کد خبر 1055097
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
المپیک

با توجه به تعویق المپیک توکیو، رشته‌های مختلف در سراسر جهان نگران شرایط جدید برای حضور در بازیهای المپیک هستند.

به گزارش مشرق، به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در جهان و لغو و تعویق مسابقات انتخابی المپیک، روز سه شنبه نخست وزیر ژاپن با رئیس کمیته بین المللی المپیک برای تعویق یک ساله بازیهای توکیو به توافق رسید. بدین ترتیب المپیک توکیو در تابستان 2021 برگزار می شود.

بیشتر بخوانید:

المپیک ۲۰۲۰ توکیو رسماً یک سال به تعویق افتاد


* شرایط متفاوت و دشوار برای ورزشکاران و رشته های مختلف

تعویق یک ساله المپیک شرایط تمامی ورزشکاران و رشته های مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. ورزشکاران حالا باید یک سال دیگر تمرینات خود برنامه ریزی کرده تا برای یک سال دیگر در پیک آمادگی باشند. اتفاقی که سخت و طاقت فرسا به نظر می رسد.

از سوی دیگر رقابتهای گزینشی در بسیاری از رشته ها هنوز برگزار نشده و شرایط ورزشکاران و تیمهای حاضر در توکیو نامشخص است و با توجه به شیوع گسترده و سراسری ویروس کرونا مشخص نیست که فدراسیون های جهانی در این رابطه چه تصمیمی خواهند داشت. در حقیقت ورزشکارانی که تا به امروز سهمیه المپیک را اخذ کرده اند، هنوز به درستی نمی دانند که در تابستان 2021 قرار است با چه حریفانی مبارزه کنند و همین بر مشکلات اضافه می کند. 

نکته حائز اهمیت دیگر، نامشخص بودن مسابقات گزینشی باقی مانده در رشته های مختلف است. شیوع کرونا تقریبا همه مسابقات رشته های مختلف را لغو کرده و با توجه به تداوم کرونا نمی توان در این زمینه برنامه ریزی خاصی داشت و همین کار ورزشکاران متقاضی حضور در المپیک را دشوارتر می کند. چه آنکه در بسیاری از رشته ها، قید زمانی برای برگزاری مسابقات اهمیت دارد و فصل مسابقات به یک بازه زمانی خاص محدود می شود و از همین رو برگزاری مسابقات در تایم های خارج از تقویم روتین و بازه بین المللی فشار زیادی به ورزشکاران وارد خواهد آورد. امری که با توجه به شرایط فعلی اجتناب ناپذیر می نماید. 

به نظر می رسد کمیته بین المللی المپیک راهی طولانی برای نهایی کردن وضعیت سهمیه ها در رشته های مختلف دارد و شاید هیچ رشته ای مانند فوتبال که محدودیت سنی دارد، تحت تاثیر این اتفاقات قرار نگیرد.

* چالش بزرگ برای فوتبال

در میان تمام رشته های المپیکی، فوتبال وضعیت متفاوت و مبهم تری نسبت به بقیه دارد. با تصمیم IOC رقابتهای فوتبال المپیک از المپیک 1988 سئول با محدودیت سنی و با حضور بازیکنان زیر 23 سال برگزار می شود. تصمیمی برای حفظ روح المپیک و جلوگیری از تداخل اهمیت این رقابتها با جام جهانی فوتبال و زیر سایه قرار گرفتن المپیک اتخاذ شد.

رقابتهای فوتبال انتخابی المپیک از 2 سال گذشته در قاره های مختلف برگزار شد و تیم های راه یافته به این رویداد بزرگ مشخص شدند و در حالیکه قرار بود مراسم قرعه کشی این رقابتها برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

حالا و با تعویق یک ساله المپیک بزرگترین چالش پیش روی این رشته وضعیت بازیکنان تیم های حاضر در توکیو 2021 خواهد بود و به نظر می رسد تعداد زیادی از ورزشکاران رشته فوتبال با این وضعیت فرصت حضور در بازیهای المپیک را از دست خواهند داد.

بر طبق قوانین IOC برای حضور در المپیک تنها بازیکنان زیر 23 سال می توانند در ترکیب تیم ها قرار بگیرند اما تعویق بازیها به سال 2021 سوالات زیادی را در اذهان ایجاد می کند که دغدغه مربیان فوتبال سراسر جهان است. آیا این محدودیت سنی در صورت برگزاری بازیها در سال 2021 هم اعمال می شود؟

تکلیف بازیکنان فوتبالی که توانسته اند در مسیر کسب سهمیه در ترکیب تیم های ملی خود حضور داشته باشند و نقش مهمی در المپیکی شدن تیمشان داشته اند، چه می شود؟ آیا آنها شانس حضور در المپیک را خواهند داشت؟ بازیکنانی که در سال 2021 زیر 23 سال نیستند، تکلیف آنها چه می شود؟ با این شرایط کمیته بین المللی المپیک می تواند استثنا قائل شده و و با یک سال فرجه زمانی این بار شانس را به بازیکنان زیر 24 سال بدهد؟

از سوی دیگر تیم های المپیکی بیش از 2 سال با یک مجموعه ثابت و بازیکنان منتخب تمرین کرده در رقابتها حضور یافته اند و البته موفق به کسب سهمیه شده اند و تیم فوق به یک هماهنگی و درک متقابل رسیده و حالا با توجه به تعویق یک ساله المپیک و با توجه به محدودیت های سنی باید بخش قابل توجهی از این کلونی، تغییر کند. آنچه در رشته های همچون فوتبال بسیار دشوار و غیرمنطقی است.

فراموش نکنید که تیم های فوق با توجه به درگیربودن بازیکنان در رقابتهای باشگاهی در سراسر دنیا، فرصت چندانی برای برپایی اردو و انجام بازیهای تدارکاتی نخواهند داشت و از همین رو تیم منتخب و بازیکنان جدید و قدیمی شرایط دشواری را پیش رو دارند و عملا باید بدون هیچ پیش زمینه قبلی به المپیک بروند. آنچه قطعا بازیهای فوتبال المپیک را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

* چالش دردسرساز، سئوال های بی جواب

تمامی سوالات مطرح شده و ده ها سوال دیگر نگرانی این روزهای ورزشکاران در رشته های مختلف از جمله مربیان فوتبال و بازیکنان است. در صورتی که محدودیت قانونی اعمال شود، خیلی از کشورها برای تمرین با ورزشکاران رده های پایین تر مشکلاتی عدیده خواهند داشت. 

برگزاری مسابقات گزینشی باقی مانده از جمله دغدغه های فدراسیون های جهانی خواهد بود. مضاف بر اینکه بسیاری از ورزشکاران نیز شرایط متفاوتی را تجربه می کنند و باید در فصل های غیرروتین و مرده مبارزه کرده و با انجام تمرینات طاقت فرسا و طولانی خود را یک سال در پیک آمادگی نگاه دارند.


باید دید کمیته بین المللی با تعویق المپیک چطور می خواهد مشکل فوتبال و انتخابی المپیک رشته های مختلف را حل کند؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس