کد خبر 1058276
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
روحانی نمایه

آقای روحانی زمان‌طلایی یک ماهه برای مهار هر چه سریع‌تر ویروس کرونا را از دست داد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه وطن امروز با طرح این موضوع نوشت: بیش از ۴۵ روز از شناسایی اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و هنوز این ویروس در کشور ما در حال پیشروی است؛ ویروسی که اگر در روزهای ابتدایی با مدیریت مقتدرانه با آن برخورد می‌شد، به احتمال زیاد تعداد تلفات آن تا امروز به این حد نمی‌رسید. واکاوی این مسأله اما محدود به شیوع کرونا در کشور نیست، بلکه در چند سال اخیر می‌توان در موارد بسیاری از بحران‌های اجتماعی- اقتصادی یا تصمیمات استراتژیک و کلان، انفعال تصمیم‌گیری در رأس مدیریت قوه مجریه و نتایج آن در بدنه و جامعه را به خوبی مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید:

بدترین روز انگلیس در بحران کرونا

روسیاهی کرونا برای غربزدگان ماند


پس از مشاهده اولین بیمار کرونا در روز پایانی بهمن‌ماه سال گذشته قرنطینه کامل شاید با توجه به وضعیت کشور امکانپذیر نبود اما اعمال محدودیت‌های حداکثری، کف مطالبات علمی برای مهار و مدیریت کرونا بود، ضرورتی که متاسفانه دولت زمان طلایی اجرای آن را از دست داد. اعمال محدودیت‌های فراگیر و سراسری در آن یک هفته اول می‌توانست از شیوع گسترده ویروس جلوگیری کند.


بعد از اعتراضات فراوان و تصمیم و تاکید جدی وزیر بهداشت بر سختگیری نسبت به رفت و آمدها و کنترل کشور برای جلوگیری از شیوع کرونا اما باز انفعال در تصمیم‌گیری و صحبت‌های اشتباه رئیس‌جمهور بود که جامعه را از مواجهه درست با واقعیت کرونا دور کرد، همچنان که در پایان همان هفته اول ایشان با اشاره به «عادی شدن همه چیز از شنبه» در اولین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا آب سردی بر همه تلاش‌ها برای جدی گرفتن کرونا ریخت و جامعه را به سمت تساهل نسبت به این ویروس وحشتناک برد.


وطن امروز با اشاره به مخالفت روحانی با پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای خلوت کردن خیابان‌ها می‌نویسد: سیاست روحانی این بود که با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد، بگذاریم این روند پیش برود! وی این نگاه را در همان جلسات ستاد مبارزه با کرونا خطاب به وزیر بهداشت گفت: «همان‌طوری که معاون وزیر بهداشت گفتند ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم کرونا خواهند گرفت، چه ما بخواهیم چه نخواهیم! منتها باید بتدریج بگیرند، یکباره نشود. این چیزی است که آلمان رسما اعلام می‌کند، انگلیس اعلام می‌کند و همه می‌گویند ۷۰ درصد مردم خواهند گرفت، اشاره روحانی به ابتلای ۷۰ درصدی مردم و تاکید بر کشورهایی مثل آلمان و انگلیس در حالی بود که سیاست‌های کشورهای دیگر در مواجهه با کرونا- حتی با همین پیش‌فرض ابتلای گسترده به کرونا- متفاوت بوده است.


نگاهی به سیاست‌گذاری‌ها و مواجهه کشورهای مختلف درگیر با کرونا شاید این انفعال در تصمیم‌گیری را بهتر نشان دهد. درباره همین دو مثالی که آقای روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا بیان کردند می‌شود شروع کرد.


آلمان که چند هفته پس از ایران با اولین مورد کرونای خود مواجه شد، در همان روزهای نخست مواجهه جدی با این ویروس را آغاز کرد. صدراعظم این کشور خطاب به جامعه اعلام کرد حدود ۷۰ درصد مردم این ویروس را خواهند گرفت اما همان جا بر محدودیت‌های اعمالی بر اجتماع هم تاکید کرد. محدودیت تردد از روزهای نخست در آلمان اعمال شد و پس از آن نیز قانونی اعلام شد که بر اساس آن تجمع‌های بیش از ۲ نفر در خارج از خانه ممنوع است.


انگلیس اما کشوری بود که استیصال در تصمیم‌گیری‌اش اعتراض مردم و کارشناسان این کشور را نیز برانگیخت. انگلیس در روزهای نخست بر خلاف عمده کشورهای اروپایی که به سمت قرنطینه یا اعمال محدودیت‌های فراگیر رفتند، بحث «مصونیت گله‌ای» را مطرح کرد؛ این مسیر بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که روحانی نیز با استناد به آن، سیاست برخورد قاطع را جدی نمی‌گرفت، کمتر از ۱۰ روز دوام داشت. پس از آن جانسون با تغییر موضع خود درباره خطرات کرونا به مردم کشورش نامه نوشت و هشدار داد «دولت برای جلوگیری از شیوع این ویروس، محدودیت‌های بیشتری را وضع خواهد کرد».  تفاوت مواجهه دولت در بازه شیوع کرونا از ابتدا تا هفته دوم فروردین را که سیاست‌های جدی و سختگیرانه در قالب طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای جلوگیری از سفر، بازگشت سفرکرده‌ها و خانه‌نشینی جدی گرفته شد، در متوقف شدن مسیر رشد بیماری می‌توان مشاهده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 15
  • امیر IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    59 14
    خائن کیست؟
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      12 0
      کیست؟
    • فرید IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      22 12
      مشکل حسن روحانی نیست، مشکل نظام سیاسی ما و قوانین حاکم بر آن هست که اجازه میده حسن روحانی و امثال او اینطور در حق ملت ... بکنند و اقدامی برای عزل و محاکمه اونها انجام نشه، وجود این حاشیه امنیته که.. مثل روحانی رو جری کرده.
    • BZ ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      1 12
      همه دنیا بد شما خوبید داعشی ها هم موقع ترور تکبیر میگن
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      21 0
      خائن کسی است که با تعطیل کردن بحث اتمی در حال نابود کردن ظرفیت های کشور با تکرار طوطی وار سیاستهای مادر بزرگ ویکتوریا هست
  • سعید IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    32 12
    آنها گفتند به دلیل اینکه حساسیت جامعه خود را بالا ببرند گفتند اگر کاری نکنیم این می شود بلافاصله هم اقدامات خود را انجام دادند مثل همیشه ما تقلید کورکورانه کردیم فقط ظاهر را دیدیم
  • مهرناز IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    68 13
    متاسفانه نگاه روحانی به اروپا وامریکا در مدت ریاست جمهوریش " صدمات زیادی به کشور زد " ناکارامدی دولت در زمان زلزله " سیل " افزایش غبر عادی بنزین " عدم لغو پرواز هواپیمای اکراین در روز خاص " اکنون هم با مدیریت غلط ایشان در عدم قرنطنه به موقع قم وگیلان عامل شیوع کرونا ومرگ میر بالای 3000 نفر در کشور را رو دست مردم وکشور گذاشت " اگر سماجت وزیر بهداشت در روش درست مفابله با کرونا و وارد نشدن سپاه " ارتش وبسیج مردمی نبود " معلوم نبود داستان کرونا چه بلائی بیشتر از این بر سرکشور اورده بود " بهترست روحانی نگاهی به کشورهای همسایه داشه " وضعیت شیوع کرونا و فوت شدگان انان را در قیاس با ایران ببیند.
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      19 0
      آدم خواب رو نميشه بيدار کرد
  • آرش IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    38 17
    مگه داریم یه رئیس جمهور اینقدر بد؟؟؟
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    25 10
    اخه اقای بوریس جانسون یه دلقک تمامه تقلیدازاوفاجعه باره
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    16 1
    بیچاره مردم
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    17 0
    همراه کنندگان این طرزفکر یاخائنند یا نادان افرادزیادی سه هفته است در خانه نشسته اند نه درآمدی نه کاری کلی بدهکاری دارند اگرابتدای کار محکم گرفته شده بود الان میشد باخیال راحت به سر کار برگشت اما متاسفانه سهل انگاری شد همان روزهای اول گفته شد دوهفته تعطیلی آن زمان میتواند جلوی پیشرفت بیماری رابگیرد اگر نشد باید ماههاتعطیل شود متاسفانه رعایت نشد احتمال اینکه باوضعیتی که بوجود آمده وعده ای اصلا رعایت نمیکنند وضعیت ماهم مثل ایتالیا اسپانیا شود اگرخود مردم پای کار نبودند وهمه چیزبه عهده دولت بود الآن رکورددار بودیم خدا فقط بخیرکنه
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    19 1
    ایشون رو ببرین به وطن اصلیش اروپا و شرشون رو از سر ما کم کنین!
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      8 6
      هرکس شناسنامه و مذهبش ایرانی نیستو ببرن
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    16 0
    جریمه 500 هزار تومانی و یک ماه توقیف ماشین باید نهایتا 20 اسفند اجرایی می شد قبل سفرهای نوروزی و نه 7 8 فروردین .
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    18 8
    آدم یاد بنی صدر میوفته که میگفت بزارید عراقی ها بیان تو کشور اینجا باهاشون بجنگیم!
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    12 1
    جناب آقای روحانی و هم طیفان عزیز ایشان آیا میتوانید یک مثال ساده ویا یک تعریف ساده از غربزدگی وغربزدگان را ارائه دهید که خود شما را مشمول نشود .روشن فکران دوشان فکر ؟؟
  • منوچهر IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    14 1
    همان زمان که روحانی باافتخارازانگلستان بانام بریتانیا یادمیکرد؛»ماهیت آَشکارشد.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    13 1
    خب توان ایشان همینه اگه نمیتونه باید عوض بشه کار مجلس نیمه تعطیله ما هم همینه که عملکرد دولت رو بررسی کنه طبق قانون با رعایت شئونات اخلاقی میتوان رئیس جمهور رو عزل کرد
  • حمید رضا IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    6 1
    چین زده ها و روس زده ها از غرب زده ها بهتر بودند البته با چشم پوشی از هواپیمای ماهان
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    10 0
    آقایون با انگلیس راحتترن تا با کشورهای دیگه ...
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    18 0
    کرونا رو ول کنین حسن روحانی رو بگیرین. تصمیمات این فرد در 7 سال گذشته مردم را خسته کرده و کشور را متحمل زیان های سنگین نموده است
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    4 1
    تا 1400
  • حامد IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    3 11
    نفرین خداوند بر شما باد که با اخبار دروغ سعی در ویران کردن کشور و نظام دارید خدا به حق صاحب این ماه عزیز شما رو لعنت کند که هدایت نمی شوید و جز تفرقه افکنی و ناامید کردن مردم کاری نمی کنید
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    9 0
    همیشه باید اول منتظر اقدام ارباب و کدخدا بود و بعدا دست بکار شد...
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    23 1
    هنوز هم هر پیشنهادی، طرحی، لایحه ای و ... را که جلوی این شیخ بگدارند قبل از همه می سنجد که آیا آنها در راستای احیای برجام و امکان لغو تحریمها هستند یا نه . مسلما عزل این بی کفایت با وجود خطراتی که برای نظام سیاسی ما داشت از ضروریات حیاتی این کشور بود. مصلحت جویی و دمکراسی بازی را طناب دار ملت کردید و رفت.
  • رامین US ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    11 2
    همونطوری که خون بی گناهان فتنه 88 پای میر حسین و کروبی نوشته خواهد شد و باید حساب پس بدههند. تلفات و فوت افراد بسیار و مشکلات این روزهای مردم رو هم روحانی باید قیامت جواب بده روحانی...
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    7 0
    خائن یک گوسفندی است که فقط علف انگلیس و امریکا را می خورد . البته با عذر فراوان از گوسفندان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس