کد خبر 1045802
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
رجب

امروز روز اول ماه رجب‌المرجب است، ماهی که برای ایام آن هم به صورت خواص و هم به صورت مشترک اعمالی درنظر گرفته شده است.

به گزارش مشرق، امروز روز اول ماه رجب، ماهی که به فرموده پیامبر (ص) ماه خاص خداوند متعال است و در این ماه بندگان می‌توانند دربهای دوزخ را بر روی خود ببندند.

در روایات اعمال مختلفی برای این ماه عزیز توصیه شده که در این گزارش به برخی از این اعمال اشاره می‌کنیم.

ذکر لااله‌الاالله

یکی از اعمال ماه رجب ذکر «لا اله الا الله» است و اینکه این ذکر را روزی هزار مرتبه تکرار کنیم، همچنین خواندن سوره توحید در همه روزهای ماه رجب بسیار سفارش شده به این صورت که در طول یک ماه صد یا هزار یا ده هزار مرتبه سوره مبارکه توحید قرائت شود.

استغفار

ذکر استغفار از دیگر اعمال توصیه شده در روزهای ماه رجب است به این صورت که هر روز ذکر «استغفرالله الذی لا اله الا هو وحده لا شریک له و اتوب الیه» را صد مرتبه بگوییم و در پایان روز صدقه بدهیم.

همچنین هر روز صبح ۷۰ مرتبه و شب نیز ۷۰ مرتبه بگوییم «استغفرالله و اتوب الیه». از دیگر اذکار توصیه شده در ماه رجب گفتن ذکر «استغفرالله ذوالجلال و الاکرام من جمیع الذنوب و الانام» است.

روزه

روزه از دیگر اعمالی است که برای ماه رجب توصیه شده به این صورت که یا همه روزهای ماه رجب را روزه بگیرد و یا روزهای پنجشنبه و جمعه و شنبه روزه بگیرد و یا اگر نتوانست هر روز این تسبیحات را بگوید «سُبْحانَ الْإِلٰهِ الْجَلِیلِ ! سُبْحانَ مَنْ لَایَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلّا لَهُ ! سُبْحانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ ! سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ أَهْلٌ». تا ثواب روزه همه ایام ماه رجب به او برسد.

خواندن دعا

خواندن دعا از دیگر اعمال توصیه شده ماه رجب است که در این میان این دعا توصیه شده است: «یا مَنْ یَمْلِکُ حَوآئِجَ السّآئِلینَ، ویَعْلَمُ ضَمیرَ الصّامِتینَ، لِکُلِّ مَسْئَلَة؛ ای که مالک حاجات خواستارانی و ای که نهاد خاموشان دانی برای هر خواسته ای، مِنْکَ سَمْعٌ حاضِرٌ وَجَوابٌ عَتیدٌ. اللّهُمَّ وَمَواعیدُکَ الصّادِقَةُ واَیادیکَ الفاضِلَةُ؛ از جانب تو گوشی شنوا و پاسخی آماده است خدایا به حق وعده های راستت و نعمت های بسیار، وَ رَحْمَتُکَ الواسِعَةُ فَاَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَآلِ محمد؛ و رحمت وسیعت از تو خواهم که درود فرستی بر محمّد و آل محمد، واَنْ تَقْضِیَ حَوائِجی لِلدُّنْیا وَالاْخِرَةِ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْء قَدیرٌ؛ و حوایج دنیا و آخرتم را برآوری که به راستی تو بر هر چیز توانایی».

همچنین دعای «یا من ارجوه لکل خیر» به عنوان دعای ماه رجب توصیه شده که هر روز خصوصاً بعد از هر نماز خوانده شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس