کد خبر 1051172
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸
قوانین مربوط به استفاده از چراغ‌های خودرو کدامند؟

در این گزارش با آئین نامه راهنمایی و رانندگی آشنا شده و می‌توانید آموخته‌های خود را بازیابی کنید.

به گزارش مشرق، اولین قانون در زمینه استفاده از وسایل نقلیه درتهران، سال ۱۲۸۵ هجری قمری تدوین شد که در آن به قوانین درشکه‌ها و دوچرخه‌ها اشاره شده بود.

پس از آن، اولین آئین نامه کامل قاونین راهنمایی و رانندگی سال ۱۳۱۸ به تصویب رسید. این آئین نامه در ۱۳ فصل و ۱۰۲ ماده تهیه شد و از آن به عنوان مادر قوانین راهنمایی و رانندگی یاد میشود.

پس از سال ها، این آئین نامه با توجه به تغییرات ایجاد شده در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، مورد بازنگری قرار گرفت و در هشتم تیرماه ۱۳۸۴، آئین نامه جدید در ۲۲۳ ماده و ۲ پیوست در ۱۰ فصل به تصویب رسید.

در ادامه بخش پنجم از مواد فصل نهم آئین نامه راهنمایی و رانندگی را می‌خوانید:

فصل نهم - مقررات رانندگی

بخش پنجم ـ استفاده از چراغ‌ها

ماده ۱۴۶- راننده وسیله نقلیه‌ای که شب در حرکت است و همچنین در هر محل یا زماندیگری که به‌علت نبودن نور کافی ناشی از ابری بودن هوا، وجود مه، باران، برف.عبور از تونل و مانند آن‌ها دید کافی وجودندارد، باید چراغ‌های وسایل نقلیه را به

ترتیب مقرر در مواد بعدی روشن نماید.

ماده ۱۴۷- در خیابان‌ها و جاده‌هایی که نور کافی وجود دارد باید تنها از چراغ‌هایجانبی جلو و عقب‌و در صورت خرابی ناگهانی چراغ‌های جانبی جلو از چراغ عبور (نورپایین) استفاده شود.

ماده ۱۴۸- هنگامی که چراغ‌ها باید روشن باشند، اگر چند وسیله نقلیه متصل به همحرکت کنند، روشن کردن چراغ‌هایی که با توجه به محل نصبشان پوشیده می‌شوند ضرورتندارد، ولی در هر حال‌چراغ‌های جلوی وسیله اولی و چراغ‌های عقب وسیله آخری بایدروشن باشند.

ماده ۱۴۹- رانندگان وسایل نقلیه موتوری موظفند که در جاده‌ها از چراغ رانندگی (نوربالا) استفاده‌کنند تا بتوانند کلیه اشیا و اشخاص را در فاصله دور ببینند، مگر درموارد زیر که باید از چراغ عبور (نورپایین) استفاده نمایند:

الف - هنگام روبرو شدن با وسیله نقلیه‌ای که از جهت مخالف حرکت می‌کند.در این صورت راننده باید از فاصله حداقل ۱۵۰ متری از چراغ عبور (نور پایین)استفاده نماید تا راننده‌طرف مقابل بتواند به راحتی و بدون خطر به راه خود ادامهدهد.در عین حال برای جلوگیری از تابش خیره کننده نور به چشم رانندگان دیگر، می‌توان برحسب مورد ازچراغ‌های کوچک یا چراغ‌های مه شکن استفاده نمود.

ب ـ هنگامی که وسیله نقلیه از فاصله نزدیک عقب وسیله نقلیه دیگری که درحال حرکتاست عبورمی‌کند، مگر وقتی که درحال سبقت گرفتن باشد.

ماده ۱۵۰- چراغ‌های جلو وسایل نقلیه‌ای که در شانه راه‌ها (به استثنای آزاد راه‌هاو بزرگراه ها) توقف‌می‌نمایند با دیدن حرکت وسایل نقلیه‌ای که از مقابل در حرکتندباید خاموش شود و برای تشخیص وجود وابعاد وسیله نقلیه، چراغ‌کوچک و جانبی را روشننمایند.

ماده ۱۵۱- استفاده از چراغ‌های چشمک زن و رنگارنگ در وسایل نقلیه ممنوع است، مگردر مواردی‌که به موجب این آیین‌نامه مجاز باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس