ویژه های مشرق 6 اسفند

افکار عمومی مدام کارنامه اصلاح طلبان و نحوه عملکرد آنها را با کارنامه قالیباف مقایسه می کند و در یکسو شعار و جنجال را می‌بیند و در سوی دیگر اقدام و عمل را.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**ابتکار کرونا گرفت

این روزها موضوع کرونا به یکی از مهمترین اخبار در رسانه ها و محافل بدل شده است. بنابر اخبار منتشر شده، تعداد زیادی از کشورهای جهان این روزها با این مسئله درگیر هستند. براساس مستندات منتشر شده، احتمال مرگ در مبتلایان به کرونا تنها ۳ درصد است. این در حالی است که این احتمال در بیماری های آنفولانزا(۱۳ درصد)، سارس(۳۶ درصد)، تب کریمه کنگو(۴۰ درصد) و ابولا(۹۰ درصد) می باشد.

بر همین اساس تاکنون تعداد زیادی از مبتلایان به کرونا به صورت سرِپایی درمان شده اند. ویروس کرونا تاکنون در حدود ۳۶ کشور مشاهده شده است. چین، آمریکا، کره جنوبی، ایتالیا، ژاپن، استرالیا، آلمان، امارات، فرانسه، کانادا، ترکیه و...از جمله این کشورها می باشد.

رسانه در مواقع این چنینی وظیفه دارد که همزمان با افزایش سطح آگاهی جامعه درباره روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری، از ملتهب کردن افکار عمومی و ایجاد هراس در مردم پرهیز کند. علاوه بر این، افکار عمومی نباید وضعیت را بحرانی و اسف بار و غیرقابل کنترل فرض کند.  

در بهمن ماه سال جاری، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در گزارشی رسمی اعلام کرد که حدود ۴۶ ایالت آمریکا به آنفولانزای کشنده مبتلا شده اند. بنابر گزارش های منتشر شده، تعداد مبتلایان به این ویروس ۲۹ میلیون نفر و تعداد قربانیان نیز حدود ۱۶ هزار نفر اعلام شد. اما رسانه های رسمی آمریکا و رسانه هایی از جمله بی بی سی، به هیچ عنوان به این مسئله دامن نزده و آن را موضوعی کاملا عادی و قابل کنترل جلوه دادند.

اما این روزها رسانه های معاند از جمله بی بی سی فارسی- رسانه ملکه انگلیس-، ایران اینترنشنال- رسانه وابسته به آل سعود-، صدای آمریکا، رادیوفردا، رادیو زمانه، دویچه وله فارسی- وابسته به دولت آلمان-، فرانس ۲۴- وابسته به دولت فرانسه-و...۲۴ ساعته مشغول التهاب آفرینی و هراس افکنی و بحران نمایی در موضوع ویروس کرونا در ایران هستند.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. متاسفانه رسانه های اصلاح طلب نیز در اقدامی تأمل برانگیز مشغول التهاب آفرینی و بحران نمایی در موضوع کرونا هستند.

برای نمونه، روزنامه ابتکار- به مدیرمسئولی «محمد علی وکیلی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس- در شماره امروز در نیم تای صفحه اول خود، از ۹ تیتر اصلی، ۷ تیتر را به کرونا اختصاص داد. «معماهای کرونا؛ از دفع زباله تا دفن مردگان»، «از بحران کرونا تا بحران اطلاع رسانی»، «مدیریت در دام کرونا»، «تعطیلی در زنگ کرونا»، «مصون ماندن مسکن از کرونا؟»و...

رسانه های اصلاح طلب تاکنون بارها با رسانه های معاند همصدا شده اند، یکروز در موضوع FATF و روز دیگر کرونا.

**وحشت «اصلاح طلبانِ بی کارنامه» از حضور قالیباف در مجلس

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «تقدیر یا تهدید!؟؛ قالیباف در اولین سخنرانی پس از انتخابات، از پوست اندازی مجلس در آینده نزدیک گفت» نوشت: «قالیباف که بالاخره پس از ۳ دوره سابقه کاندیداتوری ناکام در انتخابات ریاست‌جمهوری، حالا توانسته فاتح انتخابات مجلس باشد، آن هم وقتی مشارکت به کمترین میزان خود در بیش از ۴ دهه گذشته رسیده است، به هر حال خود را در راس هرم قوه مقننه می‌بیند و از این دریچه سخنرانی‌هایش را چندماه مانده به آغاز کار مجلس با پوست‌اندازی قوه مقننه آغاز می‌کند...از آنجا که لیست ائتلاف اصولگرایان یکی از اختلافات جدی در اردوگاه اصولگرایان بود و از همین بابت این‌ روزها قالیباف در سیبل انتقادات همقطارانش قرار گرفته است، در این ویدیو تلاش کرد تا به‌ نحوی از آنها نیز دلجویی کرده باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «قالیباف، درست چند روز مانده به انتخابات پس از شهادت سردار سلیمانی در تمامی صفحات شبکه‌های اجتماعی از اینستاگرام تا توییتر از خاطراتش با او می‌گفت؛ موضوعی که خواه‌ناخواه گمانه تبلیغاتی بودن این رفتارها را در ذهن تداعی می‌کرد...با قطعی شدن نتایج انتخابات حالا بیشتر از هر زمان دیگر تکلیف ترکیب مجلس مشخص است، مجلسی تماما اصولگرا که قرار است با نسخه قالیباف، میرسلیم و مرتضی آقاتهرانی برای قوانین کشور فکری کند. افرادی که در سیاست ‌خارجی تکلیف‌شان مشخص است»

اعتماد در ادامه نوشت: «رییسی که یار انتخاباتی‌اش در اردیبهشت‌ماه ۹۶ امروز پیروز میدان انتخابات ۹۸ شده، گفت:" منتخبان ملت از همین امروز با اندیشه، همفکری و مشورت با صاحب‌نظران و حتی با رقبای خود که نتوانستند رای نصاب ملت را به دست آورند، باید برای رفاه اجتماعی، گره‌گشایی از کار مردم و معیشت آنها و مساعدت به دستگاه‌ها برای پیشبرد اهداف نظام در گام دوم انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی کنند".».

چندی پیش روزنامه اصلاح طلب قانون در مطلبی نوشته بود: «بی‌شک قالیباف اقدامات تحسین برانگیزی در کارنامه خود دارد و اینکه برخی بگویند وی یک نیروی ناکارآمد است، ادعای درستی نیست».

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات نیز پیش از این گفته بود: «اگر در سال۹۲ آقایان جلیلی یا قالیباف به ریاست جمهوری می‌رسیدند، چیزی به نام برجام وجود نداشت».

افزایش حدود ۴ برابری خطوط مترو پایتخت، افزایش بالغ بر هزارتایی تعداد واگن ها در ناوگان مترو، خرید و نوسازی بالغ بر ۳ هزار اتوبوس، ایجاد سامانه خدمات دهی به معلولان و جانبازان، افزایش دو برابری پل ها و تقاطع های غیرهمسطح، احداث حدود نیمی از بزرگراه های تهران، احداث حدود ۲۴ کیلومتر تونل در شهر تهران، ساخت بالغ بر هزار بوستان در شهر تهران، ۳۸ هزار هکتار جنگل کاری در قالب کمربند سبز پیرامون تهران، ترمیم و نوسازی بافت فرسوده به میزان ۴ برابر در مقایسه با سایر نقاط کشور، افزایش حدود ۸۰ درصدی ایستگاه های آتش نشانی، تجهیز ۳۵۴ محله تهران به خانه های سلامت، افزایش ۵ هزارتایی صندلی های سینما، شتاب ۵ برابری خدمات در جنوب شهر نسبت به شمال شهر و...بخشی از خدمات مدیریت جهادی در دوره شهرداری قالیباف است.

اصلاح طلبان در تابستان ۹۶ با در اختیارگرفتن شورای شهر و شهرداری تهران تلاش کردند تا این کارنامه قوی را مورد حمله قرار داده و آن را تخریب کنند؛ اما علیرغم تمام تلاش‌ها، این پروژه بزرگ رسانه‌ای با شکست مواجه شد. یکی از علت‌های اصلی این شکست آن بود که افکار عمومی مدام کارنامه اصلاح طلبان و نحوه عملکرد آنها را با کارنامه قالیباف مقایسه کرده و در یکسو شعار و جنجال را می‌دید و در سوی دیگر اقدام و عمل را.

این روزها اصلاح طلبانِ بی کارنامه از حضور قالیباف در مجلس پریشان و عصبانی هستند.

** هاشمی طبا: مشکلات را به گردن آقای روحانی نیندازید

«مصطفی هاشمی طبا» در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «اصولگرایان و دلواپسان نوعی استراتژی داشتند تا شرایطی به‌وجود آورند که مردم از روند موجود مایوس شده و درانتخابات حاضر نشوند. رادیو و تلویزیون‌های خارجی که همواره علیه نظام تبلیغ کرده و می‌کنند به سهم خود و دلواپسان داخلی نیز از طرف دیگر درصدد بودند تا مشارکت حداقلی رقم بخورد و اینها با حداقلی از آرای مردم وارد مجلس شوند. از همین روست که دلواپسان ماه‌ها علیه دولت دست به تخریب و سیاه‌نمایی زده و مشکلات دولت را بزرگنمایی کردند و همگام با رسانه‌های خارجی یا فضای مجازی که مردم را بابت مشارکت و رای دادن سرزنش می‌نمودند این بار شروع به تضعیف نظام کردند. هر چند در نتیجه موفق شدند که با این رویکرد مردم کمتری به پای صندوق‌های رای بیایند و مشارکت کاهش یابد. گویی اینکه استراتژی دلواپسان اینگونه بوده که مردم را به دولت بدبین و بی‌اعتماد کنند و در نتیجه درصد کمی از مشارکت مردم ثبت شود».

هاشمی طبا در ادامه نوشت: «هر چند نمی‌توان هیچ پدیده‌ای را بی‌تاثیر دانست اما باید اذعان داشت که پدیده‌ای مثل افزایش قیمت سوخت یا حتی نارضایتی‌های دیگر مردم پدیده‌ای مقطعی بوده که پس از مدتی از اعتبار ساقط شد اما پدیده مستمر در سال ۹۸ این بوده که پس از نقض و خروج از برجام توسط آمریکا به جای اینکه حمله را به سمت آمریکا ببریم نوک پیکان حمله را به سمت دولت بردیم...نباید از کنار این نکته به سادگی عبور کرد که دولت خدمات بسیار وسیعی به جامعه می‌دهد. همین آب، برق و بهداشت خیلی مسائل حجیم، وسیع و کمرشکنی است. با این حال همه اینها تاکنون نادیده گرفته شده است...اکنون همه گرفتاری‌ها را به گردن آقای حسن روحانی می‌اندازند اما این درست نیست که از تریبون‌های عمومی، مجلس و فضای مجازی به دولت حمله شود. لذا باید همه مجموعه حاکمیت در راستای حل و برون رفت از مشکلات کمک کنند».

گویا آقای هاشمی طبا دچار فراموشی شده است. وی- شهریور ۹۸- با انتقاد از ادعای برخی دولتمردان درباره اختیارات محدود گفته بود: «معتقدم آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه هر بار به‌صورت کلی بگویند که اختیارات باید افزایش پیدا کند و مشخص نکنند منظورشان از اختیارات چیست، بهتر است بگویند کدام اختیار را برای نیل به چه مقصود و هدفی نیاز دارند. ایشان که حتی از اختیارات خودش هم استفاده نمی‌کند. برای مثال در همین مساله یارانه‌ها قرار بود دولت به کسانی که توانایی مالی دارند یارانه ندهد اما هنوز این یارانه‌ها پرداخت می‌شوند. ۵ سال گذشته و تغییری حاصل نشده...رئیس‌جمهور بهتر است از اختیارات خود استفاده کند و مشکلات را کاهش دهد، بعد به سراغ اختیارات بیشتر برود».

روحانی- خرداد ۹۲- گفته بود: «اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی مشخص است. اینکه رئیس جمهور چطور بتواند به آن عمل کند، به توانمندی‌اش بستگی دارد». وی در همان مقطع در اظهارنظری دیگر گفته بود: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد».

اصلاح طلبان تاکنون بارها اذعان کرده‌اند که مشکل دولت روحانی، کمبود اختیارات نیست بلکه نداشتن اراده و اهتمام برای استفاده از اختیارات است. در حقیقت مشکل اصلی دولت، سوءمدیریت است، نه کمبود اختیارات.

کارشناسان معتقدند که یکی از علت های اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس، کارنامه بسیار ضعیف و غیرقابل دفاع دولت و مجلس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    76 16
    تا کی اجازه میدهند رسانه های اصلاح طلب که جاسوسی و خیانت شان معلوم شده است کشور را بهم بریزند؟!
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      13 3
      کرونای بنفش باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شد.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    19 12
    بیشعورااااا
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      12 3
      اصلاح طلبان و کارگزارانی ها اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و نتیجه آنرا در انتخابات دیدند.
  • FI ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    25 4
    اگه خیلی خطر نداره کل تحریریه تون یا حداقل سردبیر و نویسنده همین مقاله بروند بگیرند ببینیم خوب میشن. برای اینکه گناه هم نداشته باشه میتونید بعنوان نیروی کمکی بروید اینقدر امکانات کم هستن که حتما میگیرید.
  • سید IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    55 11
    به لطف و کرم باریتعالی از این به بعد اصلاح طلبان تهوع آور گور خود را گم می کنند و با مهاجرت به همان کشورهایی که با شنیدن نامشان آب از لب و لوچه شان راه می افتاد، شرشان را از سر کشور رفع کنند!
  • FR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    27 3
    آب و برق و بهداشت کلا ابتکار روحانی بوده ومردم قبل از روحانی چراغ موشی داشتند وبقول وزیر اول دولت روحانی کف زمین میزاییدند ! اگر کسی مثل هاشمی طبا از کلمه دلوا پسان استفاده کند که متوجه بی خیالان نمیشویم !
  • احمد IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    13 40
    خیلی چیپ و خر و مزخرفه اونیکه تیتر میزنه ابتکار کرونا گرفت! اه اه
  • CA ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    3 12
    مشرق جان جمله ات اشتباه. کرونا ابتکار رو از مردم گرفت درسته برادر
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    12 14
    بسیار تیتر بدی زده اید. جای شما باشم از خانم ابتکار عذرخواهی می کنم.
  • FR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    27 11
    خدایا تمام سران ومسئولان کشور را به این ویروس مبتلا کن
  • مجید IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    14 0
    یکی از مشکلاتی که کمر ملتو شکسته مشکلات مسکن هست در این زمینه دلت دستش باز بودالان که دلت لطف کردن سقف وام مسکن بالا بردن آیا فکر نکرد با حقوق 1500چطور امکانش هست وام مسکن بگیر بیشتر شبیه جک میماند آخه من که کارگرم حدعقل مثله دولت احمدی نژاد زمین رایگان میداد جوانان فکر کنید اگر رئیس جمهور قبل اینقدر خانه برای جوانان نساخته بود الان وضعیت مسکن از کورونا هم واجعه بارتر بود لطف ادکن ادمین
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    14 11
    چرا این قدر دروغ می گویید و چرا شما شکست خود در انتخابات را قبول نمی کنید و چرا با شیپور کردن بیماری کرونا فکر می کنید هنوز دوران انتخابات است و بدنبال جمع آوری رای برای خودتان هستید و هدفتان خوار و ذلیل کردن ما مردم است ان شاء الله پیروزی بزرگ نزدیک و در راه است برای سلامتی و فرج آقا صاحب الزمان (عج) و تعجیل در فرج و ظهورش صلوات
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    11 3
    کرونا هم زورش به زنگنه نمی رسه!!!
  • مجید SE ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    8 6
    یعنی فقط 3 درصد احتمال داره که از دست ابتکار راحت بشیم؟ ما رو باش چه ذوقی کردیم :(
  • کورش DE ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    1 0
    ما از این شانسها نداریم!
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    2 1
    ضربه ای که کرونا به شیعه زد شمرو یزید نزدن
  • SE ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    3 0
    انشاالله همه دروغگوها و خائنین به این مردم و این مملکت که به افکار عمومی توهین میکنن و همه ملت رو خر حساب میکنن کرونا بگیرن نه فقط ابتکار رئیس باد
  • ننو IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    1 1
    خدا کنه کورنا بگیرشون راحت شیم یعنی من حاضرم خودم کورنا بگریم ولی درعوض حداقل پنج تاازاوناهم بگیرن و بمیرن ک مردم ی نفس راحت بکشن
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    1 0
    آن احسنتم احسنتم هر کس در هر لباس و پست ومقامی خدمتی کرد در واقع سودش برا خودشه اللهم الرزقنا توفیق الطاعه
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    0 0
    دم انتخابات شده دیگه به صورت علنی دارین تبلیغ قالیباف رو میکنین! با همین تحریف های بی مورد مردم رو گمراه میکنید. از روحانی حالم به هم میخوره اما دلیل نمیشه به قالیباف رای بدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس