توان موشکی و پهپادی انصارالله

از دو سال گذشته که یمن توانسته در زمینه تولید سلاح‌های هوایی به پیشرفت قابل‌توجهی برسد و دفاع هوایی عربستان را درمانده کند٬ این بار با عملیات «بازدارندگی سوم» ارزیابی‌های غلط متجاوزان را آشکار کرد.

به گزارش مشرق، پس از عملیات «موازنه بازدارندگی» اول و دوم یمن٬ عملیات سوم آن که مواضع حیاتی عربستان در استان «ینبع» را مورد هدف قرار داد٬ همه محاسبات سعودی‌ها و به‌دنبال آن آمریکا را در یمن به هم ریخت.

در آستانه نشست وزرای مالی و سران بانک مرکزی در «گروه ۲۰» در ریاض و هم‌زمان با ورود «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به عربستان٬ صنعا با مورد هدف قرار دادن مواضع حیاتی عربستان در بندر ینبع  پیام موازنه بازدارندگی سومش را برای سعودی‌ها فرستاد.

این پیام در پاسخ به کشتار ۴۰ غیرنظامی یمنی در ۱۵ فوریه ۲۰۲۰ که بیشتر آنها زن و کودک بودند ارسال شد (عربستان در این تاریخ در انتقامی کثیف از سقوط یک فروند جنگنده تورنادوی ائتلاف متجاوز سعودی توسط پدافند هوایی ارتش یمن٬ غیرنظامیان یمنی را در منطقه الجوف بمباران کرد).

بیشتر بخوانید:

پدافند هوایی یمن حمله جدید جنگنده‌های ائتلاف سعودی را دفع کرد

رونمایی قریب‌الوقوع از سامانه‌های جدید پدافند هوایی یمن

پهپادهای تهاجمی موشک انداز ارتش یمن وارد کارزار نبرد شدند +عکس

این پیام در واقع هشداری برای ریاض و واشنگتن بود مبنی بر اینکه سیاست «خریدن زمان» نمی‌تواند تا پایان ادامه پیدا کند و این تفکر آنها که می‌توانند با تعلل و زمان خریدن٬ قدرت «انصارالله» را مهار کنند٬ توهمی بیش نیست.

در همین راستا «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از عملیات صنعا با استفاده از ۱۲ پهپاد از نوع «صماد۳» و دو موشک بالدار از نوع «قدس» و یک موشک بالستیک دوربرد از نوع «ذوالفقار» ضد مواضع عربستان خبر داد که در چارچوب یک پاسخ طبیعی و قانونی به جنایات ائتلاف متجاوز سعودی بوده است و نیز رژیم عربستان را تهدید کرد که در صورت ادامه محاصره و تجاوز به یمن٬ با ضربات دردناک‌تری مواجه خواهد شد.

پس از آن مقامات سعودی ده‌ها فعال فضای مجازی را مجبور کردند تا صحنه‌های انفجار در «ینبع» عربستان را که بیش از نیم ساعت ادامه داشت حذف کنند.

عملیات ینبع٬ همه محاسبات عربستان را که برای ایجاد یک آتش‌بس موقت برای ادامه ویرانگری‌های داخلی و خارجی خود ضد یمن برنامه‌ریزی کرده بود به هم ریخت.

مذاکره‌کنندگان انصارالله٬ این محاسبات ریاض را در خلال ماه‌های گذشته و در جریان مذاکرات با طرف سعودی کاملاً درک کرده متوجه شدند که عربستان قصد دارد یک آتش‌بس آسان و در یک بازه زمانی نامحدود بدون انجام هیچ‌گونه اقدام جدی برای توقف تجاوزات خود ضد یمن و شکستن محاصره آن ایجاد کند.

به گزارش  المسیره، این موضع دیروز از زبان یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده صنعا مطرح شد که گفت: کشورهای متجاوز هر روز ثابت می‌کنند که قادر به پیشبرد ارزیابی‌های اشتباه خود نیستند.

عملیات ینبع٬ یک جهش فوق‌العاده در روند «سال تعیین‌کننده» (پنجمین سال از تجاوز عربستان ضد یمن) بود که در آن انصارالله از حالت دفاعی به وضعیت هجومی انتقال یافت.

در همین راستا «یحیی عمید» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اواخر سال گذشته اعلام کرده بود که انصارالله اهداف خود را در مراکز حیاتی و حساس در طول و عرض جغرافیایی کشورهای متجاوز گسترش خواهد داد.

در چارچوب توانمندی‌های موشکی قابل‌توجه یمن که اخیراً به‌شکل بارزی خود را نشان داده٬ پایگاه خبری المسیره گزارشی از ابتدای کار تولید موشک و پهپاد در یمن و پیشرفت‌های سریع آن منتشر کرده است:

یمنی‌ها از سالهای گذشته به تولید موشک‌های بالدار و نیز هواپیماهای بدون سرنشین پرداخته‌اند. این موشک‌ها سلاح‌های پیشرفته‌ای هستند که سبب برتری نظامی یا بازدارندگی در حالت دفاع می‌شوند و در درگیری‌های سخت بسیار قدرتمند هستند. فناوری ساخت این سلاح‌ها اصلاً آسان نیست؛ اما یمنی‌ها با تکیه بر توانایی و مهارت خود این کار دشوار را انجام داده‌اند. در اینجا نگاهی به فناوری موشک‌های بالدار و هواپیماهای بدون سرنشینی که یمن به جمع معدود سازندگان این سلاح‌ها پیوسته است، می‌اندازیم.

موشک بالدار چیست؟

واحد صنایع نظامی یمن، در ژوئیه ۲۰۱۹ از یک موشک بالدار با نام قدس در نمایش موشک‌های بالستیک و پهپادها رونمایی کرد. موشک‌های بالدار کروز، دسته‌ای از سلاح‌های خودکششی هوایی هستند. این موشک‌ها دارای رهگیر اتوماتیک بوده و هدف‌گیری آنها بسیار دقیق است و حتی می‌توانند اشیایی به‌حجم یک اتومبیل را هدف بگیرند. تا الآن، این موشک‌ها همچنان مجهز به سیستم‌های رادار و هشدار زودهنگام و سلاح‌های دفاع هوایی هستند. موشک‌های بالدار انواع مختلفی دارند که برد برخی از آنها به حدود صد و برخی تا ۳ هزار کیلومتر می‌رسد. امتیاز این موشک‌ها کوچک بودن آنها و نیز سرعت بسیار بالا و ارتفاع کم است که ساخت آن نیاز به تکنولوژی هندسی پیشرفته و پیچیده دارد.

یک موشک بالدار می‌تواند یک کلاهک هسته‌ای یا یک کلاهک انفجاری به‌وزن پانصد تا هزار کیلوگرم را حمل کند. برخی از آنها پایین‌تر از سرعت صوت و برخی سه برابر آن هستند. این موشک‌ها از زمین و دریا و هوا پرتاب می‌شوند. لازم به ذکر است که سازندگان اصلی این نوع از موشک‌ها روسیه و آمریکا هستند که چین و هند نیز به آنها پیوسته‌اند. از نظر تاریخی این نوع موشک برای نخستین بار در سال ۱۹۸۳ در اتحاد جماهیر شوروی تولید شد.

ویژگی‌های فوق‌العاده موشک‌های بالدار

شبکه خبری المسیره به‌تازگی در اینفوگرافیکی از ویژگی‌های موشک کروز از نوع بالدار سخن گفت، این موشک کاملاً ساخت داخل است٬ در ارتفاع پایین حرکت می‌کند، برد آن به ۲۵۰۰ کیلومتر می‌رسد و از دقت بالا در اصابت هدف برخوردار است و میزان خطای آن کمتر از یک و نیم متر است.

این موشک از یک سیستم ناوبری دقیق و هدایت پیشرفته نظیر GPS برخوردار است و برای حمل یک کلاهک جنگی انفجاری با وزن ۴۵۰ کیلوگرم طراحی شده است. در مقایسه با دیگر موشک‌های بالستیک، به‌سختی می‌توان با این موشک‌ها مقابله کرد، زیرا در ارتفاع پایین حرکت می‌کند و رادارها از ردگیری آنها عاجزند و سیستم‌های دفاع موشکی را سردرگم می‌کنند.

موشک‌های بالدار معمولاً مجهز به سنسور تصویربرداری با اشعه مادون قرمز، سیستم هدایت ناوبری، دوربین‌های دیجیتال پیشرفته، کلاهک جنگی به‌وزن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم، ابزار فرمان نوری، سلول سوختی، سیستم نقشه‌برداری و موتور توربوجت هستند. وزن این موشک‌ها همراه با محموله انفجاری آن به ۱۴۵۰ کیلوگرم می‌رسد.

موشک بالدار قدس

موشک قدس۱ که در نمایشگاه نظامی اخیر انصارالله رونمایی شد، از خانواده موشک‌های کروز است. کارشناسان معتقدند این موشک بالدار یک موشک کاملاً تاکتیکی است و بی‌تردید تغییرات زیادی در معادله جنگ با ائتلاف سعودی، اماراتی و صهیونیستی ایجاد خواهد کرد و مهاجمان به یمن باید منتظر غافلگیری‌های جدیدی باشند.

موشک قدس۱ سبب افزایش دامنه بُرد و البته افزایش دامنه اهداف خواهد شد، بر این اساس ناامنی در جغرافیای وسیع‌تری در انتظار دشمنان یمن خواهد بود، خصوصاً که این موشک از دقت بسیار بالایی در حمله به اهداف نیز برخوردار است.

اطلاعات گزارشی در رابطه با فناوری نظامی این موشک‌ها نشان می‌دهد که امتیاز این موشک‌ها در دست آمریکا و روسیه است و کشورهای چین، فرانسه، هند، پاکستان و ایران و سایر کشورهای بزرگ نیز به این فناوری رسیده‌اند. اما دستیابی یمن به این تخصص و فناوری نشان می‌دهد که مهندسان این کشور طی یک مدت زمان طولانی و با تلاش زیاد به آن دست پیدا کرده‌اند. این اطلاعات همچنین به موشک بالدار قدس نیز اشاره می‌کند. بر اساس گزارش منابع موثق، موشک بالدار قدس، از نظر مواد سازنده آن منحصر به فرد است. موشک بالدار قدس توسط سامانه GPS و نیز سیستم‌های کامپیوتری که محاسبات را داخل موشک انجام می‌دهند، هدایت می‌شود.

قابل توجه است که مجله آمریکایی جینز اعلام کرد که موشک قدس که یمنی‌ها به نمایش گذاشتند ساخت خود یمن است. این مجله همچنین اشاره کرد که این موشک از نوع موشک "یاعلی" ایرانی است و موتوری شبیه آن دارد، اما به این معنا نیست که یک نسخه از آن باشد.

پیش از این ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی ضد یمن در ژوئن ۲۰۱۹ ادعا کرده بود که موشک قدس که فرودگاه بین‌المللی ابها را هدف قرار داد، یک موشک ایرانی به‌نام یاعلی بوده است.

موشک‌های بالدار دارای چهار سیستم پیشرفته کنترلی هستند: سیستم تطبیق بینایی دیجیتال (DSMAC)، سیستم مسیریابی اصلی(IGS)، سیستم موقعیت‌یاب (GPS) و سیستم ناوبری (Tercom).

سیستم کنترل اصلی موشک‌های بالدار، بر اساس شتاب موشک در مدار آن است. سیستم موقعیت‌یاب (GPS) از ویژگی‌ها و امکانات سیستم‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کند که اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی آن را در همه جای کره زمین و نیز نسبت به هدف مورد نظر آن رهگیری می‌کند.

در این میان سیستم ناوبری (Tercom)، از پایگاه داده‌ها که شامل نقشه‌های سه‌بعدی ذخیره‌شده در بخش جلوی موشک و مرتبط با سیستم رادار آن برای عملیات خواندن خطوط کانتور جغرافیایی منطقه‌ای که موشک بالدار بالای آن پرواز می‌کند، استفاده می‌کند، به‌طوری که موشک می‌تواند نقشه سه‌بعدی ذخیره‌شده خود را با اطلاعات خود از رادار در حالی که به‌سمت هدف پرواز می‌کند، مقایسه کند. این سیستم موشک را قادر می‌کند تا از ارتفاعات و موانعی که ممکن است در حین پرواز با آن روبه‌رو شود دوری کند.

در مرحله‌ای که موشک به‌طور مستقیم به بالای هدف می‌رسد، دقیق‌ترین سیستم کنترلی آن شروع به کار می‌کند که آن سیستم تطبیق بینایی دیجیتال (DSMAC) است، در این زمان موشک بالدار شروع به مقایسه اطلاعات دوربین‌های دیجیتال خود و مختصات موضع و ابعاد آن روی زمین با ورودی‌ها و تصاویر هدف در پایگاه داده‌ها می‌کند، همچنین زمانی که موشک مطمئن است که بالای هدف حرکت می‌کند، کلاهک‌های جنگی آن که ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارند منفجر می‌شوند.

موفقیت موشک‌های بالدار در اجرای مأموریت‌های خود بستگی به نمایش برنامه الکترونیکی آن در تعیین دقیق نقطه پرتاب دارد تا بتواند موقعیت مکانی را که در آن پرواز می‌کند بشناسد.

سرعت بالا، کوچک بودن و ارتفاع کم این موشک‌ها موجب می‌شود تا هدف گرفتن آنها غیرممکن باشد. طبق اطلاعات نظامی در حال حاضر، رصد این موشک‌ها به‌خاطر سامانه هشدار زودهنگام آن کار بسیار دشواری است.

می‌توان گفت که دربرابر موشک‌های بالدار که با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها ساخته شده‌اند، تنها با روش‌های ابتدایی می‌توان مقاومت کرد، به‌عنوان مثال عراق در جنگ ۲۰۰۳ با آمریکا از طریق روشن کردن آتش و انتشار دود و مواد آتش‌زای دیگر در مواضع مورد هدف این موشک‌ها، با آنها مقابله می‌کرد. این روش موجب می‌شود تا موشک در هوا منفجر شود. سؤالی که مطرح می‌شود این است؛ آیا ریاض و ابوظبی نیز در مقابله با موشک‌های بالدار یمن، در فرودگاه‌ها و تأسیسات نفتی و حیاتی خود آتش روشن می‌کنند؟

«ناجی الزعبی» سرتیپ بازنشسته اردنی اعلام کرد که تفکر نظامی یمن و روی آوردن ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور به جنگ سنتی کلاسیک در طولانی‌مدت، موفق شد که دشمن را با ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین ابزار، به سقوط بکشاند. وی همچنین اعلام کرد که انتخاب نام قدس برای موشک‌های بالدار یمن، نشانه ثبات در موضع حمایت آنها از مسئله فلسطین است.

سرتیپ عبدالله جفری سخنگوی سابق نیروی هوایی یمن هم اظهار داشت موشک‌های بالدار کروز که یمنی‌ها شروع به ساخت آن کرده‌اند، سلاح‌های استراتژیک مهمی برای هدف‌های موشکی در همه انواع آن هستند که می‌توانند به عمق زمین‌های دشمن عربستانی و اماراتی برسند و خسارت‌های سنگینی به آنها وارد کنند.

وی همچنین اضافه کرد: این موشک‌ها به‌راحتی قابل پرتاب و استقرار هستند، سرعت آنها به ۹۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و دقت هدف‌گیری آنها سه متر است.

جفری همچنین در توصیف ادامه ویژگی‌های این موشک‌ها تصریح کرد که طول بالهای آنها به ۳.۳ و طول بدنه به ۷.۵ و قطر آنها به ۵۱ سانتی‌متر می‌رسد و وزن آنها نیز ۴۵۰ کیلوگرم است.

استفاده از این موشک‌ها باعث ایجاد موازنه قدرت در جنگ یمن شده است. اما اکنون به کار بردن انواع پهپادها علیه متجاوزان باعث ایجاد موازنه وحشتی شده که دشمن را به‌فکر فرار از تبعات حملات انصارالله انداخته است.

موشک برکان ۱ و ۲: موشک برکان که نمونه‌های ۱ و ۲ آن رونمایی شده، ساخت مرکز توسعه و پژوهش‌های موشکی وزارت دفاع یمن است. موشک برکان۲ پیشرفته‌تر از موشک‌های برکان۱ و اسکاد است. موشک برکان۱ دارای طول ۱۲.۵ متر و قطر ۸۸ سانتی‌متر است که وزن کلاهک آن نیم تُن است که وزن کلی آن به ۸ تن با قدرت تخریبی بالا می‌رسد. کلاهک جنگی موشک برای تخریب پایگاه‌های نظامی بزرگ طراحی شده است و بُرد آن به بالای ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد.

موشک قاهر۱ و ام۲: موشکی قاهر۱ یک موشک بالستیک است که می‌تواند اهداف را در فاصله ۵۰۰کیلومتری با دقت هدف قرار دهد. به‌نظر می‌آید این موشک تقریباً همان سام۲ است، موشکی که پیش از این، نام ارتش یمن جزو دارندگان آن به‌چشم می‌خورد و حالا انصارالله همان موشک را با تغییر ماهیت، از زمین به هوا، به موشکی زمین به زمین و با کارکرد بالستیک، تبدیل کرده است. موشک بالستیک قاهر ام۲ نوع پیشرفته موشک قاهر۱ است که دارای برد ۴۰۰ کیلومتر است و توانایی حمل یک کلاهک جنگی به‌وزن ۳۵۰ کیلوگرم را داراست. ویژگی منحصر به فرد موشک قاهر ام۲ دقت بالا در اصابت به اهداف است و دقت اصابت آن ۵ تا ۱۰ متر است. قاهر ام۲ در مرکز توسعه و پژوهش‌های موشکی وزارت دفاع یمن توسعه یافته است.

انواع پهپادهای یمنی

اما پهپادها، این سلاح‌ها مفاهیم جنگ سنتی را از سال ۲۰۰۰ در جهان تغییر داده و کشورهای بزرگ به ساخت آن روی آورده‌اند. امتیاز ساخت این موشک‌ها از دهه هفتاد در اختیار آمریکا و رژیم صهیونیستی و انگلیس است که ارتش یمن توانست پهپادهای خاص و مختلف با توانایی جنگی بالا و دقیق تولید کند که مهم‌ترین آنها پهپاد صماد۱-۲-۳ و قاصفK۲ و موشک‌های «بدر» است.

هواپیمای بدون سرنشین صماد۱ بالغ بر ۱۵ کیلومتر و این نوع هواپیماها قدرت رسیدن به اهداف مستقیم اتاق عملیات را دارا هستند.

پهپاد «صماد۲»، سلاحی یمنی است که در نیمه دوم از چهارمین سال تجاوز و محاصره آمریکا علیه یمن توسط مزدوران سعودی و اماراتی، وارد میدان نبرد شد. صماد۲ سلاحی با قدرت و فناوری بالاست که بُرد آن به بیش از یک‌هزار کیلومتر می‌رسد.

هواپیمای بدون سرنشین صماد۳ بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلومتر برد دارد و بعد از عملیات موفقیت‌آمیز در هدف قرار دادن فرودگاه‌های عربستان و امارات به مرحله تولید انبوه رسیده است. این نوع هواپیماهای هجومی می‌تواند به‌صورت کامل با هدف مورد نظر برخورد کند و حامل مقادیر فراوانی از مواد منفجره است، به‌گونه‌ای که تمام بخش‌های این هواپیما در برخورد به هدف منفجر می‌شود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که این هواپیمای بدون سرنشین از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار است و رادارهای دشمن نمی‌تواند آن را رهگیری و منهدم کند.

ارتش یمن در مرداد ماه گذشته برای نخستین ‌بار با پهپاد صماد۳ فرودگاه ابوظبی را هدف قرار داد. در آن زمان درباره کلاهک جنگی این پهپاد اطلاعاتی داده نشد، اما برآوردها حاکی از آن بود که وزن این کلاهک به ۵۰ کیلوگرم می‌رسد.

از قابلیت‌های پهپاد قاصفK۲ این است که می‌تواند مقادیر زیادی مواد منفجره را حمل کند که این قابلیت به‌نوبه خود، می‌تواند قدرت تخریبی را که در حملات دارد، دو برابر کند. پهپاد قاصفK۲ در ارتفاع ده‌متری بالای هدف منفجر می‌شود و موجب پراکندگی بسیار ترکش‌ها می‌شود، به‌شکلی که قطر طولی دایره ترکش‌ها به ۸۰ متر و عرضی آن به ۳۰ متر می‌رسد.

زمانی که پهپاد «قاصفK۲» بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را طی می‌کند و تأسیسات نفتی عربستان را که توسط سامانه‌های دفاعی آمریکا محافظت می‌شوند هدف قرار می‌دهد، این مسئله به‌معنای تغییری راهبردی در توان آفندی انصارالله است، در واقع پهپادهای ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ دلاری انصارالله قادر به عبور از سامانه پاتریوت عربستان است که ۶ میلیون دلار قیمت آن است.

یمن به جمع ۴۱ کشور سازنده این سلاح پیوسته و ممکن است که فرودگاه ابوظبی را که یکی از دورترین نقاط مورد هدف آن است با این سلاح بمباران کند، همان‌طور که توانست در عملیات وسیع در ماه مبارک رمضان، ایستگاه‌های پمپاژ نفت شرکت آرامکوی عربستان را مورد هدف قرار دهد.

ارتش یمن از آوریل ۲۰۱۹ از موشک بالستیک «بدرF» که موشک بالستیک با برد ۱۶۰ کیلومتر است، رونمایی و از آن علیه نیروهای متجاوز استفاده کرد. نیروهای مسلح یمن پیشتر نیز از نمونه سکوهای زیرزمینی و نمونه مجهز به سر جنگی هدایت‌شونده این موشک‌ها رونمایی کرده بود.

پهپادهای کنترل از راه دور

پهپادهای کنترل از راه دور می‌توانند بدون نیاز به تماس مستقیم، با مختصات مواضع مورد هدف، از طریق سیستم‌های ماهواره‌ای هدایت شوند. امتیاز این پهپادها در خودکنترلی بسیار پیشرفته آنها است که با استفاده از نرم‌افزارهای خودکار به‌راحتی می‌توانند اطلاعات را جمع‌آوری و رصد کنند. پهپادهای خودکنترل همچنین توانایی بررسی داده‌ها و شناسایی دقیق هدف را داشته و نیز مجهز به نقشه‌ها و دوربین‌های میکرو هستند. از مهم‌ترین امتیازات آنها می‌توان به وزن سبک و کم‌مصرف بودنشان اشاره کرد که البته برخی از آنها نیز با فناوری انرژی خورشیدی کار می‌کنند.

پهپادها به‌طور کلی در هدف گرفتن مواضع دور دشمن به‌کار می‌روند و توانایی حمل صدها کیلوگرم مواد منفجره را دارند. آنها همچنین در مأموریت‌های جاسوسی نیز استفاده می‌شوند و می‌توانند خود را روی هدف منفجر کنند، درواقع می‌توان گفت پهپادها در آن واحد هم یک هواپیما هستند و هم یک موشک. قابل توجه است که نسخه پهپاد یمنی قابلیت انفجار در ارتفاع ۲۰ متر از هدف را دارد. این پهپاد همچنین می‌تواند از میدان عملیات‌های جنگی گزارش ارسال کند و نیز به جمع‌آوری اطلاعات از اهداف احتمالی بپردازد. از دیگر ویژگی‌های این موشک می‌توان به شناسایی اهداف به‌ویژه نیروی موشکی و توپخانه و هواپیماهای جنگی اشاره کرد.

امکانات دفاع هوایی همواره در مقابله با پهپادها با مشکل مواجه هستند، در این میان پهپادهای یمنی، دفاع هوایی عربستان (آمریکا) را به‌طور کامل درمانده کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات نظامی، سامانه پاتریوت آمریکا، از سیستم پرتاب داغ استفاده می‌کند، به این صورت که موتور موشک لحظاتی قبل از پرتاب راه‌اندازی می‌شود، درحالی که همچنان روی زمین است، همین ثانیه‌ها فاصله بسیار زیادی با هدف ایجاد می‌کند، به‌ویژه که اگر هدف، موشک سریعی مانند موشک بالدار قدس باشد.

لازم به ذکر است که عربستان سعودی به بسیاری از راه‌حل‌ها برای متوقف کردن هواپیماهای یمن، مانند استفاده از دستگاه‌هایی که مشخصات و شکل‌ها و اندازه‌های آنها را می‌گیرد، متوسل شده است، اما این دستگاه‌ها نمی‌توانند فرق میان پهپاد و هواپیما را تشخیص دهند. برخی از پهپادهای یمنی ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارند و مانند هواپیما به‌نظر می‌رسند. این سیستم عربستان همچنین از یک سیستم نوری استفاده می‌کند که می‌تواند تصاویر مستقیم از پهپادها بگیرد؛ اما آن در شب کار نمی‌کند. تجهیزات پیشرفته عربستان با اشعه مادون قرمز در شب کار می‌کند؛ اما این اشعه نیاز دارد به‌طور مستقیم به پهپاد متصل شود، بنابراین اگر پهپاد پشت یک آپارتمان و یا کوه باشد، نمی‌توان آن را شناسایی کرد.

عربستان پس از این به سیستم کنترل صدا و نور پهپادها روی آورد؛ اما این راه‌حل هم با شکست مواجه شده است، علت این امر آن است که پهپادها صدای بسیار آرامی دارند.

به‌نظر نمی‌رسد که عربستان بتواند این مشکل خود را به‌زودی حل کند. آمریکا در سال ۲۰۱۶ یک آزمایش جهانی برای سامانه دفاع ضد هواپیماهای بدون سرنشین راه‌اندازی کرد که بیش از هشت سامانه مختلف ضد پهپاد از چندین کشور در آن شرکت کرد. اما تنها چند عدد از پهپادهای شرکت‌ها و کشورهای مختلف توانستند از همه این سامانه‌ها عبور کنند. در همان زمان ایالات متحده اعتراف کرد که هواپیماهای بدون سرنشین، ایمنی بسیار قوی در برابر امکانات دفاع هوایی دارند.

حملات انصارالله و موازنه قدرت در جنگ یمن

مهم‌ترین حملات موشکی و پهپادی انصارالله طی دو سال اخیر از جنگ یمن عبارتند از:

ــ حمله به قلب اقتصادی عربستان: انصارالله روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه ۹۷ برای نخستین بار با استفاده از پهپاد به آسمان ریاض نفوذ کرده یکی از شرکت‌های پالایشگاه نفتی آرامکو را هدف قرارداد، بر این اساس یک پهپاد دوربرد از نوع «صماد۲»، پالایشگاه آرامکو در ریاض پایتخت عربستان را هدف قرار داد. پهپاد صمادــ۲ مسافتی در حدود هزار کیلومتر را طی کرد و از صدها رادارها و سیستم‌های رهگیری هوایی عبور کرد و به ریاض پایتخت عربستان رسید و به یک هدف راهبردی مهم حمله کرد. شرکت آرامکو، شریان اصلی اقتصاد سعودی‌ها و بزرگترین شرکت جهانی نفتی است.

ــ ضربه محکم انصارالله به امارات: مرداد ماه سال ۹۷ سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن هشدار به شرکت‌های خارجی درباره ماندن و سرمایه‌گذاری در امارات و عربستان از آنها خواست که فوراً از این کشورها خارج شوند. تنها یک روز پس از این هشدار، تهدیدهای انصارالله عملیاتی شد و فرودگاه ابوظبی و کشتی‌های جنگی عربستان در دریای سرخ هدف قرار گرفتند. واحد پهپادی یمن با یک فروند پهپاد از نوع «صمادــ۳» ، فرودگاه بین‌المللی ابوظبی را چند بار هدف قرار داد. مقامات امارات در آن زمان این حمله را تکذیب کردند. اما پس از ۱۰ ماه انصارالله یمن با انتشار فیلم این حمله از یک طرف صحت حمله را اثبات کرد و از طرف دیگر قدرت اطلاعاتی خود را به‌رخ متجاوزان کشید، چرا که این فیلم از دوربین‌های داخل فرودگاه گرفته شده و این به‌معنای نفوذ اطلاعاتی انصارالله در فرودگاه ابوظبی و به دست آوردن فیلم است.

ــ ناوچه‌های سعودی هدف موشک‌های انصارالله: مرداد ماه ۹۷ دو کشتی جنگی عربستان مورد حمله موشکی انصارالله قرار گرفت. ارتش یمن و نیروهای انصارالله اعلام کردند، ناو «الدمام» در سواحل غربی یمن هدف قرار گرفت. ناو الدمام از مدرن‌ترین ناوهای فعال در نیروی دریایی عربستان است و به این ترتیب نیروهای انصارالله توانسته‌اند یکی از بهترین شناورهای سعودی‌ها را شکار کنند، از سوی دیگر، نیروی دریایی یمن در کمتر از ۲۴ ساعت توانست یک فروند کشتی دیگر ائتلاف سعودی را در سواحل غربی یمن هدف قرار دهد.

ــ حمله به تأسیسات نفتی: ارتش یمن ۱۴ مه ۲۰۱۹ با هفت پهپاد انتحاری تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داد. در این حمله ایستگاه پمپاژ نفت عربستان در نزدیکی منطقه «ینبع» هدف قرار گرفت که به‌دنبال آن، فرآیند انتقال نفت به‌طور کامل متوقف شد. شهر ینبع از مهم‌ترین بنادر عربستان است که یکی از چهار پالایشگاه اصلی سعودی در این شهر قرار دارد. خط لوله ‎بقیق ــ ‎ینبع به‌طول ۱۲۰۰ کیلومتر، به‌تنهایی ظرفیتی بالغ بر ۴۰ درصد صادرات نفت خام عربستان را به خود اختصاص داده است. این حمله باعث خسارت ۳۱ میلیارد دلاری به سهام شرکت نفتی عربستان در بورس این کشور شد.

ــ فرودگاه نجران، هدف حملات مکرر: اواخر مه ۲۰۱۹ انصارالله یمن انبار سلاح فرودگاه نجران را هدف قرار داد. این عملیات دقیق با پهپاد «قاصفK۲» انجام شده خسارت‌های بسیاری به ائتلاف متجاوز وارد کرد. در کمتر از ۲۴ ساعت از حمله به فرودگاه نجران، انصارالله برای دومین بار به این منطقه حمله کرد. انصارالله یمن با یک عملیات پهپادی دقیق آشیانه جنگنده‌های نظامی در فرودگاه نجران را هدف قرار داد. یک منبع آگاه هم از موفقیت عملیات مذکور خبر داده و گفته، جنگنده‌های هدف قرارداده‌شده برای حمله به غیرنظامیان بی‌گناه استفاده می‌شدند. ارتش یمن طی روزهای اخیر بارها با پهپاد و موشک فرودگاه نجران و پایگاه هوایی ملک خالد عربستان را هدف قرار داد. بر اساس گزارش شبکه «المسیره» یمن، هدف این عملیات هجومی، سامانه پدافندی پاتریوت فرودگاه نجران بوده است.

ــ عملیات بازدارندگی اول: انصارالله یمن ۱۷ اوت ۲۰۱۹ بزرگترین عملیات هجومی خود را از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی ــ اماراتی ضدیمن با عنوان موازنه بازدارندگی اول انجام داد. یحیی سریع سخنگوی نیروهای نظامی یمن در تشریح این عملیات گفت که ۱۰ فروند پهپاد به‌طور همزمان، میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه وابسته به شرکت آرامکو را در شرق عربستان در عملیات موازنه بازدارندگی یک هدف قرار دادند.

وی افزود این میدان و پالایشگاه حاوی مخزن استراتژیک در عربستان با ظرفیت بیش از یک میلیارد بشکه نفت هستند.

ــ عملیات بازدارندگی دوم: ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ جنبش انصارالله یمن در ادامه عملی کردن تهدیدات خود علیه ائتلاف سعودی، در عملیاتی کم‌سابقه، بار دیگر با ۱۰ پهپاد انتحاری «قاصف‌»، تأسیسات پالایشگاهی شرکت نفت بزرگ «آرامکو»ی سعودی‌ها در منطقه «بقیق»، واقع در عمق خاک عربستان و در شرقی‌ترین نقطه این کشور را هدف قرار داد که منجر به انهدام آنها و آتش‌سوزی بسیار گسترده شد تا جایی که دودهای ناشی از این انفجارها، آسمان این بخش از عربستان را فرا گرفت و موجی از ترس و وحشت را میان سعودی‌ها و ساکنان شرقی این کشور حاکم کرد.

در همین راستا، «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان پهپادی ارتش و انصارالله دو پالایشگاه مهم نفتی شرکت بزرگ «آرامکو» عربستان سعودی را با ۱۰ پهپاد هدف قرار داده است، وی در همین رابطه افزود: در این حملات پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت نفت «آرامکو» در منطقه «شرقیه» عربستان هدف قرار گرفته‌اند. این مقام یمنی ادامه داد: این عملیات دقیق بود و «عملیات بازدارندگی دوم » نام‌گذاری شده است.

-عملیات بازدارندگی سوم: بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، این عملیات با دو موشک‌ بالستیک «قدس»، ۱۲ پهپاد صمادــ۳ و موشک بالستیک و دوربرد ذوالفقار انجام شد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصریح کرد، در این عملیات شرکت آرامکو و اهداف حساس دیگر در «ینبع» (در غرب عربستان) با دقت هدف گرفته شد. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد، عملیات بازدارنده سوم پاسخ طبیعی و مشروع به جنایات ائتلاف است، جنایاتی که آخرین نمونه آن حملات به «الجوف» بود. وزارت بهداشت یمن اعلام کرد، در حمله اخیر ائتلاف سعودی به استان الجوف ۳۵ نفر از جمله ۲۶ کودک کشته و ۲۳ نفر از جمله ۱۸ کودک، مجروح شدند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن هشدار داد:
در صورتی که نظامیان سعودی به حملات و محاصره خود ادامه دهند، باید منتظر ضربات دردآور و سختی باشند.

ارتش یمن وقتی شهریورماه گذشته، پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» مربوط به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان را هدف قرارداد آن را عملیات «توازن بازدارندگی دوم» نامید.

هر اندازه که از آغاز تجاوز سعودی‌ها به یمن دورتر می‌شویم، موازنه‌های قدرت در جنگ یمن بیش از پیش به‌نفع جریان انصارالله و ملت یمن سنگینی می‌کند. اقدام عربستان برای توقف جنگ یمن نیز گرچه هزینه‌های نظامی و سیاسی سنگینی برای آنها دارد، اما اگر این اتفاق امروز رخ دهد، ‌بهتر از فردا خواهد بود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    7 0
    یمنی ها باید به سیستم های پدافندی پسیوحرارتی و پسیوراداری هم مجهز شوند مثل حرز نهم چون قابل سرکوب شدن توسط ضدرادارهای هواپیماهای دشمن نیست
  • عبدالله مومن IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    9 0
    آل وحوش بجز زور. چیز دیگری نمی فهمند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس