح «همراه جهادی» راه‌اندازی کردند و در شرایط قرنطینه مبتلایان، با مهربانی و محبت مشغول پرستاری از آنها شدند.


در آمریکا و غرب، سالمندان و مبتلایان به برخی بیماری‌ها را از اولویت درمان کرونا خارج می‌کنند. عدالت در آنجا مسئله‏‌ای است ابزاری، فرعی و درجه دو و نفع و سود و پول مسئله‏ اصلی. اما در قرآن کریم تصریح شده است که «هر کسی که انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است» (مائده ـ ۳۲) در ایران سالمندان به وفور در شمار بهبودیافتگان‌ و ترخیص‌شدگان از بیمارستان‌ها هستند و از دیدگاه اسلام، عدالت آمیخته به معنویت است و کسی که صبح بیدار شود و اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد، مسلمان نیست.


آمریکا در حالی‌که خود از کنترل بحران ناتوان است، با تکبر و فریب، کمک‌های پزشکی به ایران را در صورت درخواست وعده می‌دهد و دنبال انداختن ما در تله مذاکره و زمین زدن قدرت موشکی و منطقه‌ای ایران است؛ در حالی‌که مسئولان خارجی خواستار بهره‌گیری از تجارب ایران در مبارزه با این ویروس شده‌اند. اروپا به کانون شیوع کرونا تبدیل شده، پزشکان و مسئولان آمریکایی و اروپایی به کمبود ملزومات پزشکی اذعان دارند اما آمریکا برای تأمین نیازهای خود، دست گدایی به سوی دیگر کشورها دراز کرده است. ایران اما، در شرایط تحریم، موفق به تولید کیت تشخیص کرونا شده، رکورددار تعداد بهبودیافتگان است و به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توانسته بیش از ۹۰ درصد از جمعیت هدف را در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، غربالگری کند.


رفتار معقول و متعارف مردم ایران اسلامی و فراوانی اقلام بهداشتی سفیر انگلیس را به تعجب واداشته بود. او با انتشار تصویری از یک فروشگاه در تهران که قفسه‌های پر از دستمال کاغذی و خانمی ‌را که به نحوی معمول در حال برداشتن و خرید آن است، نشان می‌داد، با لحنی نکوهش‌آلود خطاب به مردم انگلیس نوشت: «خرید امروز در تهران. موردی که شما خیلی نگرانش بودید.»


جنیفرگرین، نویسنده آمریکایی نیز درباره رفتار مردم ایران در شرایط همه‌گیری کرونا می‌نویسد؛ «مردم برای خرید همدیگر را هل نمی‌دهند، دعوا نمی‌کنند، چنگ نمی‌زنند... این چیزها را با سایر نقاط دنیا مقایسه کنید و ببینید ایران چقدر متفاوت است. من آرزو می‌کنم بقیه مردم دنیا در مواجهه با کرونا، از ایرانیان یاد بگیرند. اینها در حالی است که مردم ایران تحت تحریم هستند... فکر کردم بهتر است به جای برگشتن به آمریکا در ایران بمانم.»


مشارکت مردم و کادر بهداشتی و درمانی و روحیه ایثار، فداکاری و خدمت‌رسانی، برآمده از دل‌های پر از ایمان و معنویت، زندگی در سایه‌سار احکام اسلام و قرآن و نظام مقدسی است که میراث‌دار تمدن اسلامی و آغشته به خون هزاران شهید است و جهت‌گیری به سوی ایجاد تمدنی پیشرفته بر پایه معارف زندگی‌ساز اسلام دارد.


در آن سو، مواجهه فاجعه‌بار با کرونا در آمریکا و جوامع غربی که شنیع‌ترین کارها در آن عرفی و حتی قانونی شده است و مخالفت با آنها، محکومیت را در پی دارد، چندان تعجبی نداشت. این بلوک و تمدن با خشونت و حیله پابرجاست و عاقبت خیری برای آن متصور نیست.


اتفاقات اخیر در ایران و غرب را در امتداد پیروزی‌های زنجیره مقاومت اسلامی به رهبری ایران اسلامی و تحولاتی باید دید که ناظران غربی، آنها را جنگ تمدنی و آغاز نظم پساغربی در جهان می‌دانند. تحرکات و فتنه‌انگیزی آمریکا و غرب هم ناشی از دست و پا زدن و مغلوب شدن در همین جنگ تمدنی است. تمدن غرب، خود را در برابر تجدید حیات و سر برافراشتن اسلام و قرآن و نقش‌آفرینی‌ها و موفقیت‌های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی رو به زوال و شکست می‌بیند.


پرچم اسلام و قرآن که در ایران به اهتزاز درآمده است، قلوب میلیون‌ها انسان را به خود جذب کرده است و انقلاب اسلامی با قدرت و ظرفیت متراکم به‌ویژه با همت جوانان مؤمن و انقلابی، به تعبیر امام خامنه‌ای به سوی طلوع خورشید ولایت عظمی حرکت می‌کند. مردم دنیا نیز از مدیریت محور سلطه و شرارت بر عالم خسته‌اند و تشنه حاکمیت الهی بر جهان هستند.


انگیزه قوی، خیرخواهی و ایثار، مجاهدت دائم، ایمان و اخلاص و تقوای فردی و جمعی و نمونه آنچه در راهپیمایی اربعین و مبارزه با کرونا در کشور مشاهده شد، مصادیق نصرت الهی و جان‌مایه‌های حرکت به سمت آینده روشنِ تمدن نوین اسلامی و رساندن بشریت زخم خورده به کرامت و حیات طیبه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس