عکس/ قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها در ترکیه پس از گسترش بیماری کرونا در این کشور

سال‌هاست بسیاری از دلسوزان انقلاب، از تبعات سهمگین فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مال گرایی و رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره ای در ایران از دهه هفتاد تا امروز، گلایه کرده‌اند.

مشرق - ممکن است برای شما هم این سوال پیش امده باشد که چرا در کشورهای پیشرفته دنیا مردم این چنین به فروشگاه‌ها حمله می‌کنند؟ چرا مواد غذایی در فروشگاه‌ها به سرعت تمام می‌شود؟ اما در ایران تاکنون با چنین صحنه‌هایی مواجه نشده‌ایم؟

 این تفاوت، دلایل زیادی دارد؛ یکی از دلایل مهمش در بند بعدی آمده؛ دلیل دیگرش تصویر غلط و بزک شده‌ای است که رسانه‌ها برای ما از غرب ساخته اند. اما در اینجا تنها از دو زاویه به این تفاوت نگاه کرده ایم.

 اول؛ یک دلیل ساده اما بسیار معنادار دارد این تفاوت رفتار که کمتر به آن توجه شده:

 سیستم غیر متمرکز، خرده فروشی و مویرگیِ مغازه محور توزیع و فروش کالا در مقابل سیستم متکی بر مال ها، هایپرشاپ‌ها و فروشگاه‌های زنجیره ای بزرگ!

 وقتی شما سبک و مدل فروش را بر فروشگاه‌های بزرگِ همه چیز فروشی متمرکز کنی و مغازه های کوچک و کاسبی‌های خرد صنوف مختلف را از سطح شهر جمع کنی، یکی از تبعاتش می شود همین صحنه‌هایی که در مواقع بحران در شهرهای اروپا و امریکا دیده می‌شود.

 شما در شهرهای ایران حتی کلان شهری مثل تهران، کافی است از در خانه به سر کوچه بیایید تا در زمانی کمتر از پنج دقیقه حداقل به دو مغازه سوپر مارکت برسید با انواع خوراکی‌های مورد نیاز شما.

 طبیعی است در چنین فضایی که همه مایحتاج روزمره شما از مغازه سر کوچه تامین می شود، ضرورتی بر حضور در هایپرها ندارید و طبیعتا از تجمع و فشار جمعیت هم در زنجیره ای ها کاسته می‌شود. نگرانی و دغدغه ای هم برای خرید کالای مطلوبتان ندارید.

اما همین تفاوت ساده که سال‌هاست به عنوان نماد باکلاسی و پیشرفت آن ور آبی‌ها و عقب ماندگی ما این‌وریها در مغز ما فرو کرده اند، ناشی از تفاوت نگاه مصرفگرا، سودمحور و سرمایه سالار تمدن غرب به کالا و اقتصاد و مردم و همه چیز است.

 سال‌هاست بسیاری از دلسوزان انقلاب، از تبعات سهمگین فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مال گرایی و رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره ای در ایران از دهه هفتاد تا امروز، گلایه کرده‌اند.

کاری به سهمی که این نوع از فروشگاه‌ها در پروار کردن سرمایه دارها، مکیدن خون مستضعفان، مصرفگرا کردن مردم، استثمار کارگران، نابود کردن بقالی‌های سنتی و مغازه داران خرد و ... دارند ندارم؛

 همین تفاوت رفتار مردم ما با مردم شهرهای مبتنی بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در بحران کرونا، شاید جرقه‌ای باشد که بعضی‌ها را از خواب غرب پرستی و غربگرایی بیدار کند!

 شاید هیچ وقت فکر نمی‌کردیم تبعات مخرب فرهنگی اجتماعی مصرفگرایی و مال گرایی را بتوانیم این چنین عیان و عینی نشان دهیم؛ عزت لگدمال شده مردمان ساکن شهرهای اروپا و آمریکا، جنگ و دعوای بین شهروندان و استرس و هراس در چشمانشان به خاطر گرسنه نماندن، روضه مکشوف همین سیستم سرمایه‌سالار است.

 دوم؛ یکی از فیلم‌هایی که این روزها در فضای مجازی از غارت یا هجوم مردم به فروشگاه‌ها در اروپا منتشر شده است را دیدم؛ اولین حسی که با دیدن زنان و مردان مضطرب و نگران اروپایی به من دست داد، دلسوزی بود! واقعا از اعماق قلبم دلم برای این مردم سوخت.

 چرا این انسان‌های در کنار هم، اینچنین با هم غریبه اند؟ چرا برای یک لقمه نان هیچ رحم و مروتی نسبت به بغل دستی‌شان ندارند؟ انسان مگر حرمت ندارد؟ چرا باید به اینجا برسد که مثل موجودات دیگر بر سر نان، جنگ کند؟

 علت العللش یک چیز است؛ جهان‌بینی و در نهایت سبک زندگی ای که تمدن غرب برایش به ارمغان اورده، به او گفته است فقط به فکر خودش باید باشد

و به حاکمانش هم یاد داده به فکر ان باشند که سودشان در آن است، این وسط عده ای هم له شوند، به درک!

 دلم برایشان سوخت به خاطر حاکمان بی رحمشان، به خاطر متفکرین بی خدایشان که این چنین برایشان ذلت هدیه آورده‌اند!

 و احساس غرور کردم از عزتی که مردم ما در سایه حکومت ولایی دارند و البته خیلیها قدرش را نمی دانند. إنّ العزّه لله و لرسوله و للمومنین

قدر داشته هایمان را بدانیم!
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 112
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 44
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    چون ما خیلی چیزا لازم داریم اما پول نداریم
    • CA ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      99 18
      عزیزم ما که خدا رو شکر داریم ولی دیگه بی شعور بازی در نمیاریم.
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      نه داداش اونی که تو نیاز داری با پول بدست نمیاد: عقل.
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      17 58
      احسنت به پیام 14:45
    • DE ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      95 22
      آرد و نان و مواد غذایی کنسروی که خیلی به پول زیادی نیاز ندارد الآن شما توی ایران از هر جایی میتونی بخری ولی ما الان چندین هفته است که هیچکدومشون رو پیدا نمی کنیم. واقعاً نیست با این وضعیت کنونی فکر کنم چند هفته دیگه هم اوضاع همینه. چرا فکر می کنید همیشه اوضاع توی اروپا و امریکا بهتره؟ واقعاً چرا؟
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      77 14
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
    • احمد IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      51 12
      خطاب به 14:45 و 21:20، اشتباه می کنی، اگر این استدلالت درست بود، باید چنین اتفاقی که در کشورهای غربی افتاده در مناطق مرفه نشین تهران هم می افتاد، ولی حتی یک فروشگاه هم در ایران به سبک کشورهای غربی غارت نشده است.
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      16 34
      احمد استدلالت کاملا غلطه. وهیچ ربطی به پیام 14:45و21:20نداره.!!!
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      50 20
      چطور پول داری اینترنت بخری بیای اینجا چرت و پرت بنویسی؟
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    نکته مهمیه که باید دقت داشته باشیم خیلی از اطوارهای لیبرالها باعث هزینه در جوامعی مثل ما هست لزوما پیروی از اونها پیشرفت نیست
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    اونها قوانین سختی برای قرنطینه در نظر گرفتن و مطمعن باشید با هزینه کمتر و سریعتر از ایران ارونا رو کنترل میکنن
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      82 16
      بله داریم می بینیم :) خدایا اینا کی دست از حقارت بر میدارن هوففـــــــــــــــ
    • DE ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      34 15
      فقط یه چند روز دیگه صبر کن,فقط چند روز!
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    107 0
    کسانی که به خاطر تفریح و خوش گذرونیشون باعث انتقال بیماری به شهرم بشن هیچ وقت نمیبخشم،و حلالشون نمیکنم،همچنین کسانی که میتونستن کاری کنن و نکردن،گفتن ببینیم حالا چی میشه
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    چرت و پرت نگو. تفاوت در ظرفیت خالی اغلب تولیدکنندگان هستش. اینجا با 30 درصد ظرفیت داریم کار می کنیم، اونجا بالای 90 درصد. واسه همین تا یه مشکلی پیش بیاد کافیه فقط مواد اولیه تامین بشه. اما اونجا به همین سادگی امکان پذیر نیست.
    • رامین IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      70 9
      خطاب به 15:10، چرت و پرت را تو داری می گی ماله کش غرب پرست، الان در کشورهای غربی درگیر کرونا با بحران کالاهای اساسی روبرو هستیم، در حالی که اونا مثل ما تحت تحریم هم نیستند. در ضمن عدم هجوم مردم ایران به فروشگاهها حتی در مناطق مرفه نشین پایتخت را چطوری می خوای توجیه کنی؟!!!!!!
  • DE ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    48 23
    من که دلم اصلا برای غربیها نمیسوزه خداییش دارم حال هم میکنم!
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    هر ابلهی میدونه یه علت بیشتر نداره! پول۰
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      73 16
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      38 12
      یعنی مردم ما اگر پول داشتن مثل اروپایی ها وحشی میشدن؟ :( نچ نچ چقدر چیز بدیه این پول.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    چون پول ندارند. البته شماها که شکمتون سیره اینو نمی فهمین و نخواهید فهمید. ولی واقعیتش اینه که وقتی می رم فروشگاه و دو قلم جنس می خرم می شه n تومان ترسم می گیره.
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      60 8
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      31 13
      دروغ بسه دیگه دروغ گو، یعنی میگی مردم ایران اگر پول داشتن مثل مردم اروپا به هم جفتک میزدن و برای چند سالشون غذا انبار میکردن؟؟ واقا از استدلالتون خندم میگیره.
    • حامد IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
      3 2
      خداروشکر پس امثال تو وحشی پول ندارین وگرنه همه رو میخوردین
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    چون پول ندارن
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      56 14
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
  • ایرانی IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    بهتر نبودن راستش را مینوشتین به دلیل نبود قدرت خرید ایرانی هست که فروشگاه زود خالی نمیشه همون طور که می تونین و می دونیم روسریها تو کشورمون که عدشونم کم نیست درآمدشان کفاف خرید دو روز را هم نمیکنه؟ چه رسد که سبد را بتونن پر کنن برای مثال بنده که تجربه زندگی در اروپا را دارم گوشت کیلویی ۳ یورو هست کارگر ساده در روز حداقل ۴۰یورو حقوق میگیره یعنی با یک روز کار میتونه ۱۳ کیلو گوشت بهره ایرانی کارگرش اگر بتونه کار پیدا کنه در روز ۱۰۰هزار تومان حقوقشه گوشت کیلویی ۱۲۰هزار تومان یعنی با یک روز کار ۸۰۰گرم میتونه گوشت بخره فکر نمی کنین دلیلش این باشه یا علی
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      42 2
      حقوق یک متخصص ویروس شناسی 1800 یورو در ماهه، اونوقت حقوق کارگر ماهیانه 1200 یورو.
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      67 15
      نداشتن قدرت خرید؟!!! پس اینایی که هرروز دارن خرید میکنن بدون حمله بردن مردم ایران نیستن؟ اینایی که سفر شمال و جنوبشون در هر شرایطی به راه هست و همش هم درحال خرج کردن مردم کجان؟ اونایی که چندصدهزار تا میلیون تومن دادن و بحران کمبود پوشک و دستمال و رب به وجود آوردن هم لابد مردم یه سیاره دیگه بودن
    • DE ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      54 14
      شما که تجربه زندگی در اروپا را داری حتماً میدونید که هزینه ها هم خیلی بیشتر از ایرانه چرا فقط گوشت را مثال می زنید؟ چرا نمی گین که حداقل 1500-1600 یورو فقط هزینه های جاری یک زندگی ساده است؟
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      48 6
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
    • امین IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      49 12
      جناب ایرانی اگر استدلالت درست بود، این اتفاق باید در فروشگاههای بالای شهر تهران هم می افتد، کل مردم ایران که بی پول نیستند، کل مردم غرب هم پولدار نیستند، حتی یک فروشگاه هم در ایران غارت نشده است، امثال شما به خاطر تصویرسازی بسیار مثبت و رویایی که از غرب دارید، حتی اتفاقات منفی در این کشورها را ناشیانه توجیه می کنید.در ضمن به نظرت چرا با وجود تحریم، کمبود کالا در فروشگاههای ایران وجود ندارد، ولی کمبود شدید کالا در کشورهای صنعتی غربی بوجود امده است؟!!! شما با این حد از خودتحقیری بهتره به جای ایرانی ، اسمتو عوض کنی و بزاری غربی یا غرب پرست.
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      31 4
      داری اشتباه میکنی عزیز جان، مردم ما انسانیت دارن بر خلاف مردم اروپا. اینکه میگید مردم ما اگر پول داشتن، مثل اروپایی ها وحشی بازی در می آوردن و فروشگاه هارو خالی میکردن صددرصد اشتباه هست.
  • DE ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    بسیار زیبا و سنجیده بود.
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      70 0
      در حوادث ناگوار بنزینی علی رغم بدی ان اتفاق اما از غارت فروشگاه های زنجیره ای هیچ ناراحت نشدم چون علاوه بر مالکان حقیقی و حقوقی گردن کلفت و ظالم و استثمارگر کارگران رزق و روزی کاسبان خرد را هم پایمال میکنند
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      50 2
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
  • خادم IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    نخیر ... مردم پول ندارند !!!!
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      پس اینایی که هر روز تو فروشگاه ها میچرخن دارن خرید میکنن مردم نیستن؟
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      84 15
      فکر نکنم خرید نان و دستمال کاغذی آنچنان پول هنگفتی لازم داشته باشه!!!
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      5 72
      16:27بله اینا مردمند ولی اقلام مورد نیاز ومحدود می‌خرند. اقلام گران ومردم نمی توانند بیش از نیاز بخرند.!!!
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      74 16
      کافی است همین شما بفهمبد فلان چیز قراره گرون بشه. اونوقت خواهیم دید که پول دارید یا ندارید!
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      50 8
      شما خودت که الحمدلله داری چرا نرفتی بیشتر از نیازت بخری ؟!
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      40 1
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
    • DE ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      37 15
      نخیر....مردم شعور دارن! !! بابا ول کن این فاز خودکم بینی رو.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    84 12
    قدر داشته هایمان را بدانیم
  • کامل IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    فکرنکنید از فرهنگ زیاده از کم بودن حقوق و پول است.
    • ناشناس IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      91 1
      دقیقا...همونطور که در حال رفتن مسافرت هستند..
    • ایرانی IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      66 2
      اول اینکه مردم ایران خیلی هم با فرهنگن بعدشم ماهم داریم با حقوق کارمندی زندگی میکنیم ولی دیگه گدا نشدیم والا بخدا
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      63 1
      اگر مردم ما ندارن چرا تا چند روز تعطیلی میشه صف کیلومتری جاده ها تشگیل میشه . چندین میلیون سفر اتفاق میفته حالا بخاط کرونا امسال کمتر شد ولی همیشه خیلی سفرا زیاده .این سفرا پول نمیخواد؟ البته قدرت کم خرید عده زیادی از مردم رو قبول دارم اما در مورد فروشگاههای زنجیره ای هم حرفش منطقیه
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      39 2
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      28 1
      انقدر تو سر خودتون و ایران زدید کم کم داره باورتون میشه. تلقین خود کم بینی در بین جوامع از برنامه های اصلی استعمار بوده.
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    وقتی دولت همه چیز را گران کرده بود مردم بنده خدا از ترس کمیاب ونایاب شدن اقلام به فروشگاه ها حمله کلمه خوبی نیست. با شتاب به خرید پرداخته بودند ولی جمع آوری زیاد اقلام به ضررشان تمام شد چرا که تاریخ گذشته وخیلی عواقب دیگر داشت تجربه کردند ودیگر اینکه آنقدر اقلام گران مردم قدرت خرید بیش از احتیاج را ندارند.!!!!
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      49 1
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      21 1
      الآن، کی به فروشگاه ها حمله کرده ایرانی ها یا اروپایی های متمدن؟
  • حسین IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    من شخصا پول لازم برای خرید زیاد را ندارم فکر کنم خیلی ها مثل من هستند و شما هم در تحلیلتان دانسته یا ندانسته این موضوع مهم را نادیده گرفتید
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      74 1
      شما باید از خودتون بیشتر بگید تا برای مردم روشن بشه که به خاطر فقر نمیتونید خرید کنید یا به خاطر بی عرضگی نمیتونید کار پیدا کنید و یا به خاطر برنامه‌ریزی غلط نمیتونید پولتون رو درست مدیریت کنید؟
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      64 0
      انصاف داشته باشیم ، شما اگر واقعا و به شکل اضطراری احساس خطر میکردی حتی اگر شده تمام دارایی ات را خرج خرید مایحتاج میکردی. حتی اگر لازم بود قرض هم میکردی ، نه عزیز شما و بقیه پولش را دارید اما ضرورتی برای خرید نمی بینید. الحمد .. .
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      35 1
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    با کدوم پول بریم خرید
    • . IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      90 2
      واقعا....همین گوشی که تو دستته داری باهاش نظر میدی بفروش بدوو برو فروشگاه
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      50 1
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    19 61
    ولی زمانی که یک سال پیش کرونایی در کار نبود دولت محترم کاری کرد که همه به فروشگاه ها هجوم بردند و کامیون کامیون رب و روغن خریدند . این داستان از بهر آن گفتم که بدانید امان از دولت
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      33 1
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    61 21
    ما پول خرید کلان کردن رو هم داشتیم الحمدلله اما ترجیح دادیم هفتگی و در ساعات خلوت از سوپر سر کوچه مون خرید کنیم
  • معلم IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    6 76
    ما قصد داشتیم برای یک ماه خرید کنیم ولی واقعا پول نداشتیم الان سه ساله که ما نمیتونیم خیلی چیزها را بخریم
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      34 1
      بحث پول نیست . چون مردم ثروتمند انگلیس مواد ضدعفونی کننده رو حتی از بیمارستان ها می دزدند ولی در ایران مردم عزیز ما با وجود تحریم ها کارگاه تولید ماسک راه اندازی می کنند و آن را بین محرومان جامعه توزیع می کنند و می توان گفت به دین و مذهب و الگو های جامعه ارتباط دارد خوشا به سعادت جامعه ما که الگو هایی مثل پیامبران و ائمه و خانوم فاطمه زهرا دارد . حضرت آقا و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی از تربیت یافتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند .
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
      1 2
      آره مشخصه، مثلا اینترنت!!
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    8 69
    چون پول نداریم یه کیسه خرید میکنیم میشه 500هزار تومن
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    48 40
    من که خودم از فروشگاه خرید میکنم نه از بقالی سرکوچه. چون به ازای هر خرید تخفیف داره و تنوع و فراوونی هم داره. ولی سوپرمارکت همه اقلام لازم و نداره
  • ناشناس IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    30 2
    بله درسته بنده هم جزه همان دسته بودم ولی خدا شاهده هیچکدام از وسایلی که خریدم تاریخ مصرفشان تمام نشد و درست وبه موقع مصرف شدند.شماها خبر دارید در غرب وسایل مورد نیاز هم گران هستند شماها میدونید اونا بجای خرید رفتن غارت کردن خوبه وقتی از همه چی خبر نداریم نظر ندیم
  • حسین IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    8 60
    مردم قدرت خرید ندارن.........
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    10 61
    چون پول ندارن همین
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    42 25
    خیلی بی شعور هستی که نوشتی مردم چرا حمله نمیکنند ،واقعا متاسفم
  • م IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    102 1
    وقتی احتیاجی به خرید زیاد نیست چراباید زیاد خرید کنیم .این غربی ها تحت تاثیر فیلمهایی که میسازن قرار گرفتن فک کردن قراره دنیا بهم بریزه نادانها .مردم کشور من همیشه آماده اند تا بهم دیگه کمک کنند از خودشون میگذرند برای هم وطنشون درعوض غربی ها اومدن دوتا کمد تفنگ خریدن که بتونن باهاش دستمال توالت گیر بیارن یعنی تو کار این مردم موندم!!!فقط یه سوال؟ شماها فکر میکنید کسانی که برای خرید ازفروشگاه ها تفنگ اسلحه انبار کردند میرن خرید یا میرن غارت !!! واقعا قدر داشته هامون رو نمیدونیم....
  • ارمان IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    2 72
    حرف شما كاملا درست ولي شخصي خودم پولي ندارم برم خريد كنم
    • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
      2 1
      چطور براي وبگردي تو اينترنت پول داري اما براي شكمت كه مهمتره پول نداري؟! امان از درد خود كم بيني امان!!!!
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
      1 0
      تو شعور نداری الاغ
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    37 22
    حمله چرا؟! همه چی شکر خدا به وفور هست هروقت احتیاج داشتند به اندازه وسعشان خریداری می‌کنند.!!!
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    6 60
    چون مردم دیگه به شرایط سخت و بحران عادت کردن و دفعه اولشون نیست.اما غربی ها از این چیزا ندیدن.
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      2 45
      احسنت.
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      28 1
      اون حراج قبل از سال نو میلادی رو چی می گی ؟ چرا اون مردم پولدار غرب واسه جنس ارزون حراج اینقدر به سرو کله هم میزنند و باهم درگیر می شن ؟
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      24 1
      غربی ها ی پولدار حتی در حراج قبل از سال نو میلادی هم برای جنس ارزان به فروشگاه ها حمله می کنند و به سرو کله ی هم می زنند .
  • محمد IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    4 55
    چون پول نداریم
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    58 1
    آفرین به خودمون.از حالا غربی ها باید از ما یاد بگیرن
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    2 61
    ابله جان به خاطر اینه که تو اون کشورها قرنطینه اعلام میشه و در ایران بدلیل تحریم ها و مسائل دیگه نمیشه قرنطینه اعلام بشه. و الا اگه تو ایران هم قرنطینه اعلام بشه متوجه میشی چیزایی که این بالا نوشتی فقط شعاره!!!
    • امید IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      47 1
      جنماب 18:39،ابله تو هستی که فکر می کنی همه مثل خودت هستند، در آمریکا و انگلیس که قرنطینه اعلام نشد دانشمند، حداقل اخبار دقیق قرنطینه در کشورهای مختلف را دنبال کن.
  • بیتا فاطمیان AU ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    35 3
    بیشتر خرید اینها از کارتتون قرض میگیرن همه آش فرضیه و از احمق بدونشون هست همین
  • مریم IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    71 3
    این عادت مردم ابران است که خود را حقیر وکوچک ببینن همسر من یه کارمند است خودم هم خانه دار مال واموال چندانی نداریم ولی الان تو حسابمون ۱۵ میلیون داریم به گفته شما عزیزان از بی پولی نبود که خرید مازاد نرفتیم اکثر ما ایرانی ها اعتقاد داریم روزی رسون خداس اون چیزیرکه روزی نباشی اگه انبارم کنی خوردت نمیشه ...اینقدر خودمان را تحقیر نکنیم درصد زیادی از این رفتارها به دلیل نداشتن اعتقادات دینی افراد است
    • DE ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      46 1
      خدا به زندگیتون برکت بده. یه انصافی هم به بعضی از دوستان که فقط غر میزنن
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    1 59
    مردم ایران پارسال حمله کردند به فروشگاه رب ۵۰۰۰ تومانی را تا ۲۵ هزار توان رساتدند
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    1 60
    بازم دم شما گرم که حس دلسوزی برای اجنبی داری و از درد اونها ناراحتی.یاد روزهای سال 97 و هجوم مردم ساده به فروشگاهها و تموم شدن دستمال کاغذی میفتم.چقدر مارو مسخره کردن و بهمون خندیدن.کسی بود دلش برای بعضی مردم زودباور ما بسوزه و راه حلی برای مرض زودباوری بده؟ مسوولین ما چقدر به فکر عزت مردمشون هستند؟
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      28 0
      دروغگو کی مردم سال ۹۷ دستمال کاغذی غارت کردند؟
  • محد IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    48 0
    بسیار دقیق و موجز بود. احسنت
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    48 1
    تعداد شعب فروشگاه های زنجیره ای باید محدود شه که کم کم جای سوپرمارکت ها رو نگیرن
  • علی IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    46 1
    پول برای عوض کردن مبل و پرده و هزار خرت و پرت که دم دمای عید شروع می شود داریم.همین یافت آباد و کذا آباد ها را پارسال یادتان هست؟پول دارید فقط چون می دانید شر درست نمی شود و ته دلتان آرام است مثل آنها نیستید.خودتان را گول نزنید.پول برای سیگار و تنقلات و .....
  • ناشناس IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    44 1
    سلام خدمت شما دوستان ولا همه مردم ایران پولدارن ولا اگه برا خوش گذرونیتون باشه پدل دارید اما در چنین مواقع پول ندارید ولا قشر ضعیفتر از کمیته نیست ما ماهی ۱ میلیون زندگیمون میچرخه همین که دستتون ب کسی دراز نیست یعنی داری ولا مردم ما عادت کردن ب ناشکری
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    43 1
    بعضی ها عین طوطی همش حرفهای صدمن یک غاز منو تو وبی بی سی روتکرار میکنن که اره مردم ایران پول ندارند بیماری خودتحقیری وخودکوچک انگاری درمانی ندارد برای این افراد یاسین بگوش خرخوندن است یکم انصاف وخجالت خوب چیزیه اگه هرکدوم از کشورهای اروپایی فقط یکسال تحریم بودن همدیگه رومیخوردن بجای غذا ایران که چهل ساله تحریمه مگه قرار نوی کشور هیج فقیری نباشه فقر هزار یک دلیل داره بی عرضگی ورشکستگی بدهکاری وهزار دلیل دیگه ولی همینکه الان تواین شرایط لازم نیست به فروشگاه ها حمله کرد حداقل تواین شرایط قابل تحسین هستش این قدر خودتحقیر نباشیم
  • CA ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    5 27
    ﻳﻚ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺰﺭﮒ ﺭﻭ ﻓﺮاﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻱ, اﻳﻨﺠﺎ( ﻛﺎﻧﺎﺩا) ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻴﭻ ﺳﺎﺑﻘﻬﺎﻱ اﺯ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻧﺪاﺭﻥ, ﻓﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻦ ﭘﻴﺘﺰا اﮔﺮ ﻧﺒﺎﺷﻪ اﺯ ﮔﺸﻨﮕﻲ ﻣﻴﻤﻴﺮﻥ, ﺗﻮﻱ اﻳﺮاﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺟﻨﮓ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻴﺪﻭﻧﻦ ﭼﺠﻮﺭﻱ ﺩﺭ ﻣﻮاﻗﻊ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻛﻨﺎﺭ ﺑﻴﺎﻥ
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
      32 0
      غربی ها ی پولدار حتی در حراج قبل از سال نو میلادی هم برای جنس ارزان به فروشگاه ها حمله می کنند و به سرو کله ی هم می زنند .
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    28 0
    باور کنید ایرانی بسیار متمدن هست. ولی فشارها، تحریم، خرافات، تبلیغات غول های رسانه ای و... اجازه شکوفایی ایران عزیز رو نمی دهند. کافیه اول آموزش قوی داشته باشیم و بعد یه مقدار آزادیمون و دموکراسیمون قوی تر بشه. بعد ببینید ایران به کجا میرسه. مطمئنم روزی میرسد که ایران و ایرانی باعث مباهات بشریت خواهد شد
  • احمدخواجوند US ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    0 16
    یعنی باید حمله کرد؟
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    1 14
    احمد 14:45کلا گفته پول نداریم خیلی چیزا لازم داریم تومتوجه صحبتش نشدی بی ربط استدلال کردی.!!!
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    8 0
    مطلب خوبه عنوان نه. مردم ایران خیلی عزیز هستند.!!!
  • عمو جواد IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    4 1
    چون ما ملت بزرگ و شریف و قهرمان و مقاوم هستیم ما تمدن 5000 ساله داریم ما خیلی خوبیم فقط ما....
  • زهرا IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    6 0
    ایران ومردم عزیزم و رهبرمو دوست دارم
  • ایران IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    1 1
    ایرانی یعنی غیرت یعنی شرف یعنی عزت به الله هیچ جای دنیا آرامش و امنیت ایران رو نداره و مردم غیور ما هم بر این موضوع واقف هستند و میدانند که رسانه های های بیگانه دنبال نداشته هایشان هستند که اولین نداشته انها شرف و عزت هست که ندارند و دومین نداشته هاشون نداشتن ملت شریف و انقلاب دوستی همچون ایرانی اول درود به رهبر عظیم الشان جمهوری اسلامی ایران و درود به ملت وطن دوست ایران سردار سلیمانی ها اگر رفتند امنیت به جا گذاشتند و مملکت ما به لطف یزدان پر هست از سردار سلیمانی ها
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
      0 0
      رفتی تو باقالی ها عموجون!
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    1 1
    اولا اینجوریام که میگی نیست و اینجا موقع توزیع سبد کالا سال ۹۲ دیدیم چه خبر شد. همین رفتار ترافیکی رو ببین پس زیاد دل خوش نباشید. در ضمن پول هم کمه. مغازه به قول خودتون زیاده در حد ۵ برابر نیاز. اونجا کشاورز ۵ درصده اینجاد۳۰ درصد. در ضمن خوبی مردم رو به مسئولین نچسبونید. مسئولین ما مفت نمی ارزن. ولی تو مردم آدم بامرام خوب هم کم نیست. زیادی خوب نبودن مسئولین این کشور رو با لگد بیرون می کردن.
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    0 1
    از این به بعد فقط از سوپری محله مون خرید می کنم و دور فروشگاه های زنجیره ای و هایپر مال ها رو خط می کشم و به همه اطلاعات میدم تا اونام بیدار شن.
  • سلمان IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    0 0
    متعجبم از بعضی ها که دارند اما مردم تو کشورشون به فروشگاه اسلحه هجوم می برند
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    1 1
    خخخخخخ یادی هم بکنیم از اون سال که ماکارونی و رب گوجه و تن ماهی و پوشک و دستمال و ... در فروشگاه ها پیدا نمی شد و مردم آمریکا با حمله فروشگاه‌ۀای ایران همه اینها رو غارت می‌کردن!
  • امین IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    0 0
    درسته من اخیرا بارها شده یک کالا یا برندی خاص از یک کالا که مورد نیاز همه جامعه است را در هایپرها پیدا نکردم ولی در بقالی های محله به راحتی و به وفور پیدا کردم. چون در هایپر هر نفر می تواند سهم دیگران را بردارد ولی در خرده فروشی ها اینطور نیست. هم اقلام توزیع شده و تناسب جمعیت به دست مصرف کننده می رسد هم خریدار و فروشنده آشنا هستند و فروشنده نمی گذارد یک نفر حق دیگران را بخورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس