بی اعتنایی هند و روسیه به تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران؛ «چابهار» مرکز ترانزیت منطقه

برخلاف تهدیدهای آمریکا جهت اعمال تحریم‌ها علیه طرف‌های همکار «تهران»، هند و روسیه به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه از طریق ایران می‌باشند.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «راشا تودی» در آخرین مقاله خود به گسترش همکاریهای کشورهای منطقه از جمله هند و روسیه و انتقال کالا از طریق ایران پرداخته است.

در این مطلب آمده است: افتتاح دهلیز حمل و نقل چندوجهی از طریق ایران انگیزه بزرگی برای توسعه تجارت دوجانبه بین روسیه و هند ایجاد خواهد کرد.

موضوع مهم در این همکاری های تنها محدود به بحث اقتصادی نبوده بلکه گامی جدی و جسورانه علیه تهدید تحریم های آمریکا در منطقه می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

اخیرا شرکت دولتی کانتینر هند و شرکت سهامی حمل و نقل ریلی روسی تفاهم نامه حمل و نقل کالا بین دو کشور از طریق دهلیز حمل و نقل بین المللی «شمال - جنوب» را به امضا رساندند.

«کالیانا راما» مدیر شرکت دولتی کانتینر هند هفته ای پیش اعلام کرد که طی سه ماه آینده بازرگانان هند و روسیه می توانند از طریق مسیر ایران اقدام به انتقال کالاهای خود کنند.

دهلیز حمل و نقل بین المللی «شمال - جنوب» یک پروژه سه جانبه روسیه، ایران و هند است که در سال 2002 ایجاد شد.

هند به منظور بهره برداری از مسیر ترانزیت استراتژیک جدید با دور زدن پاکستان، اقدام به اتصال آن با بندر «چابهار» کرد و تا پایان سال 2016 موفق به احداث مسیر جدیدی شد که چهار شهر اصلی افغانستان را به هم وصل می کرد.

در ماه اکتبر سال 2017 هند نخستین محموله گندم از بندر «کندلا» در ایالت «گجرات» را از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کرد.

آمریکا با توجه به علاقه مندی خویش نسبت به راه اندازی مسیر جدید با دور زدن پاکستان، بندر چابهار را مشمول تحریم های خود علیه جمهوری اسلامی نکرد. اما با ترور سردار «قاسم سلیمانی» توسط آمریکا، همه چیز تغییر کرد و در ماه ژانویه سال جاری میلادی «واشنگتن» علیه همه نهادهای همکار با ایران و به خصوص در بخش ساخت و ساز تحریم های جدید اعمال کرد.

در آن موقع بعید به نظر می رسید که دهلیز حمل و نقل بین المللی «شمال جنوب» بتواند به بهره‌برداری برسد.

فائق آمدن بر تحریم های آمریکا

امضای تفاهم نامه میان روسیه و هند چند هفته پس از سفر رئیس جمهور آمریکا به «دهلی نو» حاکی از آن است که آمریکا مجددا تصمیم خود در باره قرار ندادن بندر چابهار در فهرست تحریم ها را تائید کرده و به این دلیل هند به دنبال ارتباط با روسیه از طریق ایران برآمده است.

در هر صورت تجارت از طریق دهلیز بین المللی «شمال - جنوب»  به نفع صادرکنندگان و واردکنندگان هند و روسیه بوده و در قیاس با مسیر موجود از طریق کانال «سوئز»، هم زمان ترانزیت و هم هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد. در حال حاضر انتقال کالا از مسیر کانال «سوئز» 40 روز زمان می برد که دهلیز حمل و نقل بین المللی «شمال - جنوب» آن را تا 25 - 28 روز کاهش خواهد داد.

تشدید فعالیت های تجاری دوجانبه

هند و روسیه با گسترش تجارت دو جانبه، قصد دارند تا سال 2025 گردش مالی سالانه خود را از 11 میلیارد دلار فعلی به 30 میلیارد دلار (عمدتا از طریق فروش اسلحه) افزایش دهند.

دو کشور همچنین روی توافق بلندپروازانه در مورد واردات طولانی مدت نفت خام از منطقه شرق دور روسیه کار می‌کنند.

فعال شدن دهلیز حمل و نقل بین المللی «شمال - جنوب» همچنین فرصت های مناسب تجاری در هر دو جهت را برای کشورهای آسیای مرکزی که دسترسی به آب های آزاد ندارند، فراهم می کند.

گفته می شود که روسیه به انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد بین هند و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ​​شامل روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان می باشد، مساعدت می کند.

این موضوع موجب دسترسی شرکت های هندی و به خصوص تولیدکنندگان دارو، چای، سبزیجات کنسرو شده، انگور و کشمش، برنج، عصاره قهوه و قهوه، ادویه جات، ترشی جات، گیاهان و اسانس ها به بازار اتحادیه که دارای بیش از 173 میلیون نفر جمعیت می باشد، فراهم خواهد کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا همچنین با صربستان و سنگاپور موافقتنامه های تجارت آزاد امضا کرده و در تلاش بهبود همکاری های تجاری با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) می باشد که آنها نیز می توانند از ایجاد دهلیز حمل نقل بین المللی «شمال - جنوب» سود برند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهرناز IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    1 0
    نخست وزیر هند " قبلا تحت تاقیر تفکرات امریکا در باره ایران ومسلمانان حرکت کرد " اکنون که هند با جمعیت زیاد خود در معرض شیوع کرونا و قرنطینه قرارگرفته است " به مردم گوشزد کرد " همکاری کنید تا کنترل ویروس و قرنطینه پایان یابد " وگرنه هند از نظر اقتصادی 20 سال عقب " می افتد.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    5 0
    هرموقع هند از ما نفت خرید اون وقت
  • SE ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    0 0
    مگر سرمایه گذار قحطی است؟ وقتی می بینید آمریکا اجازه خرید نفت ایران را به هند نمی دهند اما در عوض به سرمایه گذاری هند در چابهار چراغ سبز نشان می دهد باید بفهمد یکجای کارتان اشتباه است. آمریکا با اینکار دارد ایران در جهان اسلام لجن مال می کند. مقامات ایرانی با جنایتکاری مانند نارندا مودی دیدار می کنند که هنوز پرونده کشتار مسلمانان گجرات در زنمان سروزیریش در این ایالت باز است. همان نارندا مودی که قصاب گشمیر است و در حال اخراج مسلمانان از هند و مخصوصا ایالت آسام است و کشتار مسلمانان دهلی در سه هفته پیش هم دقیقا با تحریک او و حزب فاشیست بهارتا جاناتا اتفاق افتاده است. حالا مردم مسلمان پاکستان و کشمیر نباید فکر کنند ایران با دشمنان اسلام دوست شده؟ و آیا نباید از ایران رویگردان شده و جذب دلارهای نفتی وهابیون سعودی شوند؟ آیا می دانید سعودی ها در حال تحریک و پاکستانیها علیه شیعه و تبلیغ گسترده وهابیت هستند؟ چرا به آنها کمک می کنید؟ آیا ندیدید در فیلم جنگ جهانی زد نشان داد که قرار است زامبی ها از مرز پاکستان وارد ایران شوند؟ آری. خوب دارید آب به آسیاب وهابیئون می ریزید. باید هم رهبری جهان اسلام را از دست بدهید و اردوغان خبیث با موضع گیریهای نمایشی علیه دولت هند بشود رهبر جهان اسلامی و مدعی خلافت عثمانی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس