کد خبر 1051160
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴
رژیم اسرائیل|پیچیده‌تر شدن بحران سیاسی؛ ابراز ناامیدی حزب ژنرال‌ها از تشکیل دولت

ابراز ناامیدی برخی سران حزب ژنرال‌های رژیم صهیونیستی موسوم به کاحول-لاوان(آبی سفید) از تشکیل دولت به ریاست بنی گانتس و روبرو بودن نتانیاهو با پرونده‌های فساد بر پیچیدگی بیشتر بحران سیاسی رژیم صهیونیستی افزود.

به گزارش مشرق، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی ترجیح می‌دهد تا ماموریت تشکیل دولت را ابتدا فراکسیون کاحول-لاوان(آبی-سفید) به ریاست بنی گانتس(رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی) برعهده بگیرد، چرا که پیش بین می‌کند که گانتس در این ماموریت شکست بخورد به ویژه در پی اعتراف دو نفر از سران ائتلاف گانتس مبنی بر اینکه احتمال تشکیل دولت ضعیف است.

روزنامه یدیعوت آحرونوت امروز پنجشنبه نوشت در پی مخالفت «یوعاز هاندل» و «تسفیکا هاوزر» دو عضو ائتلاف کاحول-لاوان(آبی-سفید) و نیز تصمیم «اورلی لیوی آبیکاسیس» از فراکسیون «کار-گیشر- میرتز» مبنی بر اینکه آنها از دولتی که گانتس با تکیه بر فهرست مشترک عربی تشکیل دهد، حمایت نخواهند کرد، سران ائتلاف آبی-سفید احتمال تشکیل چنین دولتی را در عمل ضعیف می دانند، زیرا چنین دولتی به فهرست مشترک عربی متکی خواهد بود که هرگز چنین فهرستی جزئی از هیچ دولتی که در اسرائیل(مناطق اشغالی) تشکیل شود، نخواهد بود.

این در حالی است که «یوفال سیگالوویچ» عضو کنست از ائتلاف آبی-سفید گفته است این فراکسیون می خواهد فهرست مشترک را به گانتس توصیه کند تا دولت را با لیکود و دیگر احزاب راستگرا تشکیل دهد.

وی به رادیو رژیم صهیونیستی گفت هدف نخست ما این است که ماموریت تشکیل دولت را از سوی رئیس(رژیم اسرائیل) کسب کنیم و پس از آن تا حد امکان دولت فراگیری را تشکیل دهییم.

وی بر مخالفت خود با تشکیل دولت موسوم به وحدت به ریاست نتانیاهو مخالفت کرد و گفت هرگز در دولتی که رئیسش با اتهامات روبرو است، مشارکت نخواهیم کرد.

از سوی دیگر روزنامه هاآرتص نوشت سران حزب آبی-سفید قصد دارند راهبرد خود را تغییر دهند، زیرا این احتمال وجود دارد که هرگز قادر به کسب اکثریت در کنست(پارلمان) که بتوانند دولت اقلیت را با حمایت فهرست مشترک عربی تشکیل دهند، نخواهند بود.

این رسانه افزود پیش بینی می شود که گانتس از تلاشهای خود برای تشکیل ائتلاف در کنست انصراف دهد و به جای آن بر تلاش برای برکناری یولی ادلشتاین(طرفدار نتانیاهو) از ریاست کنست و انتخاب یک عضو از فراکسیون خود به عنوان رئیس جدید کنست تمرکز کند تا مانع تشکیل هر دولتی توسط نتانیاهو در سایه اقدامات قضایی که علیه وی در حال انجام است، شود.

این رسانه به نقل از یک منبع در حزب آبی-سفید نوشت اظهارات آبیکاسیس نقص بزرگی است و وی اگر با ما همراه نباشد، ما مجبور خواهیم شد بر حزب تجمع دموکراتیک(از گروههای تشکیل دهنده فهرست مشترک عربی) تکیه کنیم که درآن صورت وضعیت پیچیده تر خواهد شد.

وی افزود ماموریت کنونی ما حرکت گام به گام و اهتمام به جمع آوری امضاهای بیشتر برای حمایت از گانتس و دریافت مجوز تشکیل دولت از رئیس(رژیم صهیونیستی) هستیم و در آن صورت بر کنست سیطره خواهیم یافت و ادلشتاین(رئیس کنونی کنست وابسته به حزب لیکود نتانیاهو) را تغییر خواهیم داد و با تصویب قانونی اهرم فشار بر نتانیاهو را ایجاد خواهیم کرد.

این منبع ادامه داد معلوم نیست که آیا اکثریتی شکل خواهد گرفت که از تغییر ادلشتاین حمایت کند.

این در حالی است که اطرافیان گانتس سناریو دولت وحدت با نتانیاهو را در سایه بحران کرونا تکذیب نکرده اند.

از سوی دیگر رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد حزب لیکود دوست دارد ابتدا گانتس ماموریت تشکیل دولت را برعهده بگیرد و در این ماموریت شکست بخورد، آنگاه ماموریت تشکیل دولت به نتانیاهو واگذار شود.

این رسانه گزارش داد رهبری لیکود بر این باور است که احتمال پیوستن حزب کار به دولتی که نتانیاهو آن را تشکیل دهد، فقط در صورتی ممکن است که گانتس در تشکیل این دولت شکست بخورد و پیوستن حزب کار به دولت نتانیاهو آخرین راه فرار از رفتن به سمت برگزاری چهارمین انتخابات پیاپی کنتس خواهد بود.

در حزب لیکود این اعتقاد وجود دارد که اگر نتانیاهو پیش از گانتس مامور تشکیل دولت شود، در آن صورت حزب کار هرگز با پیوستن به دولتی به ریاست نتانیاهو شرکت نخواهد کرد و خواهان تشکیل دولت توسط گانتس پس از نتانیاهو خواهد شد.

این در حالی است که «ارییه درعی» رئیس حزب شاس و وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی به رادیو رژیم صهیونیستی گفته است که باید دولت اضطراری تشکیل شود و گزینه دیگری وجود ندارد، ما با بحران روبرو هستیم و حزب آبی سفید، ما را به سمت چهارمین انتخابات پیاپی سوق خواهد داد و تمام بهای آن را پرداخت خواهد کرد .

این در حالی است که «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق و رئیس حزب موسوم به یسرائیل بیتینو که یکی از نامزدهای پیوستن به دولتی که گانتس آن را تشکیل دهد، به شمار می رود، به شدت از نتانیاهو انتقاد کرد و گفت موضع ما در قبال فهرست مشترک(عربی) تغییر نکرده و خواستار ائتلاف صهیونیستی و لیبرالی هستیم.

اشاره وی به طرح پیشنهادی اش در دو انتخابات قبلی(آوریل و سپتامبر) است که خواستار تشکیل دولت با مشارکت حزب لیکود و کاحول-لاوان(آبی سفید) و حزب متبوعش(یسرائیل بیتینو) بدون مشارکت احزاب حریدی(از احزاب همپیمان حزب لیکود نتانیاهو) شده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس