کد خبر 1044815
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
دوپینگ

با وجود خبرهای خوبی که بررسی مجدد تست‌های دوپینگ برای کشتی ایران داشت، به نظر می‌رسد این موضوع را باید به مثابه شمشیر دولبه‌ای دانست که می‌تواند شوک‌های بزرگی نیز به همراه داشته باشد.

به گزارش مشرق، با تست مجدد آزمایش‌های دوپینگ سال‌های گذشته مسابقات جهانی و المپیک، تاکنون چند اتفاق ویژه در دو رشته وزنه‌برداری و کشتی ایران رخ داده است.

بیشتر بخوانید:

برنامه وادا برای تست کرونا از ورزشکاران

از تبدیل مقام چهارمی و سومی المپیک به طلای المپیک گرفته که برای سعید محمدپور در وزنه‌برداری و کمیل قاسمی در کشتی رخ داد (البته قاسمی هنوز مدال المپیک لندنش را دریافت نکرده و قرار است در این خصوص بررسی مجددی صورت بگیرد) تا خبری که در روزهای اخیر علاوه بر کسب سهمیه سنگین وزن آزاد المپیک را برای یدالله محبی و کشتی ایران به همراه داشت و جایگاه چهارمی ایران در مسابقات جهانی 2019 نورسلطان را به حضور در سکوی سومی تغییر داد.

اینها اتفاقات خوب و خوشایندی برای ورزش ما بودند که همه از آن خوشحال شدند. حالا تیم ملی کشتی آزاد ایران به جای 4 سهمیه، برای کسب سه سهمیه باقی مانده تلاش می‌کند و بعد از چند سال ناکامی در رسیدن به سکوی مسابقات جهانی، بار دیگر به سکو بازگشته‌ایم؛ اما در عین حال چنین خبرهایی خیلی هم نگران کننده به نظر می‌رسد.

خصوصا اینکه اخیرا در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا نیز کشتی بحث برانگیز بهروز هدایت و اعلام خبر مثبت بودن دوپینگ این کشتی‌گیر در رقابت‌های جام تختی، خبرساز شده است.

در عین حال که از مثبت شدن تست دوپینگ حریفان سود برده‌ایم، اما باید نگران این باشیم که در صورت غفلت از مبارزه و آگاهی سازی در زمینه دوپینگ، ما نیز یک روز دچار چنین معضلاتی شویم.

در رشته وزنه‌برداری، IWF تاکید بسیاری روی ورزش پاک دارد و قوانین سختگیرانه‌ای در چند سال اخیر وضع شده که محرومیت تیم‌ها و ورزشکاران بزرگ را به همراه داشته است.

وزنه‌برداری ایران نیز سال گذشته با شوک بزرگ کاهش سهمیه‌هایش مواجه شد و فدراسیون جهانی اعلام کرد ایران تنها با دو سهمیه مردان می‌تواند در المپیک 2020 توکیو حاضر شود، از جمله اتفاقاتی بود که در پی زیاد شدن تست‌های دوپینگ ایران رخ داد.

در کشتی نیز طبیعتا سختگیری نسبت به گذشته افزایش داشته و به همین دلیل بود که نناد لالوویچ، رئیس اتحادیه جهانی در مسابقات جهانی نورسلطان در دیداری که با علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی ایران داشت، از او خواست که فدراسیون ایران در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

هرچند در سایر رشته‌ها نیز وادا به دقت ورزشکاران را زیر نظر دارد، اما در کشتی و وزنه‌برداری به واسطه استفاده ورزشکاران از مکمل‌های ورزشی و اهمیت قدرت بدنی در مبارزه ها، قطعا نظارت بیشتری وجود خواهد داشت.

از این رو مسئولیت آگاهی بخشی به مربیان و ورزشکاران و همچین برخورد با مربیان متخلف و به کارگیری قوانین پیشگیرانه می‌تواند جلوی فاجعه را بگیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس