سیاح: نخبه گزینی رویکرد مثبت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است

همه گیری جهانی کرونا باعث شده تقاضا برای اقلام پیشگیری از ابتلای به این ویروس و نیز تجهیزات تست و مهار و درمان آن، به شدت بالا برود.

 به گزارش مشرق، کرونا فرصتی طلایی و بی سابقه برای ترک زدن و اگر جدی باشیم برداشتن دیوار تحریمهای ظالمانه ایجاد کرده است.

رویکرد دولت و وزارت خارجه ما برای برداشتن دیوار تحریم تا امروز، درخواست و خواهش بوده است. یعنی در مذاکرات به 5+1 میگفتیم ببینید ما تعهدات مان را در برجام اجرا کردیم، این هم تاییدیه آژانس! حالا میشه تحریمها را بردارید؟

بیشتر بخوانید:

خب آنها هم نه لوطی و بامعرفت هستند و نه هالو، تاوقتی احساس کنند ما به آنها نیاز داریم و کاسه گدایی دستمان است، تاقچه بالا میگذارند.

حالا کرونا چه فرصتی ایجادکرده؟

همه گیری جهانی کرونا باعث شده تقاضا برای اقلام پیشگیری از ابتلای به این ویروس و نیز تجهیزات تست و مهار و درمان آن، به شدت بالا برود. اقلامی مثل انواع ماسک، گان، دستکش، ژل و مایعات ضدعفونی کننده دستها و سطوح، کیت تشخیص، اکسیژن ساز و...

این اقلام، چند ویژگی دارند. اول اینکه از نظر اقتصادی، تقاضای این اقلام در شرایط فعلی همگی پرکشش هستند یعنی متقاضیان خرید به قیمت آن حساس نیستند و طبعا فروشنده در تعیین قیمت آن دست بالاتر دارد.

از طرف دیگر، این اقلام خوشبختانه همگی در داخل قابل تولید هستند. هم فناوری تولیدشان را داریم، هم نیروی انسانی لازم را و اگر دولت دست تجار ایرانی را بازکند، امکان بازاریابی و فروش بین المللی اش را هم داریم.

بسیاری از کارگاه های تعطیل شده می توانند با تغییر نسبتا مختصری در خطوط تولیدشان، تولیدکننده ماسک و گان و دستکش و ژل و کیت و اکسیژن ساز و... شوند. کار آسانی نیست ولی شدنی است.

برای تحقق این مهم، وزارتخانه های صمت و بهداشت دو کار فوری باید انجام دهند. وزارت صمت بطور آنی مجوز صادر کند و وزارت بهداشت، ضوابط تولید هریک از اقلام را سهل و شفاف و صریح اعلام کند. آنقدر سهل، که بشود در همه شهرها و کارگاه های سراسر کشور، این اقلام را تولیدکرد و آنقدر صریح که ماموران نتوانند از خطوط تولید ایرادهای بنی اسرائیلی بگیرند. این ضوابط تولید درعین سهولت، باید سلامتی کارگران و کیفیت محصول هم هم تضمین کند. کار شبکه سازی افقی و عمودی و تشکیل زنجیره ارزش هم، به عهده بخش خصوصی. کارآفرینان بزرگی داریم که اگر ماموران و ادارات دولتی اذیتشان نکنند، آماده اند باکیفیت بالا، تشکیل زنجیره و شبکه و بازاریابی این پروژه بزرگ را به عهده بگیرند.

طبعا تامین نیاز داخل، اولویت است. اما بعد از تامین نیاز داخل، با انبوه اقلام تولیدشده، چند کار مهم میتوان کرد. اولا صادرات به کشورهایی که در دوران تحریم، شریک تجاری ما بوده و هستند بخصوص کشورهای منطقه.

اما کار بزرگتر با این اقلام را می توان با کشورهایی انجام داد که ایران را تحریم کرده اند. اروپای غربی و آمریکای شمالی به وضوح دچار کمبود اقلام پیشگیری و مهار کرونا هستند. تجار ایرانی می توانند به این کشورها اعلام کنند این اقلام را با استانداردهای جهانی و با این قیمتها (که به دلایل مختلف باید رقابتی باشند) موجود است، از مسیرهای متعارف بانکی درخواست کنید (دیوار تحریم را بشکنید) تا فوری با هواپیما بفرستیم. تاکید می کنم این بخش کار را حتما باید تجاربخش خصوصی انجام دهند، نه سیاسیون چون این کار ماهیتا یک کار تجاری است نه سیاسی. مطلقا هم نباید به سمت کار نمادین و نمایشی برود. این پروژه باید تولید و صادرات واقعی و جدی باشد.

ممکن است دولت آمریکا مخالفت و تهدیدکند. ممکن است دولتمردان اروپایی این بارهم از تهدید آمریکا بترسند و استقبال نکنند. ممکن است شرکتهای این کشورها هم بترسند و از مسیر بانکی کالاهای ضدکرونایی ما را نخرند، اما با این کار، چند اتفاق قطعا رقم خواهد افتاد: برای اولین بار، با غرب فعالانه و از موضوع قدرت، درباره تحریم حرف زده ایم. بجای اینکه از آنها خواهش کنیم تحریم را بردارید، به آنها گفته ایم کالاهای موردنیازتان را داریم، اگر میخواهید؛ از مسیر غیرتحریمی بیایید بخرید.

اگر از مسیر بانکی و غیرتحریمی اقلام ما را نخرند، تحت فشار شدید افکارعمومی شان قرار میگیرند. اگر خوب دیپلماسی عمومی کنیم، طبعا در اروپا و آمریکا خواهند پرسید، کشوری که پرستارانش بجای ماسک و گان، کیسه زباله می پوشند، چرا نمیگذارد شرکتهایش از ایران گان و ماسک و کیت واردکنند؟! این جدی ترین ترک بر دیوار تحریم خواهدبود. البته از آنطرف دیوار و نه با خواهش و ذلت.

اقلام ضد کرونایی ما، درهرصورت فروش خواهد رفت. تاجر ایرانی اگر بخشنامههای ضدونقیض دولت ما دستش را نبندد، حتی به خود آمریکا هم می¬تواند ماسک و ژل صادرکند. اما این ماجرا، یک اتفاق بی سابقه خواهد بود و یک درس برای سیاست خارجی و تجارت خارجی ما: میتوانیم فعالانه و از روی قدرت، کاری کنیم دیوار تحریمها ترک بردارد وحتی فروبپاشد، اگر قوی باشیم و اگر از فرصتها خوب استفاده کنیم.

می توان به این پیشنهاد پوزخند زد و گفت نمیشود! نه آوردن و منفی بافی، ساده ترین کار دنیاست که تنبلها خوب بلدند. اما می توان همت کرد، با کار جهادی و سریع، هم اشتغال و درآمد ارزی بزرگی برای کشور ایجاد کرد و هم، تجربه بی سابقه ای در سیاست خارجی تهاجمی مبتنی بر صادرات بدست آورد.

تولید و صادرات انبوه، تنها راه قوی شدن و پایان دادن به تحریمها است و کرونا، بطور شگفت انگیزی این فرصت طلایی را پیش پای ما قرارداده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    30 2
    احسنت. احسنت. رحمت به اون شیری که تورا خورده
  • CZ ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    4 33
    همون تحریمها رو به فرصت طلایی تبدیل کردیم کافیه. دیگه بی خیال فرصت طلایی کرونا بشیم لطفا
    • محمد IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      30 1
      فکر کنم جواب منفی بافان احمق را در متن نوشته باشد
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      19 0
      بعد تحریم خیلی قطعات ماشین داخلی سازی شده کورید نمبیند تحریم نباشه اصلا دولت ها مهندسین ادم حساب نمیکن وارد میکنن میخورن میخوابن ژن های خوب با پول ها نفت کیف حال میکنند
    • سرباز IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      0 0
      اخه درک این فرصت اقتصادی اینقدر سخته!!؟؟ مثل فرصت اقتصادی تو سوریه و عراق و لبنان که درک نکردید. ای خدا هربار که فکر می کنم می بینم تو دهه نود چه فرصتایی رو از دست دادیم آتیش می گیرم اگه سال ۹۲ اون اشتباه رو نکرده بودیم الان نباید کسی می نشست اینا رو توضیح بده بلکه در دولت از قبل انجام می شد ای خدااااااا
    • DE ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      0 0
      اگر از احمق منظورتان بنده هستم این شعور شما را میرساند.برادر خیلیها گفتند تحریم فرصت است و نشان دادند برایشان فرصت بود.مثلا پراید ۱۲ میلیونی به مرز هفتاد میلیون رسید سکه سلامی بر هفت میلیون تومان کرد و دلار از فراز قله قاف نظاره گر ماست.تجربه نشان داده هر فرصتی هم که باشد برای رانتخواران آقازادگان است که پورش خود را تبدیل به فراری و لامبورگینی کنند.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    8 0
    دمت گرم. حیف و امان از بخشنامه هایی که برای فهمیدنش 100 تا بخشنامه دیگه لازمه.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    6 26
    شما صادر کننده میشید فکر حاکم بر مملکت فکر مثل شماست نتیجش حال وروز الان ماست نابغه یه دونه ماسک و ژل تو کشور گیر نمیاد اونوقت
    • سرباز IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      0 0
      یعنی علاوه بر فرانسه و ایتالیا تو آلبانی هم ماسک پیدا نمیشه عجب!!!!
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      0 0
      خدایا چی به این بگم من...داره میگه کارگاهها تغییر کاربری بدن برن به این سمت اونوقت زیادی میاد...من نمیدونم تو ممالک غربی همچین ازگلای ناامیدی نبودن که از لحاظ تکنولوژیک پیشرفت کردن
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    1 0
    این رو هم باید میگفت که هرکسی کمتر ده میلیون در تهران درامد داره غیرت نداره
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    یکی از مشکلات بزرگ و مضحک مملکت ما اینه که کسانی که قدرت تصمیم گیری و مدیریت رو در اختیار دارند خودشون از مشکلات گله می کنند و قدمی برای حل اونها برنمی دارند در نهایت هم به هر بهانه ای مردم رو مقصر معرفی می کنند.
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    2 2
    واقعا چنین نوابغی در حکومت ما هست و خارجیها حسرت فکر لکر شما را میخورند
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    4 3
    به قصه حسین کرد بیشتر شبیه بود
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    آخه چقدر ساده لوح هستی، این دولت اگر اینجوری فکر میکرد و قصد استفاده از فرصت‌ها را داشت که حال و روز ملت پس از ۶ سال این نبود.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    به قیافت خیلی میخوره اهل تبدیل کردن تهدید به فرصت باشی!!!
  • علی IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    سوال؛چرا سیگار آمریکایی و کوکاکولا و پپسی تحریم نیست و پولش مثل آب خوردن جابجا میشود؟؟!!
  • محمد جواد IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    عزیزم چی میزنی؟ دوز کمتر مصرف کن
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    اینکار شدنیه چون مجلس و دو سوم کارکنان دولت نیستن که کارشکنی کنند و بروکراسی رو بجای صادرات رشد بدن
  • US ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    آقا سید کاملا درست می فرمایید اما با این دولت کم تحرک و کم رمق و بیحال فعلی هیچ کاری پیش نخواهد رفت. نهایت هنر اینها تامین آرد و برنج و روغنه. هر دو سه روز یکبار با افتخار صحبت از ذخایر کافی مواد غذایی می کنند. کاری که تجار افغانستان هم بخوبی انجام می دهند.
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    این چند نفری که به این مطلب خوب نظر منفی دادن نه به فکر صادراتن نه بهداشت مردم و نه سرنوشت کشور اینا فقط دارن به این فکر می کنن که آمریکا و غرب به عنوان قبله آمالشون با این کار ایران بیشتر از قبل مفتضح میشه . به خیال خودشون دارن با این منفی بافی ها جلوی این کارو می گیرن ! اینا از همون قماشند که وقتی داعش به یه روزنامه ئو پاریس حمله کرده بود اونا هم با تقلید کورکورانه از غربیها نوشتن که من هم یک شارلی ابدو هستم !
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    1 0
    بسيار پيشنهاد جالبي است بشرط اينكه اين اقايان بي توان را بشود متقاعد كرد
  • ناشناس IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    1 0
    این دولت بی عرضه تر از این حرفهاست اگه نگیم خائنتر
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    0 0
    فکر بسیار خوبی است احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس