سردار سلیمانی نمایه

ارگان رسانه‌ای کنگره آمریکا اذعان کرد: عایدی ترور ژنرال سلیمانی برای کاخ سفید زودگذر و هزینه‌های سنگین آن، ماندگار خواهد بود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

«هیل» نوشت: درست است که ایرانی‌ها استاد کنترل تنش‌زایی هستند اما در ارزیابی واکنش ایران به ترور سلیمانی (محدود کردن آن به حمله عین‌الاسد)، به پیامدهای خزنده‌ این حمله و تأثیر آن بر تحولات منطقه‌ای توجهی نشده است، پیامدهایی که تضعیف‌کننده‌ برتری‌های راهبردی و جایگاه منطقه‌ای آمریکاست.

بیشتر بخوانید:

افشای نقش اسرائیل در ترور حاج قاسم

هشت سناتور جمهوری‌خواهی که به ترامپ پشت کردند

در عراق، محل وقوع ترور، نقض حاکمیت این کشور روابط آمریکا با بغداد را به نقطه‌ پایانی رسانده است. دولت و مردم عراق خواهان خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان هستند، همان هدفی که سلیمانی پیش از مرگش به‌دنبال آن بود.

ترور سلیمانی باعث شد اعتراض‌ها در عراق که نفوذ ایران را هدف گرفته بود، به مخالفت با حضور پرمخاطره‌ آمریکا در این کشور تغییر جهت دهد. در واقع این ترور فرصت مناسبی شد تا موج اعتراضات سراسری در منطقه (عراق، لبنان و حتی ایران) که با هدف تضعیف تهران به راه افتاده بود، سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا را هدف بگیرد.

تلاش‌های منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها بین کشورهای عربی خلیج فارس و ایران نیز ضربه‌ چشمگیری خورد. در یمن، یکی از صحنه‌های اصلی جنگ نیابتی منطقه، تلاش‌های پشت‌پرده برای صلح که روندی آرام اما نویدبخش را طی می‌کرد طی هفته‌های اخیر به سکون رسیده، چرا که اشتیاق ایران و عربستان برای تشویق نیابتی‌هایشان به پیگیری صلح کاملاً از بین رفته است.

اکنون به‌نظر می‌رسد که تهران در پی ابزارهایی برای ایجاد دوباره‌ بازدارندگی و قدرت‌نمایی در برابر پراهمیت‌ترین ترور تاریخ کشور است.

می‌توان گفت که ترور سلیمانی ارزان و بی‌هزینه نبوده. از بیروت تا بغداد، این ترور به قیمت تضعیف تمام تلاش‌هایی بوده که آمریکا در راستای کاهش نفوذ ایران در منطقه، کاهش ریسک جنگ و پایان دادن به منازعه یمن، انجام داده است.  

این در حالی است که آمریکا دستاورد چشمگیری نداشته است. ایرانی‌ها به روش راهبردی خود در به‌کارگیری عملیات‌های نیابتی بازگشته‌اند.
ایران با برخورداری از مزیّت شکیبایی چه‌بسا به‌دنبال از سرگیری راهکارهایی است که در ماه‌های پیش از ترور استفاده می‌کرد. عمر مزایای فوری و تاکتیکی ترور سلیمانی برای آمریکا کوتاه و هزینه‌های آن سنگین و بلندمدت خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    19 5
    فکر کردید خیلی زود با ده تا موشک به عین الاسد از خون حاج قاسم گذشتیم. اشتب کردی یانکی.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    11 6
    مادامی که ایالات متحده توسط یک عده فاسد اداره میشود باید تاوان بدهد.
  • بختیاری IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    14 3
    امریکاییهای حروم لقمه روز مرگتون فرا رسیده به امید خدا چیزی جز مرگ براتون باقی نیست
  • CH ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    6 5
    خیلی سنگین خیلییییییییی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس