کد خبر 1057784
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
یمن

عملیات کوبنده پهپادی و موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن علیه متجاوزان سعودی، علاوه بر آنکه ریاض را به شوک فرود برد، حملات گسترده و دیوانه‌وار جنگنده های سعودی به صنعا را به دنبال داشت.

به گزارش مشرق، روند تحولات جنگ یمن پس از عملیات موفق اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی در عمق خاک عربستان، وارد مرحله جدیدی شده است و در حالی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اهداف حساسی را در ریاض هدف قرار داده اند؛ در مقابل جنگنده‌های ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود، به شکل وحشیانه به بمباران صنعا پرداختند که در جریان آن یک مرکز نگهداری اسب عربی را هم هدف قرار دادند که بر اثر آن دستکم ۷۰ اسب کشته و ۳۰ اسب هم زخمی شدند.

موشک‌های ذوالفقار و پهپادهای صماد ۳، نفس متجاوزان را بریده اند

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن درباره عملیات بزرگ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن گفت: «اهداف حساسی را در ریاض با موشک‌های ذوالفقار و شماری از پهپادهای صماد ۳ هدف قرار دادیم. یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همزمان با ده‌ها فروند موشک بدر ۱ و پهپادهای تهاجمی قاصفِ کی -۲ مراکز مهم اقتصادی و نظامی را در استان‌های مرزی عربستان نجران، عسیر و جیزان هدف قرار دادند. به رژیم سعودی هشدار می‌دهیم اگر به تجاوزگری و محاصره یمن ادامه دهد، با عملیات دردناک و کوبنده روبرو خواهد شد.».

بیشتر بخوانید:

پدافند یمن جنگنده دشمن را از آسمان الجوف فراری داد

اهمیت راهبردی آزادسازی استان جوف برای انصارالله یمن

این در حالی است که ائتلاف سعودی مدعی شده بود که پدافند هوایی عربستان دو موشک بالستیک را در آسمان ریاض و بر فراز شهر جیزان در جنوب این کشور سرنگون کرده؛ اما برخی تصاویر پخش شده از سوی رسانه‌های سعودی، ناکامی دو فروند موشک پاتریوت را در سرنگون کردن موشک یمنی‌ها در آسمان ریاض نشان می‌دهد. این تصاویر که رسانه‌های سعودی بعداً آن را حذف کردند، نشان می‌دهد موشک یمنی می‌تواند از دو موشک پاتریوت شلیک شده عبور کند.

بدون شک این عملیات بزرگ یمنی‌ها که بازهم شاهکار یگان موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بود، بسیار دقیق و قوی بود
 
و اهداف بسیار حساسی را درهم کوبید به ویژه که موشک‌های ذوالفقار و پهپادهای صماد ۳ با قدرت تمام اهداف مهم را درهم کوبیدند.

این عملیات کوبنده شوک بزرگی به سعودی‌ها وارد کرد و از این رو کنترل سیاسی و نظامی خود را از دست دادند و به اقدامات جنون آمیز و بسیار خطرناک روی آوردند از جمله حملات گسترده هوایی به صنعا و الحدیده؛ به طوری که بیش از ۱۹ حمله هوایی به صنعا انجام دادند و سلسله حملاتی هم به استان الحدیده یمن انجام دادند.

مقامات صنعا اعلام کرده اند که این تحرک خطرناک سعودی و این اقدامات جنون آمیز آنها قطعاً از سوی یمنی‌ها بدون پاسخ نخواهد ماند و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هر حمله را با عملیات کوبنده‌تر پاسخ می‌دهد و واکنشی دردناک نشان خواهد داد و طی عملیات دقیق ضربات مهلکی به عربستان در عمق اراضی آن انجام خواهد داد.

یگان پهپادی و موشکی یمن توان خود را بارها ثابت کرده است که عملیات مهم ۱۴ سپتامبر سال گذشته میلادی گواهی بر این مدعاست. یگان پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توان فعال کردن دهها پهپاد و شلیک موشک‌های دور برد در آن واحد را دارد که پهپادهای صماد ۳ و موشک‌های راهبردی که برد آنها به ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلومتر می‌رسد، توان وارد کردن ضربات مهلک به متجاوزان سعودی را دارند. بدون شک تاوانی که ریاض به دنبال تحرکات خطرناکش می‌پردازد، بسیار سنگین خواهد بود که تأثیرات منفی در افکار عمومی عربستان خواهد داشت.

در روی زمین هم برتری با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است

این در شرایطی است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های زمینی هم دستاوردهای مهمی داشته اند و در الجوف پیروزی‌های مهمی داشته اند و در حال پیشروی به سوی مآرب هم هستند.

به نظر می‌رسد که طرف سعودی در این جنگ بیش از هر زمانی دیگری آشفته شده است. این باتلاقی که آل سعود در یمن به آن گرفتار شده است به خاطر پایداری یمنی‌ها و توسعه ادوات جنگی آنها و نیز به کارگیری تاکتیک‌های منحصر به فرد و به ویژه تمرکز بر روی اهداف اقتصادی از جمله تأسیسات نفتی است.
 

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نه تنها در میدان جنگ که در عرصه جنگ روانی هم، دشمن خود را فرسوده کرده اند و با وجود اینکه تفاوت امکانات و پول و ابزار رسانه‌ای میان طرفین جنگ، از زمین تا آسمان است اما امان متجاوزان سعودی را بریده اند.

هر سال که از جنگ یمن سپری می‌شود به همان اندازه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قوی‌تر و مقاوم‌تر از قبل می‌شود و امپراتوری رسانه‌ای، پول و دلارهای نفتی سعودی‌ها هم نتوانسته است که آنها را از باتلاقی که در یمن بدان گرفتار شده اند، نجات دهد.

طرح‌ها و تاکتیک‌هایی که از سوی رهبران مقاومت یمن به ویژه عبدالملک الحوثی مطرح و به کار گرفته می‌شود، نشان از این است که در دو جبهه سیاسی و نظامی می‌توانند، دشمن متجاوز را به زانو درآورند.

درباره روند تحولات جنگ یمن در حال حاضر به طور خلاصه می‌توان گفت که؛ اولاً، در عرصه موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توان وارد کردن ضربات مهلک به ریاض را دارد.

ثانیاً، در عرصه تحولات میدانی به ویژه در استان الجوف و مآرب کفه ترازو به نفع انصارالله یمن است.

ثالثاً، دامنه اختلافات و دودستگی‌ها در اردوی مقابل تشدید شده است.

در پایان باید گفت که زمانی که در مارس ۲۰۱۵ ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود جنگ علیه یمن را آغاز کرد، فکر می‌کرد که ظرف چند هفته جنگ را به نفع خود رقم می‌زند و طرف مقابل را ضعیف می‌انگاشت اما پایداری ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نشان داد که یمن همچنان گورستان متجاوزان باقی خواهد ماند و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز به روز بر توان خود می‌افزاید و اخیراً حتی جنگنده‌های اف ۱۶ سعودی هم از سوی پدافند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن رهگیری می‌شوند و مجبور به ترک آسمان یمن می‌شوند که از آن می‌توان به منزله پایان جولان دادن بدون مزاحمت جنگنده‌های سعودی یاد کرد. هزینه‌های گزاف آل سعود و خریدهای انبوه تسلیحات آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی طی سالیان گذشته هم نتوانسته است برای مقامات ریاض پیروزی را به ارمغان آورد و هم اکنون این موشک‌های یمنی هستند که بر ریاض و نجران و جیزان و دیگر مناطق عربستان فرود می آیند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    207 9
    سقوط آزاد به درک به سبک آل سقوط
    • اصلاحات تنها راه نجات IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      باید با آل سعود مذاکره کنیم .
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      14 4
      شاید دارید جوک میگید اصلاحات تنها راه نجات فعلا که هفت سال هیچ غلطی نداشت نگاه به داخل و نگاه صحیح به بیرون راه برونرفت از مشکلاته
    • عبدالله مومن IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      7 0
      ما با مجاهدین یمنی. همین الآن هم در حال مذاکره با اربابت آل وحوش هستیم فقط چون گرمی. حالیت نیست. هههههههههههه
    • IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      6 18
      و البته لوله انتقال گاز ایران به اروپا هم ترکید تا درس عبرتی بشه براتون با دم شیر بازی نکنید. و مکرو و مکرالله والله خیر الماکرین
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      1 1
      فقط ارامکو
  • علیرضا IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    112 4
    مرگ بر وهابیت نجس و آدمکش،که حتی به قاشقچی هم رحم نکرد و با اره تکه تکه اش کرد....
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    69 3
    مرگ بر آل سعود
  • علی خدایی IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    50 5
    ین وهابی های نوکر آمریکایی و عبری و غربی ها باید هر روز بیشتر بخورند تا که بمیرند
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    55 5
    خداروشکر ، به امید ظهور امام زمان عج
  • ناشناس ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    57 3
    مرگ بر وهابیت مرگ بر آل سعود مرگ بر آل ابی سفیان
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    16 37
    اینکه حملات عربستان بیشتر بود چه شوکی دقیقا
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    8 31
    عربستان اف۱۶ نداره. خالی بند
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    32 3
    الحمد الله
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    27 2
    قبیله آل سقوط عرعرستان باحمایت همه جانبه کشورهای غربی و اسرائیل و با دلارهای مفت نفتی چند سال از عهده مقاومت مردان یمنی درمانده شده ! خداقوت و دستمریزاد به جبهه مقاومت حوثی های یمن ...
  • ارسلان IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    4 41
    به شماچه در یمن چی میگذره حتی روسیه با منصور هادی هست بیچاره یمن اسیر فتنه شما شده
    • علی IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      0 0
      یمن‌ اسیر فتنه ما نیست بلکه‌ در دستان‌ فرزندان‌ خبیث‌ بنی‌امیه‌ بمباران‌ میشه‌ لعنت خدا بر شجره‌ی‌ خبیثه‌ی‌ ملعونه‌
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    13 1
    خداآل سعود را لعنت کند
  • مقاومت پیروز IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    10 0
    نیروهای جان برکف یمن قهرمان نباید به ال سعود رحم کنند و لازم است هر حمله انان را با حمله ایی کوبنده تر پاسخ دهند و مراکز اقتصادی و نظامی انان را درهم بکوبند خداوند یاور صالحان است.
  • مریم IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    10 0
    الهی این رژیم سعودی رابه هلاکت برسان
  • GB ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 7
    در دوستی کاکا بودن و دشمنی خونریزی بین کشورها بستگی به رهبران جدیدشان دارد
  • GB ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    2 9
    آل سعود و ما پیروه یک خدا یک پیغمبر و یک قران هستیم شماها چقدر بچگانه فکر می کنید
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      8 1
      آل سعود همان آل یهود است خدا و پیامبر را در ظاهر قبول دار اعمالش این را نشان میدهد.
    • ناشناس IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      4 6
      مگه امام حسن وقتی داشت با معاویه می‌جنگید عمروعاص همین جمله تو رو نگفت و بعد دین مبین پیامبر تکه تکه شد اونها وقتی می‌تواند سر به تن ما نباشه.... تو چقدر بچگانه فکر میکنی
    • علی‌ IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      1 3
      خدای‌ سعودیها‌‌ دلارهای‌نفتی‌ پیغمبرشون‌ ترامپ‌ کتابشون‌هم‌تورات‌یهوده‌ کجای‌کاری؟
  • omidwar IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    5 0
    قدرت اصلی منطقه ایران وحزب الله در عراق،سوریه،لبنان.یمن.....است.سال۹۹پایان وجودبیگانها درمنطقه خواهیم بود.مقاومت تنهاراه مقابله بااین شیاطین است نفسهای آخرآمریکاونوکرانش در منطقه است.فان حزب الله هم الغالبون.
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    6 0
    آل نجس. آل سقوط. آل نحوس
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    4 0
    مشخصه یمن الان شدیدا به پدافندهای هوایی قوی احتیاج داره با بردهای متفاوت و پوشش مناسب بعدا به موشکهای قویتر با برد بیشتر بعدا پهبادهای تهاجمی قویتر
  • IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    3 0
    ید الله فوق ایدیهم. به امید خدا نابودی سعودی بسیار نزدیک است. انشالله
  • طاهر IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    4 0
    ال سعود...فکر کرده....خوله ...ترامپه خیلی مهمه....در صورتیکه نمیدونه....حق همیشه پیروزه....مردم یمن درباره حق دفاع میکنند...باید بدانند دست خداوندی تو کار است....با حق کسی توان شوخی کردن را هم نداره....توجه...توجه
  • جعفر خلیلی یکتا IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    1 0
    سلام وسلام بر رزمندگان اسلام از یمن گرفته تا اقصا نقاط جهان الله اکبر درود بر شرفتان آرزوی پیروزی و اقتدار اسلام و مسلمین
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    2 0
    اصلاحات واقعی خیلی. جریانها و منافعشون رو بخطر انداخته بود
  • علی اصغر US ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    حق همیشه پیروز. فرقی نداره کجای این کره خاکی باشه. خوش بحال کسانی که در جبهه حق هستند، چه حضوری چه با عقیده
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    لعنت خداوند به ال سعود کثیفه کودک کش مرگ بر کافرین
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    ال سعود باید تضعیف بشه باید خسارت بهش وارد بشه هشت سال به صدام کمک کردن علیه ایران.اینها جون بگیرن هر بلائی سر ملت ایران میارن به امید نابودی ال سقوط
  • علی اصغر فیلوم IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    0 0
    پایان حکومت ال سعود نشانه ظهور اقا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس