کد خبر 1058371
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
رضا سراج

سنگین‌ترین رکود اقتصادی آمریکا در هفتاد و پنج سال اخیر، چگونه گسل‌های سیاسی- اجتماعی را در ایالات متحده فعال خواهد کرد؟

به گزارش مشرق، رضا سراج کارشناس مسائل راهبردی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

سنگین‌ترین رکود اقتصادی آمریکا در هفتاد و پنج سال اخیر، چگونه گسل‌های سیاسی- اجتماعی را در ایالات متحده فعال خواهد کرد؟

کرونا اقتصاد آمریکا را به رکودی کم نظیر در تاریخ این کشور مبتلا خواهد کرد. این ابتلا با سرعتی به مثابه سرعت انتقال ویروس کرونا، آثار سهمگین رکود اقتصادی را به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی در ایالات متحده منتقل می‌کند.

این مهم شاید کالیفرنیا را به اولین کانون بحران ناشی از فعال شدن گسل‌های سیاسی- اجتماعیِ منبعث از رکود اقتصادی تبدیل کند. کالیفرنیا با چهل میلیون نفر جمعیت، پُر جمعیت‌ترین ایالت آمریکا است و این ظرفیت را دارد که با رشد اقتصادی مشابه فرانسه، هشتمین اقتصاد بزرگ دنیا و پنجمین تامین کننده غذا در جهان باشد. با این همه مردم کالیفرنیا همواره خود را قربانی مالیات دادن به نفع دیگر ایالت‌ها می‌دانند.

بر همین اساس نرخ بیکاری در این ایالت ۲۰٪ بیشتر از نرخ متوسط در ایالات متحده است. احساس تبعیض از یک سو و ادراک تمایز ارزش‌ها نسبت به سایر ایالت‌ها از سوی دیگر، استقلال طلبی در کالیفرنیا را به یک جنبش تبدیل نموده است. جنبشی که از آن به کالگزیت «Calexit» به معنای درخواست برای خروج کالیفرنیا از ایالات متحده یاد می‌شود.

با این شرایط و از آنجایی که کالیفرنیا یکی از ایالت‌هایی است که بیشترین ابتلای به کرونا در آمریکا را دارد و مردمش نیز به شدت از عملکرد دولت ترامپ ناراضی هستند، از هم اکنون می‌توان تشدید روند اعتراضات و ناآرامی اجتماعی در پسا کرونا را در کالیفرنیا پیش‌بینی کرد. روندی که می‌تواند استقلال طلبی را در این ایالت پُرشتاب سازد.

استقلال طلبی فروملی در پسا کرونا، منحصر به کالیفرنیا نخواهد شد چرا که ایالت تگزاس نیز پیشتر سمفونی جدایی از ایالات متحده را نواخته است. اکنون طراحان و کارگزاران فروپاشی شوروی و بلوک شرق و همچنین تجزیه و بالکانیزه کردن غرب آسیا، باید در پسا کرونا نگران سرنوشت ستاره‌های پرچم ایالات متحده باشند. برخی ناظران، پسا کرونا را آغاز پسا آمریکا می‌دانند و ترامپ را کاتالیزور (تسریع کننده) آن.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    4 19
    آمریکا در پساکرونا جامعه ای قدرتمندتر و پیشرفته تر و متحد تر خواهد بود
    • Mohammad IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
      2 1
      شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه،،، کاخ سیاه آرزوها تون داره رو سر غربیها و غرب پرستان واقعی خراب می شه.
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    8 4
    من که منتظر یه جنگ داخلی دیگه در آمریکا هستم
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    12 7
    بعد یازده سپتامبر و بحران ۲۰۰۸ هم همینا رو میگفتید. والا ملت که دارن میبینن هر ریال معادل ۱۷۰۰۰۰ دلار شده.
  • ناشناس IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    2 0
    سالها پیش نوآم چامسکی نیز افول هژمونی آمریکا را محاسبه و پیش بینی کرده بود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس