کد خبر 1050441
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
رژیم اسرائیل| اتحاد رقبای نتانیاهو برای حذف وی/ تکاپوی گانتس و لیبرمن برای تشکیل دولت جدید

رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی تلاش‌های خود برای حذف بنیامین نتانیاهو از صحنه قدرت این رژیم را با تکیه بر حمایتهای آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق و رئیس حزب موسوم به یسرائیل بیتینو(اسرائیل خانه ما) و فهرست مشترک عربی دوچندان کرده است.

 به گزارش مشرق، به گفته منابع صهیونیست، بنی گانتس که ریاست حزب موسوم به کاحول-لاوان (آبی-سفید) را برعهده دارد با رهبران فهرست عربی مشترک البته به استثنای حزب التجمع الوطنی یکی از اعضای این فهرست برای تشکیل دولت محدود به همراه آویگدور لیبرمن رایزنی کره است تا هم از نخست وزیری مجدد نتانیاهو جلوگیری کنند و همه مانع کشانده شدن رژیم صهیونیستی به سمت برگزاری چهارمین انتخابات پیاپی شوند.

ایمن عوده رئیس فهرست مشترک عربی گفت به گانتس گفته است که به تغییر نظام بنیامین نتانیاهو نخست وزیری که مدت ریاستش پایان یافته به شرط احترام به آرای متحد عربی (ساکن مناطق اشغالی) احترام بگذارد.

عوده در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت با گانتس گفتگو کردم و به او گفتم که همه ما به هدف تغییر راه نتانیاهو و برکناری وی پایبندیم که این مسئله با احترام به آرای متحد عربی و شرکای یهود آغاز می شود.

بیشتر بخوانید:

گانتس بر اساس بیانیه صادره از سوی حزبش گفت که در تماس با سه نفر از رهبران فهرست مشترک بر تلاش خود برای تشکیل دولتی تاکید کرده که به همه اسرائیلی ها خدمت کند و مانع برگزاری چهارمین انتخابات شود.

اما شحاده رهبر حزب التجمع الوطنی از گروههای تشکیل دهنده فهرست مشترک عربی در توئیتی به خودداری گانتس از تماس با وی واکنش نشان داد و نوشت انتظار دریافت تماس تلفنی از گانتس را نداشتم و از عدم تماس وی غافلگیر نشدم.

وی افزود من نماینده حزبی هستم که طرفداران زیادی دارد و جزئی از فهرست مشترک(عربی) است و اینگونه باقی خواهد ماند، ما فقط بر اساس منافع طرفدارانمان(اعراب ساکن مناطق اشغالی) عمل خواهیم کرد و پیش از هر چیزی برای سرنگونی نتانیاهو و سیاست نژادپرستانه ای که وی رهبری می کند، گام برخواهیم داشت.

این در حالی است که یک منبع در فهرست مشترک عربی به شبکه ماهواره ای «کان» گفته است توافقی برای برگزاری نشست سه جانبه میان نمایندگان حزب آبی-سفید به ریاست گانتس و نمایندگان فهرست مشترک از جمله حزب التجمع الوطنی به دست آمده است.

حزب گانتس برای تشکیل دولتی با حمایت فهرست مشترک عربی و حزب یسرائیل بیتینو به ریاست آویگدور لیببرمن تلاش می کند که روز گذشته با گانتس دیدار کرده بود.

احزاب مخالف حزب لیکود از جمله احزاب فهرست مشترک عربی در مجموع صاحب 62 کرسی در کنست هستند که آنها را قادر می کند فرصت های نتانیاهو رئیس حزب لیکود برای تشکیل دولت را از بین ببرد و او را در مسیر رسیدن به نخست وزیری مجدد ناکام بگذارند.

ژنرال اسبق ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته با آویگدور لیبرمن دیدار و با وی درباره تشکیل دولت جدید رژیم اشغالگر رایزنی کرد. وی در پایان این دیدار در بیانیه ای گفت مذاکراتی که انجام شد، بسیار خوب بود، ما مسائل مربوط به اصول اساسی را بررسی کردیم و تصمیم گرفتیم با کمک هم برای تشکیل دولت تلاش کنیم تا اسرائیل از بن بست سیاسی خارج شده و مانع برگزاری چهارمین انتخابات (پیاپی) شویم.

گانتس افزود ما به بررسی جزئیات و تدوین اهداف مشترک و گام برداشتن در این مسیر ادامه خواهیم داد.

از سوی دیگر لیبرمن وزیر جنگ اسبق و رئیس حزب یسرائیل بیتنو(اسرائیل خانه ما) از گانتس تشکر کرد و گفت این واقعا دیدار خوبی بود. لیبرمن هشدار داد که برگزاری چهارمین انتخابات پیاپی،بدترین سناریو ممکن خواهد بود.

لیبرمن که پیشتر از نزدیک ترین همپیمانان نتانیاهو به شمار می رود و وزیر جنگ وی هم به شمار می رفت، طولی نکشید به دشمن سیاسی بزرگ وی تبدیل شد. لیبرمن اظهار داشت هرگونه پیشرفت بعدی در مذاکرات فقط زمانی ممکن است که ریولین(رئیس رژیم صهیونیستی) رسما نامزد تصدی نخست وزیری را مامور تشکیل دولت کند.

گانتس تلاش می کند تمام گروههای سیاسی مخالف نتانیاهو در صحنه سیاسی رژیم اشغالگر قدس را با خود همراه کند تا مانع نخست وزیری مجدد وی شود.

نتانیاهو هرچند با حزب لیکود و احزاب همسو در اردوگاه موسوم به راستگرایان در سومین انتخابات پیاپی رژیم صهیونیستی توانست 58 کرسی کسب کند، ولی برای کسب اکثریت کنست و تشکیل دولت به سه کرسی دیگر نیاز دارد تا ائتلاف اکثریت با 61 کرسی را تشکیل دهد که کار بسیار دشواری دارد.

این در حالی است که رقبای نتانیاهو در مجموع اکثریت کرسی های کنست رژیم صهیونیستی را در اختیار دارند و تنها انگیزه ای که آنها را در حال حاضر متحد می کند، مخالفت با نتانیاهو و نخست وزیری مجدد وی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس