بن سلمان و ترامپ و نتانیاهو

در پی رونمایی از طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» تحرکات و تماس‌های محرمانه در پایتخت‌های عربی به منظور اجرای گام‌های بعدی و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی آغاز شده است.

به گزارش مشرق، برخی منابع عالی‌رتبه مصری در وزارت خارجه این کشور فاش کردند که قاهره چند روز پیش میزبان هیأت‌های آمریکایی، عربی و اسرائیلی با هدف ایجاد کانال جدید ارتباطات با رژیم صهیونیستی بود.

وبگاه «الخلیج اونلاین» به نقل از این منابع گزارش کرد که قاهره به عنوان نخستین پایتخت عربی جهت میزبانی دیدارهای مقامات آمریکایی، عربی و اسرائیلی با هدف بررسی اقدامات بعدی پس از رونمایی معامله قرن و یافتن راهکاری برای «تنگنای روند صلح در منطقه»، انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو: هیچ‌کس نمی‌تواند معامله قرن را متوقف کند

به گفته این منابع، پایتخت مصر چند روز گذشته میزبان هیأت‌هایی از کشورهای عربی و خارجی و حتی اسرائیلی برای بررسی سازوکار اجرای طرح آمریکایی «معامله قرن» بود با وجود اینکه طرف‌های فلسطینی قاطعانه با این طرح مخالفت کرده و خواستار اتخاذ موضع عربی یکپارچه برای مقابله با آن شده‌اند.

این منابع گفتند که بر خلاف آنچه در رسانه‌ها درباره موضع مخالف کشورهای عربی با معامله قرن مشاهده می‌کنیم، دیدارهایی در پشت پرده در حال انجام است و مصر، عربستان، بحرین، امارات و عمان همگی از این طرح حمایت کرده و به ترامپ برای اجرای آن چراغ سبز نشان داده‌اند.

این منابع همچنین گفتند که در این دیدارها که به دور از رسانه‌ها برگزار می‌شود، تنها سازوکار اجرای معامله قرن بررسی نمی‌شود، بلکه آماده‌سازی برای اقدامات غافلگیرکننده که به طور کل سرنوشت منطقه را تغییر خواهد داد، در حال بررسی است و کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات برای برگزاری دیدارهای علنی با مسئولان اسرائیلی در پایتخت‌های عربی یا اروپایی چراغ سبز نشان داده‌اند.

الخلیج اونلاین همچنین به نقل از این منابع گزارش کرد که برگزاری دیدار بین «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حضور «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، به صورت جدی در حال بررسی است.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود ماه مارس آینده شاهد نوعی تحول بی‌سابقه در تاریخ روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی از جمله عربستان باشیم.

طبق این گزارش، ریاض به ایجاد کانال‌های تماس با اسرائیلی‌ها در زمینه‌های مختلف چراغ سبز نشان داده و طرف فلسطینی از جمله «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از این اقدامات ریاض باخبر است اما اهرم فشاری در اختیار ندارد به ویژه اینکه کشورهای در تلاش برای تعیین جانشینی برای عباس هستند.

در همین ارتباط «یحیی موسی» از رهبران حماس و نماینده مجلس قانونگذاری فلسطین گفت که عربستان و امارات علیه طرح صلح عربی کودتا کرده و اسرائیل را از دشمن به متحد تبدیل کرده‌اند.

وی افزود که این دیدارهای محرمانه در راستای اجرای معامله قرن صورت می‌گیرد و به منزله خنجر از پشت زدن به مسئله فلسطین و ملتی است که برای دفاع از امت عربی و اسلامی مبارزه می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس