کد خبر 1037439
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
دحلان

سیاستمداران و ناظران معتقدند «محمد دحلان» مشاور فلسطینی الاصل «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی در طرح و اجرای معامله قرن آمریکا برای نابودی مسئله فلسطین نقشی قوی و محرمانه دارد.

به گزارش مشرق، سیاستمداران و ناظران معتقدند «محمد دحلان»  مشاور فلسطینی الاصل «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی در تدوین طرح معامله قرن آمریکا و اجرای آن در مرحله آتی نقش دارد.

پایگاه خبری الخلیج اونلاین در یادداشتی با عنوان «پس از حمایت امارات... آیا دحلان در تدوین معامله قرن دست داشته است؟»، آورد: «پس از اینکه امارات در موضعی تکان دهنده همه آنچه را در طرح معامله قرن آمریکا آمده، تایید کرد و با مخالفت و خشم ملت فلسطین و انتقادهای گسترده در سطح کشورهای عربی و دنیا همراه شد، سوال‌هایی درباره نقش محمد دحلان عضو جدا شده جنبش فتح فلسطین و مشاور ویژه محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی در  این طرح، مطرح شده است».

بیشتر بخوانید:

ترکیه نام «محمد دحلان» را در لیست تروریستی خود قرار می‌دهد

عکس/ تجمعات اعتراضی به معامله قرن در لندن

سفر رئیس سیا به رام‌الله پس از رونمایی از معامله قرن

در این یادداشت آمده است: با وجود اینکه دحلان با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با معامله قرن ترامپ اعلام کرد و ساعاتی قبل از اعلام بندهای رسمی معامله قرن توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا طی یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، دحلان از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان خواست تشکیل یک کشور فلسطینی را اعلام کند، اما این موضع او سیاستمداران و ناظران را متقاعد نکرده است زیرا معتقدند دحلان دست قوی و پنهانی در طرح معامله قرن آمریکا داشته است.

الخلیج اونلاین با اشاره به حضور بن زاید و دحلان مهره ذی نفوذ بن زاید در پشت صحنه بسیاری از تحولات منطقه گفت:  با این حساب حمایت فراوان ابوظبی از معامله قرن ترامپ به خصوص که «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن هم در مراسم اعلام آن حضور داشت و  همچنین در سایه اهتمام امارات به تقویت روابطش با اسرائیل در معامله قرن نیز احتمالا پای دحلان در میان است.

به دنبال اینکه ترامپ از معامله قرن رونمایی کرد العتیبه با صدور بیانیه‌ای حمایت کشورش را از این طرح اعلام کرد و گفت «این به مثابه نقطه آغاز مهمی برای بازگشت به مذاکرات است»؛ اما دحلان که در حال حاضر در امارات به سر می‌برد پس از اعلان معامله قرن، هیچ بیانیه یا اظهارات رسمی درباره این طرح نداشته است.

«یحیی رباح» عضو شورای انقلابی جنبش فتح کشورهایی عربی و از جمله امارات را به دست داشتن در قضیه نابودی مسئله فلسطین متهم کرد و گفت: «آنها علنا از معامله قرن حمایت می‌کنند با وجود اینکه با مخالفت قاطع فلسطینی‌ها، عرب‌ها و جامعه جهانی همراه بوده است».

رباح در گفت‌وگو با پایگاه خبری الخلیج اونلاین تاکید کرد: «امارات نقشی تاسف بار و شرم آور در معامله قرن دارد و حمایت مطلق خود را از بندهای طرح ترامپ اعلام کرد. این مواضع توهین به خود امارات محسوب می‌شود».

این مسئول فتح درباره رابطه دحلان با معامله قرن با توجه به اینکه او در امارات به سر می برد و یکی از مهم ترین مشاوران بن زاید است، گفت: «کسی که قبول کرده است جاسوس باشد عجیب نیست که هر رفتاری علیه مسئله فلسطین از او سر بزند».

رباح هر گونه موافقت حمایت یا بحث و بررسی معامله قرن را خیانت و خروج از صف فلسطین توصیف کرد.

رباح حضور بن زاید و دحلان در نشست‌های محرمانه و پیشنهادها و وعده‌های آنها برای اجرای معامله قرن را اشتباه بزرگ خواند و گفت: «موضع گیری برخی کشورهای عربی نظیر امارات عمان و بحرین در حمایت از معامله قرن مثل این است که با دست خودشان خودشان را در چاه انداختند».

الخلیج اونلاین در ادامه به نقل از منابع مصری بلندپایه نوشت: «دحلان طی هفته پیش رو ریاست هیئتی عربی را برای دیدار از پایتخت‌های عربی و غیر عربی حامی معامله قرن برعهده خواهد داشت تا به شکلی عمیق بندهای آن را مورد بررسی قرار داده و طبق درخواست و توصیه محمد بن زاید ساز و کارهای اجرای آن را وضع کنند».

درسپتامبر سال ۲۰۱۹، وب سایت آمریکایی «لوب لاگ» فاش کرد که دحلان مأمور شده است تا مفاد معامله قرن را تحت هدایت و پشتیبانی ولی‌عهد ابوظبی اجرا کند. در حالی که روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز تأیید کرد که ترامپ و دامادش جراد کوشنر اساسا در تهیه بندهای معامله قرن به پیشنهادهای محمد بن زاید متکی بودند که به تعبیر این روزنامه نخستین دیدگاه از بیرون فلسطین برای حل و فصل مسئله فلسطین بوده است.

دحلان سکان اجرای معامله قرن را برعهده دارد

«عبدالستار قاسم» استاد علوم سیاسی دانشگاه النجاح فلسطین هم نقش امارات و دحلان را در نهایی شدن معامله قرن و رساندن آن به این مرحله، بسیار بزرگ خواند و گفت: «امارات و دحلان در مرحله اجرای طرح هم نقش آفرینی خواهند کرد».

قاسم در گفت‌وگو با پایگاه خبری الخلیج اونلاین  صحنه کف زدن سفرای سه کشور عربی در مراسم رونمایی از معامله سیاسی ترامپ را شرم آور خواند و گفت: « این کشورها ماموریت نابودی مسئله فلسطین و حرف شنوی از دیکته‌های آمریکا و اسرائیل را برعهده دارند و تحرکات  برای اجرای طرح در مرحله آتی تحت رهبری امارات و دحلان آغاز خواهد شد».

این کارشناس سیاسی گفت: «هر آنچه درباره نبود رابطه میان دحلان و امارات با معامله قرن گفته می‌شود خلاف واقعیت است. آنچه در پشت درهای بسته و نشست‌های محرمانه اتفاق افتاد ثابت کرد که بن زاید و مشاور او دحلان در این معامله دخیل بوده‌اند. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان هم در آن سهیم بوده است چرا که تصمیم‌های سابق شوراهای ملی و مرکزی وابسته به سازمان آزادی بخش در مقابله با واشنگتن و تل آویو را اجرا نمی‌کند.

دحلان رهبر پیشین فتح ، سیاستمدار فلسطینی ، رئیس اسبق سازمان امنیت غزه ، رهبر پیشین سازمان جوانان فتح ، عضو اداره روابط سازمان آزادی بخش فلسطین و عضو کمیته مرکزی فتح در انتخابات سال ۲۰۰۹ است.

هم ترکیه و هم فلسطین دحلان را به چندین اتهام تحت تعقیب قرار داده‌اند که مهمترین آنها قتل، فساد، جاسوسی بین المللی و دخالت در تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه در اواسط ژوئیه سال ۲۰۱۶ است. وزارت کشور ترکیه در ۱۳ دسامبر گذشته نام او را در فهرست قرمز خطرناک ترین فهرست تروریست‌های تحت تعقیب در این کشور قرار داد.

دادگاه فلسطین، در سال ۲۰۱۶ دحلان را به اتهام فساد مالی به سه سال حبس و پرداخت ۱۶ میلیون دلار محکوم کرد و شعبه اداره پلیس بین الملل (اینترپل) در فلسطین درصدد است تا گروهی از فلسطینی‌ها را که متهم به فساد هستند و به خارج از فلسطین فرار کرده اند دستگیر کند بدون اینکه نامی از آنها ببرد. گزارش‌هایی نیز در دست است مبنی بر اینکه دحلان از جمله همین افراد تحت تعقیب است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه (۸ بهمن ماه) در یک کنفرانس خبری مشترک با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از معامله قرن رونمایی کرد.

در این طرح نه تنها حق بازگشت آوارگان لغو شده بلکه شهر «ابودیس» به عنوان پایتخت دولت آینده فلسطین معرفی شده  و قدس شرقی و غربی پایتخت دولت اسرائیل در نظر گرفته شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس