کد خبر 105854
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۹

قوه قضائیه درحالی به رکورد رسیدگی به 20 میلیون پرونده نزدیک می شود که بیشترین جرائم کشور را مواد مخدر، سرقت و طلاق تشکیل می‌دهند. کارشناسان علت اصلی افزایش جرائم را مشکلات اقتصادی و فقر عنوان می‌کنند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق به نقل از مهر، اسدالله جامی مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از دو برابر شدن آمار پرونده‌های قضایی در مدت سه سال خبر می دهد و می گوید ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا از مرز 16 میلیون پرونده گذشته است درحالی که آمارها زنگ خطر تولد 20 میلیون پرونده قضایی را تا پایان سال 90 به صدا درآورده اند.

هر چند که کارشناسان و صاحبنظران مشکلات اقصادی را دلیل بر افزایش پرونده‌ها عنوان کرده اند ولی گروهی دیگر بر این باورند که خلاء قانون قضا زدایی، جرم زدایی و پیشگیری از وقوع جرم مهمترین دلیل بر افزایش پرونده های قضایی است.

بر اساس این گزارش سازمانها و نهادهای متعددی اقدام به ارائه آمار و گزارشات پرونده های قضایی در سال 90 کرده اند که به فراخور حوزه مسئولیت خود قابل تامل است. پزشکی قانونی اعلام کرده است در سال 90 بیش از 526 هزار پرونده ضرب و جرح را رسیدگی (معاینه) کرده و پلیس هم مدعی است بیشترین جرائم کشور مربوط به سرقت است ولی قوه قضائیه می گوید بیشترین جرائم ضرب و جرح است.

پلیس: سرقت بیشترین جرم در کشور

سرهنگ فریدون خالقی فر معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی کشور می گوید: سرقت بیشترین جرائم کشور را از آن خود کرده است وعلت افزایش سرقت آزادی سارقین سابقه دار است.

وی می گوید: 47 درصد دستگیریها مربوط به سارقین سابقه ‌دار و 53 درصد مربوط به سارقین فاقد سابقه است. آمارهای مربوط به سارقین سابقه‌دار نشان از عدم جوابگو بودن اقدامات تامینی است. کار پلیس بازداشت کردن و دستگیری سارقین است اما سازمانهای متولی وظیفه خود را به خوبی انجام ندادند و نتوانستند بازدارندگی کاملی را داشته باشند.

جدول بیشترین پرونده های قضایی در برخی از استانهای کشور

نام استان همدان اصفهان هرمزگان خراسان شمالی آمل کرمان
بیشترین پرونده های قضایی مواد مخدر مواد مخدر مواد مخدر مواد مخدر چک و سرقت طلاق

 

نام استان سواد کوه رفسنجان ارومیه قم شهرری کنگاور
بیشترین پرونده های قضایی تصرف اراضی طلاق و سرقت طلاق و سرقت تصادف و طلاق تصادف و طلاق ضرب و جرح

بر اساس این گزارش، گزارشات میدانی از دادگاهها، گفتگو با دادستانها و دادگستریها و وکلا نشان می دهد که پرونده های مرتبط با مواد مخدر در صدر پرونده های قضایی کشور در سال 90 قرار داشته است. در حالی که معاونت فنآوری اطلاعات قوه قضائیه ضرب و جرح را به عنوان بیشترین پرونده های کشور اعلام کرده است. البته آمارهای دستگاه قضا نمی تواند مستند باشد زیرا هنوز بسیاری از دادگاهها به شبکه متصل نشده اند.

همچنین محمود پورنبی مدیر روابط عمومی سازمان زندانهای کشور در گفتگو با مهر عنوان کرده است که 52 درصد از زندانیان را مجرمان و متهمان پرونده های مرتبط با مواد مخدر تشکیل می دهند و سارقین و ضاربان در ردیفهای بعدی قرار دارند.

 جدول قوه قضائیه (10 جرم نخست کشور)

نام جرم رتبه
ضرب و جرح
ایجاد صدمه
توهین
نگهداری مواد مخدر
استعمال مخدر
تهدید
تخریب
صدور چک بی محل
حمل مواد مخدر  9
   

ستاد مبارزه با مواد مخدر: کشف روزانه یک تن مواد مخدر در کشور

بر اساس این گزارش، آمارهای منتشر شده از سوی پلیس هم نشان می دهد میزان کشفیات و قاچاق مواد مخدر در کشور افزایش یافته است به نحوی که طه طاهری معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام کرده است که روزانه یک تن مواد مخدر در کشور کشف می شود.

پلیس: افزایش 140 درصدی کشفیات شیشه

این در حالی است که علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی از افزایش 140 درصدی کشفیات شیشه در سال 90 خبرداده است.

 جدول کشفیات مواد مخدر در برخی از استانهای کشور در سال 90

نام استان درصد افزایش کشف مواد مخدر
قزوین 128 درصد
تبریز 39 درصد
لرستان 13 درصد
هرمزگان 400 درصد
کرمانشاه 22 درصد
یزد 30 درصد
اردبیل 40 درصد
مینو دشت 61 درصد
بیرجند 16 درصد
کشفیات مرزها 26 درصد

رئیس سازمان زندانهای کشور: فقر علت اصلی وقوع جرائم

غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندانهای کشور فقر را به عنوان یکی از دلایل ارتکاب جرم و افزایش آمار زندانیان بیان می کند و می گوید: زندانیانی که به دلیل جرایم مواد مخدر و سرقت به زندان افتاده اند بدون شک از قشر نیازمندان هستند. به طوری که آمارها نشان می دهد حداقل 70 درصد جامعه آماری زندانیان جزو خانواده های فقیر و مسکین هستند. در حالی که دین ما گفته باید به مساکین توجه کنیم و اگر کسی و مسلمانی به مساکین توجه نکند باید در دینداری اش شک کرد.

جرم شناس:  بحران در راه است

محمد علی محمدی جرم شناس و استاد دانشگاه علوم بهزیستی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آمار بالای پرونده های مواد مخدر، طلاق و سرقت در جامعه می گوید: نکته جالب و قابل تامل در سه جرم نخست کشور این است که هر سه جرم حالت دومینو دارند. یعنی وقتی مشکلات اقتصادی بر جامعه سایه می افکند آسیبهای اجتماعی زنده شده و به دنبال آن سرقت، طلاق و مواد مخدر در صدر جرائم قرار می گیرد. زیرا فرد معتاد زندگی زناشویی موفقی نخواهد داشت و برای تامین هزینه های اعتیاد به دنبال سرقت می رود.

وی افزود: نباید با عناوینی مانند فرهنگ سازی و پیشگیری از وقوع جرم و... خودمان را مشغول  کنیم زیرا اگر میلیونها نفر با میلیاردها تومان هر روز بهترین فرهنگ سازی را انجام دهند تا زمانی که مسئولان نخواهند مشکلات برطرف نمی شود. بنده بر این باورم که 20 میلیون پرونده قضایی یعنی یک بحران بزرگ که تمامی فعالیتهای سیاسی و اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار می دهد و باید مسئولان هر چه زودتر فکری برای این مشکل انجام دهند.

رئیس کانونهای وکلای کشور: مشکلات اقتصادی مادر جرائم است

علی مندلی پور رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای کشور در گفتگو با مهر از مافیای مواد مخدر در کشور سخن می گوید و معتقد است اگر دستگاه قضا به سراغ مافیا برود و محاکمات علنی برگزار کند خود به خود ریشه قاچاق مخدر خشکانده می شود در حالی که امروز مافیای مخدر به دنبال رقابت هستند.

وی افزود: در بحث سرقت هم باید گفت که مشکلات اقتصادی ریشه در تمامی جرائم دارد از طلاق گرفته تا سرقت و حتی مواد مخدر. اینکه می گویند قانون جرم زدایی یا قضا زدایی مانع از افزایش پرونده ها می شود صحیح نیست زیرا تا زمانی که مشکلات اقتصادی اینگونه گریبانگیر جامعه شده قوانین متعدد نمی تواند پیشگیری از جرم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس