رسانه های خارجی

از گزاره‌های ثابتی که در رسانه‌های مزبور مشاهده می‌شود، اشاره به ضعف و شکست اصلاح طلبان است.

به گزارش مشرق، با اعلام نتایج یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری، رسانه های بیگانه به تحلیل این فرآیند می‌پردازند.

از گزاره‌های ثابتی که در رسانه‌های مزبور مشاهده می‌شود، اشاره به ضعف و شکست اصلاح طلبان است.

چند نمونه از این تحلیل‌ها را در ادامه می‌بینید:

خبرگزاری رویترز: «نتایج این انتخابات به احتمال زباد قدرت وفاداران به رهبر عالی ایران را تقویت خواهد کرد؛ ضمن اینکه حضور پررنگ‌تر اصولگراها در مجلس ممکن است به پیروزی آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2021 (1400 شمسی) نیز کمک کند.»

 بی بی سی| "کوروش رحیم‌خانی" مدرس علوم سیاسی در دانشگاه نیویورک: «چهره‌های شاخص اصلاح طلبان اگر ردصلاحیت نمی‌شدند، باز هم این جناح برنامه‌ای برای تغییر در کشور نداشت و باز هم جناح مقابل رأی می‌آورد.»

 دویچه وله: «برخی از اصلاح طلبان یکی از علت‌های مشارکت ناچیز در انتخابات را ردصلاحیت بسیاری از داوطلبان این جناح عنوان می‌کنند. با این‌همه، این جناح در تهران با دو لیست در انتخابات شرکت کرد و ناکام ماند و «محمد خاتمی» لیدر آن‌ها گرچه درخواست برای مشارکت را "تَکرار" نکرده بود، بر خلاف انتخابات دوره نهم مجلس، رأی خود را نه در یک حوزه پرت در دماوند که در حسینیه جماران و مقابل دوربین به صندوق انداخت.»

 دویچه وله| "فرهاد قنبری" جامعه‌شناس: «اصلاح‌طلبان به‌خوبی به این واقعیت که در صورت تأیید صلاحیت تمام کاندیداهای خود هم چیزی جز شکست در انتطارشان نبود، آگاه بودند؛ اما در تحلیل خود به‌دنبال انکار و پاک کردن صورت مسأله هستند. برخی از جریان‌های وابسته به جبهه اصلاحات لیست انتخاباتی ارائه کردند، اما در پایان نتیجه‌ای جز "شکست" نصیبشان نشد.»

 دویچه وله| "جلائی پور" فعال اصلاح طلب: «پایگاه اجتماعی اصلاح‌ طلبان و امید به اصلاح، ریزش داشته است؛ اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند انتخابات۹۸ تکرار نشود، باید به بازسازی و اصلاح خودشان، شفاف و دموکراتیک و کارآتر کردن نهادهایشان، عدالت‌جو و فسادستیز و دموکراسی‌خواه‌تر شدن گفتمانشان و شناسایی و تربیت نیروهای سیاسی توانا و سالم بپردازند.»

رادیو فردا: تنها حدود ۶ درصد از مجلس آینده متعلق به طیف اصلاح‌طلب است. مهم‌ترین چهره آن‌ها که به مجلس راه یافته، «مسعود پزشکیان» است که از حوزه تبریز رأی آورد.

 رادیو زمانه: «با اعلام نتایج رسمی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان، اضلاع "مثلث جیم" (جنتی ـ یزدی ـ مصباح) که اساس اصولگرایی را تشکیل می‌دهند، بار دیگر به هم رسیدند. دوسال پیش راه نیافتن دو ضلع این مثلث به مجلس خبرگان پنجم، شکست قاطع جریان اصولگرایی را رقم زده بود.»

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس