کد خبر 1045409
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰
فتح الله زاده

مسائل مالی باشگاه استقلال پیچیده‌تر از آن است که اسماعیل خلیل‌زاده و عبدالرضا موسوی، عضو جدید هیأت مدیره قادر به حل آن باشند.

به گزارش مشرق، پیش از خلیل‌زاده و موسوی نیز تصمیم‌گیران باشگاه استقلال بارها سینه سپر کرده و از پرداخت بدهی‌های بجا  مانده گفته بودند. نمونه‌اش امیررضا خادم که ۶ سال پیش از وزیر ورزش وقت حکم نمایندگی تام‌الاختیار در امور دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را اخذ کرد و با حربه حمله به مدیران بدهکار آنها را عزل کرد و مدعی شد تمام بدهی‌های انباشته در دوران مدیران جدید پرداخت خواهد شد.

 در مصاحبه‌هایی که از آن زمان از امیررضا خادم در آرشیو باقی‌ مانده ادعای گرفتن اسپانسر ۲۵ میلیاردی به کمک شاهرخ سبک دست برای باشگاه استقلال و پرداخت بدهی‌های گذشته هنوز موجود است. آن روز‌ها خادم که خود را در تصمیم‌گیری برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مختار می‌دید بیشتر وقت و انرژی خود را مصروف تخریب علی فتح‌الله‌زاده کرد و با حضور در رسانه‌ها مدعی شد این مدیر قادر به اداره امور نیست و به دلیل برجا گذاشتن بدهی‌ها باید صندلی مدیرعاملی را به فرد شایسته‌تری بسپارد.


 آن زمان با اتفاقاتی که در پس پرده رخ داد بهرام افشارزاده حکم مدیرعاملی گرفت. تصور می‌شد وعده‌های بزرگ خادم و دوستان عملی شده و باشگاه روی نوار خوش‌حسابی قرار خواهد گرفت اما دریغ از یک مورد پرداخت بدهی‌های برجا مانده قبلی. مدیران آن زمان تنها در مواردی که پای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا وسط می‌آمد اقدام به پرداخت بدهی برخی بازیکنان می‌کردند اما در غالب موارد هیچ توجهی به وعده‌های خود نداشتند و حتی تا به امروز در هیچ یک از اسناد به جا مانده در اتاق مالی باشگاه استقلال ورود آن ۲۵ میلیاردی که خادم وعده‌اش داده بود ثبت نشده است.


وعده‌هایی که نشان می‌داد رفتار‌های آن روزهای خادم بیشتر پوپولیستی و تبلیغاتی است و او قادر نیست به اهداف بزرگش جامه عمل بپوشاند. خادم که ناکامی‌هایی نیز در مدیریت کشتی داشت به سبب ناتوانی در اجرای ادعاهایش خیلی زود از سمت تصمیم‌گیری برای این دو باشگاه بزرگ عزل شد تا شاید با افکار جدید این باشگاه در مسیر مطلوب‌تری قرار بگیرد اما شگفتا که مدیران بعدی نیز همان مسیر را پیمودند و بدهی رو بدهی گذاشتند و ریالی از دیون باقی مانده قبل که حدود ۲۰ میلیارد تومان می‌شد، پرداخت نشد.

بیشتر بخوانید:

گره کور مدیرعاملی استقلال


این رویه، وضعیت باشگاه استقلال را اکنون به نقطه‌ای رسانده که بر اساس محاسبات سرانگشتی، این باشگاه با احتساب دیون این فصل چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد و مدیری که بخواهد اداره امور این باشگاه را به عهده بگیرد باید لباس آهنی به تن کند و با اسپانسر‌های متعدد به جنگ بدهی‌ها برود.


یکی از دلایلی که علی فتح‌الله‌زاده را به رغم تمایل وزیر ورزش و دیگر اعضای هیأت مدیره باشگاه وادار به عقب‌نشینی از پذیرش این سمت مهم کرده در حقیقت همین بدهی‌ها است. هرچند که فتح‌الله‌زاده بابت رفتار‌هایی که در زمان مدیریتش بخصوص روزهای عزل و بعد از آن موج رسانه‌ای عجیبی که علیه‌اش به پا شد و برخی بی‌آنکه اطلاعات دقیقی از صحت ماجرا داشته باشند، به سمت وی یورش بردند ناراحتی عمیقی دارد اما آنچه او را نسبت به قبول این مسئولیت تا حد زیادی بی‌میل کرده مشکلات مالی است.


فتح‌الله‌زاده اگر همین حالا بخواهد مدیرعاملی باشگاه استقلال را بپذیرد باید ۶۰ میلیارد تومان در جیب داشته باشد تا به نیازهای فصل جاری رسیدگی کند. گرچه آرام آرام پرداختی‌ها به برخی بازیکنان خارجی نیز سر از خاک بیرون خواهد آورد که با احتساب آن بدهی‌ها رقم همان ۱۰۰ میلیارد است!


یکی از دلایلی که باعث شده فتح‌الله‌زاده بارها در رسانه‌ها اعلام کرده حاضر است باشگاه را با همان وضعیت ۶ سال پیش که ۲۰ میلیارد بدهی داشت دوباره تحویل بگیرد همین است. فتح‌الله‌زاده می‌داند که دیگر اداره امور باشگاه استقلال با این اعداد ۲۰ میلیاردی ممکن نیست و او باید رقم‌های درشت‌تری را برای اداره باشگاهی که بازیکنانش اکنون به مرز جنون رسیده‌اند و از خلف وعده‌ها به ستوه آمده‌اند مهیا کند.


رقم ۱۰۰ میلیاردی که برای ورود به چرخه مدیریتی باشگاه استقلال نیاز است شاید در آینده فزونی نیز بیابد و مشخص نیست فتح‌الله‌زاده قادر باشد به مانند گذشته و به کمک برخی دوستان سرمایه‌دار از پس پستی و بلندی‌های این بحران‌ها برآید و این باشگاه را در مسیر هموار مالی قرار دهد. اگر فتح‌الله‌زاده با رایزنی‌های خود از پس این بحران مالی بزرگ برآید شاید برخی رفتار‌ها و نقد‌های کشنده و مغرضانه او را به کلی از پذیرفتن این سمت مهم منصرف کند. هرچند که از قول برخی دوستان نزدیک به فتح‌الله‌زاده نوشته شده که او در هر حال حاضر است مدیریت باشگاه استقلال را به عهده بگیرد تا شاید آخرین هدف خود با استقلال که قهرمانی در آسیا را است را عملی کند اما به واقع فتح‌الله‌زاده دیگر مانند گذشته ولع پذیرش این سمت را ندارد و احتمال اینکه او دوباره روی صندلی مدیرعاملی استقلال بنشیند بسیار اندک است.


البته وزارت ورزش نیز قصد ندارد گزینه‌ای جز او را به عنوان مدیرعامل برگزیند و سلطانی‌فر اعتقاد دارد که در شرایط فعلی فتح‌الله‌زاده بهترین گزینه است اما علاوه بر این دیون برخی موازی‌کاری‌ها در هیأت مدیره نیز مسأله‌ساز شده تا فتح‌الله‌زاده همچنان پای حرفش بایستد و مدیریت باشگاه استقلال را نپذیرد.


با این اوصاف جلسه مجمع باشگاه استقلال که امروز برگزار خواهد شد باز هم بدون معرفی نام مدیرعامل به پایان خواهد رسید و باید دید که در نشست‌های آتی میان سلطانی‌فر و فتح‌الله‌زاده چه خواهد گذشت تا شاید این مدیر برای چهارمین بار هدایت این باشگاه را به دست بگیرد.


شاید یک تضمین مالی سفت و سخت از سوی وزارت ورزش بتواند فتح‌الله‌زاده‌ای را که به دفعات از سازمان تربیت بدنی گذشته و حتی از وزیر سابق بدقولی مالی دید راضی به بازگشت کند.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    2 6
    مگه بازنشسته نیست؟ چطور میتونه پست بگیره؟ نمونه‌ش گرشاسبی بود که باز نشسته شد و سریع جابجاش کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس