کد خبر 1054841
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
المپیک

کارشناس ارشد حقوق ورزشی گفت: فکر می‌کنم بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو یک سال به تعویق خواهد افتاد.

به گزارش مشرق، امیر صدیقی درباره بحث تعویق مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو اظهارداشت: ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که بازی‌های المپیک به‌عنوان بزرگترین و مهمترین رویداد ورزشی موضوعی نیست که مربوط به این چندماه اخیر باشد و کشوری در یک یا دو ماه بتواند از آن میزبای کند، الان ژاپن و شهر توکیو حدود ۷ سال است که درگیر برگزاری المپیک است. دو سال پیش از آن هم برای درخواست میزبانی برنامه ریزی کرده بود، این یعنی حدود ۹ سال است برای برگزاری المپیک ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کرده‌ است.

 

وی افزود: کمیته برگزاری بازی‌ها طبق آن چیزی که رسماً اعلام شده تا حدود دو ماه پیش چیزی نزدیک به ۱۲.۶ میلیارد دلار، یعنی حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان برای برگزاری المپیک هزینه کرده است، البته منابع غیررسمی اعلام می کنند این مبلغ بیش از این ارقام است و چیزی حدود ۲۶ میلیارد دلار است! به همین دلیل هم این کشور، کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون های جهانی علاقه‌مند نیستند تاریخ برگزاری المپیک تغییر کند، چرا که علاوه بر ضررهای مستقیم این اتفاق می‌تواند شوک بزرگی به اقتصاد ژاپن، صنعت توریسم و ورزش بین‌الملل وارد کند.

کارشناس ارشد مدیریت و حقوق ورزشی تصریح کرد: با اتفاقات پیش آمده اکنون سه راه حل برای برگزاری مسابقات وجود دارد، ۱- لغو کامل مسابقات, ۲- تعویق زمان آن و ۳- برگزاری بازی ها بدون حضور تماشاگر؛ البته روز گذشته کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۰ اعلام کرد که بحث لغو کامل مسابقات مطرح نیست و اکنون درباره تعویق زمان آن تصمیم‌گیری می‌شود. به این نکته هم باید اشاره کنیم وقتی در مورد المپیک حرف می‌زنیم نباید فکر کنیم فقط کمیته بین‌المللی المپیک و کشور میزبان در آن نقش دارند، بلکه تمام فدراسیون های جهانی و ورزشکاران نیز در آن دخیل هستند. علاوه بر بحث معنوی و حضور در المپیک که برای هر ورزشکاری ارزشمند است، بحث مادی آن هم بسیار مهم است، چون تمام فدراسیون های جهانی حاضر در برنامه بازی‌ها بخش عظیمی از بودجه چهار سال آینده خود را با توجه به نتایج المپیک به دست می‌آورند.

صدیقی با اشاره به بحث قراردادهای اسپانسری المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز خاطرنشان کرد: از یک طرف قراردادهای اسپانسری هم وجود دارد که چیزی نزدیک به ۴ میلیارد دلار و همچنین حق پخش تلویزیونی مسابقات نیز حدود ۵ میلیارد دلار است. این‌ها ‌مسائلی است که باعث می‌شود تعویق زمان بازی ها کار راحتی نباشد. به نظر می رسد IOC هم نمی‌تواند بازی ها را چند ماه عقب بیندازد، چون در این صورت مسابقات دیگری مانند لیگ قهرمانان اروپا و مسابقات دیگری در سطح دنیا همچون NHL وجود دارند که باعث می‌شوند میلی به تعویق چند ماهه مسابقات وجود نداشته باشد. از طرفی شبکه‌های تلویزیونی جهانی نیز برنامه‌های خود را مشخص کرده‌اند.

وی ادامه داد: با این اوصاف اکنون دو مشکل اساسی دیگر هم وجود دارد، اول اینکه هنوز ۴۳ درصد از سهمیه المپیک بین ورزشکاران توزیع نشده است. یعنی اگر ۱۱ هزار ورزشکار در المپیک شرکت کنند، هنوز حدود پنج هزار سهمیه آن بین ورزشکاران تقسیم نشده است، البته راه‌هایی برای توزیع سهمیه المپیک در نظر گرفته شده، اما این راهکار ها خیلی عادلانه به نظر نمی‌رسد و با روح المپیک تطبیق ندارد و به همین دلیل به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده است. موضوع بعدی هم آماده‌سازی ورزشکاران برای حضور در المپیک است. الان بسیاری از اردوها لغو شده است و ورزشکاران بلاتکلیف هستند. ضمن اینکه کشورهای مانند برزیل، نروژ، آلمان، انگلیس و ایران نیز درخواست تعویق مسابقات را داده‌اند و از طرفی هم برخی کشورها مانند استرالیا و کانادا به طور کل اعلام کرده‌اند که در مسابقات شرکت نمی‌کنند.

صدیقی که سابقه سه سال حضور در بخش مدیریتی کمیته بین‌المللی المپیک را دارد، گفت: نخست وزیر ژاپن اعلام کرده برای تصمیم‌گیری نهایی منتظر تصمیم IOC هستند اما هیئت اجرایی IOC هفته گذشته جلسه خود را برگزار کرده ولی به نتیجه قطعی نرسیده است. در این شرایط به نظرم کمیته بین‌المللی المپیک به دنبال خرید زمان است تا بتواند راهکاری برای برگزاری بازی‌ها در بهترین شرایط ممکن برای همه طرفین باشد اما به نظر می رسد طبق چیزی که منابع موثق گفته‌اند حداقل یک سال برگزاری المپیک ۲۰۲۰ به تعویق خواهد افتاد که این موضوع هم بیشتر به نفع ورزشکاران ما است. ورزشکارانی مانند سهراب مرادی، حسن یزدانی و حمیده عباسعلی مصدومیت‌های دارند و می‌تواند تا آن زمان به آمادگی کامل برسند و از شانس های اصلی ما برای کسب مدال برای کشورمان باشد.

وی در پایان یادآور شد: از طرف دیگر چنین اتفاقی تاکنون در بازی‌های المپیک سابقه نداشته است. المپیک در سال‌های ۱۹۱۶، ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴ به خاطر جنگ‌های جهانی برگزار نشده است و سه  دوره دیگر در سال‌های ۱۹۷۶، ۱۹۸۰و ۱۹۸۴ هم به خاطر مسائل سیاسی آن روزها به نوعی با بایکوت بعضی از کشورها روبرو شد اما برای اولین باری است که به خاطر بیماری و خارج از انگیزه‌هایی مثل جنگ  و انگیزه های سیاسی بازی ها به تعویق خواهد افتاد. فکر می‌کنم تعویق مسابقات هم تنها راه حل است و به نظرم تا دو هفته آینده نیز این موضوع به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس