کد خبر 1052893
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
عراق|اولین درخواست از نخست‌وزیر جدید/ آغاز رایزنی با فراکسیون‌ها برای تشکیل دولت

رئیس جمهور عراق امروز عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت جدید کرد و از او خواست تا انتخاباتی پیش از موعد و سالم برگزار کند.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی الفرات، برهم صالح رئیس جمهور عراق امروزسه شنبه در جریان مراسم مامور کردن عدنان الزرفی برای تشکیل دولت جدید این کشور در کاخ السلام در شهر بغداد، برای الزرفی آرزوی توفیق و موفقیت در ماموریت جدیدش کرد.

وی همچنین از الزرفی خواست تا برای برگزاری انتخاباتی پیش از موعد تلاش کنند و انتظارات عراقی ها و خواسته های مشروع تظاهرات کنندگان مسالمت جو را از طریق اصلاحات لازم محقق کند.

صالح همچنین از مامور تشکیل دولت جدید عراق خواست تا حاکمیت و ثبات و امنیت عراق را پاسداری کند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: عراق مستحق بهترین ها است و ملت آن جانفشانی های بزرگی برای زندگی آزاد و کریمانه و آینده ای نویدبخش برای همه فرزندانش انجام داده است.

صالح گفت: ماموریت ها و اقدامات زیادی همچنان پیش روی ما است که همه اقشار ملت عراق خواهان انجام آن هستند. این امانت و مسئولیتی بر گردن ما است که همگی باید برای تحقق آن تلاش کنیم.

در همین حال، عدنان الزرفی نیز بعد از مامور شدن از کاخ السلام رهسپار پارلمان شد تا مذاکرات درباره تشکیل دولت را آغاز کند.

فالح الزیادی از نمایندگان ائتلاف النصر گفت: برگزاری انتخاباتی زودرس و سالم باید از جمله اولویت های تشکیل دولت باشد.

در همین حال، ریبین سلام عضو حزب دموکرات کردستان عراق در اولین واکنش، مامور شدن الزرفی را به وی تبریک گفت و تصریح کرد: کردهای عراق مشکلی با اسامی ندارند. ما به عدنان الزرفی مامور تشکیل دولت تبریک گفته و برایش آرزوی توفیق می کنیم.

وی در عین حال از الزرفی خواست تا به دلایلی که باعث ناکامی محمد توفیق علاوی در تشکیل دولت شد، توجه کند و حقوق اقشار را پاسداری کرده و با آنها براساس قانون اساسی برخورد کند.

سلام گفت: باید مذاکره و گفت وگو با احزاب کرد عراقی در صدر برنامه باشد. تشکل های کرد عراقی در صورت پایبندی الزرفی به اجرای قانون اساسی و پاسداری از توازن و شراکت، از وی حمایت خواهند کرد.

شیروان میرزا از نمایندگان کرد پارلمان عراق نیز گفت: کردها از الزرفی می خواهند که مشکلات بین بغداد و دولت محلی منطقه کردستان عراق را در زمینه سهم کردها از بودجه و پرونده نفت و گاز و مشکلات باقی مانده بین دوطرف بویژه درباره اوضاع مناطق مورد مناقشه حل کند.

طه امین دیگر نماینده کرد پارلمان عراق نیز گفت: مامور شدن الزرفی اولین گام است و موفقیت ماموریت او بستگی به خودش دارد.

وی افزود: الزرفی باید رایزنی ها با همه تشکل های پارلمانی را آغاز کرده و اهداف دولت خودش و آنچه را به تشکل های کردستان عراق و این منطقه ارایه خواهد داد، شرح دهد.

امین گفت که باید منتظر شد تا رایزنی های الزرفی با تشکل های کردستان عراق آغاز شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس