اصلاح طلبان نمایه

یک روزنامه اصلاح‌طلب با وجود رقابت چند فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلب پیش‌بینی کرد این طیف تبدیل به اقلیت در مجلس یازدهم شود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه آرمان نوشت: اصلاح‌طلبان که قبل از آغاز ثبت‌نام با آمدن و نیامدن، شرکت کردن و شرکت نکردن در انتخابات، به سنجش فضای موجود از میزان مقبولیت و جایگاه خود در جامعه به خاطر حمایت از دولت آقای روحانی با قول‌های انجام نشده بسیار در شعارهای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری و نحوه مدیریت دولت برآمده از حمایت و رأی اعتماد آنها در مجلس می‌پرداختند، با تردید در تعداد تأیید و رد صلاحیت‌های نیروهای خود، با طرح عدم حضور و شرکت در انتخابات در صورت عدم تأیید صلاحیت کاندیداهای آن جناح، تاکتیک فشار بر نهادهای مسئول را در انتخابات برای حضور بیشتر و ایجاد شور انتخاباتی و در نتیجه حضور بر صندلی‌های سبز مجلس، پس از کش و قوس‌های فراوان با تصور مساعد بودن شرایط با اعلام نتیجه نهایی و برخلاف اعلام قبلی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه، در تهران لیستی نخواهند داشت، اقدام به تهیه لیستی، مرکب از تعدادی از نمایندگان فعلی، قبلی و ناشناخته‌های دیگری کردند که جز تعداد اندک شماری، کمتر از انگشتان یک دست، گذشته از ناشناخته بودن افراد لیست تهیه‌شده، اکثریت کاندیداهای شناخته‌شده بر خلاف ادعاهای مطرح‌شده، نشان داده‌اند که نه در حوزه قانونگذاری و نه در شعارهای تبلیغاتی گذشته خود از کارآمدی مورد انتظار موکلان برخوردار نبوده و اصلاح‌طلب واقعی نبوده‌اند و اصلاح‌طلبانی بوده‌اند بر روی لیست؛ اصلاح‌طلبان کاغذی. اما این جناح که گویا دغدغه تکیه بر کرسی سبز را دارند، اگر نگوییم ناامیدی، بلکه حضور حداقلی خود در مجلس، به ابزارهای مختلفی چون توسل به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شعارها و سخنرانی‌های تند و هیجان‌انگیز و... روی آوردند. غافل از آنکه نتایج نشان خواهد داد که بازنده این رقابت با حداکثر کسب یک سوم صندلی‌های مجلس خواهند بود؛ سوم اسفند نشان خواهد داد که اصلاح‌طلبان بر کرسی‌های مجلس تکیه خواهند زد اما با اقلیت در مجلس.

بیشتر بخوانید:

تحلیل الاخبار از رقابت‌ انتخاباتی در ایران: شکست «اصلاح‌طلبان» قطعیست


آرمان همچنین از قول جوادی حصار عضو مرکزیت حزب اعتماد ملی نوشت: احزاب اصلاح‌طلب دچار اختلاف شدند.


جوادی حصار می‌افزاید: برخی اصلاح‌طلبان معتقدند علاوه بر فعالیت‌هایی که می‌توان در چارچوب جبهه‌ای و حزبی در مجلس صورت داد، افراد نیز می‌توانند مؤثر باشند و برخی مطالبات مردمی را پیگیری کنند. یعنی برخی معتقدند کارآمدی و ایفای نقش فردی متفاوت از کارآمدی و ایفای نقش جبهه‌ای و حزبی است و باید از کوچک‌ترین فرصت‌ها بهره برد تا بتوان افرادی کارآمد را وارد پارلمان کرد. آنها تأکید دارند که باید به هر قیمتی در ساختارهای قدرت باقی ماند و اثرگذار بود.


وی درباره شکاف عمیق میان اصلاح‌طلبان گفت: این تشتت موجود در جریان اصلاحات یک دلیل عمده دارد و آن اختلاف در رأی و نظر اصلاح‌طلبان در موضوع انتخابات است. اصلاح‌طلبان در حال حاضر اگر بخواهند در نقد یا تأیید انتخابات سخن بگویند، نقد و تأییدشان شبیه یکدیگر نیست. نه به آن معنا که کلمات یکسانی به کار نمی‌برند بلکه یعنی نگاه و زاویه دید مشترکی در میان آنها وجود ندارد. این تشتت آراء به تشتت رفتار منجر شده و احتمالاً پس از انتخابات نیز ادامه خواهد یافت. به عقیده من باید یک بازنگری جدی در جریان اصلاحات صورت بگیرد و شرایطی در نظر گرفته شود که این آسیب در دوره‌های آینده گریبانگیر اصلاح‌طلبان نشود. هیچ اشکالی وجود ندارد که برخی گروه‌ها از اردوگاه اصلاح‌طلبان منشعب شده و جبهه جدیدی را تشکیل دهند؛ چرا که تفاوتی جدی میان اقدامات آنها و اصول اصلاح‌طلبانه وجود دارد. نظیر آنچه میان جامعه روحانیت و مجمع روحانیون اتفاق افتاد. نمی‌دانم چرا تاکنون به فکر انشعاب نیفتاده‌اند.


جوادی حصار در پاسخ این سؤال که «چه اقداماتی صورت گرفته که آن را اصلاح‌طلبانه نمی‌دانید؟» گفت: در مقام قضاوت نیستم اما برخی رفتارهایی صورت می‌گیرد که می‌توان آن را «فرصت‌طلبی» و «استمرارطلبی» خواند. استمرارطلبی به معنای تلاش برای استمرار حضور در قدرت. یعنی می‌خواهند به هر قیمتی در قدرت باشند و این موضوع در چارچوب اصلاح‌طلبی قابل دفاع نیست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس