کد خبر 1048674
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
مجلس نمایه - کراپ‌شده

مردم کار خود را بلدند و وظیفه خود را خوب می‌شناسند. از اول انقلاب تا امروز هرجا لازم بوده مردم با همه وجود، مخلصانه و بی‌توقع شخصی در صحنه حاضر بوده‌اند.‌

به گزارش مشرق، «سید محمدسعید مدنی» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:


ابن هَرمَه ناظر بازار اهواز بود. خیانتی کرد و علی(ع) از آن خیانت آگاه گشت، به رَفاعهِ بن شداد بِجِلی فرماندار اهواز نوشت: «هنگامی که نامه مرا خواندی ابن هرمه را از نظارت بازار برکنار دار، او را به مردم معرفی کن، و به زندانش افکن، و رسوایش ساز، و به همه بخش‌های تابع اهواز بنویس که من اینگونه عقوبتی برای او معین کرده‌ام. مبادا در مجازات او غفلت یا کوتاهی کنی که نزد خداوند خوار می‌شوی. و من به زشت‌ترین صورت ممکن تو را از کار برکنار می‌کنم... و چون روز جمعه رسید او را از زندان درآور و ۳۵ تازیانه بزن و در بازارها بگردان».(دعائم الاسلام جلد دوم. به نقل از: الحیاه- ترجمه- جلد ششم)


۱- مردم کار خود را بلدند و وظیفه خود را خوب می‌شناسند. از اول انقلاب تا امروز هرجا لازم بوده مردم با همه وجود، مخلصانه و بی‌توقع شخصی در صحنه حاضر بوده‌اند.‌


به این مردم هر چقدر خدمت شود و برای این مردم هر چقدر کار شود باز هم کم است. یکی از عرصه‌های خدمت و سنگرهای دفاع از منافع ملت و برهم زدن نقشه‌های مداخله‌جویانه و مخرب دشمنان این مردم، مجلس شورای اسلامی است. مجلس باید به عنوان «رأس امور» با قدرت تمام، هرقدر که بستر را برای پیشبرد برنامه‌ها و لوایح سازنده و اصلاحگرانه مهیا می‌کند برای پیشگیری از کجروی‌ها و انحرافات و مقابله جدی با باندهای کثیف و منفعت‌پرستی که در بدترین شرایط هم بی‌توجه به مصلحت جامعه و نیازهای حیاتی مردم دنبال کسب درآمد و منافع نامشروع هستند علنا و عملا در حق جامعه مرتکب خیانت و جنایت می‌شوند و با عملکرد خود به آن اعلام جنگ می‌دهند(مثل اتفاقات و اخبار تلخی که در این روزها درباره احتکار و گرانفروشی ماسک و الکل و... مرتبا به گوش می‌رسد) مصمم و کوشا باشد.


۲- از سخنان و اظهارات اولیه بعضی از چهره‌های شاخص راه‌یافته به مجلس و سران بعضی لیست‌های مطرح حاضر در انتخابات چنین برمی‌آید که خوشبختانه آنها متوجه مسئولیتی که بر عهده ‌دارند و خود برای گرفتن آن داوطلب شدند هستند. البته یادآوری این نکته ضروری است که مردم اولین بار نیست که از زبان نمایندگان خود این حرف‌های امیدوارکننده و نویدبخش را می‌شنوند و این عزیزان اولین کسانی نیستند که در آغاز کار و شروع مسئولیت از این حرف‌ها می‌زنند و این وعده‌های دلنشین را می‌دهند... بنابراین آنچه مهم است و آنچه همه دوستداران این ملک و ملت انتظار دارند «عمل صادقانه» به این وعده‌ها و در یک کلام کار است وکار و کار مخلصانه.


۳- اگر از مسئله بیماری فراگیر و موقتی این روزها بگذریم مشکل اصلی امروز جامعه و عموم و عامه مردم مشکل اقتصادی و گذران آبرومندانه و کم‌دغدغه زندگی است. مشکلی که البته مال امروز نیست سال‌هاست و در دوره و دولت‌های مختلف با روح و اعصاب مردم بازی می‌کند. اما اینکه امروز بر این مسئله بیشتر تاکید می‌شود و اقتصاد و معیشت بخش عمده‌ای از جامعه با مشکل جدی روبروست از آن روست که دشمن و سرآمد همه آنها شیطان بزرگ و آمریکای تروریست و جنایتکار در سال‌های اخیر دشمنی و خباثت خود را علیه این مردم بر عرصه اقتصادی متمرکز کرده است و به خیال خام خود آرزوی رذیلانه و پوشالی خود را درباره از خروش و نفس انداختن انقلاب اسلامی از این طریق تحقق بخشد. بنابراین اگر می‌گوییم امروز مشکل اساسی مردم اقتصاد است سخن از سر سیاسی‌کاری و گزافه‌گویی نرانده‌ایم. آن بخش از فشارها و تضییقات و تحریم‌ها و... که از خارج به وسیله دشمن بی‌نقاب و رویاروی انجام می‌شود برای مردم‌ کاملا قابل فهم و درک و هضم و حتی قابل تحمل است. اما بخش دیگری که از داخل و درون کشور به دست جریان‌ها و باندهای باشناسنامه ایرانی انجام می‌شود و به گواه اهالی فن و کارشناسان اقتصادی بیش از شصت درصد مشکلات و نارسایی‌های معیشتی و اقتصادی مردم و جامعه ریشه در آن دارد؛ به شدت مورد اعتراض مردم و مسئولان خدمتگزار و در راس آنها رهبر معظم انقلاب است:


این بخش که ریشه درونی دارد باز به گواه کارشناسان اقتصادی فراتر از دلایل فنی و علمی و ساختاری و... ریشه در «فساد» دارد. به بیان بهتر «فساد» ریشه و علت‌العلل بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه، خاصه گرفتاری‌ها و کمبودهای عمومی مردم است. با شکل‌گیری مجلس جدید حالا بیش از هر زمان دیگری وقت مبارزه با فساد است. بدون تعارف و اغراق بزرگ‌ترین توقع و انتظار مردم ایران از نمایندگانی که هفته گذشته با رای خود روانه مجلس کردند سروسامان دادن به وضع اقتصادی و معیشتی و مبارزه مدبرانه و قانونمندانه و قاطعانه با جریانات مخرب و دست‌های آلوده افراد و جریاناتی است که بعضا در بسیاری از مناصب و مراکز حساس هم نفوذ کرده و دانسته و ندانسته نقش پادوهای داخلی را برای دشمن بیرونی بازی می‌کنند، نامه سرگشاده وزیر محترم بهداشت به رئیس‌جمهور گویای واقعیتی تلخ درباره عملکرد گستاخانه مافیای فساد اقتصادی آن هم در این روزهای حساس است.


۴- برای مبارزه با فساد (و در اینجا فساد اقتصادی) بیش از هر چیز «اراده» لازم است. اراده که به میدان آمد، انگیزه و شجاعت و درایت و اقدام و عمل و... نیز دنبال آن وارد می‌شوند. سال‌هاست به ویژه در یکی دو سال اخیر همه از دردها و ریشه آن از مشکلات و دلایل آن می‌گوییم و می‌نویسیم به طوری که همه از عالم تا عامی بر آن واقفند و دلایل آن را می‌شناسند، اما برای اصلاح و تحول و برهم زدن خانه ‌عنکبوتی جریانات فاسد از سوی آنهایی که باید «اراده» لازم و همه‌جانبه به میدان نمی‌آید. اقدامات خوبی در دستگاه‌های مختلف به ویژه قوه محترم قضائیه صورت گرفته که نتایج بسیار مثبتی از حیث روانی و ایجاد احساس امنیت بیشتر در میان مردم ایجاد کرده است اما دیگران و سایر قوا هم باید با عزم جدی‌تر و اراده‌ای مصمم‌تر به میدان بیایند به شکل متحدانه و سیستمی در کنار یکدیگر نقش خود را در این باره ایفا نمایند.


۵- یکی از ویژگی‌های برجسته در سنت سیاسی و منش اجتماعی پیامبر(ص) و دست‌پروردگان ممتاز و درجه اول ایشان و سرآمد همه  حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام حساسیت آنها نسبت به امنیت همه‌جانبه مردم و جامعه بود آن بزرگواران به گواه اسناد مسلم تاریخی و روایی در عین رحمت و مهربانی با عامه مردم، نسبت به کسانی که سلامت اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی و... جامعه را بر هم‌ می‌زدند فوق‌العاده سختگیر بودند(که نمونه‌ای مشهور از آن را در آغاز مطلب آوردیم) و به شدت و بدون اغماض بر وفق قانون علیه این عناصر فاسد و انگل‌های اجتماعی برخورد می‌کردند.


بنابراین  بدیهی است که سوداگری لجام‌گسیخته و دلالی افسار پاره کرده و سودجویی بی‌مهار و ضد انسانی مخل امنیت اجتماعی، نباید بر کاروبار و اداره «سوق اسلامی» مسلط باشد و فراتر از قانون و دستگاه‌های رسمی و قانونی کشور برای آب و نان و سفره مردم بازی درآورد و هر وقت میلش کشید و هر بهانه‌ای که دستش رسید، هر طور نفعش ایجاب کرد برای ارز و سکه و سایر منابع حیاتی اقتصاد قیمت‌گذاری کند و ذهن و روان جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و ناراضی‌تراشی کند و بهانه دست دشمن و دستگاه‌های رسوا و اجیر شده تبلیغاتی او بدهد. متاسفانه این اتفاق نحس و نابجا که ابدا و مطلقا هیچ سنخیت و تناسبی با نظام عدالت محور اسلامی ندارد در سایه کم‌توجهی بعضی مسئولان و فقدان نظارت دستگاه‌های مسئول... خیلی وقت‌ها و خاصه در بزنگاه‌های حساس حضور شوم خود را با گستاخی و شرارت هر چه تمام‌تر در جامعه و علیه مردم نجیب و تحت فشار تحریم به رخ می‌کشاند. مردمی که با وجود همه تبلیغات سوء و همه گلایه‌ها و مشکلات باز هم در صحنه (و این بار در صحنه انتخابات) حاضر شدند تا کماکان بزرگ‌ترین پشتوانه انقلاب و نظام به حساب بیایند. مسئولان و مدیران این حضور را باید عملا و با همه وجود و توان قدر بدانند و فقط به تشکر لفظی و تقدیر شفاهی اکتفا نکنند. مردم در صحنه حضور پیدا می‌کنند که دشمن را مأیوس و شرایط را برای حل و رفع مشکلات خود توسط مسئولان فراهم آورند. مجلس دهم با نقاط قوت و ضعفش که در جای خود محتاج بررسی دقیق است تا سه ماه دیگر به کار خود پایان می‌دهد. نگاهی به نتایج انتخابات و حضور کمتر از یک چهارم نمایندگان فعلی در مجلس آینده نشان می‌دهد مردم و موکلان از مجلس فعلی حداقل در برخورد و حل کردن عمده‌ترین ‌مشکل مردم یعنی مشکلات اقتصادی رضایت نداشته‌اند.در مبارزه با عمده‌ترین دلیل مشکلات اقتصادی یعنی فساد از مجلس یازدهم ‌مطالبه سنگین و توقع جدی دارند.


۶- همان‌طور که برای مبارزه با فلان ویروس نحسی که دیر یا زود ریشه‌کن خواهد شد علاوه‌ بر شعار سراسری «کرونا را شکست می‌دهیم»، در کنار پزشکان‌ فداکار و پرستاران ایثارگر که بسیجی‌وار در خط مقدم جبهه هستند، همه وارد گود عمل و مبارزه شده و متحد و یکصدا برای نابودی آن اراده‌ها به کار افتاده و دولت و مردم و مسئولان متحد و یکپارچه عمل می‌کنند و... برای نابودی «فساد» و قلع و قمع مفسدان هم که به گواه تاریخ و توصیه آموزه‌های دینی و الهی، خطرناکترین و کاری‌ترین ویروس شناخته‌شده بشری است که اثر تخریبی آن بلندمدت و فراتر از فرد و ‌اشخاص ریشه‌کن کردن تمدن‌ها و منحط ساختن حکومت‌های قدرتمند است، باید فراتر از شعار و حرف زدن همه از آحاد مردم گرفته تا یکایک مسئولان و تک‌تک سازمان‌ها و ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها دست به دست هم داده و متحد و یکپارچه بدون ذره و لحظه‌ای غفلت به مبارزه‌ای جهادگونه و خستگی‌ناپذیر دست بزنند. در این میدان مجلس و نمایندگان مردم نقش بسیار مهمی دارند.

مجلس به عنوان مهم‌ترین دستگاه قانونگذاری کشور هم با تصویب قوانین سازنده و پیش‌برنده و هم به عنوان دستگاه مهم نظارتی می‌تواند در مبارزه با فساد و مفسدان و جهت‌دهی امور و فعالیت‌ها به سمت صلاح و مصلحت مردم کارکرد مثبت خود را به بهترین وجه به نمایش بگذارد. در این میان رعایت و عمل به اصل کارآمد اما خیلی جاها و خیلی وقت‌ها مغفول «نظارت و بازرسی» که در اصلاح امور و پیشگیری از خطاها و انحرافات تقریبا بی‌بدیل است و علاوه‌بر یافته‌ها و توصیه‌های مدیریت علمی، در آموزه‌های دین جامع اسلام هم بر آن در حد «واجب» تاکید شده ضرورت دارد، اگرچه متاسفانه در بخش‌هایی از جامعه (مثلا در همین اقتصاد و بازار و...) از سوی کسانی که باید و در این باره وظیفه دارند به شکلی سؤال‌برانگیز رعایت نمی‌شود، این سرور متقیان عالم و تجسم عینی عدالت در تاریخ بشر است که خطاب به یکی از کارگزاران خود دستور اکید می‌دهدکه «... در کارهای کارگزاران خود جست‌وجو کن و جاسوسانی(عیون) از مردم راستگو و وفادار بر آنان بگمار؛ زیرا نظارت نهایی تو در کارها، کارگزاران و ماموران را به امانتداری و مدارا با مردم برمی‌انگیزد و همچنین خود را از همکاران نادرست و خائن حفظ کن آنها را از خود دور کن و...»(نهج‌البلاغه) امید که این توصیه‌های حیاتی و الهی از سوی کسانی که بایسته است و درباره امور مردم و جامعه مسئولیت دارند وزیر و وکیل و... هستند، جدی گرفته شود و به آن عمل شود. ان شاءالله.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس