کد خبر 1045145
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
انتخابات

جریمه‌های نقدی تا ممانعت از حضور و اشتغال در ادارات دولتی، روشهای تنبیهی دولت‌ها برای شرکت نکردن شهروندان در انتخابات است.

به گزارش مشرق،  "احمد دستاران" از فعالان فضای مجازی، با بررسی قوانین انتخابات در برخی از کشورها، به انواع جریمه‌ها برای شرکت نکردن در انتخابات پرداخت.

او در حساب توییتر خود نوشت: شنیدید قبل از هر انتخابات براندازان از اینکه مردم بخاطر ترس از دچار مشکل شدن بر اثر خالی بودن شناسنامه‌شون از مهر در انتخابات شرکت کردن حرف می‌زنن؟

می‌دونید این احمقانه‌ها از کجا به ذهنشون رسیده؟ حضور انتخاباتی در برخی کشورها اجباری و عدم شرکت دارای مجازاته!

کسی که در ایران زندگی می‌کنه می‌دونه که مشارکت هرچقدر باشه بدون اجبار و الزام و محدودیته.

اما تو بعضی از کشورها انتخابات اجباریه و اگر مردم پای صندوق رای نرن جریمه می‌شن. از جریمه های نقدی گرفته تا ممانعت از حضور و اشتغال فرد در ادارات دولتی.

برخی از این کشورها:

بلژیک:

هر کسی که بعد از دریافت دعوت نامه‌ی رای دهی، بدون داشتن عذر موجه پای صندوق رای نره؛ در اولین مرتبه 10یورو و برای بار دوم 25یورو جریمه می‌شه. اگه این کار4بار تکرار بشه: به مدت10سال هم از لیست رای دهندگان حذف و هم از حضور در ادارات دولتی محروم می‌شه.

استرالیا:

سیستم رای گیری اجباریست. هر استرالیایی که پای صندوق رای حاضر نشه؛ 20 الی 50 دلار جریمه می‌شه. جالبه در صورت عدم پرداخت این جریمه؛ امکان محکوم شدن به زندانش هم وجود داره!

سنگاپور:

اگه کسی که به سن قانونی رسیده در انتخابات شرکت نکنه و عذری هم برای این کارش نداشته باشه 50 دلار جریمه میشه. علاوه بر این دیگه نمی‌تونه در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس رای بده یا نامزد بشه. درواقع دولت کسی که یک بار رای نده رو به طور کلی دیگه لایق رای دادن نمی‌دونه.

یونان:

جریمه‌ی رای ندادن تو یونان یه مقدار عجیب‌تر از کشورهای دیگه به نظر میاد. در یونان اگه کسی که حائز شرایط رای دادنه تو انتخابات شرکت نکنه؛ دولت بهش مجوز صدور گذرنامه و گواهینامه ی رانندگی نمیده!

برزیل:

مثل یونان برای کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنن گذرنامه صادر نمی‌شه. علاوه بر این نمی‌تونن از تسهیلات بانکی و مشاغل دولتی استفاده کنن.

آرژانتین:

شهروندان اگر بدون هیچ دلیل موجهی در انتخابات شرکت نکنن؛ باید بین 5 تا 50 دلار جریمه پرداخت کنن. همچنین تا 3 سال از حضور در ادارات دولتی منع می‌شن و در کارهای اداریشون اختلال به وجود میاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • فرهاد IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    82 5
    احمد خان مال تورا کجا بنویسیم آقای روشن مغز
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    117 3
    خدا شفات بده
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    286 6
    اونجاییکه به نفعتان هست از کشورهای غربی مثال می‌زنید ولی آنجائیکه به ضررتان باشد مانند شفاف بودن عملکرد مجلس در کشور های غربی سکوت می کنید.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      اخلاقیات خودتون رو به دیگران نسبت ندید
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      8 162
      بذار یه کم فکر کنیم مثلا کی از آزادی بیان و اطلاعات در غرب افسانه میسازه ولی اطلاع رسانی نیم نصفه و ناقص و مغرضانه آمریکا رو در قضایایی مثل عین الاسد نادیده میگیره، البته نمونه فراوانه ولی جا نیست
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    رواج دیکتاتوری به سبک جمهوری اسلامی
  • رضا IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    86 3
    چرا شما بعضی موارد را با دیگر کشورها مقایسه میکنید موارد دیگر راهم مقایسه کنید شما کدو تنبل را نمی بنی
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    برو گم شو فقط کارتان به جایی رسیده که مردم بترسانید....
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    97 3
    فکر کردین اینم مثل حجابه ملت و بترسونید
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    2 8
    ایشالا مجبورت میکنیم به موقع اش رای بدی
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    4 0
    اصلا مشکلی نیست جریمه هم کنند ولی از همه نظر باید شبیه آن کشورهایی که دکتر گفت بشویم . نمی شود که عشق و صفاش مال اونها باشه و جور و جفاش مال ما دکترجون .
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    0 0
    پس چرا چند ماه بعد انتخابات کپی تمام صفحات شناسنامه کادمندان را حراستها می خواهند.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    ما مردم ایران مشکل فرهنگی داریم مثلا دوبله پارک میکنیم به حق دیگران احترام نمی گذاریم ولی وقتی یکی دوبله پارک کرده که برای ما مزاحمت ایجاد شده بعد غر میزنیم این چه کشور بی فرهنگیه کو قانون ؟!!!! ووووو....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس