پرچم نمایه چین و آمریکا

مقایسه نوع عملکرد 2 کشور چین و آمریکا در موضوع مواجهه با بحران کرونا در ایران نمونه عینی و ملموسی از ضرورت اجرای سیاست «نگاه به شرق» را پیش روی ما قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین با ارسال پیامی به «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران ضمن اظهار همدردی با دولت و ملت ایران که در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونا هستند، اظهار کرد چین از تلاش‌های ایران در مبارزه با کرونا حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور چین در این پیام ضمن اظهار همدلی و همراهی با مردم ایران، آمادگی کشورش برای انتقال هرگونه تجربیات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به ایران را اعلام کرد.  شی در این نامه به روحانی گفته، پکن تا جایی که بتواند به ایران کمک خواهد کرد و همچنین آماده افزایش همکاری‌ها در زمینه مبارزه با کووید-19 است. به گزارش روزنامه چاینا دیلی، رئیس‌جمهور چین همچنین با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای به روسای‌جمهور ایتالیا و کره‌جنوبی با مردم و دولت‌های این 2 کشور نیز اظهار همدردی کرد.

بیشتر بخوانید:

پیش از این نیز دولت چین چندین محموله پزشکی شامل کیت‌های تشخیص کرونا، ماسک و دیگر لوازم پزشکی را در اختیار ایران قرار داده است. 14 اسفندماه محمد کشاورززاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در صفحه توئیترش از ارسال چهارمین محموله کمک‌های چین در پی شیوع کرونا در ایران خبر داد و نوشت: «در ادامه ارسال کمک‌های مردمی و دولتی چین امشب چهارمین محموله شامل کیت‌های تشخیص کرونا، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، دستگاه تحلیل کیت و داروهای مبارزه با کرونا با هواپیمای باری ماهان از پکن عازم ایران خواهد شد». 

طبق این گزارش، اولین محموله ارسالی شامل ۲۰ هزار کیت تشخیص کرونا بود که با پرواز باری ماهان وارد ایران شد. دومین محموله کمک‌های چین شامل بیش از ۵۰ هزار کیت پیشرفته تشخیص سریع کرونا و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بود که با پرواز باری ماهان از گوانگجو وارد تهران شد. همراه با محموله دوم نیز 5 نفر از کارشناسان صلیب سرخ چین به منظور همکاری و انتقال تجربیات موفق در مبارزه با کرونا به تهران آمدند. سومین محموله شامل کیت‌های تشخیص، لباس‌های محافظتی یکسره برای استفاده در بیمارستان‌ها، دستگاه اکسیژن‌سنج و سایر تجهیزات پزشکی بود که با پرواز باری ماهان از طریق شانگهای به ایران ارسال شد.

علاوه بر اینها هفته گذشته سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران اعلام کرد پکن به ارسال کمک‌های بهداشتی به تهران در زمینه مبارزه با کرونا ادامه می‌دهد.

«ژائو لیجیان» پنجشنبه در کنفرانس خبری روزانه خود در پکن افزود: در پی شیوع کرونا در ایران کیت‌های آزمایش و مقداری تجهیزات پزشکی دیگر در اختیار ایران قرار گرفته و کارشناسان چینی نیز به ایران اعزام شده‌اند و از این پس نیز تا جایی که ممکن باشد به ایران کمک می‌کنیم. وی از جامعه بین‌المللی نیز خواست که همکاری‌هایش را با ایران برای حراست از امنیت بهداشت عمومی جهانی افزایش دهد. وی از چین و ایران به عنوان 2 شریک همکاری راهبردی یاد کرد که هرگز اعتماد و حمایت متقابل و همبستگی خود را در هیچ شرایطی از دست نداده‌اند و افزود: با نگاه به آینده، بهترین کمک‌ها را مطابق با نیازهای ایران در اختیار تهران قرار داده و با این کشور همکاری و تبادل تجربه خواهیم کرد. این مقام چینی تصریح کرد: ضمن تقویت همکاری و تبادل تجربه با ایران، با دیگر کشورها نیز در موضوع بهداشت جهانی همکاری می‌کنیم.

* کمک‌های همه‌جانبه در برابر قهقهه شیطانی

کمک‌های چین و سایر کشورها به ایران که امری متعارف و طبیعی در زمان بحران‌هاست در حالی صورت گرفته و ادامه دارد که آمریکا در همین مدت از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به ایران دریغ نکرده است. هر چند مقابله با بحران کرونا با توجه به فراگیری و انتشار آن در ده‌ها کشور ضرورت همگرایی دولت‌ها با یکدیگر برای عبور از این بحران را دوچندان کرده است، ایالات متحده نه‌تنها گامی برای برداشتن تحریم‌های دارویی و اقتصادی ایران در این شرایط برنداشته که حتی رئیس‌جمهور این کشور کمک‌های دارویی به ایران را نیز مشروط به درخواست ایران کرده است! رویکرد ضدانسانی آمریکا این روزها در حالی بی‌پرده به نمایش درآمده که این کشور نه‌تنها کمترین کمکی به ایران در مقابله با کرونا نداشته، بلکه با تداوم تحریم‌های اقتصادی و بانکی کشورمان، فرصت نقل و انتقالات قانونی برای خرید دارو و سایر اقلام بهداشتی را هم عملا از ایران گرفته است.

روز سه‌شنبه 6 اسفند بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با دستاویز قرار دادن مسأله شیوع ویروس کرونا در ایران و بیان اینکه ایالات متحده «بشدت نگران است» که ایران ممکن است درباره شیوع ویروس کرونا جزئیاتی را پنهان کرده باشد، تلاش کرد از حربه قدیمی خود برای بالا بردن حساسیت‌های عمومی ایجادشده در عرصه امور روزمره برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده کند و علاوه بر رقیب اقتصادی آمریکا، چین، حملات جدیدی را متوجه ایران کند. پمپئو در این زمینه مدعی شد: «ایالات متحده از اطلاعاتی که نشان می‌دهد حکومت ایران ممکن است مانع انتشار جزئیاتی حیاتی درباره شیوع این بیماری در آن کشور شده باشد بشدت نگران است». وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت: «همه کشورها از جمله ایران باید درباره ویروس کرونا حقیقت را بگویند و با سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی همکاری کنند».

اما این پایان ماجرا نبود و یک روز بعد مارک دوبوویتز، رئیس لابی صهیونیستی FDD با صراحت بیشتری به اظهار خرسندی و تلاش حداکثری برای بهره‌برداری از تلفات و خساراتی که در پی شیوع ویروس کرونا به مردم کشورمان وارد آمده است، پرداخت و با انتشار یک عکس که نشان‌دهنده بسته شدن مرزهای ایران با ترکیه است در توئیتر خود نوشت: «ویروس کرونا کاری کرده که تحریم‌های اقتصادی آمریکا نمی‌تواند؛ [کرونا] صادرات غیرنفتی ایران را قطع کرده است».

تحریم‌های مالی آمریکا و تلاش همه‌جانبه برای ممانعت از انجام هرگونه مبادله تجاری که باعث هموار شدن مسیر واردات دارویی به کشورمان می‌شود را می‌توان مصداقی روشن از پیگیری منافع سیاسی و اقتصادی با زیر پا گذاشتن حق حیات مردم سایر ملل از جمله مردم ایران دانست که قربانی‌های زیادی نیز در این عرصه داشته است.

در سال‌های اخیر بارها ضرورت در دستورکار قرار گرفتن راهبرد نگاه به شرق توسط کارشناسان و برخی مقامات عالی نظام مطرح شده بود که البته به دلایلی آنگونه که باید و شاید توسط مسؤولان اجرایی کشور مورد توجه قرار نگرفت. تجربه کرونا از این جهت می‌تواند یک دلیل عینی و ملموس برای توجه دوباره به این مهم در اختیار قرار دهد.

روایت سخنگوی دولت از کمک‌های دارویی کشورها به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه با قدردانی از کشورهای ارسال‌کننده کمک برای مقابله با شیوع کرونا، گفت: دولت و مردم ایران هرگز دوستان دوران سختی‌ را فراموش نمی‌کنند.

به گزارش فارس، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (شنبه)‌ در توئیترش به کمک‌های ارسالی از سوی برخی کشورها برای مقابله ایران با شیوع کرونا اشاره کرد و نوشت: «در پی توئیت و تماس تلفنی ظریف و همچنین تلاش‌های سفارتخانه‌های ایران، علاوه بر کمک‌های چین، ترکیه، امارات عربی متحده، آلمان، فرانسه و انگلیس، کمک‌های نقدی و تجهیزات پزشکی از ژاپن، قطر، جمهوری آذربایجان و روسیه دریافت شده است». وی افزود: «دولت و مردم ایران هرگز دوستان دوران‌ سختی‌ را فراموش نمی‌کنند».

سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه همچنین به تشریح کمک‌های ارسالی دولت و مردم چین برای مقابله با کرونا پرداخت و گفت: حدود ۳۲ هزار کیلو انواع کمک‌ها بسته‌بندی شده و منتظر انتقال به ایران است. موسوی همچنین خاطرنشان کرد: پس از توئیت‌های دکتر ظریف برخی کشورها و سازمان‌ها از آمادگی خود برای ارسال کمک‌های پزشکی یا تهیه و فروش آنها به ایران خبر دادند که برخی اطلاع‌رسانی شده و موارد آینده نیز به اطلاع مردم شریف و مقاوم ایران خواهد رسید. 

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    16 5
    ایالات متحده آمریکا فواره بسیار بلندی است که به آخرین نقطه اوج خود بسیار نزدیک شده است.این وعده الهی ست. و انّ الله لایخلف المیعاد.
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
      4 0
      چه نوشابه ای برا آمریکا باز کردی، آمریکا تهش یه چاه فاضلابه که در روش رو برداشتن همه دارن میفهمن چه خبر بوده اونجا
  • جعفر آقا IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    5 0
    البته اگه به دست مردم برسه.و احتکار نشه و در بازار آزاد به فروش برسه.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    0 3
    چرند در چرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس