کد خبر 1037428
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
عین الاسد (2).jpg

رسانه‌های آمریکا از سویی مایل هستند مواردی از حوادث عین‌الاسد را رسانه‌ای کنند و از طرفی نمی‌خواهند قدرت ایران را در انهدام یک پایگاه مهم آمریکا بزرگ کنند.

به گزارش مشرق، ساعت ۱:۳۰ بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق که یکی از مهمترین مراکز تجمع نظامیان تروریست آمریکاست مورد هدف موشک‌های کاملاً ایرانی قرار گرفت. این رخداد تاریخی پنج روز پس از آن اتفاق افتاد که شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد با حمله مستقیم رژیم تروریست‌پرور آمریکا به شهادت رسیدند. در واکنش به این حادثه، موضوع انتقام سخت مطرح شد که در فاز اول آن پایگاه عین‌الاسد به عنوان پایگاهی که حمله به کاروان شهید سردار سلیمانی از آنجا طراحی شده بود، مورد هدف موشک‌های ایران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

فیلم/ اعتراف آمریکایی‌ها به قدرت حمله موشکی به عین‌الاسد

ضربه مغزی در آسیا نمایش در واشنگتن

اولین عکس‌العمل دونالد ترامپ رئیس رژیم آمریکا به حمله موشکی ایران، رد هرگونه آسیب به نیروهای تروریست آمریکایی مستقر در این پایگاه نظامی بود. در همین رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی از واشنگتن به نقل از رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: «هیچ سرباز آمریکایی در اثر این حملات آسیب ندیدند.» وی همچنین آسیب‌های وارده به تأسیسات و ساختمان‌ها را ناچیز دانست.
 
 

این در حالی بود که از سال ۲۰۰۳ عین‌الاسد یکی از مهمترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق بوده و امروز نقش مهمی در تأمین سوخت و تدارکات برای نیروهای تروریست آمریکایی ایفا می‌کند. تصاویر ماهواره‌ای نیز مؤید وجود آشیانه‌های متعدد هواپیماها و انبارهایی است که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ لذا در شرایطی که رسانه‌های داخلی آمریکا همسو با ترامپ بر عدم خسارات جانی در حمله موشکی ایران تاکید داشتند، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: «حمله ایران، زرادخانه موشکی‌ای را معرفی کرد که با کمال بلوغ، همراه با دقت و دارای قابلیت تهدید و بازدارندگی در برابر دشمنان منطقه‌ای این کشور است.».

اما کمتر از یک هفته از این اتفاق، گزارش‌هایی از آسیب‌دیدگی یازده سرباز آمریکایی در اثر حملات موشکی ایران منتشر شد. طبق گزارش دویچه وله این آسیب‌دیدگی‌ها نشانه‌هایی از ضربه مغزی بودند و سربازان تروریست آمریکا برای مداوا به بیمارستان نظامی آمریکا در ایالات راین‌لندفالتس آلمان و مرکز درمانی آمریکا در کویت منتقل شدند.
 
 

در پی انتشار این خبر، ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی خود در داووس مجبور شد، اظهارات پیشین خود را پس بگیرد: «من شنیده‌ام که برخی از این سربازان دچار سردرد و یکی دو چیز دیگر شده‌اند! من می‌توانم به شما اطمینان بدهم که موضوع خیلی جدی نیست.»

فارغ از بحث جدی یا غیر جدی بودن نوع آسیب‌دیدگی سربازان ترویست حاضر در عین‌الاسد، تصحیح نقل قول قبلی از سوی ترامپ مؤید نشانه‌های واضح‌تری از پنهان کردن واقعیات بود. چنانکه طبق گزارش دویچه وله علاوه بر یازده نفری که در مرحله نخست برای مداوا عراق را ترک کردند، ۱۰ سرباز تروریست دیگر نیز برای معایات پزشکی به بیمارستان نظامی آمریکا در آلمان منتقل شدند.
 
 

با توجه به آشکار شدن برخی زوایای حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد، ژنرال آلکسوس گرینکویچ، یکی از فرماندهان نیروی هوایی آمریکا که چند روز پس از حملات موشکی، از عین الاسد دیدن کرد به خبرنگاران گفت: «در شرایط کنونی برآورد دقیق شدت آسیب‌دیدگی سربازان در اثر حملات موشکی و جدی بودن ضربه مغزی آن‌ها ممکن نیست و نیاز به فرصت بیشتری برای معاینات پزشکی وجود دارد!».

اما این پایان کار نبود. در حالی که سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا) در اولین واکنش، آسیب مغزی یازده سرباز را تایید کرد، لوییس مارتینز، خبرنگار شبکه ABC آمریکا نوشت: «سنتکام تایید کرد «تعداد بیشتری» از سربازان آمریکا به بیمارستان نظامی در آلمان فرستاده شدند.»

در همین حال یک نماینده کنگره آمریکا خواستار شفاف‌سازی وزارت جنگ آمریکا(پنتاگون) از میزان تلفات عین الاسد شد. در ادامه اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی از سوی مقامات نظامی آمریکا، چند روز قبل وزارت جنگ آمریکا در گزارشی جدید اعلام کرد: «تاکنون ۳۴ سرباز آمریکایی در اثر حمله موشکی ایران به عین‌الاسد دچار آسیب مغزی شده‌اند.»
 
 

اگرچه تا امروز این رقم از سوی مقامات رسمی آمریکا افزایش نیافته است، اما تجربه بررسی همین یک خبر نشان می‌دهد آثار و تبعات حمله موشکی بسیار فراتر است و دولت ترامپ صرفا تحت فشار افکار عمومی و همچنین درز برخی اخبار محرمانه، مجبور شد تعداد سربازان تروریست آسیب دیده را تغییر دهد. این در حالی بود که یک روز پس از ضربه موشکی ایران، رسانه‌های غربی و برخی مقامات آمریکایی تلاش داشتند این سناریو را القا کنند که جمهوری اسلامی ایران به طور عمد به گونه‌ای عین‌الاسد را هدف قرار داد که صدمه جانی متوجه آمریکا نشود. در همین راستا رویترز - خبرگزاری انگلیسی که اخیراً جعل اخبار را در دستور کار قرار داده است - نوشت: «براساس ارزیابی‌های اطلاعاتی، ایران به‌طور عمدی طوری هدف‌گیری کرده بود که نیروهای آمریکایی را مورد اصابت قرار ندهد.» نوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا نیز در مصاحبه با شکبه تندرو و ضدایرانی فاکس ‌نیوز گفت: «به نظر من کاری که ایرانی‌ها انجام دادند به شدت دقیق و برنامه‌ریزی شده بود و آن‌ها عمداً از کشتن آمریکایی‌ها خودداری کردند.» واشینگتن‌پست هم به نقل از یک مقام نظامی که در زمان حمله به عین‌الاسد در آنجا حضور داشت نوشت: «در نتیجه این حملات موشکی، فقط دست کم دو نظامی آمریکایی از پنجره یک برجک به بیرون پرتاب شده و ده‌ها نفر دیگر نیز از حال رفتند.»

خبرسازی دروغ از آثار حمله موشکی ایران با اظهار نظر ترامپ آغاز شد. وی تلاش کرد با اعلام اینکه هیچ سرباز آمریکایی در این حمله موشکی آسیب ندیده است، آن را اتفاقی کم اهمیت و خنثی نشان دهد. در حالی که گذر زمان خلاف این اظهارات را اثبات کرده و خواهد کرد. این در حالی است که چند روز قبل تارنمای خبری آمریکایی هیل (The Hill) نوشت: «ترامپ در مدت سه سال ریاست جمهوری خود ۱۶ هزار و ۲۴۱ حرف غیرواقع، دروغ و یا گمراه کننده گفته است.» این گزاره می۷تواند به خوبی نشان دهد تا چه اندازه می‌توان سخنان رئیس‌جمهور آمریکا را در خصوص اتفاقات رخ داده در پایگاه عین‌الاسد مبتنی بر واقعیت دانست.
 
 

چرا رسانه‌های آمریکایی سکوت کردند؟


اظهارات ترامپ برای کوچک نشان دادن حمله انتقامی ایران را می‌توان با توجه به رویکرد وی در بیان خلاف واقع حوادث به ویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و مسئله استیضاحش ارزیابی کرد اما این سؤال مطرح است که علت سکوت رسانه‌ها برای بررسی حادثه عین الاسد در به اصطلاح بزرگترین دموکراسی! جهان چیست؟

در این باره محمد مرندی کارشناس مسائل امور بین‌الملل  گفت: «در آمریکا بر خلاف تصور عمومی ما، رسانه‌ها نسبت به نیروهای مسلح بسیار بسیار محترمانه برخورد می‌کنند. در حالی که ممکن است در ایران برخی سعی کنند اقدامات سپاه یا قسمت‌های مختلف نیروهای نظامی را زیر سؤال ببرند، این موضوع هرگز در رسانه‌های آمریکایی دیده نمی‌شود. حتی زمانی هم که آمریکا به کشور تجاوز می‌کند و غیرنظامیان را می‌کُشد، رسانه‌های این کشور اقدامات نیروهای مسلح را مورد نقد و چالش جدی قرار نمی‌دهند.»
 
 

وی ادامه داد: «از طرف دیگر، در آمریکا در بحث سیاست خارجی انسجام بسیار زیادی بین گروه‌های سیاسی وجود دارد. اگرچه رسانه‌ها در حوزه مسائل داخلی نقدهای در چارچوبی ارائه می‌دهند اما نسبت به سیاست خارجی و جنگ‌های آمریکا در جهان، اجماع نظر دارند. در موضوع شهادت سردار سلیمانی هم ممکن است عده‌ای در داخل آمریکا اظهار کنند این اقدام، کار عاقلانه‌ای نبود، اما همگی اتفاق نظر دارند که حق این فرمانده بود! به طور خلاصه آنکه مقامات ارشد و رسانه‌های بزرگ آمریکا بر سر این گفتمان که غربی‌های سفیدپوست خوب و مابقی به ویژه تیره‌پوستان و مسلمانان بد هستند، اجماع دارند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل علت انتشار اخبار جدید در خصوص میزان آسیب‌دیدگی سربازان تروریست آمریکایی در عین الاسد را در اختلاف رسانه‌های حزب رقیب با ترامپ دانست و تصریح کرد: «رسانه‌های رقیب در دوگانگی آشکار کردن دروغ‌های ترامپ و ارائه تصویری منفی از وی در میان افکار عمومی و تاکید بر بد بودن جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. از سویی مایل هستند مواردی از حوادث عین‌الاسد را رسانه‌ای کنند تا دروغگویی ترامپ آشکار شود و از طرفی نمی‌خواهند قدرت ایران را در انهدام یک پایگاه مهم آمریکا و ناتوانی کشورشان در دفاع از آن، بزرگ کنند.»
 
 

بنابراین اطلاعات اندکی که در روزهای اخیر درباره وضعیت سربازان تروریست آمریکایی منتشر می‌شود، بیش از آنکه تلاش رسانه‌ها و خبرنگاران این کشور در جهت شفاف‌سازی و اطلاع رسانی مبتنی بر واقعیت باشد، گویای اختلاف درونی احزاب رقیب این کشور و تلاش برای اثبات تصویر دروغگوی ترامپ است.

براین اساس رسانه‌ها و افکار عمومی داخل ایران نباید مبنای تحلیل خود از آنچه در عین‌الاسد به وقوع پیوست را آمار ارائه شده از سوی رسانه‌های آمریکایی قرار دهند. زیرا همان طور که اشاره شد این اعداد هم در راستای بازی‌های سیاسی منتشر می‌شود و نمی‌تواند نشان دهنده واقعیات میدانی باشد. از این رو آمار نیروهای نظامی کشور منبع مطئنی برای استناد است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    آره منبع شما قابل اعتمادا که تا 3 روز میگفتین هواپیمای اوکراینی خودش سقوط کرده
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
      62 10
      برو پی پی سی تو ببین و به اخبار اونا اعتماد کن که محض رضای خدا موش می گیرند؟!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
      75 9
      چقدر وقیحین، اینو نگین چی بگین ، اگه ایران بعد از سه روز اعلام کرده آمریکا بعد از یه ماه همچنان پشت هم میندازه و آمار عوض میکنه
    • سعید IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
      80 8
      دروغگو تو و امثال تو هستید که میگفتین پایگاه آمریکا خالی بوده. چی شد پس؟؟ اینا کجا ضربه مغزی ملایم شدن؟؟؟؟ خخخخخخخخخ
    • DE ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
      0 0
      عمو ۱۰:۴۹ بازار مکاره رادیو بی لی سی کلا مغزت رو شستشو داده پاک شدی رباط و آلت دست انگل خیس.سعی کن منطقی فکر کنی نه مثل بنگاه سخن پراکنی رادیو بی لی سی.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    110 9
    شما هم چون ایران تنها کشوری بوده که بعد ۸۰ سال جرات کرد آمریکا رو مستقیم بزنه بدجوری سوختی حتی بیشتر از اربابت !! کارتون از پماد سوختگی هم گذشته میخوای بفرستیمت پیش سربازای آمریکایی تو آلمان مداوا بشی؟؟ اونا از ضربه ملایم مغزی رنج میبرن شماها هم از سوختگی شدید
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    6 1
    برو بمیر بچه
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    44 7
    روزی معلم کوفی عنان یک دسته ورقه سفید اورد که در گوشه ان نقطه سیاه رنگی وجود داشت از بچه ها پرسید بچه ها چه می بیند و همگی یکصدا گفتن نکته سیاه و معلمشان گفت این بدبختی ما انسانهاست که کل صفحه سفید را نمی بینیم فقط ان نقطه سیاه را می بینیم. حکایت هواپیمای اوکراینی هم نقطه است که مردم کل صفحه سفید امنیت کنونی ناشی از دلاوری های سپاه را نمی بینیم اما ان نقطه را می بینیم . کاش منصف بودیم
  • DE ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    44 9
    خطاب به ۱۰:۴۹ چرت نگو دولتیها میگفتن نقص فنی بوده همونا که در شرایط جنگی آسمون رو کلیر نکردند!
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    9 82
    وقتی امریکا جانشین شهید سلیمانی را تهدید به قتل می کند و حتما هم خواهد کشت و وقتی اسرائیل به راحتی و مستمر ایرانی را در سوریه و عراق می کشد یعنی سیلی که مشرق می گوید برای فریب مردم ایران است
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
      46 1
      وقتی شبها تا خرخره میخوری کل روز هذیان خواهی گفت ابله
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    55 14
    همون روز اول یه خبر اومد بیرون که بعد حذف شد 238 سرباز تروریست امریکایی کشته و 430 نفر زخمی شدند
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    31 2
    اونی که باید میفهمید فهمیده دیگه خیالتون راحت
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    21 15
    واقعیتش اینه که از هیچ کدوم از طرفین چهوامریکا چه ایران اخبار مستندی برای اقناع کامل افکار عمومی ارائه نشده
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
      0 1
      نگران افکار عمومی نباش نگران خودت باش با فکر .. خون سردار دلها اقیانوسی میشود که تمام فتنه ها را از بیخ و بن میکند و دنیا را محیای ظهور اخرین حجت خدا بر زمین مینماید..
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    0 0
    عین الاسد عراق ضربه مهلک بر پیکر کبر و غرو استکبار که تا قرن ها در تاریخ امریکا ابهت پوشالی امریکا در جهان ریخته شد وببر کاغذی بیش نیست و بت های زمانه را می توان شکست که توسط ترسو های مرتجع دولت های عربی مخصوصا عربستان و امارات ودیگر اقمارشان که دنیا را در نگاه خود تک قطبی می بینند دیگر وجود ندارد واز قدرت خدا وایمان رزمندگان اسلام نباید غافل شد که جبهه حق بر جبهه استکبار امریکای کور باطل پیروز است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس