فنسر

در بحث دستیابی ارتش های جهان به موشک های کروز هواپرتاب با برد ۱۰۰۰ کیلومتر و بیشتر، به صورت عملیاتی طبق معمول به آمریکا، روسیه و چین می رسیم اما حالا ایران نیز به این جمع این کشورهای خاص، اضافه میشود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، موشک های کروز هوا پرتاب امروزه تبدیل به یکی از تسلیحات اصلی و خاص برای همه نیروهای هوایی مدرن در دنیا شده اند. این موشک ها در هر دو نقش ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی به کار می روند و به نوعی دست برتر و بلند یک نیروی هوایی در عملیات تهاجمی محسوب می شوند و با توجه به توسعه سیستم های ضد هوایی در جهان، ضرورت در اختیار داشتن توان دورایستا، برای همه فرماندهان بویژه در بخش هوایی یک دغدغه و ماموریت ویژه به حساب می آید.

در جهان امروز موشک های کروز هوا پرتاب با بردهای مختلفی وجود دارد و نیروهای هوایی به عنوان کاربر این تسلیحات، حساب ویژه ای روی آنها باز می کنند. بیشتر این تسلیحات هوا پرتاب از نظر برد در کلاس کمتر از ۵۰۰ کیلومتر هستند و البته تعداد معدودی از کشورهای جهان توانسته اند این تسلیحات را در بردهای نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر و بیشتر از آن در اختیار بگیرند.

بیشتر بخوانید:

شمشیرباز دمشقی کمر تروریست‌ها را در حلب شکست/ میراث گرانقدر حافظ اسد همچنان از سوریه حفاظت می‌کند +عکس

اما طی روزهای اخیر و در جریان تحویل تعدادی از هواپیماهای نیروی هوایی ارتش که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اورهال شده اند، نکته بسیار مهمی توسط امیر حاتمی وزیر دفاع مورد اشاره گرفته و آن هم توان وزارت دفاع برای نصب موشک های کروز با برد ۱۰۰۰ کیلومتر روی جنگنده های موجود در کشور است. البته وزیر دفاع به این مسئله اشاره نکرده که  این کلاس از سلاح ها در نهاجا چه زمانی به صورت عملیاتی وارد خدمت می شوند اما نشانه ها و اماره های موجود در این خبر که به صورت رسمی توسط این وزارتخانه در اختیار رسانه ها قرار گرفته نشان می دهد زمان تحقق این موضوع، نزدیک است.

پیش بینی یوزی رابین درباره کروزهای هوا پرتاب ایرانی

یک نکته جالب درباره دستیابی نیروهای مسلح کشورمان بخصوص نیروی هوایی به موشک های کروز برد بلند هواپرتاب، پیش بینی کارشناس معروف صهیونیست یعنی یوزی رابین در این خصوص در سال ۲۰۱۵ است.

او در کنفرانسی در خصوص مسائل مربوط به دفاع موشکی در آمریکا به مسئله ای مهمی اشاره می کند و می گوید: "ایرانی ها یک بار در سال ۲۰۱۲ میلادی به برنامه ای برای ساخت موشک کروز حمله به اهداف زمینی به نام "مشکات" اشاره کرده اما تصویری از آن را نشان ندادند. در نهایت موشک سومار را رونمایی کردند.   من به سرعت این موشک ایرانی را با کا اچ ۵۵ روسی مقایسه کرده و متوجه شدم که این نه یک کپی چینی، بلکه یک کپی ایرانی از موشک مورد نظر است. احتمالا موتور جتی هم که بر روی این موشک نصب شده از نمونه روسی متفاوت است. این یک دستاورد بزرگ مهندسی برای ایرانی ها است. این یک کپی نیست. من از لحاظ تکنیکی به احترام افرادی که این کار را انجام دادند کلاه از سر برمیدارم و به آنها احترام می گذارم. "

جنگنده ضربتی سوخو ۲۴ نیروی هوایی ارتش

وی در عین حال، با چاشنی ایران هراسی به تشریح قابلیت های این موشک کروز پرداخته و اضافه کرده است: "این موشک ایرانی یک موشک کروز زمین پرتاب است که از یک شتاب دهنده کمک گرفته و با استفاده از آن ارتقاع می گیرد و سپس موتور اصلی آن فعال می شود. ایرانی ها با استفاده از این موشک می توانند اسراییل را از خاک خود هدف قرار دهند. اما آنها هواپیمای سوخوی ۲۴ را نیز دارند. اگر بتوانند این موشک را روی این هواپیما نصب کرده و با آن به سمت مدیترانه بیایند و از آنجا به سمت شمال گردش کنند این موشک توان هدف قرار دادن هر نقطه ای از اروپا را دارد. "

اگرچه این بخش از سخنان مقام سابق صهیونیست ها در حوزه موشکی، محتوایی در جهت ترساندن اروپا از کشورمان و قابلیت های نظامی ایران دارد، اما در بطن خود، ترس یک متخصص فنی در حوزه موشک را از قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری صنایع دفاعی کشورمان را نیز نشان می دهد که حالا، تحقق آن رسانه ای شده است.

اما قبل از ادامه بحث درباره این دستاورد مهم متخصصان ایرانی، بد نیست نگاهی به کشورهای دنیا با این توانایی خاص موشکی داشته باشیم.

مثلث قدرت های جهانی با موشک های هزار کیلومتری هوا پرتاب

در بحث موشک های کروز هواپرتاب با برد هزار کیلومتر و بیشتر، به صورت عملیاتی تنها به سه اسم می رسیم که طبق معمول شامل آمریکا، روسیه و چین هستند. در حال حاضر در نیروی هوایی آمریکا موشک کروز هوا پرتاب اصلی مدل AGM-۱۵۸ ساخت شرکت لاکهید مارتین وجود دارد که در مدل جدید بیش از ۹۰۰ کیلومتر برد داشته است. این موشک کروز امروزه برای پرتاب از پلتفرم های استراتژیک مثل بی ۲، بی ۱ و بی ۵۲ در کنار جنگنده هایی مثل اف ۱۵ و اف ۱۸ و اف ۱۶ توسعه پیدا کرده و به نوعی دست بلند نیروی هوایی آمریکا در درگیری ها محسوب می شود.

این موشک از هدایت ترکیبی اینرسیایی و جی پی اس در میانه راه و هدایت تصویر ساز فروسرخ در مرحله آخر حمله بهره برده و وزن سر جنگی آن نیز ۴۵۰ کیلوگرم و سرعت آن نیز مادون صوت است.

بمب افکن بی ۲ در حال پرتاب موشک AGM-۱۵۸

اما کشور بعدی در این زمینه روسیه است که امروز با نسل جدید موشک های کروز هوا پرتاب یعنی سری KH-۱۰۱ و KH-۱۰۲ بمب افکن های استراتژیک خود مثل تی یو ۹۵ و تی یو ۱۶۰ را مجهز کرده که این دو موشک در نقش های حملات متعارف و اتمی به کار می روند. این موشک ها در حقیقت توسعه یافته و مدل پیشرفته موشک های سری KH ۵۵ هستند که در زمان شوروی سابق طراحی و ساخته شده اند.

بمب افکن تی یو ۱۶۰ روسی در حال پرتاب موشک KH-۱۰۱

برد این موشک ها به صورت دقیق اعلام نشده ولی منابع مختلف برای برد آنها رقم های مختلفی بیش از هزار و حتی تا ۵ هزار کیلومتر اعلام کرده اند. این موشک ها از سرعت های مادون صوت بهره برده و با ترکیبی از سیستم های هدایت اینرسیایی، ماهواره ای و تصویر ساز فروسخ به سمت هدف حرکت می کنند. وزن سر جنگی این موشک ها در حدود ۴۰۰ کیلومتر است.

اما دیگر کشوری که در این زمینه دارای سلاحی عملیاتی است، جمهوری خلق چین است که در نیروی هوایی چین موشک های کروز هواپرتاب سری CJ-۱۰ وجود دارد که برد آن در حدود ۱۵۰۰ کیلومتر بوده و توسط بمب افکن های H_۶ حمل می شود. این موشک های کروز دارای مدل های زمین و دریا پرتاب نیز هستند. این موشک ها توان حمل سر جنگی متعارف یا هسته ای به وزن ۵۰۰ کیلوگرم را داشته و سرعت آنها نیز مادون صوت است.

این موشک نیز از هدایت اینرسیایی، ماهواره ای و تطبیق نقشه ها برای مسیریابی بهره می برد و در برخی منابع مدل هواپرتاب این موشک DH-۱۰ معرفی می شود.

موشک CJ-۱۰ در زیر بمب افکن H-۶

کدام موشک و کدام جنگنده در ایران آماده رکوردشکنی است؟

در بحث موشک های کروز در ایران که بتوانند به برد ۱۰۰۰ کیلومتر برسند، با تطبیق نمونه های رونمایی شده در سالهای اخیر به نظر می رسد با دو گزینه رو به رو باشیم. نمونه اول می تواند مدلی ارتقاء یافته از موشک کروز یا علی که بردی در حدود ۷۰۰ کیلومتر داشته، باشد که می تواند برای بحث پرتاب از هواپیما توسعه پیدا کرده و به راحتی با افزایش برد به ۱۰۰۰ کیلومتر برسد.

موشک دیگر در این بخش، سری هویزه است که تا برد ۱۲۰۰ کیلومتر نیز با موفقیت آزمایش شده و می توان این گونه گمانه زنی کرد که مدلی از این موشک نیز با برد ۱۰۰۰ کیلومتر برای پرتاب از روی جنگنده ها در کشور توسعه پیدا کرده است.

موشک کروز یاعلی

موشک کروز هویزه

اما در پاسخ به اینکه کدام جنگنده ای می تواند این کلاس از موشک را حمل کند به نظر می رسد گزینه اصلی در این میان، هواپیماهای ضربتی سوخو ۲۴ نهاجا باشند. این بمب افکن بال متغیر در اوایل دهه ۷۰ شمسی وارد کشور شده و از جمله دارایی های استراتژیک نیروی هوایی ارتش محسوب می شود که توان حمل تسلیحاتی خاص مثل موشک های ضد رادار و بمب های سنگین سنگر شکن را دارد.

با توجه به اندازه و فلسفه طراحی آن به نظر می رسد سوخو ۲۴ گزینه مورد نظر برای حمل موشک های مورد نظر توسط صنایع دفاعی و ارتش کشورمان باشد چراکه این پرنده با موشک مورد نظر در کنار بحث توان پرواز ارتفاع پایین، می تواند توان حمله برد بلند و استراتژیکی را در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار داده و صفحه جدیدی را در توان بازدارندگی کشور باز کند.

اگرچه تا زمان رونمایی رسمی از این توان مهم در نیروهای هوایی ایران، نمی توان به طور کامل ویژگی ها و اهمیت دستیابی به چنین موشکی را تشریح و بیان کرد، اما در همین حد و اشاره وزیر دفاع نیز باید توجه کرد به زودی توان بازدارندگی مهمی در اختیارمان قرار خواهد گرفت که چیزی کم از اهمیت  در اختیار داشتن موشک های بالستیک و نقطه زن ایرانی ندارد و می تواند پاسخ های غافلگیرانه ای به هر تهدید یا رفتار نادرست در فاصله های دور بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 10
  • پری مجرد48ساله IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    78 31
    آخ جون شاباش شاباش شاباش شاباش شاباش
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      4 38
      با دولت مقدس تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید
    • مهدی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      21 26
      ببین اون سه تا کشوره بمب افکن دارن که بتونن تعداد زیاد شلیک کنن نه با 30 تا سوخو 24 که نصفشون همش در حال تعمیراتن
  • بافقی IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    98 9
    سلام ودرود خدا بر شمامهندسان طراحان دانشمندان که باعث افتخار ایرانید . افتخاار می کنم ایرانیم افرین .کجاست اون بدذبخت بیچاره خرفتی که می گفت ما موشک نمی خواهیم گفتمان می کنیم او خائن بود خدا لعنتش کنه.
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    80 12
    حالا شدی مشرق نیوز خودم ،بسه همش خبر ناامیدکننده،بروند رسانه های شیطان گوش بدهند
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      8 10
      اسکل خبر نا امید کننده برای اینکه حقیقت های موجود ناامید کننده هستن.نمیتونه خبر از خودش در کنه.
  • رحمت عیدی IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    75 5
    باعث افتخار و غرور ملت ایران هستند تمامی مجموعه دفاعی و نیروهای مسلح ایران،خداقوت و زنده و سلامت باشید،انشاءالله نصب کروز برد بلند بر روی شناورهای رزمی نیروی دریایی راهبردی ارتش با هردو قابلیت ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی خصوصا در شناورهای جدید در دست ساخت،در دنیایی که قانون جنگل حاکم است باید قوی باشی و هرروز قوی تر شوی
  • بنده خدا IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    63 5
    الحمدلله
  • رضا IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    42 17
    در بعد نظامى فقط سلاح هسته اى و پرتاب ماهواره به دورترين نقطه فضاست كه ميتونه در دهن اون پمبئوى بيشرف و نئوكان ها رو گل بگيره ! اما در بعد اقتصادى و اجتماعى خداييش داريم به فنا ميريم ، اگه بتونيد ارزش پول ملى رو دوباره برگردونيد و بيكارى و گرونى رو از بين ببريد ملت از دست تون راضى ميشه ! رضايت مردم هم كه ميدونيد بالاترين قدرتهاست !
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      8 12
      کرونا ساخته ازمایشگاه های امریکاست ......دهن کی را میخواهی سرویس کنی .....اون موقع که نباید تو راکتور اراک بتن بریزید کجا بودی .......اگه پولوتونیوم به اندازه کافی داشتین سیا جرات نمی کرد آلودتون کنه.....
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      0 0
      ریختن بتن تو راکتور اراک نمایشی هست میشه سه سوت بتن ها رو از توش خالی کرد
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    80 11
    صنایع نظامی ایران به جایی رسیده که هرچه بخواهند می توانند بسازند. سفارش ساخت هر چیزی از توپ تا ناوشکن و زیردریایی را می توانند انجام بدهند بشرطی که بودجه لازم داده شود.این یعنی ایران قوی. کدام کشور منطقه قدرت چنین کاری را دارد؟ مصر ؟ عربستان؟ ترکیه ؟ یا پاکستان ؟ این مستعمرات درجه 3 آمریکا با اینکه به همه چیز دسترسی دارند و تحریم نیستند حداکثر مونتاژکارانی هستند که آرزویشان رسیدن به ایران است.
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    50 10
    تنها راهی که میشه بر سر مذاکرات موشکی سر میز مذاکره رفت اینه که اول بمب اتم و هسته ای بسازیم بعد بریم سر استفاده نکردن اینها مذاکره کنیم که با توجه به فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرام بودن ساخت این نوع موشک ها این آرزو رو که بر موشکی مذاکره بشه 5+1 به گور خواهند برد
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    56 8
    سلام.این دستاوردها خیلی خوبه.از همه کسانی که زحمت کشیدند ممنونیم.و حمایت هم بشوند در روند کارشان.اما یادمان نرود که امپراتوریهای بزرگی که صرفا به بعد نظامی اهمیت دادند از صحنه قدرت حذف شدند مثل امپراطوری عثمانی ,شوروی,انگلستان,فرانسه....پس دوستان استراتژیست نویس حواسشان باشد.صرف نظامی نمیشود جز قدرتهای اول بود.قدرت دانش در دانشگاها و مدرسه ها.قدرت نظم اجتماعی و حس یک ملت بودن .قدرت اقتصادی. ...بقیه موارد تخصصی که خودتان پیدا کنید.منطورم که تک بعدی جلو نروید.ممنونم
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    35 12
    نبرد سختی در راهه
    • محمد IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      25 4
      نبردی در کار نیست خیالت راحت
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      4 1
      هر روزه نبرد سخت داریم البته اگر نفس لوامه نمرده باشه
  • محمد IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    40 2
    البته ناگفته نمونه که یکی از فرماندهان سپاه گفته بود که به دنبال افزایش برد موشک های کروز زمین پایه هستن (فکر کنم سردار حاجی زاده بودن) اگه این اتفاق هم رخ بده میشه گفت قدرت بازدارندگی و تهاجمی سپاه و ارتش افزایش پیدا میکنه
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    24 5
    اصلاح شود: وزن سر جنگی این موشک ها در حدود ۴۰۰ کیلومتر است.
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    موشک نه باعث پیشرفت یک کشور می شود نه برای مردم آب و نان می شد. تاکنون کشوری با موشک نتوانسته رفاه و سعادت را برای ملتش فراهم کند. شوروی سابق پیشرفته ترین کشور موشکی دنیا بود که از هم پاشید و به چندین کشور تقسیم شد. کره شمالی هم از بزرگترین قدرتهای موشکی دنیاست که خیلی از موشک های ما هم کپی برداری از انهاست. ملتش از گرسنگی علف می خورد
    • LB ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      64 11
      اثرات یونجه آمریکایی. کشوری که موشک ندارد باید ناموسش را برای کشور ابرموشکها یعنی آمریکا بدهد. تمام!
    • سعید IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      54 14
      شما چه میفهمید شرف و غیرت چیه. شما فقط شکمتونو پر کنن ناموستونو بردارن ببرن.
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      6 4
      اشتباه است قربان. اشتباهی راهبردی. امیدوارم کمی بیشتر فکر کنید
  • ناصر IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    58 7
    ایول دارید به خدا
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    50 8
    به خاط این ویروس کرونا که کار امریکائی هاست چند تا پایگاه امریکارو با این موشکها بزنین
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    41 4
    سلام و درود خدا بر شما با غیرت ها بارک الله لکم
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    16 28
    در وهله اول به نیروی هوایی ارتش تبریک می گویم زیرا این موشک ها در واقع توانایی استراتژیک این نیرو به حساب می ایند. در مرحله بعد می خواستم توجه دوستان را به تفاوت عملکردی نیروی هوایی امریکا و دو کشور روسیه و چین جلب کنم. موشک های کروز دور پرتاب روسیه و چین از بمب افکن های سنگین مثل توپولوف 160و یا 95 یا اچ 6 (چینی) شلیک می شوند در حالیکه موشک کروز دوربرد امریکا از جنگنده خیلی کوچکی مثل اف 16 نیز قابل پرتاب است و این توانایی بی نظیری را برای نیروی هوایی امریکا ایجاد می کند.
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      5 1
      ببخشید این منفی ها برای بخش اوله یا دوم ؟
    • آرش IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      8 3
      نخیر دوست عزیز. این ها بمب افکن های استراتژیک و راهبردی هستند. روسیه برای شلیک این کروز ها می تونه از سوخوی 24 و سوخوی 34 و حتی سوخوی 30 هم استفاده کنه.
  • ش. AE ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    37 1
    خدا پشت و پناهتون دست علی بهمراه شما عزیزان افتخار آفرین های ایران و اسلام
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    3 23
    بي ناموس خودتي بي غيرت
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    30 1
    دم مهندسان ایران زمین گرم
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    8 63
    شما تریلیاردها صرف تسلیحات قدیمی و غیر کار بردی می کنید و اونا در عوض با جنگ اقتصادی و میکروبی دخلتونو میارن. مثلا شما با این موشکها به کدوم تحریم و کدوم ویروس میتونی شلیک کنی. تاریخ انقضاشونم که بسر بیاد باید نابودشون کنید. با پول یتیم و فقیر و مریض دارید این کارها را می کنیدا!
    • محمد.قم IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      18 7
      من نمیفهمم چرا شما اینقدر از دایره دنیا پرتید.خدا وکیلی اگر اطلاعات و مستندات درست و حسابی ندارید اظهار نظر نکنید.مرد حسابی با این قدرت بازدارندگی مون این وضعمونه که البته زحمات شبانه روزی دوستان اصلاحاته.اگه نداشته باشیم که برمون میگردونن به دوره ماقبل تاریخ.یه چیزی یاد گرفتین که موشک میخوایم چکار؟بابا وقت این حرفا تموم شد و با فوت آیت ا......... هم دفن شد.
    • آرش IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      10 6
      اسکل عقب افتاده
    • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      10 6
      خیلی احمقی
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      11 6
      صبح بخیر آلبانی تبار !
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      4 7
      دمت گرم
  • ل IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    8 3
    درود
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    4 2
    زاد الله النعم
  • آرش IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    9 10
    سوخو 22 های سپاه هم این قابلیت رو دارند و حتی خبرش هم چند وقت پیش منتشر شد. کروز 1500 کیلومتری برای سوخو 22 ها . البته هنوز رونمایی نشده.. سوخو 22 هم یک جنگنده بمب افکن بال متغیر می باشد.
  • ترامپ کبیر IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    11 21
    بزودی دیگر نیروی هوایی نخواهید داشت .
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      14 3
      آره چون فوق هوایی داریم
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    5 1
    آفرین
  • محمد IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    0 0
    سلام ودرود خداومد سبحان . و دست یدالهی آن پشتیبان و بدرقه راهتان باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس